Moffar

Hur går det för dina placeringar idag?

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Moffar

Re: Moffar

Inläggav Moffar » 24 september 2017, 19:32

Karo Pharma ligger inne i en mycket positiv trend, för oss som vill tjäna pengar snabbt, och det finns inget som säger att kursen inte kan öka rejält när emissionen är klar. Faktum är att 50% på ett år inte vore en underdrift. Titta på det senaste bokslutet. Jämför det med de synergivinster som väntas. Tredje kvartalet blir förmodligen ännu bättre. Sedan fjärde ännu bättre. Under 2018 blir det högst antagligen några rallyn i aktien baserat på de extremt mycket bättre bokslut som kommer att levereras. Anders Lönner, den finurlige, har byggt en enorm värdemaskin. Inte många verkar ha förstått det ännu. Det kommer. Senaste bokslutet är ett levande bevis på detta faktum.
Karo Pharma köper Weifa
Karo Pharma lägger ett kontantbud på norska Weifa om 35 kronor per aktie, motsvarande en värdering av Weifas totala aktiekapital om cirka 1,28 miljarder norska kronor.
Karo Pharma ser synergivinster på mer än en halv miljard kronor de kommande tre åren, främst genom nya lanseringar, heter det i delårsrapporten som publicerades ungefär samtidigt
"Förvärvet av Weifa bygger på starka kommersiella grunder. De två företagen kompletterar varandra mycket väl både när det gäller produktportfölj och geografi och vi ser därför viktiga synergivinster. Vi stärker vår nordiska verksamhet och tar en ledande position på den norska marknaden. Vår gemensamma produktportfölj med flera nya lanseringar inom det närmaste året får större chans att lyckas", kommenterar Karo Pharmas styrelseordförande Anders Lönner.
Vad kan Karo Pharma dra för nytta av detta köp?
Om dessa synergier realiseras så bör värderingen ligga ungefär på 68-70kr
Hursomhelst, de som räknat på nuvarande aktiepris kontra ebitda för KP + Weifa + synergieffekter och kommit fram till att KP är klart undervärderat till nuvarande kurs vill jag i all huvudsak ge rätt. Tyvärr verkar det inte vara detta fundamentala som styr marknadens beteende just nu. Mer om detta längre ner.
En del kanske tycker 500 mnkr i synergieffekter på 3 år låter mycket. Betänk då att om KP:s produkter kan marknadsföras i Norge via Weifas upparbetade kanaler och Weifas produkter på motsvarande sätt i Sverige via KP:s kanaler så verkar det snarast vara en försiktig uppskattning. Jag kan tänka mig ett avsevärt högre belopp faktiskt. Det vore snarare mer korrekt men vi räknar lågt för säkerhets skull.
Senaste bokslutet
Karo Pharma ligger inne i en mycket positiv trend, för oss som vill tjäna pengar snabbt, och det finns inget som säger att kursen inte kan öka rejält när emissionen är klar. Faktum är att 50% på ett år inte vore en underdrift. Titta på det senaste bokslutet. Jämför det med de synergivinster som väntas. Tredje kvartalet blir förmodligen ännu bättre. Sedan fjärde ännu bättre. Under 2018 blir det högst antagligen några rallyn i aktien baserat på de extremt mycket bättre bokslut som kommer att levereras. Anders Lönner, den finurlige, har byggt en enorm värdemaskin. Inte många verkar ha förstått det ännu. Det kommer. Senaste bokslutet är ett levande bevis på detta faktum. Tyvärr försvann detta faktum av emissionströtta karoiter.
Senaste bokslutet. Karo Pharma trycker upp marginalerna.
https://www.avanza.se/placera/redaktion ... lerna.html
När ska aktien köpas?
Aktien har fallit sedan den senaste emissionen utannonserades. Oförtjänt kan tyckas. Tydligen börjar Karoiten bli lite emissionstrött. Inte mer än rätt kanske men det skapar ett tillfälle att gå in i aktien för oss andra.
Ska man gå in nu, sista dagen på emissionen eller när? Jag räknar inte på tio procent hit eller dit. Det är inte min mening. Det kan vara en bra ide att gå in exakt nu men det enklaste är, tycker jag, att vänta till sista dagen på emissionen. Kanske näst sista. Det har blivit smårallyn vid tidigare tillfällen i denna aktie dem tillfällena. Jag börjar gå in lite när det informerats om emissionskurs. Förmodligen är runt 35kr vad de kommer föreslå.
Senaste insiderhandel
Carl Lindgren har den 4 respektive den 5 september köpt totalt 13.000 aktier i Karo Pharma. /Redeye

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 24 september 2017, 19:35

Inte mer än rätt kanske men det skapar ett tillfälle att gå in i aktien för oss andra.

