Rickards portfölj

Hur går det för dina placeringar idag?

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Rickard

Re: Rickards portfölj

Inläggav Rickard » 28 mars 2015, 09:01

Grok skrev:Köp en dyrare bil så blir driftkostnaderna relativt mindre. :D

Jag har faktiskt tänkt tanken 8) :lol: Köper jag en bil som drar mindre bränsle (och därmed har lägre skatt) och är billigare att försäkra så skulle det gottgöra för ganska många tusen i extra inköpskostnad... Mer så än vad jag hade gissat innan jag kastade mig in i det här med bilägande. När jag köpte bilen så jag jag mig själv en budget på 50kkr för jag trodde att det skulle bli billigast för mig (en dyrare bil hade varit dyrare, och en billigare hade inneburit mer reparationer och problem). Nu med lite mer kött på benen så tror jag inte att en bil för 100kkr skulle inneburit så mycket sämre totalekonomi, om man satsade på en som är så billig som möjligt i drift... En dubbelt så dyr bil hae inneburit dubbelt så höga avskrivningar. Men om allt annat hade blivit billigare...

Grok skrev:Jag har fn. en rostig Saab som är 16 år. Det är 100% drift och reparationer! Jag dubblar värdet på fordonet varje gång jag tankar. :shock:
Fast den ekvationen tänkte jag vända på ganska snart och "investera" i ett nyare fordon. (jag måste lura mig själv annars blir det aldrig av).

Vid en snabbtitt på sunfleet så verkar trängselskatten ingå för privathyrning. "Överlever" du med bilpool istf. egen bil så är det ju klar fördel.

Min stora bryderier kring bilägande gäller just reparationer. Hur ska man värdesätta tillgänglighet/problemfrihet? Fram tills i januari i år så var det en ickefråga för mig eftersom bilen fram tills dess varit problemfri. Men så en dag så skulle jag åka och handla lite så startade den inte. Bilen hade inte varit igång på lite över 5 veckor och batteriet hade laddat ur sig. Så istället för att köra bil till lite nöjes-affärs-strosande så fick jag lägga min eftermiddag på att åka kollektivt till biltema och köpa en bärbar startbooster (senare också ett nytt batteri). Kostnaden för startboostern är ju given. 425kr. Men frågan är hur jag ska värdera besväret? Och vad om det hade varit något viktigare jag varit påväg till? Att sätta sig i bilen och den inte startar är ju en situation som "inte hade uppstått" om jag suttit i en hyrbil. Och förmodligen inte lika ofta om jag suttit i en nyare bil (ägd eller bilpool).

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 28 mars 2015, 16:56

En dubbelt så dyr bil hae inneburit dubbelt så höga avskrivningar. Men om allt annat hade blivit billigare...

Lite beroende på, men försäkring och reperationer har en tendens att bli dyrare med dyrare bil. P-avgifter detsamma iofs, men det är väl bara bränslekontot som besparas, noga räknat?

Att batterier laddar ur sig har ju att göra med a) att batteriet var svagt som i ditt fall eller b) att moderna bilar har en massa elektronik. Billiga basutrustade bilar är egentligen att föredra. De laddar inte ur ett batteri lika snabbt.

Vet du med dig att du inte skall köra bilen på en månad eller två så skruva ur batteriet.
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Rickard

Inläggav Rickard » 29 mars 2015, 15:19

Himmelsblå skrev:
En dubbelt så dyr bil hae inneburit dubbelt så höga avskrivningar. Men om allt annat hade blivit billigare...

Lite beroende på, men försäkring och reperationer har en tendens att bli dyrare med dyrare bil. P-avgifter detsamma iofs, men det är väl bara bränslekontot som besparas, noga räknat?

För en person som mig som inte har varken barn eller skrymmande sportutrustning att transportera omkring utan bilen bara har bilen till att förflytta två personer ifrån punkt a till b så skulle ju en budget på 100kkr öppna upp för möjligheten att köpa en ny bil. Med garanti vilket borde få både reparations såväl som huvudvärkskontot att gå mot noll.

Bara som ett exempel: Citroen c1 har ett frånpris på 99,9kkr. Enligt moderna försäkringar är den ca 1kkr om året billigare att försäkra än min bil. Fordonsskatten är 360kr jämför med nuvarande 1440. Att den inte behöver besiktigas så ofta gör några hundralappar om året. Kör ca 900mil/år så om den drar 0,2l/mil mindre än min nuvarande och bensinen kostar 14k/liter så gör det 2500kr/år.

Plussar ihop alla faktorer och får det till att en helt ny c1a skulle sänka mina löpande utgifter med ca 5kkr om året.

