Rickards portfölj

Hur går det för dina placeringar idag?

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Rickard

Re: Rickards portfölj

Inläggav Rickard » 18 mars 2015, 16:43

Himmelsblå skrev:
Rickard skrev:Frågan är ju bara om det samma gäller ifall jag skulle lägga en miljon på badrummet? :D

Nej, det tror jag inte... skulle du göra den investeringen för att sälja, då skulle jag snåla som fan... bara det ser flashigt ut för stunden. Själv undvek jag de hus som var renoverade för att sälja. Det finns all anledning att snåla in på kvalitet och lösningar då, när man inte själv skall bo där. Det var viktigt för mig att eventuella investeringar var gjorda för att ägaren själv skulle nyttja dem. Allt annat misstror jag... men jag är ju jag, och jag kan räkna liksom... :)

Ja du är nog inte en genomsnitt-lägenhets-köpare... Inte på min ort ivartfall :D Och det är inte jag heller. Tänker inte renovera badrummet för jag tycker att det funkar bra och det kommer att hålla så länge jag ska bo här. Och gör det inte det så får jag ta den smällen då :D

Användarvisningsbild
Grok

Inläggav Grok » 18 mars 2015, 23:41

Himmelsblå skrev:
Rickard skrev:Frågan är ju bara om det samma gäller ifall jag skulle lägga en miljon på badrummet? :D

Nej, det tror jag inte... skulle du göra den investeringen för att sälja, då skulle jag snåla som fan... bara det ser flashigt ut för stunden. Själv undvek jag de hus som var renoverade för att sälja. Det finns all anledning att snåla in på kvalitet och lösningar då, när man inte själv skall bo där. Det var viktigt för mig att eventuella investeringar var gjorda för att ägaren själv skulle nyttja dem. Allt annat misstror jag... men jag är ju jag, och jag kan räkna liksom... :)

Badrum och kök is the shit. Det är dyrt och renovera för det måste bli redigt gjort för misstag kostar så mycket mer. Om jag skulle se minsta tecken på snålrenovering i de delarna skulle jag ta hjälp av en professionell besiktingsman. Redigt och vackert kök och badrum liksom smittar av sig till resten av lägenheten när det gäller pris.

Rickard

Inläggav Rickard » 19 mars 2015, 09:46

Grok skrev:Badrum och kök is the shit. Det är dyrt och renovera för det måste bli redigt gjort för misstag kostar så mycket mer. Om jag skulle se minsta tecken på snålrenovering i de delarna skulle jag ta hjälp av en professionell besiktingsman. Redigt och vackert kök och badrum liksom smittar av sig till resten av lägenheten när det gäller pris.

Ska villigt erkänna att jag själv påverkades av att köket var nyrenoverat när jag var på visning... :D

Men visst är hållbarheten viktig. Skulle jag satsa 100k på badrummet så skulle jag hellre köpa billigare material och anlita en proffsigare hantverkare än att köpa lyxigare material och låta en amatör (man själv) installera det..

Rickard

Inläggav Rickard » 19 mars 2015, 09:57

Sitter och sliter mitt hår över Atlas Copco och min investeringsstrategi...

Köpsidan av strategin känns ok. Köpa företag med hög lönsamhet och starka balansräkningar som växer lite varje år till en kurs där jag kan känna mig trygg på att få en avkastning på 6% om året.

Men sen är det ju då säljsidan. Hade tänkt att jag skulle sälja mina bolag när jag anser att dom är övervärderade med 50%. Atlas Copco tycker jag är köpvärd upp till 167kr. Justerat för utdelningen så betyder det att jag skulle tycka den är säljvärd vid 263kr. Och nu är aktien uppe på dom nivåerna och sniffar... Ska man sälja då? Ja det borde man ju göra. Problemet är att mitt antagande om att den är köpvärd till 167kr bygger på hur företaget presterat i genomsnitt dom senaste fyra åren. Och "allt" (att edwards tillkommit + att dollaren är så mycket starkare nu) tyder på att dom kommande fyra åren kommer att bli starkare än dom föregående... Funderar på om jag ska börja väga in antagande om framtiden i mina beslut eller fortsätta att enbart gå på dom siffrorna som bolaget faktiskt presterat...

