Investeringsportfölj

Hur går det för dina placeringar idag?

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

CRV

Investeringsportfölj

Inläggav CRV » 29 december 2012, 00:47

Hej, lite information om min investeringsportfölj. Tacksam för synpunkter!

Det jag exkluderar från denna portfölj är lönekonto, buffertsparande och målsparande: totalt är detta ca en halv årslön, i främst högräntekonto, räntefonder och hedgefonder som man kan sälja dagligen.
Buffertsparandet är för oförutsedda utgifter och målsparandet är typiskt för bilbyten eller större resor (1-3 års sikt).
Jag exkluderar också pensionsparande via tjänstepension, PPM etc (men IPS är med), men jag tar hänsyn till det när jag bedömer risk och allokering.

Grundsituationen är helt obelånad, men med hus och sommarhus och nyare bilar och måttliga vanor, vilket ger låga löpande kostnader, stora marginaler och möjlighet att spara en hel del varje månad. Detta har gjort att jag har en separat investeringsportfölj, med slutmål (>10 år) att skapa en passiv inkomst som kan underlätta tidigare pensionering eller att gå ned i arbetstid eller bara ge en extra guldkant på tillvaron.

Allokering investeringsportfölj (ca %):
25% Aktier
25% Aktiefonder
25% Alternativa investeringar
15% Aktieindexobligationer
10% Räntefonder

Ju mer pengar jag lyckats spara, ju räddare verkar jag bli att förlora dem.... så därför håller jag idag ca 50% i direkt aktierelaterade placeringar. Dessutom har jag en hel del pengar i tjänstepensioner som ligger 100% i aktiefonder (främst indexfonder. 50/50 Globalt & Sverige). Jag har tidigare haft 0% i direkt räntebärande, men hängde på företagsobligationstrenden och har nu ca 10% i det.
Aktieindexobligationer löper ut efter hand och de får alltså en minskande andel. De består uteslutande av högriskinriktningar (jag har aldrig köpt med inriktning på mogna marknader), vilket gjort att en hel del faller ut till nominellt värde, men att en del ger riktigt hög avkastning. Alternativa investeringar innebär en liten del Råvaru-ETF, men främst olika typer av hedgefonder.

Aktier (ungefär jämn fördelning, men mer i Lundbergs):
Lundbergs
Berkshire Hathaway
Investor
Industrivärden
Latour
Kinnevik

Aktiefonder:
Avanza Zero (ca 50%)
Skagen Global (ca 20%)
Skagen Kon-Tiki (ca 5%)
Amerikansk ETF med högutdelande bolag (ca 10%)
Danske Invest Global emerging markets (ca 5%)
+ några mindre innehav bla AMF-Global & Didner & Gerge Småbolag

Alternativa investeringar:
Brummer Multi-strategy (ca 35%)
Atlant Stability (ca 25%)
Excalibur (ca 20%)
XACT råvaru-ETF (ca 20%)

Räntefonder:
Ett antal företagsobligationsfonder, både svenska och utländska innehav, med en mix av risk (men främst mot Nordiska bolag och investment grade, men en mindre andel high-yield)

Hälsningar
CRV

Rickard

Inläggav Rickard » 29 december 2012, 10:07

Hejsan, intressant läsning. Alltid kul att läsa andras tankar om personekonomin ur ett helhetsperspektiv så tack för det!

En fråga bara: Varför så stor andel av fondsparandet i en svensk indexfond när din aktieportfölj består till största delen av en korg av svenska investmentbolag som torde utvecklas relativt likt index? Vad anser du att indexfonden ger dig som du inte får av investmentbolagen? Och vice versa?

God fortsättning!

mvh
Rickard

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 29 december 2012, 12:27

Intressant hur många av oss som satsar i olika investmentbolag!
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

CRV

Inläggav CRV » 29 december 2012, 18:00

Rickard skrev:En fråga bara: Varför så stor andel av fondsparandet i en svensk indexfond när din aktieportfölj består till största delen av en korg av svenska investmentbolag som torde utvecklas relativt likt index? Vad anser du att indexfonden ger dig som du inte får av investmentbolagen? Och vice versa?

Hej Rickard, tack detsamma!

