Moffar

Hur går det för dina placeringar idag?

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Himmelsblå

Re: Morfars Dgbok

Inläggav Himmelsblå » 27 mars 2017, 15:25

När man väl fattat det är samma tråd ger ju rubrik-bytet en hint om vad det handlar om idag. Inte fel.

Skall vi rösta? :D
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Moffar

Rubriksättning?

Inläggav Moffar » 28 mars 2017, 07:46

Personligen stänker ju jag på en fläskig rubrik som gäller ämnet. Behöver jag skrolla bakåt och finna något är det ju via min rubrik jag finner vad jag behöver i dagboken..

Coccos

Inläggav Coccos » 28 mars 2017, 08:03

Hej Moffar!

Det funkar ju bra att ha olika rubriker på olika inlägg det är ju bara tydligt MEN ibland byter du namn på HELA dagboken. Och det är det jag tror att Grok tyckte var jobbigt.

Med vänlig hälsning :arrow: I

morfarGinkgo

Inläggav morfarGinkgo » 28 mars 2017, 08:12

För att lägga lite mer "lök på laxen" så kan man nu tro att d e min dagbok oxå..å jag har ju ingen hund som heter Karo... :D
---

Moffar

Marine Harvest in

Inläggav Moffar » 28 mars 2017, 08:51

Marine Harvest 131:70
Över 7 procent direktavkastning gör att jag idag köpt in mig 0,5% av portföljen.
Tanken är att dess avkastning skall betala min årliga KF avgift.
Senaste audiocast http://marineharvest.com/globalassets/i ... -02-15.mp3
"Med bakgrunn i operasjonelt driftsresultat, samt utsikter til et sterkt marked fremover og en solid finansiell posisjon, har styret besluttet et kvartalsutbytte på NOK 2,80 per aksje.
- Høye laksepriser, sterk etterspørsel og redusert tilbud har gitt et rekordhøyt operasjonelt driftsresultat. Det er gledelig at alle vår forretningsenheter leverer sterke resultater, sier konsernsjef Alf-Helge Aarskog."

---------------------------------------------------------------------------------------
LUPES framtida spinoff har en styrelse med spetskompetens. Min nya strategi gör tyvärr att IPC ej kommer ingå i min väska, men nu kommer det...
Som jag förmodat lär IPC göra ett monsterförvärv och det kommer i ett mkt lyckat ögonblick ur oljehistorians perspektiv.
https://www.avanza.se/placera/telegram/ ... sd-vd.html
Afrika kommer precis som Barents hav att byggas upp, dessa två platser på jordklotet har stora dolda oljevärden. Vad ett fat i backen är värderat till på en ikke infrastrukturärad miljö är med 20 års längd, väldigt billig. Om tillfälle ges kommer jag åter att rygga familjen Lundin, men just detta året finns det inte utrymme. Jag har ju ett gäng favoriter där bland andra Ian Lundin, Molin, Lönner, Rollén och tex Wahlroos ingår.
Senast redigerad av 1 Moffar, redigerad totalt 28 gånger.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 28 mars 2017, 09:06

morfarGinkgo skrev:För att lägga lite mer "lök på laxen" så kan man nu tro att d e min dagbok oxå..å jag har ju ingen hund som heter Karo... :D
---

Du får skaffa när du flyttar ut till Lomma.... :)

Lök på laxen är för övrigt väldigt gott!
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

morfarGinkgo

Re: Marine Harvest in

Inläggav morfarGinkgo » 28 mars 2017, 11:42

Himmelsblå skrev..
Du får skaffa när du flyttar ut till Lomma....

Lök på laxen är för övrigt väldigt gott!

Ja bra början kan ju va att köpa Karo.. :)
Går faktiskt i flyttankar..e liksom för möcke minnen som "spökar" här nu när man lever ensam. Märker att motivationen sviktar just här..lite märkligt då jag alltid gillat trädgården samt skogen..har ju t o m sågat för hand en liten tid.

Hugga ved e kul..det är nog en av få enformiga sysslor som ger tid till tankar och motion och väcker glädje..man ser ju att det händer något när högen växer och att det ännu finns krafter i kroppastollen..Gym..släng dig i väggen.
I ärlighetens namn e d ju mindre skog för mig nu.

Funderar på att köpa en sjuhelvetes husbil..ett sista uppbrott..en tradare skulle ju passa bra..trading e ju livet har jag hört. :lol:
En långtradare som körs korta sträckor i taget passar väl mig..kanske blir det så..en ny stuga är snart klar till mig om jag vill flytta in så j får se..husbilen lockar.
Blir nog bägge om sinnet får råda. :D

Idén är att köpa aktien på plats t ex en köporder på Africa Oil i Afrika..villkoret är sälj vid avresa..Lite begränsning i aktieutvalet dock men d får jag leva med.
Aktiefonder är ju uteslutna..kan ju för faen inte vara på alla platser samtidigt. :?

