Investeringsportfölj

Hur går det för dina placeringar idag?

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Horizon

Re: Investeringsportfölj

Inläggav Horizon » 9 februari 2015, 22:25

CRV skrev:När börsen rasar så måste jag köpa mer aktier och därmed sälja av ränta och hedge.

Ja fasen, så blir det ju.

CRV skrev:Det är nog annars lika svårt att behålla aktiedelen vid längre uppgångar (som nu) då man måste sälja av aktier som stiger i värde och köpa ränta och hedge mm!

Sant.
Man skall aldrig drabbas av panik, men drabbas man skall man se till att drabbas först.
Gud finns överallt hävdade han och slog vilt omkring sig.

CRV

Inläggav CRV » 21 februari 2015, 13:22

.
Glöm inte er totala fördelning!

Jag kan på jobbet få höra hur folk agerar aktivt med sina 50- 100 000 kr de har aktier för i sin portfölj.

Och förlorar sömn för utvecklingen.

Samtidigt har de kanske en miljon i tjänstepension + PPM + IPS. Och där är de helt passiva och ointresserade!

Missa inte att ni antagligen har mer aktieinnehav än vad ni tror.

Jag gjorde nedan en grov skattning av alla mina tillgångar (inga skulder) och jag insåg att min tjänstepension är värd cirka 3 miljoner och allt det ligger i aktiefonder, främst 50/50 globala/svenska indexfonder.

Hur ser din fördelning ut?

Bild

CRV

Inläggav CRV » 21 februari 2015, 17:37

Förresten: Kollat orangea kuvertet med pensionsinfon? Jag fick mitt häromdagen. Värt att kolla Minpension och se vad man har samlat på sig, tex inom tjänstepensionen. Har man som jag bytt jobb några gånger så är det en del saker/innehav man riskera att ha ”glömt” bort.
https://www.minpension.se/

Horizon

Inläggav Horizon » 21 februari 2015, 21:56

Har inte fått mitt orange kuvert än och när jag loggade in på minpension.se såg jag att jag behöver uppdatera mina uppgifter och det verkar ta några dagar. Har nyligen flyttat min tjänstepension från lite olika ställen och samlat på en enda plats. Trevligt att man till slut fick rätt att flytta sina intjänade pensionspengar. Vart lite irriterad härom året när det inte gick. KPA tog förvisso ut en avgift på 500 kronor för besväret, men Avanza var gratis. Ska bli riktigt intressant att se vad man kan göra med dessa pengar under åren fram till pension. Med en bra strategi och lite tur så kanske man inte behöver gå och leta pantburkar på Nordstan.

Ett sånt där fint diagram kan jag inte göra och jag har faktiskt inte koll på fördelningen. Får kolla över det där.
Man skall aldrig drabbas av panik, men drabbas man skall man se till att drabbas först.
Gud finns överallt hävdade han och slog vilt omkring sig.

CRV

Inläggav CRV » 22 februari 2015, 19:08

Som vi diskuterat i denna tråd – det är dags att agera rationellt och i linje med sin strategi!
Med en kraftigt stigande börs så måste jag nu därför se över min allokering (fördelning) mellan aktier och övriga innehav.
I praktiken: Sälja det som går bäst = aktier.

Just nu har jag följande fördelning (min % fördelning är grov, och jag har inte kommit upp i 60% med rena aktierelaterade innehav, förutom tidigare då jag lät IPS vara med i denna fördelning. Numera ligger all pension utanför denna ”Investeringsportfölj”):
- >55% aktier/ETF/aktiefonder
- <10% aktieindexobligationer (min ”svaghet”, men de hjälper mig att emotionellt hantera känslan av ”risk” vid större engångsinvesteringar. Min ”sömntablett”.)
- >20% hedge
- >10% ränta

Nu planerade aktiviteter: I omgångar sälja hela mitt innehav i Kinnevik (1000 aktier köpta för i snitt 137 kr), då jag känner att den svårvärderade e-handeln inte passar min försiktiga och ganska passiva profil (jobbar jag mycket så kan det gå veckor utan att jag kollar innehaven).

