Investeringsportfölj

Hur går det för dina placeringar idag?

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Rickard

Re: Investeringsportfölj

Inläggav Rickard » 19 mars 2015, 11:22

Himmelsblå skrev:Får man fråga hur många månadslöner (netto efter skatt) du har på din buffert?

Det vi pratar om här är ett sparkonto där jag har ca 3-4 nettomånadslöner. Men det är inte dimensionerat efter månadslöner utan efter ett kortsiktig ekonomiskt worst case scenario. Om både bilen och kylskåpet skär ihop och måste ersättas direkt efter att jag bokat en semsterresa så finns där ändå tillräckligt med pengar kvar så jag klarar dom löpande utgifterna fram tills nästa lön trillar in. Sen får jag hoppas att det inte händer något mer på några månader :roll: :D

Sen har jag ju då ytterligare en del likvider i en räntefond. Det är dom pengarna som ska användas för att långsiktigt dryga ut månadsinkomsten ifall jag någon gång skulle tex säga upp mig och börjar studera / bli arbetslös / sjukskriven...

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 19 mars 2015, 11:41

Rickard skrev:
Himmelsblå skrev:Får man fråga hur många månadslöner (netto efter skatt) du har på din buffert?

Det vi pratar om här är ett sparkonto där jag har ca 3-4 nettomånadslöner. Men det är inte dimensionerat efter månadslöner utan efter ett kortsiktig ekonomiskt worst case scenario. Om både bilen och kylskåpet skär ihop och måste ersättas direkt efter att jag bokat en semsterresa så finns där ändå tillräckligt med pengar kvar så jag klarar dom löpande utgifterna fram tills nästa lön trillar in. Sen får jag hoppas att det inte händer något mer på några månader :roll: :D

Sen har jag ju då ytterligare en del likvider i en räntefond. Det är dom pengarna som ska användas för att långsiktigt dryga ut månadsinkomsten ifall jag någon gång skulle tex säga upp mig och börjar studera / bli arbetslös / sjukskriven...

En kille med både hängslen och livrem märker jag... :P
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Rickard

Inläggav Rickard » 19 mars 2015, 14:22

Himmelsblå skrev:En kille med både hängslen och livrem märker jag... :P

Japp! Nervöst lagd :D

CRV

Inläggav CRV » 21 mars 2015, 22:26

Ja, vem är inte det. Och inte blir det bättre av ett växande kapital på en het börs... :shock:

Vi har diskuterat strukturerade produkter och jag har haft svårt att bedöma hur dessa placeringar har fallit ut jämfört med andra investeringar.
Ett alternativ är att titta på Fonden Peritus - den köper just sådana produkter. Så dess utfall borde motsvara att man själv löpande köper strukturerade produkter.

Jämför man den sedan start så ser man att den bara förlora en mindre del (överkurs och courtage gör att man inte får allt tillbaka, dessutom belastas denna av fondavgift - dubbel avgift) när aktiemarknaden gick ned 50%. Men den gav hälften av den senaste uppgången. Men över lag har den gett nära noll, dvs de flesta har gett tillbaka nominellt belopp.

Den har på dessa 8 år inte kunnat matcha varken en obligationsfond eller två hedgefonder vi pratat en del om. Så på lång sikt verkar inte detta vara en bra strategi. Men den ger ju utlovat kapitalskydd. Så vill man ha chans till underliggande marknads utveckling (ibland med hävstång, men då krävs att man betalar en överkurs), men ändå ha ett kapitalskydd så är de ett alternativ.

Bild

Horizon

Inläggav Horizon » 21 mars 2015, 22:35

CRV skrev:Så vill man ha chans till underliggande marknads utveckling (ibland med hävstång, men då krävs att man betalar en överkurs), men ändå ha ett kapitalskydd så är de ett alternativ.

Fast då gäller det som sagt att välja rätt Autocall. Vissa av dem kunde man ju även förlora pengar på. Hmm... hålla koll på riskbarriärer och sedan som lekman värdera detta? Njaee... hmm... Känns som att man verkligen kan hamna i händerna på duktiga säljare om man bara sänker garden en aning.