Kanske startar jag en Dagbok här på PoP..rubrik.."En traders uppbrott å fall" blir väl bra eller "Trädets sista resa"..ah..den sågar jag nog : :lol:

Förlåt Moffar för "kapningen" :D men jag nämnde ju Karo vilket platsar i tråden... :)
Ha d gott Himmelsblå Moffar och alla!!
---

Moffar

Re: Moffar

Inläggav Moffar » 31 mars 2017, 07:24

Karo Pharma 31:60

Styrelsen kommer att föreslå årsstämman en utdelning per aktie på 0,50 SEK. Utdelningen består av 0,22 SEK som en engångsutdelning från försäljning av Oasmia aktier. Samt vidare en utdelning av 0,28 SEK per aktie. För ytterligare information, vänligen kontakta: Henrik Palm, CFO Mobil 070-540 40 14

Moffar

Inläggav Moffar » 11 april 2017, 10:12

*Efterforskning angående laxuppfödning har påverkat mig såpass djupt att Marine Harvest säljs. Politiskt hyckleri på hög nivå. se den franska filmen på denna sida:
http://www.fisheco.se/news.php?modulID=2&newsID=7587

*Jag har också (i en annan depå) ägt en bra stek i Greenbridge via International int Enterprises. Ola Rollén show med inköp av bla Next har varit en snurrig trip.Även om jag går ur med en bra vinst så har Ola rent ut sagt ställt till det för Hexagonägare och Greenbridge-ägare. Trött blev jag.
United int Enterprises lever på produktion av palmolja - efter forskning via Google är det lätt att se att palmolja är direkt cancerframkallande och inget jag vill äga/äta mer.
Så det framtida Greenbridge som kommer börsnoteras om några år (Ola-show) lär förmodligen ske utan mig. Palmoljan finns i flertal livsmedel och lär stramas åt.

*I Karo Pharma kommer det in två nya styrelsemedlemmar
Marianne Hamilton,
Huvudsaklig erfarenhet: Personaldirektör och medlem av koncernledningen i Atlas Copco 1991-2007. Tidigare styrelseledamot i Meda AB och i Connecta AB
Andra uppdrag: Ordförande i Advisory Board för Stockholm Business School.
Övrigt: Författare av ett flertal böcker.

Håkan Åström,
Huvudsaklig erfarenhet: Koncernchef för Kabi Pharmacia AB. VD i Astra Pharmaceuticals Ltd, Pfizer Health AB, Pharmacia AB och styrelseordförande i Ferrosan Holding A/S
Andra uppdrag: Styrelseordförande i PledPharma AB, Affibody Medical AB och styrelseledamot i Rhenman & Partners Asset Management AB"

Moffar

Välkommen att slå på trumman!!

Inläggav Moffar » 14 april 2017, 10:06

Karo Pharma 32,40:-
Den trettioförsta Mars köpte inseende Peter Blom (Dotterbolagschef) 10,703 styck aktier i KP.
Alltid upplyftande när chefer investerar.
Med 25 dagar och än mindre börsdagar förmodar jag ett massivt lyft innan den 11 maj.
Tippar <36 kronor till rapporten. Det är 3,6 kronor dit.
PPM är till 70% viktat i bear-fonder typ Alfred Berg. Jag gjorde bytet på Tisdagskväll. Förmodar att det tyvärr kommer en korrigering.
Modern av alla mödrar i Afghanistan kommer som väntat tycker jag. Hög dollar, Kassa relationer med Ryssland och en schuss i oljan..

Aron

Re: Välkommen att slå på trumman!!

Inläggav Aron » 14 april 2017, 11:41

Moffar skrev:Karo Pharma 32,40:-
Den trettioförsta Mars köpte inseende Peter Blom (Dotterbolagschef) 10,703 styck aktier i KP.
Alltid upplyftande när chefer investerar.
Med 25 dagar och än mindre börsdagar förmodar jag ett massivt lyft innan den 11 maj.
Tippar <36 kronor till rapporten. Det är 3,6 kronor dit.
PPM är till 70% viktat i bear-fonder typ Alfred Berg. Jag gjorde bytet på Tisdagskväll. Förmodar att det tyvärr kommer en korrigering.
Modern av alla mödrar i Afghanistan kommer som väntat tycker jag. Hög dollar, Kassa relationer med Ryssland och en schuss i oljan..

Du glömde dåliga relationer med Kina+Tyskland,Mexico. Kim Tjongs land är egentligen inte värt att nämna, för där har väl inga relationer någonsin förekommit sedan vapenstilleståndet -53 då alla frisörer flydde landet.

:wink:

Aron

Re: Välkommen att slå på trumman!!

Inläggav Aron » 14 april 2017, 13:59

Moffar skrev:PPM är till 70% viktat i bear-fonder typ Alfred Berg. Jag gjorde bytet på Tisdagskväll. Förmodar att det tyvärr kommer en korrigering.