Eventuellt senare ta hem vinster även i Ratos och HM som jag båda köpte främst pga upplevd låg värdering (Ratos en bit under 50 kr i höstas och HM under 230 kr sommaren 2013)

Vad skall jag köpa istället? En dos Telia, främst som defensivt val inför sämre börsklimat?
Men annars köpa annat än aktier, min strategi är ju att hålla aktieandelen kontant, även om dess andel tidigare varit cirka 50% (och jag endast mha AIO nått 60% aktierelaterat).

Men jag har inget emot om min aktieandel minskar lite under året genom försäljning.
Jag missar hellre avkastning vid uppgång än förlorar vid nedgång. Jag gillar inte situationen nu när tom taxichaufförerna ger en köpråd om aktier…

Aktier:
Ligger annars kvar i Lundbergs , Berkshire Hathaway, Investor, Industrivärden, Latour + en del mindre innehav.

Aktiefonder
Inga större planerade ändringar, men jag har köpt lite billiga Europeiska aktiefonder (AMF & LF), men små summor.

ETFer:
Ligger still (ökar ej) i PowerShares Dividend Achievers ETF - Amerikansk ETF med högutdelande bolag och Global X SuperIncome Preferred ETF – Preferensaktier.
Jag är beredd att sälja PowerShares Global Listed Private Equity ETF vid ändrat börshumör.

Alternativa investeringar:
Ändringar: nyligen ökat lite i Norron Target och Nordea Stable Equity Long Short. Har annars en god spridning av innehav.

Räntefonder (bara företagsobligationer):
Växlat om de senaste månaderna och sålt av en del nordiska företagsobligationsfonder med längre räntepapper och köpt ”globala och tillväxt”. Största innehav nu är Handelsbanken Tillväxtmarknadsfond Obligation och Danske Invest Global Corporate Bds H-SEK, men totalt sett ändå mest nordisk lågrisk, investment grade.

CRV

Inläggav CRV » 26 februari 2015, 15:49

CRV

Inläggav CRV » 17 mars 2015, 20:02

Fonder med svenska företagsobligationer med innehav av enbart investment grade-företag, har nog en utsikt nära 0% framöver. Eller vad tror ni? Jag har nu sålt av det mesta av dessa och min räntedel är därmed nere i 10%.

Jag har istället ökat lite i hedge (uppe i cirka 25%), tagit in SEB asset mgmt, som efter flera tråkiga år haft en fantastisk utveckling. Kan de hantera 2015? Only time will tell....
Jag har nu en bra spridning inom hedge, både gällande typ av fond/inriktning och inte större summor per fond än att jag kan tänka mig hantera om en förvaltare skulle hamna helt fel och orsaka en kraftig nedgång (minns tex Brummer Latitude som typ halverade sitt värde efter en stark period).
På riktigt lång sikt tror jag inte på hedge (jämfört med aktier), men som komplement i en portfölj med en horisont på 5 till +10 år och i en troligt volatil miljö och med nollräntor, ja då känns det som ett bra alternativ och kan ersätta en del av min räntedel.

Gällande aktiedelen så försöker jag efter tidigare beskrivna försäljningar (för att balansera fördelning) renodla mina kärninnehav, investmentsbolagen + ökat i Lifco (och sålde Telia efter liten uppgång kort efter köpet).
Jag tror jag håller mig till mina investmentbolag. Jag följer marknaden för infrekvent för att satsa större summor i enskilda, nischade innehav.

USA köper jag fortsatt inte mer i, även om en ökning i Berkhshire Hathaway ALLTID lockar mig :D ... Men där skall jag försöka kontrollera mig själv framöver.

Jag har istället ökat i Europa, och denna gång via aktiefonder (AMF Europe and LF Europa indexfond), jag kommer köra ett månadssparande på båda och bygga upp en lite större Europadel (hittills har min investeringsportfölj främst haft aktier i Sverige och USA. Mitt pensionssparande är mer balanserat globalt sett).