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 19 mars 2015, 11:16

Att sälja upplever jag som mycket svårare än att köpa, och just som du säger, förutsättningarna förändras den tiden man har innehavet.

Grattis till Copco!

Jag brukar fråga mig: "skulle jag köpt den idag?" "Finns det en mer attraktiv aktie?"

Är svaren "Nej!" och "Javisst, självklart!" så är det sälj som gäller...
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Rickard

Inläggav Rickard » 19 mars 2015, 14:21

Himmelsblå skrev:Att sälja upplever jag som mycket svårare än att köpa, och just som du säger, förutsättningarna förändras den tiden man har innehavet.

Grattis till Copco!

Jag brukar fråga mig: "skulle jag köpt den idag?" "Finns det en mer attraktiv aktie?"

Tackar! Copco har varit en av mina bästa investeringar. Köpte för 164kr för ett år sedan. Har avkastat 60% sen dess :D

Svaret på dom frågorna är Nej och Nej. Skulle sälja och lägga mig likvid med pengarna vilket ju är tråkigt... Skulle såklart kunna köpa mer Tele2 den är ju fortfarande köpvärd... Men jag har en portföljregel för att kunna hålla mig i nackskinnet. Och det är att jag inte får gå in med mer än 5% av mina tillgångar i ett aktieslag mellan två delårsrapporter. Och det förra köpet jag gjorde i Tele2 var med nästan 5% av mina tillgångar så jag vill se en ny delårsrapport som bekräftar mina teorier innan jag köper mer... Som ett slags skyddsnät så jag inte förköper mig på felaktiga grunder :D

Fick hem Stora Ensos årsredovisning i brevlådan idag. Blir till att bläddra i den lite nu.

Har tittat på Melker Schörling och blir väldigt imponerad av vad han åstadkommit! Tanken var att utmana mig själv lite. Tycker ju allt på börsen är för dyrt. Så därför funderar jag på Melker Schörling som består av fyra av dom allra dyraste bolagen. Och dessutom så köper man dom till en substanspremie...

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 19 mars 2015, 14:29

Rickard skrev:
Himmelsblå skrev:Att sälja upplever jag som mycket svårare än att köpa, och just som du säger, förutsättningarna förändras den tiden man har innehavet.

Grattis till Copco!

Tackar! Copco har varit en av mina bästa investeringar. Köpte för 164kr för ett år sedan. Har avkastat 60% sen dess :D

Svaret på dom frågorna är Nej och Nej. Skulle sälja och lägga mig likvid med pengarna vilket ju är tråkigt... Skulle såklart kunna köpa mer Tele2 den är ju fortfarande köpvärd... Men jag har en portföljregel för att kunna hålla mig i nackskinnet. Och det är att jag inte får gå in med mer än 5% av mina tillgångar i ett aktieslag mellan två delårsrapporter. Och det förra köpet jag gjorde i Tele2 var med nästan 5% av mina tillgångar så jag vill se en ny delårsrapport som bekräftar mina teorier innan jag köper mer... Som ett slags skyddsnät så jag inte förköper mig på felaktiga grunder :D

Fick hem Stora Ensos årsredovisning i brevlådan idag. Blir till att bläddra i den lite nu.

Har tittat på Melker Schörling och blir väldigt imponerad av vad han åstadkommit! Tanken var att utmana mig själv lite. Tycker ju allt på börsen är för dyrt. Så därför funderar jag på Melker Schörling som består av fyra av dom allra dyraste bolagen. Och dessutom så köper man dom till en substanspremie...

Att lägga mig likvid skulle jag göra av andra grunder, åt hållet market-timing till. De pengar jag har bestämt skall vara på börsen skall vara där!

