jeppes portföljdagbok

Hur går det för dina placeringar idag?

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Trendsökaren

Re: jeppes portföljdagbok

Inläggav Trendsökaren » 15 december 2017, 20:29

Grattis!

Här en mycket kritisk artikel om Villaägarnas försäkring

http://www.morningstar.se/Articles/Chronicle.aspx

Användarvisningsbild
jeppe

Re: Optionshandel

Inläggav jeppe » 27 december 2017, 21:36

jeppe skrev:Jag försöker få ett grepp om detta - surrar lite med h-b bland annat.

Det är mycket att ta in, många begrepp: call och put, vaggor och strutar. men men det klarnar allteftersom tror jag

Informationen hittar jag på nätet, nackdelen med et är att det kanske inte är så djuplodande alla gånger.
Å andra sidan - läser man samma grejer på flera olika ställen sätter det sig nog bättre.

Lite står i Bernhardssons "Tradingguiden", den har jag, men det kanske 20 sidor.
Nu har jag precis beställt Johan Tjeders "Optionshandboken", hoppas mycket på den.
Det var nog den enda svenska bok jag hittade. Vill helst ha en som beskriver enligt nasdaq-omx regelverket.
Misstänker att detaljerna kan skilja sig från amerikansk litteratur men det är iofs bara som jag tror.

Vart vill jag komma då? Jag vet nog inte riktigt själv. Jo men att kunna spekulera i nedgång tror jag är det som lockar.
Nedgång av en specifik aktie, eller ett index.
Men först måste jag lära mig...

Jag hade en tanke innan jul att köpa säljoptioner i HM.
Ville testa spekulera i fortsatt nedgång baserat på TA - fallande kurs under en tid.
Men så kom skräckrapporten och aktien åkte ner i källarn.
Därmed föll min plan - jag har nu ingen åsikt om vartåt kursen tar vägen.

Men Elekta kan vara ett likartat case. Aktien har fallit 20 % senaste 3 månaderna och står idag i 67,50.
Delårsrapport kommer 2018-03-02.
Man kan köpa säljoptionen EKTAB8N70 med lösen 2018-02-16 för 3,50 - 4,00 per aktie.
Om ingen kursdrivande info hinner anlända innan 2018-02-16 så kan den fortsätta falla till - säg 60,00.
Vinst ca femman per aktieoption.
Sover på saken nu :-)
"you gotta do what you gotta do"

volla

Re: jeppes portföljdagbok

Inläggav volla » 27 december 2017, 23:20

Hej Jeppe!

Kul att ha en till i optionsgänget här! :)

Nu har jag precis beställt Johan Tjeders "Optionshandboken", hoppas mycket på den.
Det var nog den enda svenska bok jag hittade. Vill helst ha en som beskriver enligt nasdaq-omx regelverket.
Misstänker att detaljerna kan skilja sig från amerikansk litteratur men det är iofs bara som jag tror.

Det är en bra bok! Den har några år på nacken men den är en bra investering!

McMillans "Options as a strategic investment" är en annan bra bok!

Men Elekta kan vara ett likartat case. Aktien har fallit 20 % senaste 3 månaderna och står idag i 67,50.
Delårsrapport kommer 2018-03-02.
Man kan köpa säljoptionen EKTAB8N70 med lösen 2018-02-16 för 3,50 - 4,00 per aktie.
Om ingen kursdrivande info hinner anlända innan 2018-02-16 så kan den fortsätta falla till - säg 60,00.
Vinst ca femman per aktieoption.
Sover på saken nu

Jag har också fastnat i HM med marknadssynen just nu. Kollar vaggor men det blir inget gjort :?

Återgå till "Dagboken"