Det måste väl finnas andra och enklare sätt att placera sina pengar vid en kommande nedgång? Visst, räntorna är låga på rena bankkonton, men hur är det med korta och långa räntefonder? Kanske en del i (nästan obefintlig) ränta och sedan någon smart blankningsstrategi med en del? :)
Man skall aldrig drabbas av panik, men drabbas man skall man se till att drabbas först.
Gud finns överallt hävdade han och slog vilt omkring sig.

CRV

Inläggav CRV » 22 mars 2015, 09:08

Jag bör tillägga att Peritus sedan april 2013 fått friare placeringsregler, sedan dess kan den köpa strukturerade produkter utan kapitalskydd. Tex Autocalls. Man kan nog se skillnaden i en mer volatil utveckling? Men vi ser alltså inte i historiken hur denna strategi hanterar en nedgång.

Långa räntefonder hade jag undvikit och sålt helt nu. Uppsidan är + en procent eller något och nedsidan flera procent om räntehöjningar kommer på sikt? Håller ni med?
Jag har kvar företagsobligationsfonder och statsobligationsfonder mot tillväxtmarknader eller med global inriktning, men alltså inga svenska obligationsfonder.

Tor man på högre volatilitet framöver så tycker jag en liten andel hedgefonder ser mer lockande ut än vanligt. God riskspridning krävs, en och annan har havererat genom åren. Inte så stor risk om man väljer en med lägre risk, men att sprida på tex 10 innehav är ändå vettigt. Enklast uppnått via fond i fond och den enda vettiga jag vet där är Brummers Multi-strategy (dessutom "gratis" = ingen extra avgift än de som finns i de underliggande fonderna, en del andra är värdelösa, tex Skandia Global Hedge och flera dyra fond i fond).
Flera andra bra hedgefonder har numera låga insättningskrav, så man kan mixa ihop en portfölj.

Horizon

Inläggav Horizon » 22 mars 2015, 09:27

Ja, stryk långa räntefonder, vet inte varför jag skrev det. Var nog för sent igår. :)

Delikat situation. Hur är det med att investera i fastigheter? Nä, där är risken stor med kommande amorteringsregler och annat tjafs med bostadslånebubblor och så vidare. Investera i skog och mark? Hitta marknader som inte påverkas lika mycket (eller alls?) vid en större (global) nedgång? Går det? En gammal tumregel är ju att alkohol, tobak, vapen och porr säljer oavsett konjunktur? Hmm... hur var det med moralen... :oops:
Man skall aldrig drabbas av panik, men drabbas man skall man se till att drabbas först.
Gud finns överallt hävdade han och slog vilt omkring sig.

CRV

Inläggav CRV » 22 mars 2015, 10:34

Jag har liknande funderingar.

Fastigheter får jag via mitt största aktieinnehav Lundbergs (+ en del LF Fastighetsbolagsfond, ett innehav utanför min portfölj, har det hos LF för att uppfylla deras Guldkundskrav, vilket ger mig rejäla rabatter på försäkringar). Dessutom har jag två hus.

Skog och mark har gett en ganska bra utveckling? Vi hade detta tidigare inom släkten, men sålde av pga sjukdom och för mycket jobb.

Jag tror generellt på tillväxt, innovation och effektiviseringar, dvs förbättrade kassaflöden hos sunda företag. Så antingen via uppvärdering och högre kurs, utdelning eller ta del av det i form av företagsobligationer. Men på kort sikt kan ju marknaden göra att man förlorar mycket pengar... Detta är väl orsaken till denna diskussion? :?

Jag sökte faktiskt på en icke-etisk fond för ett par dagar sedan, just pga dess troliga stabilitet. Hittade ingen via Avanza. Tobaksbolag har ju en fantastisk affärsmodell (kundlojalitet, groteska bruttomarginaler), men är det en framtidsbranch? Och vill man stödja den?

CRV

Inläggav CRV » 22 mars 2015, 10:38

CRV skrev: är det en framtidsbranch?

Försöker besvara min egen fråga. Ja, de största folkgrupperna är fortsatt på uppgång. I Kina röks det som bara den tex.
Men på ännu längre sikt så kommer vi få se nedgång.

Bild

Bättre upplösning nu?

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 22 mars 2015, 12:45

Skog och mark har gett en ganska bra utveckling?

Som jag förstått har skogsfastigheter haft en bättre avkastning än börsen. Den mesta värdeökningen ligger i markvärdet, så det skiljer sig var man har skogen. Och naturligtvis vilken tidsperiod man räknar, men jag har läst 8% med 5 på värdeökning och 3 på avkastning.