Har inte du nog med likvider??? :P

The trend is your friend... det finns ingen gräns för marknadens galenskaper har jag lärt mig efter att sålt för tidigt en massa gånger!
- ordspråk från England

Rickard

Inläggav Rickard » 19 mars 2015, 14:47

Himmelsblå skrev:Att lägga mig likvid skulle jag göra av andra grunder, åt hållet market-timing till. De pengar jag har bestämt skall vara på börsen skall vara där!

Har inte du nog med likvider??? :P

The trend is your friend... det finns ingen gräns för marknadens galenskaper har jag lärt mig efter att sålt för tidigt en massa gånger!

Jo jag har ju det... Är väll därför som jag är så skeptisk till försäljning. Skulle ju egentligen vilja köpa mer! Har ju pengar som ligger klara att gå in på marknaden. Men vill inte göra avkall på mina avkastningskrav heller. Svårt det där!

Nu vände ju dock marknaden ner igen utan att Atlas Copco passerade dom "magiska" 263 kronorna per aktie så nu behöver jag ju inte fundera mer på det idag 8)

Rickard

Inläggav Rickard » 26 mars 2015, 11:43

Ett nedslag i berättelsen om mitt liv som bilägare är på plats då jag idag passerade en liten milstolpe (ekonomiskt såväl som ute på vägen när jag körde omkring...).

Har haft bilen i ett år och åtta månader. Har kört den knappt 1400mil. Och när jag idag betalade för dom två nya sommardäcken som jag beställt inför den kommande säsongen så hoppade totalen i mitt kalkylark där jag bokför alla bilkostnader upp över 100kkr. Det betyder att bilens inköpskostnad nu utgör mindre än hälften av mina totala utlägg relaterade till att köra omkring på våra vägar. Trodde faktiskt inte att det skulle komma så snart. Att köpa bilen är bara en liten del av det stora hela. Det är dyrt att bo i stan. knappt 18kkr är vad jag hittils spenderat på parkeringsavgifter och trängselskatt. Över en tredjedel av mina löpande bilkostnader går in i den kolumnen, en kolumn som nästan inte hade funnits om jag bott på landet. Försäkring hade ju dessutom blitt lite billigare om jag flyttat. Å andra sidan hade jag förmodligen blivit tvungen att köra mer...

Som kuriosa noterar jag även att jag för någon vecka sedan kom upp i över 1000 tankade liter totalt... Jag är numera en man som handlar bränsle i kubikmeter... 8)

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 26 mars 2015, 12:57

Rickard skrev:Ett nedslag i berättelsen om mitt liv som bilägare är på plats då jag idag passerade en liten milstolpe (ekonomiskt såväl som ute på vägen när jag körde omkring...).

Har haft bilen i ett år och åtta månader. Har kört den knappt 1400mil. Och när jag idag betalade för dom två nya sommardäcken som jag beställt inför den kommande säsongen så hoppade totalen i mitt kalkylark där jag bokför alla bilkostnader upp över 100kkr. Det betyder att bilens inköpskostnad nu utgör mindre än hälften av mina totala utlägg relaterade till att köra omkring på våra vägar. Trodde faktiskt inte att det skulle komma så snart. Att köpa bilen är bara en liten del av det stora hela. Det är dyrt att bo i stan. knappt 18kkr är vad jag hittils spenderat på parkeringsavgifter och trängselskatt. Över en tredjedel av mina löpande bilkostnader går in i den kolumnen, en kolumn som nästan inte hade funnits om jag bott på landet. Försäkring hade ju dessutom blitt lite billigare om jag flyttat. Å andra sidan hade jag förmodligen blivit tvungen att köra mer...

Som kuriosa noterar jag även att jag för någon vecka sedan kom upp i över 1000 tankade liter totalt... Jag är numera en man som handlar bränsle i kubikmeter... 8)

Har du bilen på gatan?

Kolla i så fall om du inte kan hitta plats i garage på bekvämt avstånd. Det blir ungefär samma kostnad som p-avgifter? Och det är en fröjd på vintern! Jag hade både hoj och bil i samma garage under grannfastigheten och det kostade ca 800 i månaden. Det var Malmö och ganska centralt.

