Investeringsportfölj

Hur går det för dina placeringar idag?

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

CRV

Re: Investeringsportfölj

Inläggav CRV » 6 april 2015, 10:28

Himmelsblå skrev:Mitt nysparande förvaltas av Cerberus. Där är mina fonder, jag har helt out-sourcat det. Kostar mig några tiondels procent jämfört md att göra det själv. Fonder gör mig bara ointresserad av någon anledning så det är skönt att skippa tycker jag... står i valet och kvalet mot att kicka Cerberus och köra själv eller anlita Kapital-Gruppen i Ramlösa i stället. Mest av praktiska skäl, jag har ju flyttat, och var fan parkerar man i Malmö City? (Stortorget är alltid fullt). det är Kapital-gruppen som vill sälja på mig Autocall...

Hej, missade detta inlägg.

Varför ta hjälp när du har sådan koll själv? Jag tycker några tiondelar är mycket pengar, speciellt som det redan i grunden är fråga om fonder med höga avgifter. Portföljen kostar kanske 1,5% mer, som den alltså måste överprestera, jämfört med riktigt billiga val såsom indexfonder, svenska och amerikanska investmentbolag etc. Jag ser ju saker på riktigt lång sikt och då känns det riktigt dyrt och tungt att ha detta upplägg.

Kapitalgruppens upplägg skulle jag avråda från att nappa på, de gör reklam med att de inte tar några avgifter av kunden. Med andra ord har de rejäla incitament att sälja på kunden den dyraste lösningen, då de lever på provisioner. I detta fall säkert strukturerade produkter.

Nej, detta är en osund affärsmodell och kommer göra att de aldrig föreslår prisvärda lösningar, pga lägre provisioner för dem.

I fallet Acta (konkurrent ,ed liknande upplägg) slutade med att sålda på okunniga kunder högt belånade strukturerade produkter med emittenter med mindre starka finanser. Helt plötsligt så var kunderna skyldiga 100 000-tals kronor, detta på "idiotsäkra" finansiella produkter som aldrig skulle tappa sitt värde.

Det vore bättre med en fast avgift för rådgivning. om man nu anser att detta ger ett mervärde. Men jag tror mer på PoP. Man kan ju kopiera Solnamannens portfölj gratis och den tror jag på sikt slår rådgivarnas förslag. Kanske borde vi tracka och jämföra utvecklingen kommande tio år... :?

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 7 april 2015, 09:49

Så här är läget:

Jag kommer att byta förvaltare till Autocall-gänget, de vill sälja autocalls. Det är bara nysparandet jag haft i KF som inte varit gratis, i övrigt har det varit egalt.

Idén är att de sköter alla förbaskade pensionsdepåer av olika slag man samlat på sig genom åren. Med den förra förvaltaren gick det ner till 6 st (två IPS och 4 tjänste). Får se om vi kan minska antalet något, men de för sköta fonder o dyl.

Nysparandet tar jag själv hand om. Så extra kostnader blir det inte längre. Jag har förvisso varit super-aktiv en period, men så blir det inte närmsta framtiden. Så det är skönt att slippa hålla reda på 6 fondkonton.

De kommer naturligtvis att kränga på mig autocall... men i detta börsläget behöver det inte vara fel.

Den stora potten ligger i vanligt sparande för mig och jag har ju oftast föredragit rena aktier där. Det är nog att hålla reda på tycker jag.
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

CRV

Inläggav CRV » 8 maj 2015, 20:34

Ligger ganska still, ersatt en del strukturerade produkter som fallit ut med nya.

Fördelningen signalerar strax en liten pyts aktier till, kommer ske med ett redan planerat köp.

CRV

Inläggav CRV » 23 maj 2015, 19:45

Hittills lyckats att ha is i magen och fortsatt fokusera på min allokering mellan olika tillgångsslag. Ser just nu en sparhorisont på minst 5-10 år, klart längre för det mesta av pengarna.
Via jobbet ett visst incitament att köpa aktier via sparprogram (= jobbigt, man väljer då inte helt själv; varken timing, summa eller bolag :) ), vilket jag turligt kunde matcha någorlunda med nedgången (behövde inte rebalansera i övrigt). Som vanligt inga snabba klipp utan löpande investeringar för att hålla balansen och ibland någon mindre krydda för att det är kul (men då småsummor).
Men testet på ens uthållighet blir ju vid riktigt kraftiga nedgångar.