Om vi antar att en bil såväl gammal som ny halveras i värde på fem år så ger det att c1a kommer ha ca 5kkr mer om året i avskrivningar under den första femårsperioden man äger bilen. Så det går ungefär på ett ut.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 29 mars 2015, 16:17

Tvivlar på ett en ny C1 är billigare än en begagnad C1. Garantin till trots, så har du ett rejält värdetapp de första 3-5 åren som du skriver. Men det går mycket fortare de första åren. Det kostar typ 10% att bara köra några hundra mil. Det är ju en märklig värld i så fall, att nytt är billigare än begagnat.

Om man tittar på vad en privatperson tar för beggad C1 så hittade jag tyvärr bara en 2007... för 38.000. Du får ju inte vad bilhandlarna begär men en 2012 basmodell tar de 60.000 för och då har den gått 3.700 mil. Då är det handlarens utpris och inte vad du får som ägare. Så du tappar 30 - 50% de första tre åren. Mest första året naturligtvis. Däremot är det en bra bil att köpa... :wink:

Folk är beredda att betala för nybilskänslan. När den väl är helt borta så blir prisfallet kanske mer som du beskriver.

2014 årsmodell med 200 mil på mätaren 89.900 dvs att de första tvåhundra milen har kostat drygt 10.000 spänn. Förmodligen mer, den är kanske välutrustad?

Jag hade en kompis för länge, länge sedan som hade en teori om att en nyare bil var billigare än en begagnad. Han ville nog helt enkelt ha en ny bil. :)
- ordspråk från England

Horizon

Inläggav Horizon » 29 mars 2015, 19:45

Nu skummade jag bara lite snabbt, men... det är väl ingen som är vid sina sinnens fulla bruk som funderar på att köpa en fransk bil!? :D
(ber om ursäkt om jag trampade på någon öm tå)
Man skall aldrig drabbas av panik, men drabbas man skall man se till att drabbas först.
Gud finns överallt hävdade han och slog vilt omkring sig.

aromata

Inläggav aromata » 29 mars 2015, 22:45

Jag har alltid kört Peugeot och har aldrig haft några problem. Den jag har nu ska tydligen ha en motor som är utvecklad av, eller tillsammans med, BMW. Om det är bra eller dåligt vet jag inte. Den går bra i alla fall :D

Rickard

Inläggav Rickard » 30 mars 2015, 08:48

Det var bara ett exempel. Jag tänker inte köpa någon c1. Bara en räkneövning :D

Och jag tror inte att det är billigare att köpa en ny bil än en lika dan begagnad. Det handlade ju om huruvida en bil för 100kkr är billigare än min nuvarande corolla. Och jag valde att räkna på en ny bil eftersom det blir enklare då alla priser är fasta. Jag vet att jag när jag vill kan gå ut och köpa en ny c1 utan extrautrustning för 99,9kkr inom 10km ifrån där jag bor. Ska jag ha en c1 som är 1 år gammal och gått 300 mil så är det inte säkert att jag hittar en. Och om jag hittar en så är det inte säkert att den är i mitt närområde och det är inte helt säkert vad den kostar eller vad den har för utrustningsnivå. Så det adderar ett visst mått av gissningar till kostnadsekvationen som inte finns där när man pratar nya bilar. Så en begagnad c1 är med all sannolikhet billigare än en ny. Men hur mycket? Ja det blir en gissning.

Skulle jag räknat på en begbil för 100kkr så hade jag ju även varit tvungen att börja göra avvägningar och kompromisser mellan mil och år och sånt. Vad ska jag välja att räkna på? En tre år gammal bil som gått 1500mil? Eller en ett år gammal bil som gått 3000? Allt det där slapp jag genom att titta på en ny bil, så det var ren lathet eftersom det bara var en teoretisk övning och inte underlag för ett verkligt köp. :D

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 30 mars 2015, 12:30

Rickard skrev:Det var bara ett exempel. Jag tänker inte köpa någon c1. Bara en räkneövning :D

Och jag tror inte att det är billigare att köpa en ny bil än en lika dan begagnad. Det handlade ju om huruvida en bil för 100kkr är billigare än min nuvarande corolla. Och jag valde att räkna på en ny bil eftersom det blir enklare då alla priser är fasta. Jag vet att jag när jag vill kan gå ut och köpa en ny c1 utan extrautrustning för 99,9kkr inom 10km ifrån där jag bor. Ska jag ha en c1 som är 1 år gammal och gått 300 mil så är det inte säkert att jag hittar en. Och om jag hittar en så är det inte säkert att den är i mitt närområde och det är inte helt säkert vad den kostar eller vad den har för utrustningsnivå. Så det adderar ett visst mått av gissningar till kostnadsekvationen som inte finns där när man pratar nya bilar. Så en begagnad c1 är med all sannolikhet billigare än en ny. Men hur mycket? Ja det blir en gissning.