Jag funderar på att hoppa på Skagens nya Globalfond som strax lanseras. Filip lyckades inte så bra på sitt äventyr med Labrusca, men kanske kommer han nu tillbaka till gammal fin storform? Kanske också ett lämpligt månadssparande.
Allmänt så planerar jag att sprida aktieinnehaven lite mer, att ständigt köpa in mig i mina investmentbolag gör att jag blivit lite fööör tung inom vissa bolag (sett i absoluta summor om något skulle gå riktigt illa för ett innehav, procentuell fördelning är fortsatt vettig).

Så lite mer fonder tänker jag mig under 2015.
Vilka skulle ni rekommendera?

Bild

Komplement till min text ovan, blir lite enklare att se hur min Investeringsportfölj ser ut?
Notera att aktiefondsdelen är låg, men inom olika pensionslösningar har jag istället 100% aktiefonder och det motsvarar storleksmässigt drygt halva investeringsportföljen. Detta påverkar också min syn på fördelning och risk här.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 17 mars 2015, 20:37

Eller vad tror ni?

Jag har helt sålt av räntefonder och kör bara hedge i det jag kallar "likvid". Catella Hedge som ju är väldigt defensiv. Nu har iofs den fonden en rätt bra del räntepapper, så helt ute ur räntor är jag inte.

Senast jag läste på deras hemsida hade de ökat andel indexputtar för att säkra upp aktiedelen.

Jag hade samma fond åren innan och efter Lehman-kraschen... tyckte inte den gick så bra om jag skall vara ärlig. Men jag hade en hel del torrt krut att ta till efter nedgången.

Att jag sedan köpte Volvo för en bra slant kan man ju inte lasta Catella för. :)
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

CRV

Inläggav CRV » 17 mars 2015, 22:24

Catella Hedge:
Bild

Användarvisningsbild
Solnamannen

Re:

Inläggav Solnamannen » 17 mars 2015, 23:47

CRV skrev: Det vore dock intressant att höra hur nu andra tänker kring er allokering. Tar ni med tjänstepensionen och ser det som en del av ert totala sparande?

Premiepensionen har sedan flera år varit AP7 aktiefond (senaste åren såfa faktiskt). Det börjar ju bli en hyfsad slant tack vare 11 % årlig avkastning under 15 år.

Tjänstepension och ISK är placerat i aktieindexfonder ("månadssparande"); 40/30/20/10 i USA, Europa, Asien och Sverige. I ISK gör jag en del spontana infall med väldigt billigt lånade pengar (spekulation) vilket varit väldigt lönsamt 2014 och hittills 2015 (Fortum, optioner i Telia, lite småbolag, Statoil). Ingen sådan position nu dock. Inväntar kaos och panik; har siktet inställt på en handfull värdepapper/positioner i det läget.

Barnportföljen och min IPS är båda till ca 2/3 placerade i aktieindexfonder USA, Europa och Asien och ca 1/3 i Lundbergföretagen (mest) och H&M.

Jag sparar mest på "högräntekonto" nu. Band upp merparten på 12 månader under vintern till ca 2 % ränta. Tänkte på sikt nå den där årslönen... Vore skönt. Köra en räntetrappa med bundna räntekonton så något trillar ut varje år. Får vi en rejäl, global sättning på aktiemarknaden under 2015 så kommer jag troligen stegvis växla ned kontosparandet till förmån för indexfonderna i ISK (nämnd fördelning).

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 18 mars 2015, 11:37

Catella Hedge ser jag som ett bra alternativ för mig just nu, i brist på fonder som är riskfria på riktigt. "Likviden" i ISK är nu just likvid, det är i långa portföljen jag har CH. Men jag ser det inte som en verkligt lång investering, utan mer tills vidare, i brist på lämpliga aktier. Grunnar lite på Telia, Tele2 och andra högavkastare, men tycker CH är mer attraktivt i dagsläget. Men CH är för instabil för att fungera som Spiltan Räntefond gjorde i ISKn, här måste jag när börsen är turbolent, ha pengar redo ifall putten löser. CH faller med fallande börs och det är inte alls bra det.

