Rickards portfölj

Hur går det för dina placeringar idag?

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Rickard

Re: Rickards portfölj

Inläggav Rickard » 31 augusti 2015, 17:24

Klang och jubelsång!

Senaste lönen tillsammans med den lilla återhämtningen på börsen senaste dagarna innebär att jag idag för första gången sen jag köpte lägenheten har mer pengar än vad jag har lån! Skulle kunna gå ner till banken och lösa hela mitt lån imorgon om jag vill. Då skulle jag ha ca 1700kr kvar på kontot att klara resten av månaden på så jag tror att jag låter bli... :roll: :lol: Men man kanske skulle passa på att omförhandla räntan. Borde ju vara att anse som en säker låntagare kan man tycka...

aromata

Inläggav aromata » 31 augusti 2015, 17:32

Jag gratulerar! Du har just fått smaka på frihetens sötma. Jag har förordat att man ska sträva efter att bli skuldfri men kan nu tänka mig att modifiera det till att sträva efter att kunna göra sig skuldfri, med kort varsel. Den som kan det sitter i en guldsits!

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 31 augusti 2015, 17:43

Klang och Jubel!! Verkligen! :D
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Rickard

Inläggav Rickard » 31 augusti 2015, 18:17

Man tackar man tackar! Känns onekligen bra :D

Har minst ytterligare en flytt inplanerad innan jag slår mig till ro men nuvarande lägenhet ligger i samma prisklass som ett sånt hus som jag skulle kunna tänka mig att bli gammal i så förhoppningsvis kommer jag kunna behålla den här situationen med nettoförmögenhet :D Smakar på ordet och det ligger fint i munnen :lol:

Statslåneräntan är ju ganska mycket lägre än bolåneräntan så jag kommer ju även framöver att deklarera en negativ inkomst av kapital. Det blir nästa mål på vägen. Att få en nettoinkomst av kapital (samtidigt som man gör sitt bästa för att hålla skatten låg).

Rickard

Inläggav Rickard » 29 september 2015, 19:42

Sen start här i dagboken så har jag försökt att redovisa mina affärer i realtid. Inte komma långt efter och säga att jag köpte någon aktie jättebilligt för länge sedan... Men idag får jag göra ett undantag från den regeln för det gick så fort i svängarna att jag knappt hann med själv :D Hade en långtidsköporder liggande på SKF som gick igenom idag precis i öppningen så jag knep åt mig ytterligare lika många aktier som senast till kursen 145kr/st. Sen stack det av norrut och dom aktierna är redan nu vid stängning värda 6% mer än vad jag fick dom för :shock: SKF har därmed gått om Clas Ohlson och är numera mitt näst största bolag.

GAV 150kr/aktie för dom SKF som jag köpt nu under hösten alltså...

Även SHB ligger väldigt nära dom 114kr/aktie som jag kan tänka mig att utöka min position på. Atlas Copco var väldigt nära igår men sen stack den också iväg idag så den gick mig ur händer denna gången också... Köper om den kommer ner i 173 innan utdelningen.

Clas Ohlson är trots den senaste tidens nedgång mitt mest övervärderade innehav. Köper nog inte mer där om den inte backar minst 10% till...

Rickard

Inläggav Rickard » 22 oktober 2015, 08:55

Rapportdipp i Handelsbanken drog ner kursen till vad jag anser vara attraktiva nivåer för första gången på över ett år så nu idag har jag utökat i SHB A till kursen 113,4kr/aktie.

Detta skedde med nyöverförda pengar till ISKt så jag ökar min aktieexponering på bekostnad av likvidbehållningen för första gången på länge... Känns bra :D

Rickard

Inläggav Rickard » 1 december 2015, 12:10

Michael Kors aktierna som jag köpte i augusti har varit en ganska tråkig historia rent kursmässigt... Marknaden är orolig för att försäljningen av klockor ska minska i spåren av Apple Watch. Så kan det mycket väl bli men Michael Kors är ju i första hand väskor. Så jag finner lite tröst att såhär i julshoppingens inledningsskede surfa in på zalando.se och sortera handväskor efter popularitet. Michael Kors innehar platserna 1-12 på den listan :D Sen kommer det tre stycken utmanare och därefter Michael Kors igen... 17 av topp 20 platserna är inte dåligt! Svenska kvinnor är väll inte helt off modemässigt jämfört med resten av världen?