Vore intressant att veta hur fler tänker kring sina TOTALA tillgångar. Bara det att ta in tjänstepensionen påverkar ordentligt den totala risk man i praktiken har i sitt sparande. Eller det att man tar in fastigheter, värdeföremål, bilar mm. För mig passar det att månatligen kolla hur denna fördelningen varierar och sedan ta nya investeringsbeslut baserat på det.

Fördelningen har rebalanserats och ligger ganska fix:

Bild

Bild

(pension till allra största del tjänstepension = indexfonder, ca 50/50 Sverige och Globalt)
(aktiedelen i övrigt främst enskilda aktier, Sverige dominerar där + en del USA.)

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 24 maj 2015, 10:29

Det är ju en bra fråga "Hur ser man på sina totala tillgångar".

Har ingen så noggrann plan eller redovisning som du har. Det är klart att vi har en uppfattning om våra tillgångar gällande brf och sommarstället. Det är dock skillnad på lägenheten och på sommarhuset. Torpet är omsättningsbart på sikt och utgör på detta sätt en viss säkerhet på mycket lång sikt när man så att säga blir riktigt gamma. . Det är också en säkerhet om man blir ensam. Men annars är ju boendena en helt annan typ av tillgång som ju är till för att leva och umgås i och allt annat som titta på tv, lyssna på musik, odla eller annat man vill göra.

Däremot så är ju sparande i fonder av olika sorter en sak som är mera kortsiktigt och som är till för att skapa en ekonomisk tillgång när vi blir pensionärer. Helst med tillväxt som gör att det bli mera uthålligt över tid. Så där är bedömningen inte total mot alla tillgångar utan denna del skall vara en tillgång som ger en möjlighet till viss standard.

Så i vår ibland gemensamma plan så är tillgångarna något som vi avser använda till det som vi anser ger vår familj och vänner ett innehåll i livet. Klart att man skulle önskat sig större tillgångar för de möjligheter som det skulle gett i livet. Men ändå relativt nöjd.

CRV

Inläggav CRV » 10 juni 2015, 18:56

Nedgången på börsen senaste tiden gör att min rebalanseringsstrategi anger att jag behöver omallokera och köpa lite mer aktier.

Jag har (som nämnts innan) valt att starta igång ett månadssparande i fonder och nu ökat det lite till, inte haft månadssparande på ett bra tag (mest köpt enskilda aktier löpande i takt med att jag samlat ihop tillräckligt med pengar).
Som det ser ut nu så räcker detta för att få ordning på allokeringen.

Jag investerar dock just nu små summor, utan har faktiskt konsumerat lite mer i närtid; köpt en (billig, begagnad) bil och några fina nya cyklar (alla "bra" affärer relativt sett, fyndlägen - även om det är skräp investeringsmässigt sett).
Kommer också köpa några resor i närtid, för avkoppling med familjen. Känner helt enkelt inte för att investera lika mycket som vanligt just nu!

Ligger annars stilla i mina innehav. Hela min investeringsportfölj är just en portfölj med minst 5-10 års sparhorisont på investeringen och jag hade endast agerat och sålt om jag hade sett att jag behöver pengarna i närtid (tex för husköp).

Tänker nog ha kvar nuvarande bostad ett gäng år till och rasar en bil så kanske jag tar ut tjänstebil. Så just nu kan jag vara fullinvesterad och kan acceptera att det går lite upp och ned. Men visst är det lätt att oroa sig när man ser hur värdet på ens depå kan förändras... :cry:

Har förresten "investerat" i en del vin också :drunken: men allt skall drickas upp på sikt,

CRV

Inläggav CRV » 12 juni 2015, 20:47

Blev inköp av ett svenskt storbolags aktier härom dagen.
Fick jag veta nu. Idag.