Skulle jag räknat på en begbil för 100kkr så hade jag ju även varit tvungen att börja göra avvägningar och kompromisser mellan mil och år och sånt. Vad ska jag välja att räkna på? En tre år gammal bil som gått 1500mil? Eller en ett år gammal bil som gått 3000? Allt det där slapp jag genom att titta på en ny bil, så det var ren lathet eftersom det bara var en teoretisk övning och inte underlag för ett verkligt köp. :D

Jo, men en liten bil kan såklart vara billig. Din bil är som en Golf ju.

De som köpte Hyundai Atos, när de var helt nya på marknaden gjorde en förträfflig affär. När ryktet spred sig om hur pålitliga de var fick de ett bra andrahandsvärde, samtidigt som de köpte den ny till introduktionspris. Men vilken tråkig jävla bil att köra... :)

Jag hade köpt tre-åringen som gått 1500 mil btw.
- ordspråk från England

Rickard

Inläggav Rickard » 23 april 2015, 18:11

Kunde inte hålla mig längre utan idag fullförde jag min handelsbanken rockad. Sålde mina a akteir för 391,35kr och köpte b aktier för 385,35kr styck. Fick alltså 6kr imellan på varje aktie . Tillsammans med dom 2,3kr som jag fick vid förra bytet innebär det att jag bytt vardera av mina b-aktier som jag hade vid årets början mot en b aktie och 8,3kr cash. Startkurs iår 353kr. Så ca 2,3% extra utdelning...

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 23 april 2015, 21:35

Rickard skrev:Kunde inte hålla mig längre utan idag fullförde jag min handelsbanken rockad. Sålde mina a akteir för 391,35kr och köpte b aktier för 385,35kr styck. Fick alltså 6kr imellan på varje aktie . Tillsammans med dom 2,3kr som jag fick vid förra bytet innebär det att jag bytt vardera av mina b-aktier som jag hade vid årets början mot en b aktie och 8,3kr cash. Startkurs iår 353kr. Så ca 2,3% extra utdelning...

Läckert!
- ordspråk från England

Rickard

Inläggav Rickard » 24 april 2015, 17:58

Javisst :D Det känns som att få gratis pengar och det är ju inte fel! Nu får vi bara vänta och se om möjligheten uppenbarar sig igen...

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 24 april 2015, 19:37

Rickard skrev:Javisst :D Det känns som att få gratis pengar och det är ju inte fel! Nu får vi bara vänta och se om möjligheten uppenbarar sig igen...

Till slut gör det inte det längre... men det är vaket ock skickligt det du gjort!!

"Otvivelsutan" som Tvilling hade sagt. (saknar)
- ordspråk från England

Rickard

Inläggav Rickard » 27 juli 2015, 08:40

Rickard skrev:Efter långt och idogt letande så tror jag mig till slut ha hittat ett köpläge! :) och då gäller det ju att smida medans järnet är varmt. Så igår morse så slog jag till på ett knippe tele2 b för 99.9 kr stycket.

Ovanstående inlägg från den 17e februari.

Idag sålde jag mina tele2 igen för 89kr per aktie. Dom senaste rapporterna har inte alls imponerat på mig och jag känner att jag kan för lite om telekommarknade för att känna mig trygg med min investering.

fått 14,85kr per aktie i utdelning så en positiv totalavkasting på typ 3,5% på 6 månader. Det får man vara glad för! Mitt avkastningskrav när jag köper aktier är ju 6% om året... :D Men i detta fallet var det mer tur än skicklighet.

I och med detta så har jag gjort årets ända köp ogjort och portföljen består nu av exakt samma aktier i exakt samma antal som vid årsskiftet... Aktiviteten är minst sagt minimal! (medräknat min lilla trade i SHB så ligger jag nu på 6 transaktioner under året, mindre än en affär i månaden) Men nu idag så trillade SKF ner under 170kr vilket är nivån där jag finner aktien köpvärd... Så kanske blir en ökning där fram igenom.

Rickard

Inläggav Rickard » 29 juli 2015, 11:25

Idag kom mitt trading-läge i shb tillbaka...

Sålde shb b för 131kr och köpte shb a för 130.4 direkt... Bägge siffror a inklusive courtage. Nu är det bara att vänta på att a-aktien återigen ska bli värd mer...

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 29 juli 2015, 12:20

Rickard skrev:Idag kom mitt trading-läge i shb tillbaka...

Sålde shb b för 131kr och köpte shb a för 130.4 direkt... Bägge siffror a inklusive courtage. Nu är det bara att vänta på att a-aktien återigen ska bli värd mer...

Det där är en rolig jävla grej att följa... :)
- ordspråk från England

Återgå till "Dagboken"