Rickards portfölj

Hur går det för dina placeringar idag?

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Rickard

Re: Rickards portfölj

Inläggav Rickard » 30 juli 2015, 09:21

Himmelsblå skrev:
Rickard skrev:Idag kom mitt trading-läge i shb tillbaka...

Sålde shb b för 131kr och köpte shb a för 130.4 direkt... Bägge siffror a inklusive courtage. Nu är det bara att vänta på att a-aktien återigen ska bli värd mer...

Det där är en rolig jävla grej att följa... :)

Ja det känns nästan som att man lurar någon... Med dom låga courtagen som nätmäklarna erbjuder så hade det igår räckt att man hade 150 shb så hade man kunnat sälja dom och köpa 151 shb a för pengarna... Det är ju en våt dröm för en långsiktig utdelningsinvesterare... Att utan att skjuta till pengar utifrån och utan att ta någon nämnvärd risk så ökar man sina kommande utdelningsintäckter nästkommande år och alla år efter det... För vad som än händer så är det ju garanterat att 151 a aktier kommer att erhålla mer utdelning än 150 b aktier.

Kan inte se någon nackdel med att byta fram och tillbaka såhär kontra att bara ligga still i b aktien hela tiden vilket hade varit alternativet?

Plus då att man samtidigt som man förbättrar för sig själv genererar courtageintäckter i en bank vilket är positivt för realekonomin och således borde bidra till att höja värdet på ens aktier... :roll: :lol:

Rickard

Inläggav Rickard » 31 juli 2015, 09:10

Tillfället var betydligt flyktigare denna gången. Nu två dagar senare så ligger a redan 60 öre högre än b igen... Så snart dags att byta tillbaka kanske. Förra gången vill jag minnas att b var värd mer än a i ett par veckor?

Moffar

Inläggav Moffar » 31 juli 2015, 11:51

hahahha bra där Rickard. Klockrent recept på stabil (om än i snigelfart) ökning av antalet aktier i portföljen! fram å´tillbax,, fram å´tillbax..hahaha
*Poäng till dig!

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 31 juli 2015, 12:55

:idea: :D

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 31 juli 2015, 22:30

Skriv en liten algoritm om det så har du en alldeles egen börsrobot!!!! 8) :lol:
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Rickard

Inläggav Rickard » 1 augusti 2015, 05:39

Moffar skrev:hahahha bra där Rickard. Klockrent recept på stabil (om än i snigelfart) ökning av antalet aktier i portföljen! fram å´tillbax,, fram å´tillbax..hahaha
*Poäng till dig!

Tackar :D Snigelfart är ordet... Tror detta är andra gången på över tre år som b aktien har varit värd mer än a aktien och man haft möjlighet att öka sitt aktieantal med någon procent. Så det kommer dröja länge tills man får ta plats i styreleserummet på banken... Men man får vara glad för det lilla :lol:

Rickard

Inläggav Rickard » 1 augusti 2015, 05:45

Himmelsblå skrev:Skriv en liten algoritm om det så har du en alldeles egen börsrobot!!!! 8) :lol:

Men men? Vad ska då jag göra hela dagarna? :roll: :lol:

Har spanat efter om samma fenomen finns i någon annan aktie (och kanske lite mer frekvent uppträdande...) men inte hittat något. Det verkar som regel vara cementerat vilket aktieslag som ska vara mest värt. I SKF har det vid något tillfälle hänt att a aktien sjunkt mer än b aktien så att dom varit lika mycket värda. Men den har aldrig gått under. Och den behöver ju vara åtminstonde såpass mycket under att mellanskillnaden täcker courtaget för att det ska vara intressant...

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 1 augusti 2015, 07:45

En möjlighet är att handla på skillnaden mellan SHB A och SHB B. När skillnaden i procent är låg skall man äga det tillgångslag som är dyrast. När skillnaden ökar så skall man köpa det tillgångsslag som är billigast.

Du har beskrivit en anomali. Grundkonceptet är att tillgången är rätt värderad i förhållande till andra aktier. Endast ny information skall då kunna ändra kursen i förhållande till andar tillgångar.

Men här finns det en anomali uppenbart.

Jag är alltså inte stensäker på att det framgångsrikt skall gå att handla på att skillnaden ändras i procent. Du har mycket klokt istället handlat på den mycket stora procentuella och tydliga kursrörelsen som uppstår när de faktiska kurserna bryts.

Svårigheten med att handla på skillnaden är ju att bestämma sig för när man skall handla. Men en trendsökare kommer aldrig träffa helt rätt. Omöjligt att förstå trendbrotten när de precis sker.

Men det är till att skriva ett litet algoritm själv.

Bara en liten tanke.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 1 augusti 2015, 08:23

Jag rekommenderar ingen att bli trader. Så detta är bara en tanke.

