Investeringsportfölj

Hur går det för dina placeringar idag?

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

CRV

Re: Investeringsportfölj

Inläggav CRV » 29 december 2014, 11:15

Lite mer detaljer om hur min investeringsportfölj fördelar sig nedan
- min fokus är på allokering mellan tillgångsslag, INTE specifika aktieval, timing eller hög aktivitet)
- jag märker att jag borde uppdatera denna tråd oftare, att tvinga sig själv att tänka igenom och reflektera över innehaven är nyttigt…

Aktier
Lundbergs
Berkshire Hathaway
Investor
Industrivärden
Latour
Kinnevik
(Berkshire och Lundbergs största innehav, nu nästan 25% var av den rena aktiedelen, de andra drygt 10% var. De sista 10% är mindre ”nya” innehav, H&M (haft ett tag), Ratos, Lifco, Akelius Pref, Fairfax).

Aktiefonder (liten andel av portföljen, har istället främst indexfonder i min pensionslösningar):
Skagen Global största innehav. Jag har tex dessutom Cliens & Skagen + blandfonder, en produkt som jag normalt inte gillar (passiva och hög avgift) – men haft Cliens pga sin aktiva allokering och båda har blivit kompromisslösningar när jag behövt investera klumpsummor och inte haft någon ”bra idé”.

ETFer:
Främst en Amerikansk ETF med högutdelande bolag + en med Preferensaktier och en med Private Equity (det senare ett minimalt innehav):
PowerShares Dividend Achievers ETF
Global X SuperIncome Preferred ETF
PowerShares Global Listed Private Equity ETF

Alternativa investeringar:
Brummer Multi-strategy (knappt 30% andel av denna kategori)
Atlant Stability (knappt 25%)
Excalibur (ca 20%)
Catella (ca 15%)
Mindre innehav i bla Atlant Sharp, och nyligen köpt Norron Target och Nordea Stable Equity Long Short.

Räntefonder:
Ett antal företagsobligationsfonder, både svenska och utländska innehav, med en mix av risk, största innehav:
Danske Invest Global Corporate Bds H-SEK
Simplicity Företagsobligationer
På gång att addera tillväxtmarknader (tex nedan, eller har ni bättre förslag? Höga förvaltningsavgifter på dessa fonder, men har en större potential i dagens räntemiljö):
- Handelsbanken Tillväxtmarknadsfond Obligation

CRV

Inläggav CRV » 17 januari 2015, 20:47

Följer ni Investerar-Bloggare? Finns flera som på ett stödjande och motiverande sätt berättar om sina sparmål och strategin och sedan vägen för att nå dit. Tex för att nå sin första miljon, eller bli ekonomiskt oberoende (tex tillräcklig passiv inkomst från aktieutdelningar).

En bra start kan annars vara att titta på de Avanza följer och utifrån de du gillar där, söka vidare i de bloggar DE följer. Se tex högermarginalen på denna sida: http://blogg.avanza.se/avanza/pengar-over-pa-kontot-lar-dig-hitta-investeringsalternativ-till-hogre-ranta/

Jag har själv nyligen nått ett av mina investeringsmål; min specifika investringsportfölj för långsiktigt sparande har nått 5 miljoner kronor. Den är tänkt att skapa en passiv inkomst för att göra mig oberoende av tjänsteinkomst på sikt. För tidigt nu, då jag vill jobba vidare som nu kanske 10 år till och ha rejäla utrymmen för levnadsomkostnader.

Jag vill minnas undersökningar som visar att de allra flesta blir rika på att starta företag i Sverige och extremt få på ”vanligt hederligt arbete”. I mitt fall började det med 50 000 kr i arv tidigt 90-tal och sedan dess envetet (främst) aktierelaterat månadssparande och en del tur med gynnsam allokering under åren. Men inga snabba aktieklipp. Och alla pengar från ”hederligt arbete” (om nu mellanchefsjobb inom privat näringsliv inkluderas där…).

Så jag tror att flera av Bloggarna kan lyckas nå sina mål, bara de har tålamod och ”karaktär” nog att hålla fast vid sin strategi. Oavsett börsklimat (som annars kan få många forums- och bloggaktiva försvinna när det blir tuffare tider).

Lycka till med era strategier och härda ut oavsett hur 2015 ter sig!

Horizon

Inläggav Horizon » 18 januari 2015, 00:19

Imponerande, CRV, och grattis till delmålet. Du har kommit långt på din väg och utan att veta hur långt du tänker dig, kan jag gissa att det inte tar så väldigt många år innan du kan börja luta dig tillbaka en aning. Där ser man vad en bra strategi kan göra.
Man skall aldrig drabbas av panik, men drabbas man skall man se till att drabbas först.
Gud finns överallt hävdade han och slog vilt omkring sig.