Är det så illa tror du Moffar att du satsar 70% i Bear?..jag har för all del viktat mot nedgång i min" egen portfölj" och kommer att bara ha 5% guldfond+5% raelinvest å resten i företagsobligationer och avvakta utvecklingen lite.

Vetifasen om jag skall gå på Bear i PPM även om det lockar, lite vanskligt med en fond som kan slå så fel "om det blir fel".

Vad har du di andre 30% i PPM om jag får fråga?.

CWL57TdUsAAUMWg.jpg
CWL57TdUsAAUMWg.jpg (28.53 KiB) Visad 383 gånger

:)

Moffar

Svar

Inläggav Moffar » 15 april 2017, 10:26

Godmorgon,
Min målsättning framöver är att se om mina PPM val varje vecka.
tanke:
Alfred Berg Bear, Den fonden har gått superkass pga aktiemarknadens vansinnes körning all time high. Möjligen är jag lite tidig med Bear-certifikat (maj?)
Tittar och omvärderar på onsdagkväll. Förövrigt har jag också företagsobligationer och just nu 10% Aktiespararnas utdelnings-kick (har skrivit om den ovan) i PPm.
I Pop-väskan har jag endast Karo Pharma 96% och Havsfrun 4%
Idag läser jag på om Huaneng Power (HNP) innan påsk-köret drar igång i huset. En kaffe och lite aktiesondering, gött!
Rejält plus i år vill jag ej tappa, tittar på Tessin mfl aswell. Ska se om ni har någon tråd om detta.
Skall även titta på japanska toaletter under helgen..hahaha,,ja jävlar, hare bra så hörs vi.
Senast redigerad av 1 Moffar, redigerad totalt 27 gånger.

Moffar

Inläggav Moffar » 27 april 2017, 12:13

Karo Pharma 35:-

*Min PoP-portfölj består nu endast av KP - resterande små skvättar är sålda. Åtta procent upp senaste veckan - nästa delmål 10 Maj.
Ett gyllene kors är påväg..

A. Lönner (utdrag) April 2017
"Vi har valt att förändra risknivån i företaget. Från att ha varit helt beroende av tidiga forskningsprojekt som måste lyckas kan dessa ses mer
som "grädde på moset." Vi har nu genomfört vårt första etappmål, att ha en stabil verksamhet med
vinst i relativ nivå med de bästa i branschen. Vi har nu också flera intressanta produkter som står inför lansering. Bolaget har mycket goda möjligheter att utvecklas på ett bra sätt de närmaste åren. Vi ser en allt åldrande befolkning vilket ökar efterfrågan på läkemedel och hjälpmedel. KaroPharma är inte konjunkturkänsligt. Det är därförvi väljer att ge utdelning för första gången."

08/05/2017 - BabySlide registreras i samtliga EU-länder
Varumärket BabySlide registreras i samtliga EU-länder förutsatt att ingen invändning kommer in. Ledningen har kommunicerat att en lansering kommer ske under hösten, men förhoppningsvis kan vi delges information om tecknade avtal eller registrerade orders innan dess.

10/05/2017
– Delårsrapport Januari – Mars 2017
Förväntad stark rapport som kommer att visa utfallet av den förvärvade verksamheten BioPhausia för första gången. Förhoppningsvis ser vi tecken på en fortsatt organisk tillväxt av de egna varumärkena. Det bör även nämnas att ledningen tog kostnader under fjärde kvartalet 2016 i syfte att bli ännu mer kostnadseffektiva under 2017.

11/05/2017 – Årsstämma
Det sker inget omval av Jean Lycke som styrelseledamot, men däremot sker det nyval av Marianne Hamilton och Håkan Åström. Två personer med meriterande erfarenheter som passar väl in i Karo Pharmas verksamhet. Ska bli spännande att se hur dessa förväntas komma över aktier i bolaget.

11/05/2017 – Sista handelsdagen med rätt till utdelning
Detta är även sista dagen att handla aktier med rätt till utdelning.

18/05/2017 – Utdelningsdag
Om förslaget går igenom på årsstämman sker en utdelning per aktie på 0,50 SEK. Utdelningen består av en ordinarie utdelning på 0,28 SEK per aktie samt en bonus på 0,22 SEK från försäljningen av aktier i Oasmia /"GB"

http://karopharma.se/investerare/finansiella-rapporter/

Moffar

Inläggav Moffar » 27 april 2017, 18:14

2:a inlägget för dagen, jo, jag blir ledsen när jag läser att MorfarGringo´s skriverier skrivs om av moderatorn, klipps&klistras. Sånt gillas inte.
Snälla MGringo - Ruttna inte ihop!, vi, Jag behöver dig här. Vänl Moff

Återgå till "Dagboken"