+1 :)
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Moffar

Inläggav Moffar » 25 september 2017, 12:30

Udelningen kan nu i efterhand ses som ett litet stöd i kommande kostnader till köp. FE.
DVS det skyfflas Karopengar in i bolaget igen.
Det är spännande kring baby-lansering och om Weifa går att räkna hem.
Fantastiskt drag! :D
Karo Pharma 41:-

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 25 september 2017, 12:50

Jag har faktiskt en upparbetad vinst nu på 20 kronor... haha... nej tretusen faktiskt. :D
- ordspråk från England

Moffar

Inläggav Moffar » 26 september 2017, 11:18

Grattis till blåa siffror i KP Himmelsblå!

Gilead Sciences, Inc. tillkännagav igår att Kina Food and Drug Administration (CFDA) har godkänt Sovaldi® (sofosbuvir 400 mg), en gång per dag oral nukleotidanalogen polymerasinhibitor för behandling av kronisk hepatit C-virus (HCV ) infektion. Sovaldi godkändes för behandling av vuxna och ungdomar (i åldrarna 12 till 18 år) infekterade med HCV-genotyp 1, 2, 3, 4, 5 eller 6 som en komponent i en kombination av antiviral behandling. Sovaldi är det första Gilead HCV-läkemedlet godkänt i Kina.
:P

Moffar

Nu är det nära.

Inläggav Moffar » 26 september 2017, 16:34

Det kan bli läge för köp under den förlängda veckan,,Jag har satt ut Gilead (som stiger) på sälj en bit upp. Det ser bra ut med 89% Weifa,
Karo Pharma herby extend the offer period under the Voluntary Offer by one week to 3 October 2017 at 16:30 CEST.

As of today Karo Pharma has received acceptances under the Voluntary Offer for a total of 32 924 687 shares representing approximately 88.55 % of the total shares in Weifa on a fully diluted basis. This number includes the 15,848,329 shares tendered by the shareholders that have provided pre-acceptances to accept the offer, representing approximately 43.45 % of the total shares in Weifa. Neither Karo Pharma nor any of its close associates holds any shares, warrants or other financial instruments issued by Weifa as of the date of this announcement.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 26 september 2017, 18:00

Det går ju snabbare att få pengarna via accept än via tvångsinlösen.. väl ju?

Så det ser ju ut att gå igenom ganska enkelt.

Tror inte detta ger en rusning dock, det var väl ganska väntat va?

Men det var en kul grej med tr och bta sist jag lekte den leken med VBG.

(Tror du inte Solna har det ganska tråkigt där på bänken, och inte får hoppa och stångas som de andra tjurarna... det tror jag, fniss... :mrgreen: )
- ordspråk från England

Aron

Inläggav Aron » 26 september 2017, 19:12

Himmelsblå skrev:Det går ju snabbare att få pengarna via accept än via tvångsinlösen.. väl ju?

Så det ser ju ut att gå igenom ganska enkelt.

Tror inte detta ger en rusning dock, det var väl ganska väntat va?

Men det var en kul grej med tr och bta sist jag lekte den leken med VBG.

(Tror du inte Solna har det ganska tråkigt där på bänken, och inte får hoppa och stångas som de andra tjurarna... det tror jag, fniss... :mrgreen: )

Enligt ryktesvägen har han blivit hänvisad till läktaren resten av säsongen för filmning och hörde även att han bet Luis Suárez i örat, eller om det bara var att han bet sig själv i svansen. :wink:

:)

Moffar

Inläggav Moffar » 26 september 2017, 21:05

Jag är inte gift med Karo boys!,,Solna har en poäng, men det gäller kanske mer macro än enskilda bolag.
Läs på om -Gilead...räknar med att de kommer studsa `vidare upp och betala en del av min emission. Jag rider på vågen.
Det är motsatsen till Solna kanske! Alla gör vi olika och förmodligen så sitter ni med hedge på alla aktier en säkrare värld än min.
All in..minst 2 kvartal till. Tippar 25 procent upp till jan. :alien: Lomma here i come,,nära golfbanan vill jag bo. HCP 14,8 - höjt mig från 13

Moffar

Inläggav Moffar » 28 september 2017, 15:12

Villkoret för fullföljandet av uppköpet har därmed uppfyllts. 90,3 procent.
http://www.avanza.se//pressplaceramedde ... garna.html
Dax att förbereda sig för Lönners kommentar kring betalningen. Inget är ju spikat.
Skönt, Weifa har en bra grund och vi blir nu etta i Norge.
En snabb uträkning om, om vi skall betala halva köpet - så är det cirka 20% av värdet som skall in.
Jag har nämt det förut, att sälja TR är mer min melodi än att ta banklån - då börsen är upp, Tokupp.
Ahh...skönt iaf. KP blir 1:a i Norge i deras segment.Dax att implentera KP produkter.
Senast redigerad av 1 Moffar, redigerad totalt 28 gånger.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 28 september 2017, 16:47

Kul.