Vet ju inte den normala kursrörelsen i SHB A & B oc hur de rör sig. Men tittar man igår så uppstår det ju en handelsmöjlighet 4 gånger. Man byter när den dyraste är ca 0,5 % över kursen ock byter tillbaka när skillnaden är mindre än 0,1 %.

Men det torde vara så att förutsättningarna ändras så mycket mellan veckorna att metoden vore något svår att applicera.

Detta är bara tankeexperiment men inget praktiskt.

Rickard

Inläggav Rickard » 1 augusti 2015, 11:11

Trendsökaren skrev:Jag rekommenderar ingen att bli trader. Så detta är bara en tanke.

Vet ju inte den normala kursrörelsen i SHB A & B oc hur de rör sig. Men tittar man igår så uppstår det ju en handelsmöjlighet 4 gånger. Man byter när den dyraste är ca 0,5 % över kursen ock byter tillbaka när skillnaden är mindre än 0,1 %.

Men det torde vara så att förutsättningarna ändras så mycket mellan veckorna att metoden vore något svår att applicera.

Detta är bara tankeexperiment men inget praktiskt.

Kul att fler uppmärksammar strategin :) Får inte bli för många bara så att möjligheten försvinner :roll: :lol:

4 möjligheter till byte på en dag tror jag är väl positivt baserat på mina observationer. Gissar att du tittar på "senastkurserna" när du tittar på gårdagens kurser? SHB B är det såpass dålig lividitet i (bara 135 avslut igår) och stor spread så "senastkursen" är missvisande gällande vad du faktiskt har möjlighet att köpa eller sälja aktien för. För att bytet ifrån A till B ska vara möjligt (på rätt sätt) så måste man titta i orderboken och se att aktuell köporder i A aktien ligger högre än aktuell säljorder i B aktien. Och den skiljer många gånger några tiotals ören ifrån "senastkursen".

Sen så är det så att bästa köp och sälj ordrar i B aktien oftast bara innefattar några tiotals aktier. Så om man vill kunna göra affären med ett par hundra aktier så måste man vara beredd att köpa B aktien tio öre dyrare än bästa säljorder. Samt då såklart sen sälja B aktien tio öre billigare än bästa köporder.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 1 augusti 2015, 11:27

Det var bara ett tankeexperiment. Jag har ju ingen erfarenhet av aktieplaceringar. Så du har ju rätt. Men fick ändå funderingen om möjligheten att handla i deras inbördes trender.

Men inget som skall tas på allvar. Men kanske spänna vår tanke om trenders inbördes kraft som du ju också utnyttjar. Svårigheten är ju att hitta hur systemet skall avläsas och användas.

Rickard

Inläggav Rickard » 2 augusti 2015, 11:46

Trendsökaren skrev:Det var bara ett tankeexperiment. Jag har ju ingen erfarenhet av aktieplaceringar. Så du har ju rätt. Men fick ändå funderingen om möjligheten att handla i deras inbördes trender.

Men inget som skall tas på allvar. Men kanske spänna vår tanke om trenders inbördes kraft som du ju också utnyttjar. Svårigheten är ju att hitta hur systemet skall avläsas och användas.

Alla inspel uppskattas! Jag tycker också att det är en lite spännande taktik så hjälp att utveckla den / få mig att tänka i nya banor runt den mottages med glädje :)

Rickard

Inläggav Rickard » 15 augusti 2015, 06:03

Har tagit in ett nytt bolag i portföljen inatt. Bloggen ägamintid http://agamintid.blogspot.no/ fick mig att öppna ögon för "Michael Kors" kände till företagets produkter väl sen tidigare men aldrig tänkt på att dom kunde vara börshandlade... För er som inte följer Project Runway på TV är det alltså frågan om ett modeföretag. Förmodligen mest kända för sina handväskor men har alla möjliga typer av kläder och accessoarer för både kvinnor och män.

Började läsa på lite lätt i gamla och nya kvartalsrapporter vilket visade sig gömma ett jättefint bolag, varken (historisk) tillväxt, marginaler, lönsamhet eller balansräkningsstyrka tror jag inte det finns någon som kan klaga på?

Och nu har marknaden handlat ner bolaget till PE10 på grund av att dom är rädda att varumärket ska falna rejält. Jag delar inte marknadens syn på detta. Michael Kors är ett väldigt starkt varumärke. Ivartfall bland kvinnor i min närhet...

Jag köpte för 374,825 sek/aktie. Ska bli spännande att följa framöver!

Rickard

Inläggav Rickard » 17 augusti 2015, 06:08

Rickard skrev:Började läsa på lite lätt i gamla och nya kvartalsrapporter vilket visade sig gömma ett jättefint bolag, varken (historisk) tillväxt, marginaler, lönsamhet eller balansräkningsstyrka tror jag inte det finns någon som kan klaga på?