Men skog nära befolkningscentra med bra jakt har haft en fantastisk värdeökning.

Väldigt många skogsmäniskor inbillar sig "att det aldrig är fel att köpa skog". "Mark tillverkas inte mer". Som om värdet bara kan stiga....

Tobaksbolag har ju en fantastisk affärsmodell (kundlojalitet, groteska bruttomarginaler), men är det en framtidsbranch? Och vill man stödja den?

Nej, man vill inte stödja cigarettbolagen. Snus och cigarr, men inte ciggen. Jag har SAAB och sprit (via Ratos), jag kan tänka mig Swedish Match och ryssfonder. Men någonstans måste man ha en gräns.
- ordspråk från England

CRV

Inläggav CRV » 22 mars 2015, 15:26

Som sagt argumenterar jag inte för att ligga tungt i Europa, men kanske neutralt viktat?

"Citigroups Economic Surprise Index (ESI) för EMU-området indikerar att den makrostatistik som rullat in i de allra flesta fall lyckats överträffa analytikernas prognoser (se diagram)."

https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2015/03/20/varldens-borser-har-lugnat-sig.html

Bild

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 22 mars 2015, 15:29

Är man aktiv kan man nog satsa på vad som helst om man är vältajmad. Jag såg det mest på 10 - 20 års sikt i mitt inlägg.

Angående ciggen. Tänk på alla de stackars jävlar som ligger döende i lungcancer i de delar av världen dör sjukvården är primitiv. SAABs vapen dödar i alla fall snabbt och effektivt... tobaksbolagen är antikrist, det finns inget värre!
- ordspråk från England

CRV

Inläggav CRV » 22 mars 2015, 20:33

Jag kom fram till samma sak och har inte köpt några tobaksbolag. Har aktivt valt etiska fondalternativ i flera fall (tjänstepensionen). Men fokuserar annars mest på avkastning/risk vid investeringar, mindre på etik i valen. Däremot är min arbetsgivares värderingar och etiska synsätt avgörande för mig - vid val av jobb.

CRV

Inläggav CRV » 4 april 2015, 20:15

Vi diskuterade ju aktiva blandfonder i någon tråd. Jag var tveksam till avgifterna, men har haft Cliens under flera år och den ha onekligen lyckats parera nedgångar.

En annan typ av fond jag stötte på nu är Skandia Skala - fond i fonder som erbjuder en "komplett" investeringsportfölj, med kvartalsvis reallokering.
Inget för mig, jag vill inte betala dubbla avgifter och väljer hellre både aktier och fonder själv. Men lite intressant att se hur de fördelar sina innehav, utifrån riskvilja och placeringshorisont. Och att de valt kvartalsvis reallokering, vilket verka rimligt.

Skandia Skala består av fem riskstyrda fonder som investerar i olika tillgångsslag,
såsom svenska och utländska aktier, obligationer, fondandelar (inkl. hedge- och
råvarufondandelar) och penningmarknadsinstrument. Risknivån i respektive
fond bestämmer hur fördelningen mellan de olika tillgångsslagen ska se ut.
För att bibehålla den givna målrisken reallokeras fonden kvartalsvis.

Bild

CRV

Inläggav CRV » 6 april 2015, 10:00

En del aktieindexobligationer faller ut i april för mig, och någon extra lönedel kommer. Så köp - av något - måste ske!
Jag har inte köpt aktier på ett bra tag, den positiva utvecklingen gör att jag köper alternativa saker (som gått relativt sämre och därmed behöver viktas upp).
Räntedelen ligger på 10% och det får räcka, så det blir en del ytterligare hedgefondköp. Totalt 25% av Investeringsportföljen.

Hedge har ett enormt förvaltarberoende och vi vet att en del har havererat genom åren. Även inom stabila stall som Brummer.
Så jag vill ha en mycket god riskspridning, endast fond-i-fonder får ha en betydande andel. Så efter en del tillskott så ser det nu ut så här (andel av den 25%-iga hedgedelen). Målet är att slå räntesparande och ha lite roligare - det är en ganska spännande typ av innehav att följa.

Bild

Brummerinnehavet är främst 2XL - så i praktiken motsvarar det en högre andel, det är en version med belåning.

Återgå till "Dagboken"