CRV

Inläggav CRV » 20 januari 2015, 13:21

Tack :) !

Lite uppdatering kring mina placeringsval:
Köpte efter förr-förra inlägget lite Räntefond (SHB) med fokus på tillväxtmarknader. Dessa länders statsobligationer kan ha lägre risk än de företagsobligationsfonder jag har och blir i vilket fall en riskspridning.

Summering 2014:
Aktierelaterat:

Min aktieportfölj har gått utmärkt 2014 (relativt mina förväntningar). Mest positiva effekt från mitt betydande innehav i Berkshire Hathaway (gav +30% ) och Lundbergs, samt Investor och Latour. Industrivärden och Kinnevik var besvikelser, som jag hoppas kan ge, relativt sett, mer 2015.
Min icke aktie-relaterade del av portföljen har haft en begränsad avkastning:

Räntedelen: mitt största innehav är den globala företagsobligationsfonden Danske Invest Global Corporate Bds H-SEK och den har fortsatt levererat bra, nästan 9%. Övriga företagsobligationsfonder med fokus främst på Norden ligger på knappt 2 till 3% avkastning 2014. De har knappt varit värda den högre risken än de knappt 2% som Spiltan Räntefond gett (referensfonden jag använder).

Hedgedelen: knappt 4% för Brummers multi-strategy, mitt största innehav (dystert år, innan snittat på ca 8% per år), samma nivå för Excalibur (räntehedge) och under 1% för Atlant Stability efter deras första ordentliga tapp någonsin (norska företagsobligationer i oljerelaterade företag fick en kraftig nedgång i slutet av 2014). Catella hedge har dock levererat drygt 7% (och har en fin historik).
Men vi får se om en slagig börs 2015, med tydliga rörelser, kanske kan bli ett hyfsat år för hedgefonder. Dvs för de som lyckas förutse och dra nytta av rörelserna.

Så jag ligger fortsatt kvar med ca 25% i hedge och 15% i ränta. Begränsar fortsatt (marknads)risken i aktiedelen med några få procent i aktieindexobligationer med begränsad nedsida, (även om de över tid faller ut, så kan jag ibland inte låta bli att köpa något spännande, senast baserat på SHBs balanserade index…), men jag ser timingberoendet, dvs engångsinvestering och fixt slutdatum, och beroendet på emittenten som de ökade riskerna och kostnaden som en betydande nackdel.

Bortsett från detta så ligger jag stilla i mina innehav (främst enskilda aktier och en del ETFer). Jag köper/säljer bara för att hantera rebalansering (så att de 60% ligger fixt). Nysparande främst pga månadssparande (vad jag kan undvara när lönen kommer) och en del utfallande aktieindexobligationer.

CRV

Hur ser ni på tiden framöver gällande placeringsklimat?

Inläggav CRV » 7 februari 2015, 20:36

Hur ser ni på tiden framöver gällande placeringsklimat?

Det har varit "enkelt" att vara placerare senaste åren. Man har kunnat få en positiv avkastning lite oavsett hur man har placerat; dvs val av marknader, branscher och enskilda aktier har i många fall inte varit kritiskt för att se sitt kapital öka i värde.

Jag förväntar mig att det kan bli betydligt svårare kommande år. Men jag vet självklart inte om det blir så.
Jag försöker i vilket fall mentalt förbereda mig för hur jag skall agera om det blir så att vi får större nedgångar. Min grundfilosofi är att ha en tillgångsallokering (fördelning) som håller i alla börsklimat. Jag gör då bara ändringar för att re-balansera min procentuella fördelning mellan ränte-, aktie- och alternativa tillgångar.

Samtidigt så har jag varit med i flera cykler och vet att detta är mycket enklare sagt än gjort. "It is simple, but not easy". Att jag klarat mig ganska helskinnad ur tidigare större nedgångar ser jag mer som tur än skicklighet.

