jeppes portföljdagbok

Hur går det för dina placeringar idag?

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Användarvisningsbild
jeppe

Re: jeppes portföljdagbok

Inläggav jeppe » 23 april 2016, 17:52

Himmelsblå skrev:Det där med att flytta likvider är väl kanske bra... men du får ju skatt på insättningen när de skall tillbaka?

Så för kortare perioder under 3 månader är väl effekten noll?

Själv sitter jag på en bamselikvid just nu... :)

Jo just jäklar - tänkte inte på det! :?
Skatten är ju baserad på sparandet vid ingången av ett kvartal plus plus insättningar under kvartalet.
Nästa kvartal börjar första juli så ingen mening göra nåt innan typ sista veckan i juni då?
Och sen ha pengarna borta från ISK två kvartal - minst. För att det ska löna sig.
Hm får nog fundera lite mer på det här... :D

Rent principiellt bär det mig emot att BETALA för att ha pengar på ett konto.
Men om staten inte gillar mina principer får jag väl skaffa andra för att travestera Groucho Marx :)
"you gotta do what you gotta do"

aromata

Inläggav aromata » 23 april 2016, 19:56

Nä, du ska ha pengarna utanför vid ingången till två kvartal i rad viket i praktiken innebär att pengarna är utanför ett kvartal plus några dagar. Då minskar du skatten med 25%.

Småpengar kanske men i tider när börsen bråkar räknas varje krona.

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 24 april 2016, 19:28

aromata skrev:Nä, du ska ha pengarna utanför vid ingången till två kvartal i rad viket i praktiken innebär att pengarna är utanför ett kvartal plus några dagar. Då minskar du skatten med 25%.

Småpengar kanske men i tider när börsen bråkar räknas varje krona.

Jo så sant, så sant. :-)

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 3 maj 2016, 20:30

jeppe skrev:...
Lagda köporder:
- Allianz Global Metals and Mining A
- Invesco Gold & Precious Mtls A
- Amundi Fds Eq Glb Resources AU-C
- Handelsbanken Tillväxtmark Obligation A
- JB BF Local Emerging-USD A
- MS INVF Emerg Mkts Domestic Dbt A
- FIM Russia
- INVL Russia TOP20
Ja nånstans måste man ju göra av pengarna. Delar upp insatserna i ett antal fonder fördelade inom råvaror, Ryssland, ädelmetaller, tillväxtmarknadsräntepapper enligt vad Avanza säger har gått bäst senaste tre månader.
...

Avstämning: Detta tål att funderas lite på i helgen!
Trend_Fonder.jpg
Trend_Fonder.jpg (86.57 KiB) Visad 1026 gånger

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 23 maj 2016, 20:02

Tanken med det här inhoppet i fond trendandets värld var att identifiera några 3-månaders uppåttrender,
rida på dem några få månader och sedan snabbt ur.
Justeringar idag: Allianz råvarufond byts mot Handelsbankens.
Emerging markets kliver jag helt ur, den trenden verkar ha toppat redan.
En high yield är ny. ECB köper obligationer, jag hoppas det drar.
Brasilienfond ny. Dilma i karantän gillas av finansen.
Canada ny.Minns ej varför :-)
Trend_Fonder_2.jpg
Trend_Fonder_2.jpg (104.01 KiB) Visad 995 gånger

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 25 maj 2016, 20:16

Det här ger ingenting. Jag säljer av allt utom de två Rysslandsfonderna.
Antagligen får även de stryka på foten om nån dag.
Tydligen tar guldet stryk nu i och med att man väntar på FEDs räntehöjningsbesked i juni.
Det kan ju hända att guldet stiger igen efter det beskedet, vad det nu blir.
"Sell in may and stay away" heter det ju.

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 26 maj 2016, 16:46

om man skulle ta och planera för en successiv återkomst till vanliga hederliga aktieposter i Svedala och kanske Deutschland?
Glömma kortsiktiga hack i form av trend hit och dit med fonder si och så.
Kanske börja med att göra en lista av intressanta företag som kan vara värda att gå in i om kursen är rätt?
Volkswagen går tydligen som tåget enligt dagens DI. Kanske en kandidat till listan?
Vad tror ni, verkar det inte vettigt? :)

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 26 maj 2016, 17:17

jeppe skrev:om man skulle ta och planera för en successiv återkomst till vanliga hederliga aktieposter i Svedala och kanske Deutschland?
Kanske börja med att göra en lista av intressanta företag som kan vara värda att gå in i om kursen är rätt?
Volkswagen går tydligen som tåget enligt dagens DI. Kanske en kandidat till listan?