Så är det med företags aktiesparprogram.

Lite tveksam till att ligga för tungt i det företag man jobbar i, blir liksom en dubbel risk om det går dåligt.
Och tanken är ju att locka en att vara kvar, så inlåsningen blir ganska stark.

Men incitamentprogrammen har sina fördelar, så svårt att inte hänga på :?

Hittills har jag oavsett företag jag jobbat i köpt alla de aktier som gått i programmen, men sålt direkt då jag slutat, då jag då tappar den dopning som incitamentprogram innebär.

CRV

Inläggav CRV » 2 november 2015, 15:31

Hej på er!

Otrolig liten aktivitet från min sida här på forumet. :oops:

Och lika inaktiv i mina placeringar. Men det är ju lite min strategi + att fokusera på jobbet och få till bra inkomster. :|

Jag justerar dock lite månatligen baserat på all hålla min allokering (minskat något i ränta, det är allt). Lyckats följa denna strategi ett bra tag ju (allokering i fokus många år), passar mig bra och tar bort den känslomässiga komplexiteten när börsen rör sig mycket.

Inga större ändringar i innehaven heller. Sålt av det sista jag hade inom företagsobligationsfonder norden, har nu bara ett par internationella fonder kvar. Ökning inom Lifco löpande och lite köp/sälj i HM under året (ganska nytt innehav, för att få rätt allokering), men annars små ändringar.

Lycka till med era placeringar och ha det bra :) !

CRV

Inläggav CRV » 27 november 2015, 17:23

Jag har fortsatt att investera i Lifco, gillar Bennet och dentalprodukter känns bra för en åldrande befolkning (demolitionprodukter i andra företag kan ha bra marginaler har jag hört, men vet inte mycket om just Lifco's produkter).

Gällande produkter för en åldrande befolkning så har jag också försökt få tilldelning av Attendos introduktion, på måndag vet vi hur det gick.

Jag testade via två banker, i ena fallet via en kapitalförsäkring. Kan detta öka mina chanser?

Men jag har små förhoppningar, räknar med rejäl överteckning.

CRV

Inläggav CRV » 9 oktober 2016, 17:54

Vilken låg aktivitet det är från mig. Har ingen riktigt bra ursäkt.
Mer än att min strategi och portfölj är så tråkig.

Men nu måste jag skriva en rad.

JAG HAR SÅLT ALLT! !!! :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:

Nja, det var inte riktigt sant, men nästan. Jag har under några dagar sålt alla mina aktier och all hedge. Och räntefonderna.
Kvar är i princip bara lite blandfonder.

Jag har gjort detta två gånger förut; i mars 2000 och augusti 2007. Nu är det dags igen.
Med investering i boende alltså.

Av någon anledning så pallar jag inte att sitta med en aktieportfölj och ta stora lån.
Jag säljer.

Mer pga en känsla av värdering (alla tre gångerna). Och inte minst för att sova bättre.
Jag behöver få loss en hel del pengar och få komma igen med sparandet på lite sikt...

Ha det bra! :)

CRV

Inläggav CRV » 12 april 2017, 17:33

Kvartalsbok snarare än Dagbok, men bra att kunna följa hur man tänkt i olika perioder.

Nu behövde jag inte all likvid för bostadsköpet och sålde snabbt gamla bostaden för mer än förväntat, så blev för en del av kapitalet en snabb runda utanför börsen.

Men mindre aktierelaterade placeringar än någonsin känns konstigt... Och jag märker att jag konstant försöker köpa på mig mer. Precis som 2000 och 2007 så är det stressande att inte ligga tyngre i aktier (även om den känslan med tiden ändrade sig vid dessa två tidigare tillfällen... :D ).

Minskat i USA och försöker srida riskerna, men har annars svårt att hitta så mycket mer än aktier att investera i. Och detta är min långsiktiga investeringsportfölj, som är grunden för min passiva inkomstdel (se annat inlägg). Så kanske är det OK, även om jag förväntar mig justeringar nedåt.

Återgå till "Dagboken"