Rickards portfölj

Hur går det för dina placeringar idag?

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Rickard

Re: Rickards portfölj

Inläggav Rickard » 5 februari 2015, 22:37

Grok skrev:Som småsparare är det nästintill alltid bäst att sitta med det mest likvida aktieslaget. Det är minst spread. För banker som har olika aktieslag (SEB och SHB) så är det vanligtvis betydligt mer omsättning i A än i B/C.

Det stämmer ju om priserna på aktieslagen är ungefär lika. Men senast jag köpte SHB så kostade b aktien 300kr och a aktien 310 eller något sådant. Då tycker jag inte att det är värt att betala 3% mer per aktie bara för att få ett tillgångsslag med lite högre likviditet.

Rickard

Inläggav Rickard » 6 februari 2015, 10:22

Gjorde switchen i handelsbanken idag. Sålde mina shb b för 376,3kr och köpte direkt efteråt lika många shb a för 374kr per aktie. Bägge priserna är inklusive courtage så jag frigjorde 2,3kr / aktie. Ser det som en extrautdelning :) startkursen för shb b var i år 353kr. 2,3/353=0,0065. Alltså en utdelning på 0,65 procentenheter mer än dom 4,95% som jag skulle fått om jag bara legat passiv i aktien över året.

Nu håller vi tummarna för att ordningen ska återställas och a aktien återigen värderas högre än b aktien. Fast om det inte sker så är det inte hela världen. a aktien är ju den som är kopplad till optioner så det kan ju vara bra att ligga i det tillgångsslaget ifall man skulle vilja börja handla med derivat någon gång...

Rickard

Inläggav Rickard » 17 februari 2015, 08:28

Efter långt och idogt letande så tror jag mig till slut ha hittat ett köpläge! :) och då gäller det ju att smida medans järnet är varmt. Så igår morse så slog jag till på ett knippe tele2 b för 99.9 kr stycket.

Rickard

Inläggav Rickard » 17 februari 2015, 15:00

Taskig timing :)
Men jag tyckte inte att informationen som kom fram idag var så negativ. Prispress är ju något utav tele2s paradgren så jag tror nog att ledningen vet vad dom håller på med. Så i det långa loppet blir det nog bra... sen så har mitt investeringsantagande utrymme för viss marginalpress. Skriver mer om det inatt.

Får hoppas det rasar vidare ner under 90 så ska jag köpa mer :)

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 17 februari 2015, 16:01

Rickard skrev:Taskig timing :)
Men jag tyckte inte att informationen som kom fram idag var så negativ. Prispress är ju något utav tele2s paradgren så jag tror nog att ledningen vet vad dom håller på med. Så i det långa loppet blir det nog bra... sen så har mitt investeringsantagande utrymme för viss marginalpress. Skriver mer om det inatt.

Alltid surt när korta timingen går emot...
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Rickard

Inläggav Rickard » 18 februari 2015, 05:14

Himmelsblå skrev:
Rickard skrev:Taskig timing :)

Alltid surt när korta timingen går emot...

Fast 2-3% är ju kanske inget man ska hänga upp sig på... Inte göra en höna av en fjäder utan ta det lite lugnt :D

Varför då köpa tele2 i dagsläget? Det står redan nu klart att bolaget kommer dela ut 14,85kr i maj. Om tre månader. Så jag ser det som två investeringar. En att jag köper en del av bolaget och en att jag köper en obligation som kommer förfalla med värdet 14,85kr på utdelningsdagen. Jag köper utdelningen för 14,6kr. Då får jag 1,5% avkastning på dom pengarna på 3 månader. Sen så betalar jag då 99,9-14,6=85,3kr per aktie för att få en andel av bolaget.

Med mitt avkastningskrav på 6% så betyder det att varje aktie måste avkasta 5,12kr om året. Med 450 miljoner aktier i bolaget ger det att bolaget måste generera ett fritt kassaflöde på 2,3 miljarder årligen. Tittar vi i senaste rapporten så ser vi att bolagets kvarvarande verksamhet har en omsättning på ca 26 miljarder. 2,3/26=0,088. Så bolaget måste generera en fcf-marginal på 9% för att leva upp till mitt inverteringsantagende. Under förutsättning att dom klarar att upprätthålla sin omsättning.

Historiskt sett så har tele2 levererat en fcf-marginal i storleksordningen 11-13% så i mitt antagande om 9% finns det en liten margin of safety för att marginalpress framgent. Telernor har även dom en fcf-marginal runt 11-13% TeliaSonera ligger snäppet högre med 16-17%. Så 9% verkar inte vara ett högt antagande sett till branchen som helhet.

Så tänker jag :) Nu är det bara att invänta framtiden och se vad som händer...