Därför ser jag redan nu över min fördelning och tänker ut hur jag skall agera vid olika scenarior.
- Jag gör aldrig ändringar i mina riktigt långsiktiga innehav - det har jag lyckats undvika i alla år (främst pensionspengar).
- Gällande investeringsportföljen som jag främst beskriver i denna tråd, där riktlinjen är en sparhorisont på minst 5-10 år: Jag planerar nu att sluta nyinvesteringar i USA (efter stora uppgångar i mina aktier och ETFer där, dopade av en förstärkt dollar), minska tempot i mina aktieinvesteringar i Europa och istället nyinvestera motsvarande mer i kort/lång hedge då skickliga förvaltare med tillräckligt med frihetsgrader kan bli vinnare på en slagig börs (om det finns tydliga trender). Jag kommer även öka något i mina globala räntefonder, men mest pga av att jag minskar i de nordiska företagsobligationsfonder som har längre löptider.
- Totalt sett så innebär detta i närtid främst en re-balansering (jämfört med min målfördelning), men beroende på börsutveckling så behöver jag fundera på om jag klarar av att följa den strikt på längre sikt (kräver ju löpande aktieköp vid en nedgång). Mitt mål:

"Kontrollera det som du kan kontrollera. Marknaden kommer du aldrig att kunna kontrollera men däremot ditt eget beteende" - Benjamin Graham

Någon som planerar ändringar?

Horizon

Inläggav Horizon » 7 februari 2015, 23:53

Jag åker som vanligt med och den stora trenden visar vägen. Är för tillfället investerad i svenska investmentbolag och USA-index. Du har en intressant approach i hur du fördelar dina tillgångar och tanken att endast behöva balansera om i händelse av nedgång är bra och enkel. Den enda frågan är vilka signaler som löser ut dina ombalanseringar? Tittar du på några tekniska indikatorer? Du säger att du haft tur innan, gick du bara på magkänsla då?
Man skall aldrig drabbas av panik, men drabbas man skall man se till att drabbas först.

CRV

Inläggav CRV » 8 februari 2015, 09:30

Jag använder inga förvarnande signaler (leading indicators), utan balanserar om först efter att min investeringsportföljs verkliga % fördelning ändras (dsv reaktivt).
Ett förtydligande för mindre erfarna läsare: Om jag har som mål att ha 60% aktier och 40% ränta och alternativa placeringar, så nyinvesterar jag för att behålla denna fördelning. Om tex börsen rasar kraftigt så tvingar detta mig att sälja av ränta/alternativt för att köpa mer aktier. Simple, but not easy.

Jag har inte lyckats vara denna strategi helt trogen, men försökt följa den. Eftersom så många hedgefonder har svårt att klara av att agera rätt utifrån tekniska indikatorer så försöker jag inte ens göra det. Re-balansering har ett starkt track-record, så jag planerar att använda det som min utgångspunkt även i framtiden.

Att jag kom undan oskadd av nedgångarna under/efter 2000 och 2007 var pga tur. Jag gjorde fastighetsinköp som jag valde att finansiera genom att sälja ALLA aktierelaterade innehav i min investeringsportfölj. Timingen blev, sett i efterhand, närmast perfekt.

CRV

Inläggav CRV » 8 februari 2015, 09:36

Den som läst tidigare inlägg av mig har sett att jag planerade att köpa en ytterligare fastighet nu. Ett köp som inte blev av. Det har fått mig att fundera på hur redo jag är för en nedgång, då jag har en hel del investerat kapital som jag måste kunna hantera att se minska dag för dag. Och dessutom klara av att köpa fler aktier längs nedgången!

Pengar är ju inte procent, utan kronor i slutänden. Jag tror att jag har blivit mer känslig för risk ju mer mitt kapital har ökat.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 8 februari 2015, 12:16

CRV skrev:Pengar är ju inte procent, utan kronor i slutänden. Jag tror att jag har blivit mer känslig för risk ju mer mitt kapital har ökat.

Ju svårare pengarna man förlorat är att spara ihop igen, ju mindre risk är man benägen att ta?
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

CRV

Inläggav CRV » 8 februari 2015, 13:39

Jag är nog inte särskilt rationell, det verkar mer som att värderingar från barndomen anger hur jobbigt det kommer kännas att "förlora" (se sitt kapital minska med) en viss summa. Inte det faktum att jag nu troligen kan spara ihop den igen ganska snabbt pga högre inkomst.

En av de bästa böcker jag läst kring detta är http://www.bokus.com/bok/9789175032429/ ... -langsamt/
Jag kan verkligt rekommendera den, den riskerar ändra din bild av hur rationella vi är helt och hållet. Och det i sin tur kan vara avgörande på hur vi ser på våra egna investeringsbeslut. Det finns undersökningar som visar att vi inte ens gör korrekta egna bedömningar av våra investeringsresult (vi överskattar dem, bla "glömmer" vi dyra misstag).