Grafen ovan ser ju attraktiv ut, men trots allt tar CH stryk av exempelvis Avanza Zero under en börscykel normalt sett. Det är ingen fond att vara passivt lång i, detsamma gäller ju räntefonder. Och den är mer volatil än en korträntefond. CH är för en aktiv förvaltning av besparingarna och både CRV och jag själv förvaltar ju aktivt.

Ville bara skriva det för eventuella stealth-läsare... :wink:

Anledningen till mitt inlägg nu är Europa-fonder och jag är förvånad över att ni ser så positivt på dem och Europa. Visst, PIIGS-epoken går mot sitt slut förutom i Grekland. Greklands lilla pjutt-börs kan vi ju såklart lämna därhän. Men är det inte bättre att jobba mot börser som verkar i eller mot dynamiska ekonomier? Hur har t ex franska börsen stått sig mot NYSE eller Stockholm historiskt? Sydeuropa har en gigantisk läxa de måste ta itu med och det kommer att sagga ner hela EU under översiktlig tid. Det är min tro... hur argumenterar ni egentligen för att ligga tungt i Europa? Ge mig era argument för....

Jag googlade efter en historisk jämförelse av olika index. Helst skall statistiken vara justerad för utdelning. Hittade inget vettigt, men det vore intressant information. Hur ser det ut, någon som vet?
- ordspråk från England

Rickard

Inläggav Rickard » 18 mars 2015, 13:03

Jag tänker inte så mycket på allokering i %. Jag har tillräckligt mycket räntetillgångar, i absoluta tal. Nu ska framöver allt mitt sparande in i aktier. Det kommer förhoppningsvis innebära att aktieandel som procent av mina totala tillgångar kommer att stiga "för evigt"...

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 18 mars 2015, 15:26

Rickard skrev:Jag tänker inte så mycket på allokering i %. Jag har tillräckligt mycket räntetillgångar, i absoluta tal. Nu ska framöver allt mitt sparande in i aktier. Det kommer förhoppningsvis innebära att aktieandel som procent av mina totala tillgångar kommer att stiga "för evigt"...

Du som är ung och sparar verkligt långsiktigt (?) skall väl inte behöva ha mer i ränta än en rimlig buffert? För inte sysslar väl du med market-timing?

Varför stor andel ränta? Privatekonomiska skäl (typ förestående bostadsköp o dyl? )

Ursäkta mina idoga trådkapningar... :mrgreen:
- ordspråk från England

Rickard

Inläggav Rickard » 18 mars 2015, 15:55

Himmelsblå skrev:
Rickard skrev:Jag tänker inte så mycket på allokering i %. Jag har tillräckligt mycket räntetillgångar, i absoluta tal. Nu ska framöver allt mitt sparande in i aktier. Det kommer förhoppningsvis innebära att aktieandel som procent av mina totala tillgångar kommer att stiga "för evigt"...

Du som är ung och sparar verkligt långsiktigt (?) skall väl inte behöva ha mer i ränta än en rimlig buffert? För inte sysslar väl du med market-timing?

Varför stor andel ränta? Privatekonomiska skäl (typ förestående bostadsköp o dyl? )

Vad är en rimlig buffert?

Inte helt säker på att jag hamnat rätt här i livet karriärsmässigt... Skönt å veta att jag klarar ett par år på högskola utan att behöva sälja lägenhet och bil ifall jag någon gång skulle våga ta klivet... :D

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 18 mars 2015, 15:59

Rickard skrev:
Himmelsblå skrev:

Vad är en rimlig buffert?

Inte helt säker på att jag hamnat rätt här i livet karriärsmässigt... Skönt å veta att jag klarar ett par år på högskola utan att behöva sälja lägenhet och bil ifall jag någon gång skulle våga ta klivet... :D

Kan du inte ta lån hos CSN som alla andra??? Utifall... det är kanske inte läge just nu att toksatsa på börsen, det är inte vad jag råder...
- ordspråk från England

Återgå till "Dagboken"