Moffar

Hur går det för dina placeringar idag?

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Moffar

Re: Moffar

Inläggav Moffar » 26 november 2017, 17:40

När Jag söker på "Bitcoin" härinne får Jag 11 träffar varav typ 9 kommer från mig..
Varför?
Jag är själv skeptisk till alla dessa e-valutor men kan inte motstå, då kursen går åt rätt håll.
Just idag äger jag inga derivat men handlar från och till.
Är det för bra för att vara sant alltihop? :oops: :shock: :? :D :drunken:

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 26 november 2017, 17:45

Jag tradar ju inte på trend alena och bryr mig därför inte så mycket om att bitcoin nu går upp.

Vem som helst kan ju skapa en kryptovaluta, och dessa valutor kommer ju att konkurrera inbördes. Risken för inflation finns där onekligen, även om bitcoin i sig själv reglerar skapandet av nya pengar på ett smart och strikt sätt.

Men som sagt, det kan skapas en miljard olika valutor. Bitcoin, acoin, ccoin, deltacoin, hitte-på-coin.

Men som kortsiktigt spek för den spelsugne... ptja, om man gillar sådant.

Man kan speka i guld, och Sveriges chans i nästa VM.

Det är bara att köra på. :D
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Moffar

Inläggav Moffar » 26 november 2017, 18:06

..Därav ligger Jag högst inne i ett par timmar - 1 dag. Det är ju löjligt vad det gått upp. Min oro är störst då vanliga "Svenssons" nu handlar hej vilt. Det bör sluta illa.
Jag träffade en 19 åring nu i veckan som sagt upp sig från sin utbildning. Han är Bitcoin miljonär. Jag sa till honom att det inte är vidare smart att gå i pension redan vid 19...tror du han lyssnade? :roll:
..Jag kan bara instämma med dig Himmelsblå, men lär fortsätta trada med en bråkdel av mitt trading kapital.
Förövrigt så gräver jag runt i Opus och kan komma att investera fram mot feb-mars..alltid gött me dina rekar! -Vi hörs/Moff

Moffar

..

Inläggav Moffar » 27 november 2017, 10:37

I tider av längre kursökning och som Solnamannen strykt under börjar det dra ihop sig till en större sättning, i dessa tider är jag itresserad av "murar" kring månadspar samt investeringar innan korrigering sker.
Vet inte om någon läser detta men jag efterlyser era favoriter.
Avanza skriver om flygplatsaktier. Jag har inte läst artikeln men tänker att oavsett AI-ålder m.m så kommer flygplatserna bestå.
Intressant med andra ord.

-Har ni någon favorit med höga murar gente konkurrenter?
Senast redigerad av 1 Moffar, redigerad totalt 27 gånger.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 27 november 2017, 10:43

HM?

:lol:
- ordspråk från England

Moffar

Inläggav Moffar » 27 november 2017, 15:51

Karo pharma 37:50
Sålde iväg en lagom knippe till företrädesemissionen på ovanstående kurs idag.
En god nyhet spotta upp kursen 3 procent och Jag ser det som ett läge att ta hem lite.
Viruseptin en ny sprutt sprutt nässpray.
https://www.avanza.se/placera/telegram/ ... er-vd.html
http://karopharma.se/karo-pharma-har-sl ... iotech-ag/
Senast redigerad av 1 Moffar, redigerad totalt 28 gånger.

Moffar

Amazon.com

Inläggav Moffar » 28 november 2017, 11:13

Goddag!, Jag köper och säljer i Amazon - och kommer trots hög värdering, fortsätta med det över Jul&nyår.
Deras köp av Whole food kom som en mkt positiv överraskning. Jag vill tro att nästkommande generation Jänkare kommer vara mer medvetna och ha lite mer pengar i plånboken. Det lär nyttiga Whole food känna av. Shale oil är formodligen en faktor till ett nydanande America.
Även denna aktie nämns väldigt sällan härinne. Ball att de KÖPER upp fysiska butiker.(Whole foods)
Besitter du några Himmelsblå?..eller du kanske har en rapp kommentar? :D
...Jag tycker mig vara så vettig med alla P/e tal och investeringar att 1 högvärderad utvecklingsmotor kan Jag ha.
https://www.avanza.se/placera/telegram/ ... -02-r.html
http://www.wholefoodsmarket.com
https://www.youtube.com/watch?v=0u4PmMpjRlM
Amazon 1195:83

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 28 november 2017, 12:58

Att digitaliseringen fortsätter med stor kraft tror jag ju. Nya generationer kommer ju att köpa mera på nätet. Så ser jag ju att mina egna barn gör.