CRV

Inläggav CRV » 8 februari 2015, 13:57

Låt mig ge ett par smakprov på vetenskapligt säkerställda slutsatser från boken (lättläst och kul, men skriven av en professor):
Domare och läkare anser vi väl vara något av de mer rationella i vårt samhälle???
Vi hoppas att de tar beslut grundat på fakta, mer än något annat? Och att de tar helt "korrekta" beslut?
- En undersökning med högre domare visade att de STARKT påverkades av helt irrelevanta saker såsom deras blodsockerhalt (de dömde ut strängare straff då de var hungriga) och utfallet på tärningskast (det enkla faktum att en preparerad tärning gav tex siffran 2 gjorde att de oftare dömde ut ett straff på 2 månader!). Skrämmande!?! Men sant.
- Likaså tittade man på akutläkare och bad dem separera dödsfall där de hade en helt säker diagnos. Sedan jämförde man med obduktionsresultatet. Slutsats? Läkarna hade inte mer än 40% rätt (i de fall de själva angett att de var helt säkra på sin diagnos).

Ett annat klassiskt experiment är när man erbjuder barn EN godis NU ELLER två godisar om tex 10 minuter. Deras val visar vi avslöja en grundläggande egenskap relaterad till "instant satifaction" och de som kan vänta för att få MER, de blir mer finansiellt framgångsrika senare i livet. En utmaning som finns i många skepnader under livet.

Boken har en mängd andra intressanta case, hoppas jag återgav de ovan hyfsat korrekt (ett tag sedan jag läste boken).

Det täcker även saker kring investeringar - fokusen är på hur man tar BESLUT. För mig är detta det enskilt mest avgörande för att lyckas med sina investeringar. Att man är så rationell man kan. Trots de grundläggande begränsningar vi som människor har. Vet du inte om dessa begränsningar så är denna bok en bra början.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 8 februari 2015, 14:13

CRV,

Att lära sig förstå sin egen "magkänsla" och övriga beteende börjar även jag uppleva som alltmer grundläggande. Framförallt i detta skedet av börscykeln börjar de två - rädsla och girighet - köra alltmer med en.

Vad gäller vår tidigare diskussion har i alla fall min egen rädsla för att förlora pengar sakta men säkert stigit i takt med att pensionen närmar sig. Men det är kanske på ett sätt rationellt.

Hursomhelst tror jag inte det är år 2015 som Kraschen kommer. Men vem vet....
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

CRV

Inläggav CRV » 8 februari 2015, 19:37

Mental förberedelse för olika möjliga börsklimat ser jag som viktig, även om jag inte alltid GÖR så mycket (kanske ändring av nyinvesteringar och kanske några mindre omfördelningar). En blogg har en del intressanta diskussioner i ämnet:
http://gustavsaktieblogg.blogspot.se/20 ... mment-form

Horizon

Inläggav Horizon » 8 februari 2015, 21:25

CRV, allt du nämnde ovan är orsaken till att jag numera endast följer trenden, siffrorna och graferna. Jag är urusel på att ta rationella beslut när det hettar till. Vis av erfarenhet... :oops:

Förstår din strategi med ombalansering, men den stora risken måste väl vara när börsen börjar gå utför och du tvingas sälja av aktieinnehav för att placera i t.ex. ränta. Vid en lång utförslöpa måste du bränna av en hel del i courtage? Du måste väl ha någon form av gräns som avgör när du ska sälja av en del? Tittar du på en viss nedgång i procent då? Nyfiken med många frågor eftersom jag lärt mig att det som vid en första anblick verkar enkelt, ofta är svårare att hantera i praktiken.

CRV

Inläggav CRV » 9 februari 2015, 11:49

den stora risken måste väl vara när börsen börjar gå utför och du tvingas sälja av aktieinnehav för att placera i t.ex. ränta

När börsen rasar så måste jag köpa mer aktier och därmed sälja av ränta och hedge.

Jag har i praktiken inte sett re-balanseringen som ett stort problem, kanske främst för att jag löpande haft mer att investera varje månad (ökade marginaler + dessutom en del utfallande placeringar) så den re-balansering jag gjort är mest genom nyinvesteringar. Förutom de större försäljningar jag gjort pga fastighetsinköp så har jag sedan sent 90-tal haft stort fokus på att hålla allokeringen. Det var mitt ständiga mantra även i det gamla PA-forumet. Det hindrar mig från att agera "helt fel" och hjälper mig att vara rationell.

Det är nog annars lika svårt att behålla aktiedelen vid längre uppgångar (som nu) då man måste sälja av aktier som stiger i värde och köpa ränta och hedge mm!

Men det är en klassisk metod:
http://www.di.se/artiklar/2014/11/19/oljefondkungens-basta-rad/?flik=senaste

Återgå till "Dagboken"