Jo, jag trodde väl det skulle bli klart.
- ordspråk från England

Moffar

Himmlablå, TR-Fiske dax

Inläggav Moffar » 28 september 2017, 20:02

Himmlablå< Ehhhhhhh....lite mer entusiasm vill jag höra!! :D ....Vi köpte precis ett mkt bra strategiskt stort bolag som kan frigöra 500 miljoner inom 2-3 år (Extra).
När Jag tittar närmre på den konstruktion som resenterades då budet på Weifa lades fram var;
En eventuell lösning där 50 proent utgörs av banklån & 50 procent ger ägarna möjligheten att köpa på sig fler aktier via en FE.
Efter lite räkning har 20 procent av innehavet nämnts som summa för full teckning.
Det är mycket pengar om innehavet är av storlek större. TR- rätterna kan ju ses som utdelning och en försäljning av dessa vid olika perioder inom teckningsperioden kan ge fint resultat. So what om jag ej är med fullt ut i emissionen - bolaget får mervärde via detta schyssta köp av Weifa.
<min dagbok, mitt tjat.
..Jag ser ödmjukt positivt på detta fina uppköp. Härligt att få vara med. Och som du vet är jag nästintill All-in :P
Lagom galet, men någon skall ju ha den rollen. Om en två kvartal, runt januari är det dax att utvärdera hur det gått.

GILEAD SCIENCES Sålda

30st köp 69,73 & sälj 71,61 EUR ...fick iväg mina Gilead - 2 dollar plus per.. (typ) 60 dollar profit....mer till KP. Det var ju meningen.
Lite Flax i en liten 20.0000kr affär. Astra innan likaså.
Gott Mos!
Och jag minns ditt handlande i VBG ...spännande om du och jag delar tankar kring både köp och sälj framöver - allt för att slutsumman skall växa.

ok Cool Cat!,,vi hörs!
Senast redigerad av 1 Moffar, redigerad totalt 28 gånger.

Moffar

Inläggav Moffar » 28 september 2017, 20:20

min sälj...
GIS - GILEAD SCIENCES
Antal Pris Valuta Marknad Tid
30 71,61 EUR Xetra 17:27:20
------------------------------------------------------
Såg en ny riktkurs på H%M idag; 175:-/aktien.
En svår aktie som förhoppningsvis får iväg mycket av sitt lager nu när höstkollektionen är igång.
Jag äger inga H&M. Skulle jag investera i sektorn ade det fått bli via Kinnevik, som jag tycker har ett par stabila ben att stå på.
För tillfället gör jag lite småaffärer i väntan på att peta in kulorna i KP´s emission.
Har du något tips Himmelsblå el annan aktör? ..Alltid nyttigt med andra vinklar en mina egna.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 29 september 2017, 11:07

Entusiasm?

Där är så mycket osäkerhet kvar för marknaden att bekymra sig över...

Nu tycker jag det liknar VBG och deras övertagande av Mobile Climate Control.

Båda var feta fiskar att svälja för aborren liksom.

Då oroar man sig över det.... hur skall det gå?

Till syvende og sidst tror jag på sista raden i rapporten.

Men trevligt. Min puls är låg, min oro svag. :)

---

HM är bara jobbig för mig nu... gick från Telia till HM... har lovat mig själv att aldrig mer bottenfiska på det viset. Fast i Telia bottenfiskade jag inte... jaja..... jag tjänar väl pengar ändå. Tyckte inte rapporten var bra vid närmare eftertanke!
- ordspråk från England

Moffar

Inläggav Moffar » 30 september 2017, 13:37

Himmelsblå
Entusiasm ja, utan den ser jag det som om man gett upp och låter båten svajja utan segel.
Du gör fantastiska optionsvinster (som jag förstår det) samt att du har en stabil utdelning i H&M. Kommer ut en till här snart då de delat upp utbetalningen. Men gällande nyemissioner i diverse bolag så brukar det bli bra för oss småsparare, hellre det än en PP til någon utanför, som glider in och får rabatten. ...Jag har tagit ytterligare ett beslut.
Jag vill börja leva för de pengar jag har. På Avanza, Nordea och Seb är det bara siffror.

Taktiken är följande; Jag kommer följa med Karo Pharma i 4 kvartal till. (sommar 2018) beroende på läget så kommer jag halvera och beroende ännu en gång på läget så kommer jag sälja minst hälften och köpa ett hus.
LUPE etc är fina framtida aktier som jag gärna köper 40 procent ner, jag har tid på mig att hitta ett ingångsfönster.
gammalt tuggumi för dig att läsa, men jag arbetar och lever på börsen - det är viktiga beslut jag behöver ta, utan känslor.
VBG blev väl en finfin affär för dig? ..
Att ta beslut och skippa förhoppningsaktier är mitt sett att jobba, du verkar vara inne på samma linje!?
Avknoppade Autoliv hade jag velat ha en knippe, men tyvärr hoppade jag av allt för tidigt...
Nu är det förmodad FE i Kp och jag säljer av cirka 1000 lp skivor som hjälp på traven. Omöjligt att få in hela beloppet då jag lyckligtvis har många KP. ..Fortsätt redovisa dina tankar, de hjälper mig iallafall.. Ha en bra dag!!!

Återgå till "Dagboken"