Moffar

Hur går det för dina placeringar idag?

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Moffar

Brinner på Volvo!

Inläggav Moffar » 6 februari 2017, 17:22

Himmelsblå

Re: Brinner på Volvo!

Inläggav Himmelsblå » 6 februari 2017, 17:41

Moffar skrev:Det brinner...
http://sverigesradio.se

Volvo Cars... hoppas ingen kommer till skada.
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Moffar

små nojjig

Inläggav Moffar » 8 februari 2017, 09:22

Axfood 134:10:-

Axfood kom in under förväntan. Schysst utdelningstillväxt, det gillar jag såklart! Jag ser Mia B som en stor tillgång när Axfood förhoppningsvis går in allt djupare på internethandeln. Klart att det kostar men det är ett måste för att möta oss handlare kommande <20 år.
Avvaktar ytterligare köp då marknaden förmodligen spräcker 125:- och närmar sig en sättning på 10-15% någon gång under året. Det är min tro, därav kommer jag bunkra stålar genom hedgefonder så länge.
Texasranger..fick du något svar från Axfood? förmodar inte det.

Det finns mycket intressanta aktier och vissa kurser är frestande. Konsolidering på Next och Fingerprint-marknaden lär ske, men läget är allt för oroligt och ovisst just nu och jag väljer att avvakta alla ytterligare investeringar tills vidare.
50 kronor för Fingerprint är ett bra pris tycker jag. Kommer det in en ny huvudägare så lär kursen arbeta norröver under lång tid. Jag har annat på G och är nöjd med mina investeringar. Övervikt i KP är ok, det som ruckar mig är alla dessa frustrerade kortsiktiga aktieägare med högt GAV. Förmodar att stora hemtagningar kommer ske under & kring trettio - trettiofem kronor - vilket idag är procentuellt väldigt långt upp.

Moffar

8%

Inläggav Moffar » 9 februari 2017, 13:20

Lite tråkigt att se hur börsvärdet på Karo Pharma blir såpass sekundärt under en pågående nyemission. Anledningen till emissionen är företagsköp, därav tycker jag utspädningen av antalet aktier / förvärvet borde "ta ut" varandra. Förmodligen hade kursen (istället för att tillfälligt sjunka) så hade bergis kursen under FE dragit norröver om A.Lönner enbart antagit att "Ett större förvärv" är på G. Ibland tycker jag marknaden är väldigt förutsägbar, jag tippar på att aktiekursen bottnar ur idag för att stega uppåt fram till nästa audiocast, som kommer i slutet av denna månaden.
Just nu 24:70 - tippar på 8% upp på mindre än 3 veckor.

Himmelsblå

Re: 8%

Inläggav Himmelsblå » 9 februari 2017, 14:41

Varför är egentligen en BTA billigare än aktien... tänker på VBG nu.

VBG @ 124,50

VBG BTA @ 120

Vet du?

En BTA ger väl en aktie helt enkelt... det är ju köpläge i BTAn som jag ser det???
- ordspråk från England

Moffar

Den nya hypen?

Inläggav Moffar » 17 februari 2017, 22:18

Statoil 147 Nok

Jag har ynka 25 Statoil aktier kvar i depån. Det ser mörkt ut. Jag har stoppats ur med förlust.
Min tro är att swing-produktion av shale kommer reducera Amerikas oljeimport snarast och att priset kommer ligga runt 60 dollar fatet under lång tid.
Statoil var under 100-lappen för cirka ett år sedan och lär sjunka ner dit igen, redan i år.
Norska staten behåller säkert troget sin del av Statoil med förbehållet kring en öppning av vattnet runt Lofoten.
Öppnas Vestfjorden upp, eller rättare sagt de dagen de norska folket bestämmer sig för att öppna upp - då ökar jag i Statoil.
Barents hav är en dyr dröm med dagens löner. Korpfjell största hoppet. (Q3 2017)
-Nä jag vill hellre tro att LNG är den nya "hypen" i sektorn.
Självklart köper Statoil den Norska delen av LUPE, där Statoil redan finns i ägarledet.
Inte ens Chevron, ...som jag tror är bästa köp, lockar just nu.