Viss risk såklart att zalando lurar mig och visar mig det jag vill se eftersom alla cookies i hela den här datorn är fulla av information om att jag gillar Michael Kors... Så någon som inte drar iväg en sökning efter varumärket en gång i veckan får gärna gå in och se om ni ser samma sak :roll: :lol:

Rickard

Inläggav Rickard » 11 november 2016, 12:34

Väldigt länge sedan jag skrev något här. Det kom massa annat imellan och när jag hade missat att realtidsredovisa ett par affärer kändes det för jobbigt att försöka jobba ikapp. Har hänt en del i portföljen sedan sist. Men idag var jag tvungen att skriva något eftersom mitt shb trading case vaknade till liv igen efter ett år och tre månader i dvala :D

För er som inte kommer ihåg så går det hela ut på att jag byter mellan aktieslagen a och b beroende på vilket som för tillfället är billigast. Normalläget är att a är dyrare men b har varit dyrare det senaste året så jag har legat med a aktier. Men nu har a gått om b igen så jag har idag sålt mina a aktier för 125,9kr styck och köpt samma antal b aktier för 123,4kr styck. Så hela min historik är som följer: (första två affärerna kursomräknade baserat på aktiesplitten)

6/2-15 sålde b för 125,5 och köpte a för 124,67
23/4-15 sålde a för 130,45 och köpte b för 128,45
29/7-15 sålde b för 131 och köpte a för 130,4
11/11-16 sålde a för 125,9 och köpte b för 123,4

Jag började med b aktier och sitter nu med b aktier igen. Totalt har jag plockat ut 0,83+2+0,6+2,5=5,93kr i spreadvinster.

5,93/125,5 (experimentets startkurs) = 0,047 = 4,7%. Min avkastning ifrån handelsbanken är alltså 4,7 procentenheter högre än vad den skulle vart om jag passivt ägt handelsbanken b vilket hade varit alternativet. Korrigerat för att det gått 21/12 år sedan början av februari så betyder det att min årliga avkastning varit ca 2,6 procentenheter högre än den passiva ägarens. Nu återstår bara att se om b någonsin blir dyrare än a igen?

Ps. Portföljen består i skrivandets stund av:
Alfa Laval
Atals Copco
BillerudKorsnäs
Byggmax
Handelsbanken
Hexpol
Kone
Novo Nordisk
Ponsse

Sålde VBG idag.

Moffar

Inläggav Moffar » 11 mars 2017, 21:07

Novo Nordisk är en aktie jag är på vippen att ta in igen, jag avvaktar dock ett generellt ras inom 3 månader, då Trump snart kommer fram till ett drastiskt beslut. Lär då snappa upp denna goding som har mycket kompetens i ledningsgrupperna. En vinnare mot 2020-talet, även om de ödmjukt redan nu säger att de ej når upp förhoppningarna.
Novo tar russinen ur kakan gällande nordisk big pharma kompetens. Novo är ett bra case på 5 år enligt mig. En defensiv beroende-verksamhet.
Snälla skriv mer när du har tid!
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6140667

Rickard

Inläggav Rickard » 14 mars 2017, 14:08

Moffar skrev:Novo Nordisk är en aktie jag är på vippen att ta in igen, jag avvaktar dock ett generellt ras inom 3 månader, då Trump snart kommer fram till ett drastiskt beslut. Lär då snappa upp denna goding som har mycket kompetens i ledningsgrupperna. En vinnare mot 2020-talet, även om de ödmjukt redan nu säger att de ej når upp förhoppningarna.
Novo tar russinen ur kakan gällande nordisk big pharma kompetens. Novo är ett bra case på 5 år enligt mig. En defensiv beroende-verksamhet.
Snälla skriv mer när du har tid!
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6140667

Jag har dessvärre ingenting initierat att tillföra det som du själv skriver. Investeringen handlade enbart om siffror ur årsrapporterna och en tro om att historien skulle upprepa sig. Novo Nordiskt har varit väldigt lönsamt och växt väldigt fort vilket borde innebära att dom även i framtiden kommer vara väldigt lönsamma och växa väldigt fort. Något i den stilen gick tankarna. Lägg till det en rimlig värdering och det faktum att jag saknade läkemedel i portföljen och ville ha exponering mot den branchen så har du mitt köpbeslut.

Men Novo Nordisk blev en kort bekantskap för min del. Bolaget har lämnat portföljen. Blev tvungen att erkänna för mig själv att jag var ute på väl djupt vatten och faktiskt inte vet någonting om hur prissättningen och efterfrågan på insulin kommer att utvecklas så jag sålde igen.

Rent allmänt är jag lite lack på mig själv just nu för jag känner att jag har svårt att hitta rätt med portföljen, vart jag vill vara och vad jag vill exponera mig mot. Så det är "lite för mycket" aktivitet just nu utan att jag blir riktigt nöjd med hur innehavssammansättningen ser ut...

Sen jag skrev senast (i november) så är halva portföljen utbytt. Alfa Laval, Atlas Copco, Byggmax, Hexpol Kone och Novo Nordisk har fått lämna. Brdr Hartmann, Ekornes, Kopparbergs, Nederman och Tomra har tillkommit... Och där emellan har Cloetta varit inne med ett snabbt gästspel... Vänt storbolagen ryggen och satsar på mindre företag överlag.

Återgå till "Dagboken"