Man kör förvånansvärt mycket när man bor i större tätort, och det är en körning som sliter mer på däck, bränsleförbrukning, bromsar med mera. Milkostnaden är lägre på landet då man går från stads- och motorledskörning till landsväg. Men allt beror ju på hur man bor, var man har kollektivtrafik med mera...

Men visst är det dyrt med bil... :wink:
- ordspråk från England

Rickard

Inläggav Rickard » 26 mars 2015, 14:30

Himmelsblå skrev:Har du bilen på gatan?

Kolla i så fall om du inte kan hitta plats i garage på bekvämt avstånd. Det blir ungefär samma kostnad som p-avgifter? Och det är en fröjd på vintern! Jag hade både hoj och bil i samma garage under grannfastigheten och det kostade ca 800 i månaden. Det var Malmö och ganska centralt.

Man kör förvånansvärt mycket när man bor i större tätort, och det är en körning som sliter mer på däck, bränsleförbrukning, bromsar med mera. Milkostnaden är lägre på landet då man går från stads- och motorledskörning till landsväg. Men allt beror ju på hur man bor, var man har kollektivtrafik med mera...

Men visst är det dyrt med bil... :wink:

Nä jag står parkerad i garage. 740kr / månad. Men det blir snabbt pengar av det...

Rickard

Inläggav Rickard » 26 mars 2015, 14:45

Men om man låter bli att räkna med någon värdeminskning på bilen så ligger jag i skrivandets stund på ca 36kr / mil... Frågan är ju om det finns något sätt att komma billigare undan?

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 26 mars 2015, 17:08

Rickard skrev:Men om man låter bli att räkna med någon värdeminskning på bilen så ligger jag i skrivandets stund på ca 36kr / mil... Frågan är ju om det finns något sätt att komma billigare undan?

Cykla.

Nej, men det är nog en bra uppskattning vad det faktiskt kostar. Jag tycker de tester jag läst hamnar i den häraden. Nu har du med P-avgifter och annat jag inte tror är med i testerna. Men bil är verkligt dyrt.
- ordspråk från England

Rickard

Inläggav Rickard » 27 mars 2015, 18:42

Himmelsblå skrev:
Rickard skrev:Men om man låter bli att räkna med någon värdeminskning på bilen så ligger jag i skrivandets stund på ca 36kr / mil... Frågan är ju om det finns något sätt att komma billigare undan?

Cykla.

Nej, men det är nog en bra uppskattning vad det faktiskt kostar. Jag tycker de tester jag läst hamnar i den häraden. Nu har du med P-avgifter och annat jag inte tror är med i testerna. Men bil är verkligt dyrt.

Det rimligaste alternativet hade ju varit en bilpool kanske... Hur många dygn i bilpoolsbil kan man köpa för den summan som jag varje månad lägger på att äga bil? Inte gjort någon djuplodande forskning utan bara kollat en bilpools hemsida. Verkar ligga på att jag skulle kunna ha bil ca 2 helger + någon vardag i månaden för samma pengar. Då skulle jag ju isåfall köra en nyare v40 istället för en 12 år gammal corolla. Plus att risken för mig blir mindre? Jag kör inte bil så väldigt ofta så för mig går det ungefär jämt upp i dagsläget skulle jag gissa... Inte förstått vad som gäller med trängselskatten när man är med i bilpool dock? Har dom koll på hur många passager som gjort medan jag hade bilen och sedan efterdebiteras man? Eller är det inbakat i avgiften?

Användarvisningsbild
Grok

Inläggav Grok » 27 mars 2015, 19:45

Köp en dyrare bil så blir driftkostnaderna relativt mindre. :D

Jag har fn. en rostig Saab som är 16 år. Det är 100% drift och reparationer! Jag dubblar värdet på fordonet varje gång jag tankar. :shock:
Fast den ekvationen tänkte jag vända på ganska snart och "investera" i ett nyare fordon. (jag måste lura mig själv annars blir det aldrig av).

Vid en snabbtitt på sunfleet så verkar trängselskatten ingå för privathyrning. "Överlever" du med bilpool istf. egen bil så är det ju klar fördel.

Återgå till "Dagboken"