Jag är trogen Karo Pharma som största investering och är plus 2017.
TR har ökat 25 procent och aktien 6 % sedan botten-nedslaget förra veckan.
92 procent Karo Pharma
6% BULL KARO X2 AVA 1

Det gör min pop-depå vansinnigt snevriden för tillfället. Jag chansar något kopiöst under 1á kvartalet 2017 för att förhoppningsvis slå i mina försäljningsmål och spre ut mina investeringar, resten av året.
Senast redigerad av 1 Moffar, redigerad totalt 18 gånger.

Användarvisningsbild
jeppe

Re: Den nya hypen?

Inläggav jeppe » 18 februari 2017, 14:56

Moffar skrev:Statoil 147 Nok

Jag har ynka 25 Statoil aktier kvar i depån. Det ser mörkt ut. Jag har stoppats ur med förlust.
Min tro är att swing-produktion av shale kommer reducera Amerikas oljeimport snarast och att priset kommer ligga runt 60 dollar fatet under lång tid.
Statoil var under 100-lappen för cirka ett år sedan och lär sjunka ner dit igen, redan i år.
Norska staten behåller säkert troget sin del av Statoil med förbehållet kring en öppning av vattnet runt Lofoten.
Öppnas Vestfjorden upp, eller rättare sagt de dagen de norska folket bestämmer sig för att öppna upp - då ökar jag i Statoil.
Barents hav är en dyr dröm med dagens löner. Korpfjell största hoppet. (Q3 2017)
-Nä jag vill hellre tro att LNG är den nya "hypen" i sektorn.
Självklart köper Statoil den Norska delen av LUPE, där Statoil redan äger cirka 20 procent.
Inte ens Chevron, ...som jag tror är bästa köp, lockar just nu.

Jag är trogen Karo Pharma som största investering och är plus 2017.
TR har ökat 25 procent och aktien 6 % sedan botten-nedslaget förra veckan.
92 procent Karo Pharma
6% BULL KARO X2 AVA 1

Det gör min pop-depå vansinnigt snevriden för tillfället. Jag chansar något kopiöst under 1á kvartalet 2017 för att förhoppningsvis slå i mina försäljningsmål och spre ut mina investeringar, resten av året.

Intressanta oljetankar Moffar!
Opec kör väl med produktionsbegränsing nu, det borde ju gynna Statoil.
Men som du säger - oljeshiffer i USA. De verkar snabbt kunna gasa på!
Statoil gjorde minusresultat 2016.
Man har lagt ut någon miljard på prosperktering utanför Norge, tex Mexikanska gulfen, utan att hitta nåt.
Du fick mig att fundera på mitt eget innehav i aktien.
Jag lär nog sälja, tar helgen på mig att fundera...
"you gotta do what you gotta do"

Moffar

Statoil Lofoten

Inläggav Moffar » 18 februari 2017, 17:19

* Statoil har sålt av sin 15 procentiga andel av E. Grieg fältet för ca 31 miljoner LUPE aktier och har sen tidigare köpt på sig ca 37 miljoner LUPE.
-Någon som vet mer om Statoils andel i Lundin Petroleum?
https://www.nrk.no/nordland/statoil_-_- ... 1.12495880 -Vi har ikke glömt Lofoten!
...Verken den rødgrønne eller den sittende borgerlige regjeringen har åpnet for oljevirksomhet i de aktuelle blokkene Nordland VI og VII samt Troms II.

Jeppe...Statoil är med på shale-resan...tex i USA där de är operatör på 3 stora fält...Bakken, Marcellus och Eagle ford, men de vet du redan :D

Himmelsblå

Re: Den nya hypen?

Inläggav Himmelsblå » 19 februari 2017, 15:52

Heter det inte Cirkle K numera... ??? 8)
- ordspråk från England

Moffar

Förnybar energi

Inläggav Moffar » 20 februari 2017, 18:00

Statoil Energy Ventures kommer investera upp till 200 miljoner dollar (cirka 1,7 miljarder norska kronor) under en period av fyra till sju år.
Fonden är etablerad som en del av Statoils nya affärsområdet New Energy Solutions, vilket återspeglar bolagets strävan att gradvis komplettera sin olja och gas portfölj med lönsamma förnybara energi och koldioxidsnåla lösningar.
https://www.statoil.com/en/what-we-do/n ... tures.html

(Helt klart en framtida "spin-off" och ett sett att investera i förnybar energi. Jag avvaktar investering i Statoil. >> Moffar)

Investeringar

United Wind är USA: s enda "one-stop shop" för att hyra ett litet vindkraftverk. United wind´s egna" Wind Analytics" mjukvara avgör om vind är rätt investering för dig, och isf hur mycket du kan förvänta dig att spara. Uniteds expert analytiker och projektgrupper arbetar tillsammans för att ge dig ett personligt vindsystem som optimerar din egendoms storlek, vindresurser, och energibehov. Från installation till underhåll.