Jag har inget riktigt bra svar... även om det ju finns skillnader mellan mina investmentsbolags innehav och indexfonden.

Mest sant är nog att det finns en historik kring indexfonden, som funnits i en utländsk kapitalförsäkring ett antal år. Denna planerar jag inte röra. Mentalt har jag slängt nyckeln till dessa pengar...

Min portfölj med investmentbolag började jag spara månadsivs i senare, i en annan kapitalförsäkring. Här har jag mer aktivt valt innehav och dessutom adderat ETFer mm.

Ser man till tjänstepensionssparande så har jag länge haft tiotaggarlösning med ganska stora avsättningar (>20 000 kr/månad) och jag har tyvärr haft få fondvalmöjligheter. Så också där har det blivit indexfonder (totalt sett kanske 40% Svenskt index, 40% Globalt index och resten främst Skagen + någon aktiv fond med låg avgift). Så förutom mindre innehav i Didner & Gerge (och förr i Odin) så har jag i Sverige alltså valt en ganska passiv strategi vad gäller aktie- och fondval.

Jag har aldrig lyckats särskilt väl i aktiv aktiehandel, utan allokering är mitt fokus...

Hälsningar
CRV

CRV

Inläggav CRV » 30 juni 2013, 16:17

Hej, ett oväntat behov av ett ytterligare boende i familjen kommande år (jag köper, någon annan bor där, betalar mig istället för banken för kapitalkostnad mm) innebär att jag börjat omallokera; målet är att växla mot stabilare innehav inför köpet. Jag har sålt av allt i Avanza Zero under våren och istället ökat räntedelen (främst till högräntekonto).

Så snabbt kan saker ändras, jag som såg dessa pengar som något jag inte skulle röra på >10 år. Visst kan man välja att ta ett lån, men min princip om försiktighet gör att jag hellre säljer av värdepapper...varken räntesparande eller hedge tror jag ger så mycket framåt, så fastigheten får ersätta denna stabila del av mitt sparande Kommentarer kring detta?

AIO:erna faller snart ut, så dessa kommer gå in i fastighetsköpet.
Likaså säljer jag av ett flertal av hedgefondinnehaven (vi får se hur mycket pengar som kommer behövas...).

Status nu:
30% Aktier
15% Aktiefonder
20% Alternativa investeringar
10% Aktieindexobligationer (AIO)
25% Ränteplaceringar

Efter ett fastighetsköp så kommer främst Aktierna och Aktiefonderna och en del av de Alternativa investeringarna finnas kvar. Jag får återkomma till hur jag får en vettig allokering efter köpet.

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 30 juni 2013, 20:33

CRV skrev:Hej, ett oväntat behov av ett ytterligare boende i familjen kommande år (jag köper, någon annan bor där, betalar mig istället för banken för kapitalkostnad mm) innebär att jag börjat omallokera; målet är att växla mot stabilare innehav inför köpet. Jag har sålt av allt i Avanza Zero under våren och istället ökat räntedelen (främst till högräntekonto).

Så snabbt kan saker ändras, jag som såg dessa pengar som något jag inte skulle röra på >10 år. Visst kan man välja att ta ett lån, men min princip om försiktighet gör att jag hellre säljer av värdepapper...varken räntesparande eller hedge tror jag ger så mycket framåt, så fastigheten får ersätta denna stabila del av mitt sparande Kommentarer kring detta?
...

Om jag fattar dig rätt så ska du investera i ett boende och väljer att sälja av värdepapper i stället för att ta ett lån. Det låter i så fall helt sunt och rätt i mina öron. Bra strategi! :D

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 1 juli 2013, 14:40

Fastighet borde i längden vara åtminstone inflationssäkra pengar. Det beror lite på var den ligger, någon skulle säkert anse att en borätt i kungliga huvudkommunen är en risk på medellång sikt.

Jag ser inte heller räntor och hedgefonder som intressant idag. Å andra sidan tycker jag inte en fastighet är det heller, men den är väl knappast sämre?

Bäst av tre dåliga alternativ?

