Investeringsportfölj

Hur går det för dina placeringar idag?

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

CRV

Re: Investeringsportfölj

Inläggav CRV » 18 mars 2015, 16:05

Himmelsblå skrev:
Jag har helt sålt av räntefonder och kör bara hedge i det jag kallar "likvid". Catella Hedge som ju är väldigt defensiv.

Ditt inlägg fick mig att lista mina hedgeinnehav (SEB ny in i portföljen, haft den tidigare dock).
Graffunktionen strulade (någon fond hade fel historik där), men vi kan se att deras utveckling de senaste 3 månaderna matchar deras riskprofil väl;
Högst risk har haft högst avkastning.

Jag har sett att andra trådar beklagat sig över dålig utveckling jämfört med börsindex, men flera hedgefonder har svag/ingen korrelation till börsindex.
Excalibur (räntehedge) har tex få negativa månader och inget negativt år sedan starten 2001. Stability belastas i närtid av spekulation i företagsobligationer i norska oljebolag.

Bild

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 18 mars 2015, 16:25

CRV,

Mitt nysparande förvaltas av Cerberus. Där är mina fonder, jag har helt out-sourcat det. Kostar mig några tiondels procent jämfört md att göra det själv. Fonder gör mig bara ointresserad av någon anledning så det är skönt att skippa tycker jag... står i valet och kvalet mot att kicka Cerberus och köra själv eller anlita Kapital-Gruppen i Ramlösa i stället. Mest av praktiska skäl, jag har ju flyttat, och var fan parkerar man i Malmö City? (Stortorget är alltid fullt). det är Kapital-gruppen som vill sälja på mig Autocall...

Här de fonder de kör med, en del är hedge där, och de eftersträvar jämn avkastning. Fast mindre hedge än tidigare ser jag nu, där var mycket Brummer förut t ex:

Carnegie Sverigefond 6%
DNB Småbolagsfond A 6%
Enter Select 12%
Lynx Dynamic 25%
Muzinich Europeyield R SEK Hdg 8%
Reyl (Lux) GF Em Mkts Eq F SEK 16%
Skagen Kon-Tiki SEK 15%
Templeton Gl. TotReturn SEK-H1 12%

Procenten motsvarar på ett ungefär värdefördelningen, jag har ingen nyinsättning längre på IPS.

Jag vet egentligen inte vad jag tycker om det där... :wink:

Lynx Dynamic går som en jävla raket... därav den stora andelen (upp 49% på 12 månader).
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

CRV

Inläggav CRV » 18 mars 2015, 16:37

Himmelsblå skrev:... hur argumenterar ni egentligen för att ligga tungt i Europa? Ge mig era argument för....

Jag googlade efter en historisk jämförelse av olika index. Helst skall statistiken vara justerad för utdelning. Hittade inget vettigt, men det vore intressant information. Hur ser det ut, någon som vet?

Mitt argument att ÖKA i Europa (utanför Sverige) är att jag i princip inte haft något där (bortsett från globalfonder inom pensionslösningar).
Alla aktier är i USA och Sverige och mina aktiefonder har få innehav i Europa.
Så det jag nu gör är att balansera upp det LITE i alla fall. Mitt fokus är ju fördelning snarare än urval och timing, och jag har inte argument att helt ignorera Europa.

Nedan lite info, fördelning av en indexfond (LF) och utveckling 10 år för några landsfonder i Europa (jämfört med Sverige).

Bild

Bild

Ursäkta usel upplösning, måste skaffa bättre verktyg (snipping gif), men ni ser hyfsat utvecklingen?

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 18 mars 2015, 16:39

Rickard skrev: Vad är en rimlig buffert?

Jag är "mid 30:s", har god anställningstrygghet, bor i en billig hyresrätt som fungerar, har en äldre billig bil som kommer fungera utmärkt för mig under flera år till, inte så mycket kostsamma fritidsintressen annat än lite resor* (gillar att läsa, det mesta av "litteraturen" är för mig gratis). Sparande och amortering (har bara studielån) ligger nog något under 20 % av inkomsten och ser av olika skäl ut att öka mot 30 % framöver.