Sedan får man ju se vilka typer av fysiska köpområden som tar mest stryk och hur de kommer att utvecklas. Här där jag bor sker ju byggandet av ett nytt och mindre inbyggt centrum. Samlokaliseras med biblioteket. En omdaning av ett yttre torg med torghandel. Man satsar också på att öka antalet lägenheter i direkt anslutning. Man bygger nog in mera av stadsmässighet. Samt att man byggt stor kontorsbyggnad för SCA. Kommer detta att klara konkurrensen mot de mera externa köpladorna.

Dock kan man väl förvänta sig en stegvis ökad handel via nätet. Kvar står hur den fysiska handeln kommer att se ut i framtiden.
Senast redigerad av 1 Trendsökaren, redigerad totalt 28 gånger.

Moffar

Inläggav Moffar » 28 november 2017, 13:51

Den digitala evulotionen är i full gång.
Smartphone andvändningen ökar och för nästkommande generation är det en självklarhet att streama, spela, slippa reklam & beställa grejjer.
Facebook ser Jag bara som en början på bekräftelsebehov och smart komunikation, till exempel hälsovården blir effektivare via internet. Vi i Sverige är tillsammans med tex Australien i framkant utveklingsmässigt men det tror Jag kommer att ändras framöver, U-länderna kommer raskt ikapp. Afrikanerna skippar många led och betalar & lånar tex direkt via telefonen på ett sett som i alla fall inte Jag gör. Att dela cykel, bil eller hotellvarianter är ett axplock av möjligheter. TV äger Jag ingen sedan länge.

Oroväckande tycker jag det blir då många jobb försvinner, förmodligen är min kunskapsnivå alldeles för låg för att Jag skall förstå alla led gällande molntjänster och sådant - posten har ju fått en räddande uppsving.
Jag vet inte hur mång bit en vanlig Indier bränner i veckan men somsagt det är förändringarnas tid och förhoppningsvis så kommer Kineser, ryssar mfl ikapp allt eftersom infratrukturen ökar. Jag bor i Sverige och har aldrig snap-chattat eller så.
Amazon är stort och har kapital. Det intresserar mig även om tex Kinnevik mer är min melodi. Jag gör stor skillnad på trading och investering och hänger med så gott det går i utvecklingen.
Det vore intressant om någon initierad har en riktkurs på Amazon, sen är det klart att dagsformen med ATH och juletider spelar in.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 28 november 2017, 16:02

Även logistiken kommer att ändras. Ganska snart har vi kanske självkörande tunga tradare på motorvägar mellan mer centrala lager och förarförsedda elshuttlar till butik eller kund. Kanske drönare. Det kommer att göra transporter billigare.

Bussarna blir självkörande osv.

Allt börjar i enklare trafikmiljöer och i proffesionell miljö där man rationaliserar bort chauffören. Till sist får vi väl även självkörande privatbilar i stadsmiljö, men det är inte där det börjar. Det är stora kostnadsbesparingar såklart och det är en stark drivkraft för förändring.

Man kör ungefär lika mycket om det handlas i butik eller online, men transporterna ser ju annorlunda ut med persontrafik till butiker och paketbilar till hemmen. Logistiken för online kommer att bli billigare gissar jag.

Jag vet inte om det påverkar så, men när man nu bygger om i full färd blir ju den gamla infrastrukturen mindre värd.

Man kan ju också spekulera i hur vi bor med en kraftig urbanisering.

Gynnar det butiker eller online?

Det finns ju även varianter med egna paketcentraler där man hämtar sin vara. El-giganten har en sådan i Malmö. Det är liksom en egen postcentral och lager, där finns ingen butik, bara en lucka där man hämtar sitt paket.

Men visst, de som är den nya generationen har levt sina liv online redan och kommer inte att ändra på det när de sätter bo. De är helt enkelt vana vid det, och inte lika inkörda i bilsamhället som vi gamlingar. De vill helst inte lyfta på arslet alls utan sitta och fisa på sina stolar. :D

Vi lever i en tid med ganska drastiska förändringar i vardagslivet, det tror jag också.
- ordspråk från England

aromata

Inläggav aromata » 28 november 2017, 18:13

Allt mer automatiseras och jobb blir överflödiga. Ändå ska vi jobba mer. Hur ser den ekvationen ut? Skapas det lika många arbeten som försvinner? Antagligen, så här långt, eftersom arbetslösheten sjunker. Ju mer vi jobbar på att göra oss överflödiga, desto mer misslyckas vi.