ChargePoint, världens största elbil-laddning nätverk.
ChargePoint ger elektriska fordon (EV) laddning till fler människor och platser än någonsin tidigare med världens största och mest öppna EV laddning nätverk. -Vi designar, bygger och stödja all teknik som driver detta nätverk, från laddningsstation hårdvara energihantering till en mobilapp. Vårt arbete omvandlar transporter och energianvändning genom att hjälpa fler människor väljer att köra el.
Aktuella trender pekar på integreringen av elfordon. Den globala försäljningen av elbilar ökade med 80 procent enbart under 2015 till mer än 565 tusen. Intresset för elbilar har stärkts väsentligt med tanke på den senaste tidens tillkännagivanden av kommande modeller av många biltillverkare som dramatiskt ökar valmöjligheterna för konsumenterna.

"Du behöver bara titta på spänningen runt de senaste EV meddelanden att inse elbilar är framtiden för bilindustrin, skriver bolaget. Sedan 2007 har "vi" byggt laddningsinfrastrukturen i Nordamerika genom att länka samman investeringar i laddningsutrustning av enskilda företag till ett enda sömlöst nätverk för förare. Vi är väl positionerade för att dra nytta av tillväxten av elfordon", säger Pasquale Romano, VD för ChargePoint.

Med ett nätverk som sträcker sig över mer än 28.000 laddningspunkter i Nordamerika, är ChargePoint klar marknadsledare.
ChargePoint stationer ägs oberoende och ger stationsägare fri & flexibel prissättning och åtkomstkontroll. Samtidigt som ägaren är en del av ett större erkänd nätverk.
År 2015 klev ChargePoint också in bostadsmarknaden med införandet av ett helt nätverk "ChargePoint Home produktcs". Laddningstjänster för lägenheter och bostadsrätter.

Oxford Solceller Limited (Oxford PV) grundades 2010 som en spin-off från University of Oxford. Företaget kommersialiserar en ny teknik för tunnfilmssolceller.
Grundare professor Henry Snaith, var bland de första i världen att inse potentialen i en den kemiska struktur som kallas perovskites. Perovskites fungerar som en billig effektiv solcell. Ett absorberingsmaterial för att omvandla solljus till elektricitet.
Exklusiva licensieringar på just Perovskites finns.
Länk:http://klimatinnovationer.se/perovskites/

Convergent Energy + Ström ger energilagring som en kostnadseffektiv tjänst för att minska elkostnader.

https://www.chargepoint.com
http://www.oxfordpv.com
http://www.convergentep.com
http://www.convergentep.com

Moffar

Sålt/Köpt

Inläggav Moffar » 22 februari 2017, 09:25

Sista klicken Statoil sålt idag, (+utdelning 22/2) - Direkt köp i BULL Skanska.

volla

Re: Sälj/Köp

Inläggav volla » 25 februari 2017, 18:58

Moffar skrev:

Sista klicken Statoil sålt idag, (+utdelning 22/2) - Direkt köp i BULL Skanska.

Du menar köp i själva aktien? Tänkte att det finns väl ETF/certifikat osv med typ det namnet :?