Jag har som sagt en lite ljummet prioriterad vision om en årsinkomsten (netto) på sparkontot. Givet att jag gör av med 70 % av inkomsten så motsvarar bufferten 17 månaders utgifter? Det skulle kännas lagom?

*Jag är ganska duktig på att konsumera ändå, köpte senast hörlurar och hörlursförstärkare för 4 tkr. Gillar att lyssna på musik...

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 18 mars 2015, 16:41

CRV, grafen är tydlig, det går ju att zooma in om man vill.

Stor skillnad mellan Tyskland / Schweiz å ena sidan och Italien å andra.... lite urval kan man väl göra ändå?

Synd på Italien egentligen, mycket riktigt fin industri och företagande i norr....
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 18 mars 2015, 16:44

Solna,

Jag är "mid 30:s"

Hur länge till kan du vara det? 8)

Själv tänker jag inte bli en dag över 50+... några år till, sedan är jag 50+ för evigt... :lol:
- ordspråk från England

Rickard

Inläggav Rickard » 18 mars 2015, 16:45

Himmelsblå skrev:Kan du inte ta lån hos CSN som alla andra??? Utifall... det är kanske inte läge just nu att toksatsa på börsen, det är inte vad jag råder...

Jodå. Men det räcker "inte riktigt" för att finansiera min nuvarande livsstil ;) Behöver ha lite sparkapital att nalla av för att täcka upp mellanskillnaden :D

CRV

Inläggav CRV » 18 mars 2015, 16:48

Redan innan Solnamannens inlägg så funderade jag på att posta något om detta.

Jag måste erkänna att jag har minskat min buffert löpande. Inte alls följt Anne Wibbles bevingade ord
"alla svenskar borde ha en årslön på banken"
.

Jag har i princip ersatt bufferten med rejäla krediter på konton och kreditkort, som jag kan aktivera vid behov. Detta är ju INTE att rekommendera allmänt, har man små marginaler eller lockas att konsumera oplanerat så är det direkt dumdristigt. Men jag märker att jag aldrig utnyttjar min buffert, trots många år med hus och bilar. Jag lagar saker eller byter i tid.
Solnamannen har hyreslägenhet och Toyota. Det talar för låg risk för stora oförutsedda utgifter!

Jag försöker istället få in alla pengar in i min investeringsportfölj. Jag vill få pengarna att jobba.
Jag är stenhård på att spara det FÖRSTA jag gör vid varje ny löneutbetalning, och sedan får jag klara mig på det som blir över! Undantag är vid en oförutsedd utgift, då får jag ta det på kreditkort och sedan minska kommande månads sparande för att betala den räkningen.

Likaså med målsparande, jag har tidigare haft en del sparande för tex bil eller semestrar, men numera inkluderar jag det i princip i räntedelen i min portfölj.

Hur tänker ni?

Cash is king?
:D

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 18 mars 2015, 16:52

Jag målsparar till bil, MC, resor och liknande, jag lägger inte mycket pengar där, så 50k eller så åt gången på ny beggad bil eller MC. Resorna är billigare då det blir en hojtur till Tyskland eller ner till brorsan i Frankrike. De pengarna står på räntekonto ett år eller så.

Jag har två månadslön ungefär kvar när nästa lön kommer. De pengarna har jag bl a på bensinkort. Där kan man ju ha 15k till hög ränta.

Annars har jag inte mycket buffert, trots att jag har hus och Opel ( :lol: ) , jag låter pengarna jobba jag med. Den dagen stormen fäller stor-boken över huset, den sorgen... 8)
- ordspråk från England

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 18 mars 2015, 16:58

Kära CRV, jag har en outnyttjad kontokredit motsvarande 3-4 månadslöner med ränta långt under 3 mån bolån. Den räknar jag inte till min årslön på banken. Eftersom räntan på den är lägre än vad jag kan få med statlig insättningsgaranti (...) använder jag krediten som "torrt krut" när fina affärslägen dyker upp. Just nu är den som sagt outnyttjad vilket kanske vittnar om min syn på saker och ting. Skulle vi få en sättning likt oktober och säljoption TLSN 46 kr dec 15 plötsligt sköt upp mot 3-4 kr skulle jag nog ställa några hundra kontrakt... Många bäckar små. Genom ISK blir skatten dessutom häpnadsväckande låg oavsett om jag sitter med optionslöftet eller med några tusen TLSN (köpta för 46 kr) som delar ut 3 kr/aktie.