Nu har du säkert andra sociala anledningar till upplägget.
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

CRV

Inläggav CRV » 13 februari 2014, 12:31

Hej, liten uppdatering kring min investeringsportfölj. Sparhorisont egentligen >10 år och inga egentliga behov av dessa pengar. Men saker kan snabbt ändras.
Det såg jag med det plötsliga behov av ytterligare fastighetsköp (se tidigare inlägg). Det är dock nu framskjutet + kommer kanske kräva mindre pengar av mig än väntat. Så min omväxling till mer likvida medel blev inte rätt. Dock var det i % en mindre ändring jag hann göra. Men detta framtida behov innebär att jag behöver hålla ned risken något.

Annars så därför fortsätter jag min tråkiga plan:
- Sparar regelbundet i min investmentbolagsportfölj varje månad.
- Jämfört med allokeringen i slutet av 2012, så minskade jag för ett år sedan i Råvaror (tröttnade på utvecklingen) och ökade i billig Europafond. I procent av min hela portfölj så är detta små ändringar. Det är en av få medvetna taktiska omallokeringar jag gjort. Jag har valt att investera utfall från aktieindexobligationer i främst hedge och räntefonder (företagsobligationer, numera i sådana med kortare löptid). Min räntedel har alltså ökat, också för att jag växlade över inför fastighetsköpet.

Idag gäller:

30% Aktier (ökar mest då jag månadssparar 20-30 000 kr/mån här)
<20% Aktiefonder (minskat då jag växlade från indexfond till ränta här, dock inte så drastiskt som planen var i förra inlägget)
>20% Alternativa investeringar (mest hedge)
10% Aktieindexobligationer (minskar löpande, utfall investeras i annat)
20% Räntefonder (ökat mycket, beror på behov av likvid vid planerat fastighetsköp)

Min egen reflektion är att jag nu har en lite för hög andel räntor baserat på att detta är min långsiktiga investeringsportfölj (dock med troligt behov av fastighetsköp = 25% av portföljen?).
Jag känner dock inte för att köpa för mycket mer aktier just nu. Jag har bara gjort några mindre nya aktierelaterade investeringar. Bla ökat + köpt fler Didner&Gerge-fonder.
Ökar lite i Brummers multifond, jag är nöjd med den (jag har varit med sedan starten, köper sedan några år varianten med inbyggd hävstång, +16% senaste året).

Några tips eller idéer?

CRV

Inläggav CRV » 5 november 2014, 10:40

Hej, ny uppdatering kring min investeringsportfölj. Sparhorisont >10 år för 80% av pengarna, 20% kan behövas för att stötta fastighetsköp inom 1 år.

Allokering investeringsportfölj (ca %) - samma värdepapper som nämnts ovan: 
>40% Aktier (ökar mycket, går bra och jag månadssparar nu minst 50 000 kr/mån) 
20% Aktiefonder (mest för att få bättre global spridning och en del aktivat förvaltade fonder jag gillar) 
20% Alternativa investeringar (hedge) 
<5% Aktieindexobligationer (minskar löpande i takt med att de faller ut. Har tidigare köpt på riskfyllda marknader, så typiskt går en del riktigt bra, men många ger bara tillbaka nominellt värde). 
15% Räntefonder (främst företagsobligationsfonder, gått bra några år, men nu tufft - har dock inget bättre alternativ just nu - FÖRSLAG???) 

CRV

Inläggav CRV » 30 november 2014, 11:32

Ovan fördelning innehåller min IPS (mitt privata pensionsparande). Sedan ett bar atag avslutat nya insättningar och begränsat med pengar, så ändrar bara aktierelaterade andelen från 60% till 55%.

Men jag väljer att helt ignorera min tjänstepension i det jag skrivit.

Hur gör ni när ni ser på er allokering mellan tillgångsslag? Tar ni med tjänstepension?

Jag kollade precis på Min pension och jag har nu 2,3 miljoner i främst billiga aktiefonder där. Så det ökar snabbt, och för många kan det vara så att man har betydligt mer där än i sin privata aktiedepå. Ändå är intresset ofta lågt?

Jag gör också en helhetskoll (i mitt Excelark där jag följer upp saker) där jag tar med all pension, hus, bilar mm.

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 30 november 2014, 11:43

Ingen ska säga att du inte gjort ett digert arbete med riskspridningen! Jag tycker inte du behöver vara så nervös så länge du känner dig bekväm i att du inte behöver sälja av i panik för en oförutsedd utgift 8-10 år fram i tiden. Ser du en risk för sådana utgifter på horisonten, eller "reserven" (sparkonto) av något skäl plötsligt minskar vilket ökar risken för att du kan behöva dessa pengar ska du självklart agera direkt.