Finns det inte en paradox här? En del förordar medborgarlön, andra att vi måste jobba mer.

Ibland tänker jag på H-blå som, om jag inte minns fel, innan han köpte hus bodde bekvämt i en lägenhet. Alldeles för bekvämt, så bekvämt att det blev tråkigt. Kanske minns jag fel men det är intressant att tänka på att även om vi strävar efter att få det bättre och bekvämare så mår vi bäst av lite motstånd. Vi kan inte konsumera oss lyckliga. Bäst är nog om vi arbetar och har det lite besvärligt.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 28 november 2017, 19:47

Moffar

Aromate mfl.

Inläggav Moffar » 29 november 2017, 10:45

Ni är kloka som böcker härinne! Tack för svar.
Jag är mycket tacksam över er höga kunskapsnivå överlag. Det är anledningen till att Jag stannat i alla år.
Ni klistrar länkar (Trendsökar´n) och har tolerans. Tack.

Igår var det sista dagen för gratis courtage på USA aktier inne på NN. Det blev en liten påfyllning av högutdelaren RLI Corp i den långa portföljen. Det är ett försäkringsbolag som ingår i klubben; divident aristocrats.

Förövrigt så tuffar mitt i särklass största innehav Karo Pharma på. Spekulation kring kommande FE kurs skippar Jag..
Det blir vad det blir och mina marginaler är helt okej.

Idag är sista dagen för IPO´n Attana. Möjligt att Det blir en mindre investering. Orderboken sägs tjockna och senast den 23 November trilla det in en order. Jag gillar mediinteknik och ser Attana som en uppköpskandidat. 15 miljoner till en fetare säljkår är målet.
Vi kanske skulle haft en tråd som heter IPO? Alltid välkommet med era tankar... Ja, det blev ett tunt inlägg men ville stryka under att Jag gillar er skarpt!
http://news.cision.com/attana
https://www.rlicorp.com
http://karopharma.se

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 29 november 2017, 12:10

Spekulation kring kommande FE kurs skippar Jag..
Det blir vad det blir och mina marginaler är helt okej.

Läser man på Avanza tjafsas det ju mycket där men lite förvirrat tycker jag.

De skall ju ha in en viss summa pengar per ägd aktie och det är ju intressant hur stor den summan är såklart dvs om de även lånar.

Annars är det väl bara utspädningen som påverkas? Och det är klart det blir skillnad om man köper en ny aktie för 40 för två gamla, eller om man köper en ny aktie för 20 för varje gammal. Står man över emissionen blir det större utspädning i sista fallet.

Men det borde ju finnas regler för det där, man borde inte kunna tvinga ägare att deltaga genom att sätta upp en FE med extrem utspädning.

Den nedgång vi hade är obegriplig, men nu är KP stark igen. Roligt. Vi fick ju lite goda nyheter med förkylningsmedusin. Det är en stor marknad för det sägs det.. jag brukar ta en magnecyl när det är för jävligt. Är det ännu värre tar man en virre. Systemet har fasen bättre grejer än Apoteket. :D
- ordspråk från England

Moffar

Inläggav Moffar » 29 november 2017, 13:00

Weifa och det senaste avtalet med Marinomed Biotech AG är bra investeringar. Överhuvudtaget tycker Jag Lönners näsa för förvärv håller hög klass. Därav ser Jag inget bekymmer alls med denna företrädesemission. Jag räknar med dessa typ en gång per år.
Även om UBS köper i jämn ström så blir Karo Pharma större och stabilare för var månad. Vi är upp ca 40 procent i år och beroendet av forskningsprojekten minskar. Avdragsmöjligheterna ligger och pyr, det påminner Jag mig om tillochfrån. Oavsett börsens dagsform så gillar Jag att vi är uppe och toutchar förtio kronor såhär innan emissionsvilkoren offentliggörs. Fonder tvingas köpa snart - klart det påverkar positivt redan nu.
Viruseptin® passar bra in bland otc produkterna. Jag önskar fler modeller av rollatorer. Jag vill minnas att Investor/EQT har en större bit av just den marknaden. Det ligger rätt i tiden. Skall Jag gnälla lite så tycker Jag att Swerecos storra loggor kan tas bort från rollatorena, även om det är tipp topp marknadsföring. http://www.swereco.se/produkt/rollator-rod/
https://www.avanza.se/placera/telegram/ ... er-vd.html

Återgå till "Dagboken"