Rickard

Inläggav Rickard » 27 februari 2015, 17:56

Rickard skrev:Gjorde switchen i handelsbanken idag. Sålde mina shb b för 376,3kr och köpte direkt efteråt lika många shb a för 374kr per aktie. Bägge priserna är inklusive courtage så jag frigjorde 2,3kr / aktie. Ser det som en extrautdelning :) startkursen för shb b var i år 353kr. 2,3/353=0,0065. Alltså en utdelning på 0,65 procentenheter mer än dom 4,95% som jag skulle fått om jag bara legat passiv i aktien över året.

Nu håller vi tummarna för att ordningen ska återställas och a aktien återigen värderas högre än b aktien. Fast om det inte sker så är det inte hela världen. a aktien är ju den som är kopplad till optioner så det kan ju vara bra att ligga i det tillgångsslaget ifall man skulle vilja börja handla med derivat någon gång...

Och idag, inte ens en månad senare så är ordningen återställd och shb a stängde på 420 jämfört med b's 419. Konstatera att jag var lite het på gröten när jag gjorde mitt byte eftersom jag bara fick 2,3kr imellan. Som mest var diffen 14kr tror jag. Ska ha lite mer is i magen den här gången och hoppas på att vi får se en diff på över 5kr innan jag byter tillbaka igen. Som Grok är inne på så är det bättre att äga a aktien då den har högre omsättningen (plus att den ger möjlighet till optionshandel) därför vill jag ha lite större premie för att byta till b aktier.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 27 februari 2015, 18:55

hehe, det där är lite festligt faktiskt. Jag körde en jämförelse de två emellan de sista tre åren och det är ovanligt att b är mer värd än a. Det är bara denna våren det varit så. Däremot brukar a dra ifrån andra halvåret och vara rejält mer värdefull. Så på våren har b gått ikapp igen. Det är ett mönster som upprepar sig... kika på det! :)
- ordspråk från England

Rickard

Inläggav Rickard » 28 februari 2015, 04:22

Ja det är (var) en ovanlig situation. Kanske borde sitta på mina a aktier fram tills hösten och hoppas att mönstret håller i sig? Blir skillnaden stor nog så kommer jag ju ha möjligheten att sälja mina a aktier och sedan köpa fler b aktier för likviden. Då ökar jag ju på min årliga utdelning helt riskfritt...

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 28 februari 2015, 12:59

Rickard skrev:Ja det är (var) en ovanlig situation. Kanske borde sitta på mina a aktier fram tills hösten och hoppas att mönstret håller i sig? Blir skillnaden stor nog så kommer jag ju ha möjligheten att sälja mina a aktier och sedan köpa fler b aktier för likviden. Då ökar jag ju på min årliga utdelning helt riskfritt...

Så hade jag gjort.

Det är väl ingen risk att sitta med B-aktien? Likviditeten är ju där, det är inte Skåne-möllan.
- ordspråk från England

Rickard

Inläggav Rickard » 18 mars 2015, 15:06

100% avkastning...

Har haft besök av en mäklare som värderat min lägenhet. Fick veta det att om jag satsar 100kkr på att renovera mitt badrum så kommer värdet på lägenheten att stiga med 200kkr! 100% avkastning på ett par dagar. Låter bra det :D :roll:

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 18 mars 2015, 15:27

Rickard skrev:100% avkastning...

Har haft besök av en mäklare som värderat min lägenhet. Fick veta det att om jag satsar 100kkr på att renovera mitt badrum så kommer värdet på lägenheten att stiga med 200kkr! 100% avkastning på ett par dagar. Låter bra det :D :roll:

Fan tro't... kan inte folk räkna? (nä, det kan dom inte... :lol: )
- ordspråk från England

Rickard

Inläggav Rickard » 18 mars 2015, 15:58

Himmelsblå skrev:
Rickard skrev:100% avkastning...

Fan tro't... kan inte folk räkna? (nä, det kan dom inte... :lol: )

Enligt mäklaren handlar det om att man handlar på magkänsla... Kliver man in i en lägenhet där allt känns rätt så släpper dom logiska spärrarna och man bara måste ha lägenheten... Men om man hittar något att hänga upp sig på så börjar man tänka kronor och ören.

Låter inte helt osannolikt...

Rickard

Inläggav Rickard » 18 mars 2015, 15:58

Frågan är ju bara om det samma gäller ifall jag skulle lägga en miljon på badrummet? :D

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 18 mars 2015, 16:02

Rickard skrev:Frågan är ju bara om det samma gäller ifall jag skulle lägga en miljon på badrummet? :D

Nej, det tror jag inte... skulle du göra den investeringen för att sälja, då skulle jag snåla som fan... bara det ser flashigt ut för stunden. Själv undvek jag de hus som var renoverade för att sälja. Det finns all anledning att snåla in på kvalitet och lösningar då, när man inte själv skall bo där. Det var viktigt för mig att eventuella investeringar var gjorda för att ägaren själv skulle nyttja dem. Allt annat misstror jag... men jag är ju jag, och jag kan räkna liksom... :)
- ordspråk från England

Återgå till "Dagboken"