Nu har jag tid att skriva lite mer om Michael Kors. Tänkte jag skulle fördjupa det jag skrev här ovan genom att jämför Michael Kors med stockholmsbörsens bästa bolag HM. Alla siffror nedan kommer ifrån respektive bolags senaste årsrapport. Inga rullande tolvmånaderssiffror eller sådant denna gången.

Tillväxten har i fallet Michael Kors varit löjligt hög det senaste. Sedan 2010 så har omsättningen vuxit med ca 54% om året ifrån 803 till 4371 miljoner dollar. Och vinst per aktie har växt med ca 80% om året ifrån 0,8 dollar till 4,35 dollar. Detta är inget som kommer att hålla i sig framöver och bolaget själva spår att man kommer att växa med höga ensiffriga tal.
HM som i alla avseenden är att anse som ett tillväxtbolag har sedan 2010 växt sin omsättning med ca 9% om året ifrån 108 till 151 miljarder kronor. Vinst per aktie har under samma period ökat med knappt 2% om året ifrån 11,29 till 12,07.

Hur ser det då ut på marginalfronten? Michael Kors har en bruttomarginal på 60%. HM har en bruttomarginal på 59%. Rörelsemarginalen i Michael Kors är 29%. I HM är den 17%. Nettomarginalen i Michael Kors är 20% och i HM är den 13%.
Michael Kors har alltså högre nettomarginal än HM har rörelsemarginal. Men det som förvånad mig mest är att skillnaden i rörelsemarginal. Bruttomarginalen är ju ungefär den samma i bägge bolagen, men HM förlorar mer på vägen ner till rörelseresultatet. HM säljer ju billiga kläder i fullstoppade affärer och Michael Kors säljer dyra kläder i jättelyxiga butiker med nästan tomma hyllor. Detta trodde jag innebar att Michael Kors skulle behöva jobba hårt för varje pryl dom säljer. Men i själva verket så har ju dom lägre försäljningskostnader per intjänad krona än HM har.

Hur stark är då balansräkningen i dom två bolagen? Till att börja med kan vi säga att bägge är obelånade. I HM så utgör eget kapital ca 68% av balansräkningen och resten finanseras av olika sorters skulder. I faller Michael Kors så är balansräkningen 83% eget kapital. HMs balansräkning består vidare till 22% av cash. Michael Kors balansräkning består till 36% av cash. HMs balansräkning innehåller 36% anläggningstillgångar. Motsvarande siffra för Micahel Kors är 25% så Michael Kors har en balansräkning som är något snäpp starkare än vad HMs är.

Lönsamheten då? HM har en avkastning på eget kapital på 38,7% Michael Kors har en avkastning på eget kapital på 39,3% Man måste ner på tiondels procentenheter för att skilja bolagen åt men Michael Kors kommer ut ur striden som segrare även här.

Så då har vi gått igenom resultat och balansräkning i dom bägge bolagen och sett att Michael Kors är bättre än HM på i stortsett allt det som en klassisk värdeinvesterare brukar titta på i en reslutat och balansräkning. Så hur ser då marknaden på dessa båda bolag? Jo HM värderas till PE29 och Michael Kors till PE10... Visst. HM har mycket baskläder i sitt sortiment så moderisken är lägre än vad den är i Michael Kors. Men jag tycker ändå att det är väl skevt... Michael Kors är ju ändå inget wild and crazy modebolag utan det handlar ju till största delen om ganska klassiska stilrena saker. Klär man sig uteslutande i Michael Kors så väcker man inte anstöt på någon :lol:

Sen så är ju HM lite mer spritt geografiskt. Tyskland som är HMs största marknad står för 19% av omsättningen . Michael Kors har 76% av sin försäljning i Nordamerika... Men det ser jag som en möjlighet lika mycket som en risk.

Rickard

Inläggav Rickard » 26 augusti 2015, 09:41

Senaste dagarnas börsnedgång har tatt ner en del värderingar på lite mer aptitliga nivåer... Så jag passar på och ökar i SKF B på kursen 155,5kr/aktie.

Det är ett knappt år sedan jag köpte SKF senast (ända gången) och jag tycker att bolaget utvecklats bra det senaste. Man lämnar en period av väldigt yvig förvärvsdriven tillväxt bakom sig och nya VDn har jobbet att strama upp verksamheten. Säljer en del mindre företag man fått på köpet som inte tillför synergier. Man jobbar med underleverantörsstrukturen och rörelsekapitalet. Arbetar ner sin skuldsättning. På det hela taget tycker jag att man hela tiden tar små steg åt rätt håll.

Återgå till "Dagboken"