Moffar

Volla

Inläggav Moffar » 26 februari 2017, 22:04

På tisdag har mina 3 veckor passerat och jag står fast vid den profetia jag skrev då:

""Lite tråkigt att se hur börsvärdet på Karo Pharma blir såpass sekundärt under en pågående nyemission. Anledningen till emissionen är företagsköp, därav tycker jag utspädningen av antalet aktier / förvärvet borde "ta ut" varandra. Förmodligen hade kursen (istället för att tillfälligt sjunka) så hade bergis kursen under FE dragit norröver om A.Lönner enbart antagit att "Ett större förvärv" är på G. Ibland tycker jag marknaden är väldigt förutsägbar, jag tippar på att aktiekursen bottnar ur idag för att stega uppåt fram till nästa audiocast, som kommer i slutet av denna månaden.
Just nu 24:70 - tippar på 8% upp på mindre än 3 veckor.""
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jag har förväntningar på 28kr på Tisdag, - över 10 procent sen skriften ovan...Förövrigt Volla så har jag både Skanska & Skanska Bullx3N

Moffar

Axfood 137:70

Inläggav Moffar » 28 februari 2017, 08:36

http://karopharma.se/bokslutsrapport-2016/
En mkt bra rapport där Biophausia räknas in, om än kort tid.
Företrädesemissionen blev ju kraftigt övertecknad, det positiva är att vi aktieägare får utdelning (Oasmia aktier) på dem senare i vår.
Audiovcast kl 11.00 http://karopharma.se/webcast/ ..Spännande kring lansering av Babyslide & Tango Nasal.
Beslut om att tio procent av innehavet säljs av med tio procents vinst kommer ske idag. Resterande innehav ligger kvar tills vidare.
Säljer i omgångar under dagen. 1:a såldes på 27:20kr, sen 27:50..25% av de jag planerar att sälja är nu iväg, senast gick en post för 28:10 Avvaktar till 11.00 med resten.
- Vill såklart få ut så mycket som möligt. Viktigast är att jag följer mina beslut.
DELÅRSRAPPORT JANUARI – MARS 2017 -10 maj 2017
ÅRSSTÄMMA 2017 - 11 maj 2017

[b]Karo Pharma 28:- - Ligger kvar kraftigt överviktad i väntan på Lönners nästa "move". Audiocasten bjöd inte på några yviga kommentarer.

Vinsthemtagningen körs bums ner i 600st Axfood (137.70kr) (nu 8% av portföljen) -Ett kort speck innan utdelningsdatum 16/3
6 kronor i utdelning hoppas jag lockar upp kursen ett par kronor.

Större köp i Axfood gör jag inte. Skulle eb macrohändelse dra ner Axfood mot 125 kronor kan det bli aktuellt.
Det trampar på uppåt för Karo - ..Karo upp 13 procent :drunken:

Moffar

Ett par anledningar

Inläggav Moffar » 1 mars 2017, 20:06

Jo det är sant Himmelsblå, Staoils mackar ägs nu av Couche-Tard. Axfood levererar dit också.

Det finns många anledningar till varför jag stångas vidare med mitt Axfood innehav.
2017 är ett expansivt år med en så länge tre förvärv; Matse Holding,Saba Logistics AB och Eurocash.. samt 7-8 nyöppningar av butiker.
Här är ett par anledningar:

- kiosk- och dagligvaror till OKQ8, tom 31 maj 2019

- Statoil Fuel & Retail (Couche-Tard) Fortsatt förlängt och utökat samarbete.

- Axfood har utökat sitt ägande i Urban Deli till 50 procent

- Förlängt avtal till 30 juni 2018 med EMAB. Medlemsbolaget ägs av sina ca 430 medlemmar, som är fria handlare såsom Statoil 123, Bilisten, Preem, OK/Q8. Av dessa är ca 120 butiker FRENDO.

- Samarbetsavtal till och med den 31 december 2020 med Reitan Convenience Sweden AB. Leverans av kiosk- och dagligvaror till Reitans konceptbutiker (Pressbyrån, 7-eleven samt Shell 7-eleven på väg).

- Avtal med Hemmakväll AB till och med 11 jan 2018. konfektyr, dryck och snacks till kedjans drygt 90 butiker i Sverige.

- Dagab Inköp & Logistik AB och Saba Logistics AB, som ingår i Dolekoncernen, har tecknat en avsiktsförklaring om att Dagab skall förvärva Sabas lagerverksamhet i Helsingborg från och med den 1 januari 2017. Förvärvet innebär att Dagab tar över alla inventarier, de 150 anställda samt tecknar ett femårigt hyresavtal med Saba. - till 2022.

- Förvärv av Matse holding.

- Förvärv Eurocash, den näst största dagligvaruaktören utmed gränsen till Norge, 8 butiker.
Senast redigerad av 1 Moffar, redigerad totalt 1 gånger.

Återgå till "Dagboken"