CRV

Inläggav CRV » 18 mars 2015, 17:10

Jag förstår, lite ironi i mitt inlägg - jag vet att du är beredd att investera dessa pengar! :D

CRV

Inläggav CRV » 18 mars 2015, 17:13

I praktiken så är min räntedel i portföljen en buffert, med skillnaden att jag kan tänka mig att nolla den.

En buffert skall för mig inte röras, utom vid "akuta" situationer??? :?

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 18 mars 2015, 17:47

CRV skrev:En buffert skall för mig inte röras, utom vid "akuta" situationer??? :?

Det är även min definition av buffert egentligen. Till för oförutsedda utgifter.
- ordspråk från England

Rickard

Inläggav Rickard » 19 mars 2015, 09:43

Jag använder min buffert till allt :D Har ett sparkonto som jag har bestämt ska innehålla x kr. Så tar jag därifrån för att betala mina räkningar och min konsumtion. Sen när lönen kommer så för jag över hela beloppet till det samma kontot. Om beloppet på kontot den förste i varje månad överstiger x så har jag pengar över som jag kan köpa aktier för. Om det understiger x så har jag den månaden haft någon oförutsett utgift och då går hela den månadens sparande till att fylla upp bufferten till rätt nivå igen. Har inget målsparande utan bufferten är stor nog så att jag kan köpa en resa om jag skulle känna för det. Eller en bil (motsvarande den 12 år gamla corolla jag har...) om jag skulle vilja. Min buffert är således mer för att ta upp utgiftsvariationer mellan månader / år... Om sen utgiftsvaraiationen består i att jag köper en ny dator för att jag känner för det eller om jag köper ett nytt kylskåp för att det gamla skar ihop spelar inte så stor roll.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 19 mars 2015, 11:12

Rickard skrev:Jag använder min buffert till allt :D Har ett sparkonto som jag har bestämt ska innehålla x kr. Så tar jag därifrån för att betala mina räkningar och min konsumtion. Sen när lönen kommer så för jag över hela beloppet till det samma kontot. Om beloppet på kontot den förste i varje månad överstiger x så har jag pengar över som jag kan köpa aktier för. Om det understiger x så har jag den månaden haft någon oförutsett utgift och då går hela den månadens sparande till att fylla upp bufferten till rätt nivå igen. Har inget målsparande utan bufferten är stor nog så att jag kan köpa en resa om jag skulle känna för det. Eller en bil (motsvarande den 12 år gamla corolla jag har...) om jag skulle vilja. Min buffert är således mer för att ta upp utgiftsvariationer mellan månader / år... Om sen utgiftsvaraiationen består i att jag köper en ny dator för att jag känner för det eller om jag köper ett nytt kylskåp för att det gamla skar ihop spelar inte så stor roll.

Det är ungefär så jag använder min buffert på två ca månadslöner. Blir där för mycket pengar så hamnar det på börsen på ett eller annat vis.

Bortsett större inköp som ny beggad bil med mera. Det brukar jag försöka gnetspara till... istället för att föra över överskott till börsen hamnar det på sparkonto tills exempelvis bilen är finansierad.

Två månadslöner (netto) har ännu täckt allt som hänt mig, jag har ännu aldrig nallat av det jag har på börs etc.

Jag har kanske haft tur men... jag har trots allt levt halva livet nu... sjukdom och studier kan ju ställa till det såklart...

Får man fråga hur många månadslöner (netto efter skatt) du har på din buffert?
- ordspråk från England

Återgå till "Dagboken"