Som långsiktig portfölj tycker jag du verkar resonera sunt, och ha gjort vettiga val. Slappna av, luta dig tillbaka och tänk på annat än allokering i några år (det är ju en sådan portfölj du utformat).

CRV

Inläggav CRV » 30 november 2014, 12:48

Tack SM, jag försöker följa detta råd! Och min sparhorisont (exkl räntedelar för kommande års investeringar) är i praktiken minst 10 år (stödja barns första boende då?) + främst säkra utdelningar för att stödja senare pensionering (om >20 år).

Det vore dock intressant att höra hur nu andra tänker kring er allokering. Tar ni med tjänstepensionen och ser det som en del av ert totala sparande?

Eftersom det med åren blir en hel del pengar så gav det i alla fall mig en helt annan aktierelaterad andel!

Mackan

Re: Investeringsportfölj

Inläggav Mackan » 30 november 2014, 13:17

Intressant och följa din portfölj
Jag själv har nästan uteslutande svenska aktier i min depå som är tänkt att ge ett extra tillskott när det är dags för pension i form av utdelningar. Dessa är inte låsta i Ips
De pengarna som avsätts i pension från arbetet har jag i fonder och pga rabatterade avgifter mycket i tillväxtmarknader men även här mycket sverige
Har bytt över kontosparande (buffert) till en korg med Hedgefonder.

Men som svar på din fråga ser jag dem som två olika högar med pengar.
Jag ser över pensionsfonderna grundligt 2 ggr per år medans aktierna följer jag flera ggr per dag pga aktier är så mycket intressantare.

CRV

Inläggav CRV » 5 december 2014, 17:15

Tack för kommentarerna. Lätt att det blir mycket svenskt i portföljen när man är fokuserad på aktier, så jag har precis utökat med SPFF för att öka min utländska andel. Och jag håller 50/50 Globalt/Sverige inom alla pensionslösningar.

Jag har tidigare sett min obelånade hus som mitt räntesparande och också främst haft hedge som riskbalanserare till de aktierelaterade innehaven, Men då nytt fastighetsköp hägrar så har jag sedan några år företagsobligationsfonder.

Jag har för övrigt nu nått ett delmål i min investeringsportfölj, så låt mig dela min övergripande allokering av tillgångar.
Om man ser till mina TOTALA tillgångar = inkl boende, all pensionspengar etc, och sätter detta till 100%, så blir fördelningen:
- Aktie- och fonddepåer (”investeringsportföljen” beskriven i denna tråd): 33%
- Pensionspengar: 20% (främst tjänstepension, allt i fonder, främst 50/50 Globala/Svenska indexfonder, men en andel Skagen Global)
- Fastigheter (boende + sommarhus, inga lån) 43%
- Resten är bilar, sparkonton etc

Min slutsats (jag är runt 40 år) är att pensionspengarna redan nu behöver inkluderas i analyser av portföljen. De tickar på...

CRV

Inläggav CRV » 28 december 2014, 12:22

Med ovanstående kommentarer (om pensionskapitalets och fastigheters betydande del av mina totala tillgångar) i bakhuvudet:

Jag har över julen reviderat en del målsparande och övergripande sparmål och har nu följande plan för min portfölj (sparhorisont 5 till >10 år):

nedan exkluderar fortsatt lönekonto, buffertsparande, målsparande och privat pensionssparande och tjänstepension.

Aktierelaterat: 60% (främst svenska och amerikanska aktier, en del ETFer och en mindre andel aktiefonder)
Alternativa: 25% (främst hedge)
Räntebärande: 15% (främst företagsobligationer, även globalt + en mindre del tillväxtmarknader)

Reallokering för att hålla denna fördelning kommer fortsatt ske löpande, månadsvis genom att nysparande riktas mot de delar som ligger under målnivå. Och vid behov kvartalsvis genom försäljning och omplacering.
Men allmänt försöker jag hålla aktiviteten nere och inte fokusera på enskilda aktieval och timing.

Återgå till "Dagboken"