Ungefär där jag befinner mig ja...

Tyskland.... där finns i alla fall inte bobubblor och en eftersatt infrastruktur så Tyskland är i gott skick. Väl?

Volkswagen ja... folk glömmer lätt, de är inte de enda som fuskar även om de var värst. Och det är väl Volkswagen som äger MAN och Scania... ingår de i den aktien man handlar? Äger Porsche Volkswagen eller är det tvärtom idag... VW bubblan började ju byggas i Porsches gamla fabrik... ägandet delades upp av England tror jag som ställde krav på att arbetarkollektivet skulle få ägarandel. Plus att då delstater och annat blev delägare. Hur ser ägarstrukturen ut egentligen, och vilka varumärken ingår idag... Bentley va? Stort klyddigt konglomerat i alla fall???

Tyska börsen vet jag inget om... har faktiskt aldrig ägt utländsk aktie... hur har deras utveckling varit... får kika på DAX... :)
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 26 maj 2016, 19:03

Himmelsblå skrev:
jeppe skrev:om man skulle ta och planera för en successiv återkomst till vanliga hederliga aktieposter i Svedala och kanske Deutschland?

Ungefär där jag befinner mig ja...

Tyskland.... där finns i alla fall inte bobubblor och en eftersatt infrastruktur så Tyskland är i gott skick. Väl?

Volkswagen ja... folk glömmer lätt, de är inte de enda som fuskar även om de var värst. Och det är väl Volkswagen som äger MAN och Scania... ingår de i den aktien man handlar? Äger Porsche Volkswagen eller är det tvärtom idag... VW bubblan började ju byggas i Porsches gamla fabrik... ägandet delades upp av England tror jag som ställde krav på att arbetarkollektivet skulle få ägarandel. Plus att då delstater och annat blev delägare. Hur ser ägarstrukturen ut egentligen, och vilka varumärken ingår idag... Bentley va? Stort klyddigt konglomerat i alla fall???

Tyska börsen vet jag inget om... har faktiskt aldrig ägt utländsk aktie... hur har deras utveckling varit... får kika på DAX... :)

Sedan något år har Porsche makten i VW, dvs strax över 50 % av rösterna. Qatar Holding är rätt stora ägare, man har 16 %.
Delstaten Niedersachsen har 12 %. Aktien är i en (mycket) svagt stigande trend sedan Dieselgate slog till i oktober förra året.
Meningarna är blandade bland analytikerna. Goldman & Sachs rekommenderar avvakta p g a osäkerheten med kostnaderna att städa upp efter dieselgate. Andra är mer positiva. Jag tror nog hela klabbet från bilar till lastbilar ingår i VW AG. Den 31/5 släpper dom en rapport. Kan bli intressant.
Lite länkar:
http://markets.ft.com/research/Markets/ ... s=VOW3:GER
http://www.finanzen.net/analyse/Volkswa ... nc__577637

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 26 maj 2016, 21:45

Goody!

jag gillar inte att vara björn och lira defensivt... men just den här fasen, när man planerar för att bli bull är riktigt kul... det är ju fasen så mycket roligare att köpa än sälja menar jag.
- ordspråk från England

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 27 maj 2016, 18:33

Himmelsblå skrev:Goody!

jag gillar inte att vara björn och lira defensivt... men just den här fasen, när man planerar för att bli bull är riktigt kul... det är ju fasen så mycket roligare att köpa än sälja menar jag.

Jaeooe... :D
Bara det att helt övertygad om att börsens framtid är strålande är jag inte! (Rätt stolpigt skrivet va, men du hajar nog)
Hursomhelst, bevakningslistan så här långt:
VW
BP el andra oljebolag statoil, lupe, shell, exxonmobile, chevron
ALFA
Duni (*)
----------
(*) En sjuk grej med mig är att jag aldrig ökat i ett befintligt innehav. Duni skulle bli premiär!

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 28 maj 2016, 12:50

jeppe skrev:
Himmelsblå skrev:Goody!

Jaeooe... :D
Bara det att helt övertygad om att börsens framtid är strålande är jag inte! (Rätt stolpigt skrivet va, men du hajar nog)
Hursomhelst, bevakningslistan så här långt:
VW
BP el andra oljebolag statoil, lupe, shell, exxonmobile, chevron
ALFA
Duni (*)
----------
(*) En sjuk grej med mig är att jag aldrig ökat i ett befintligt innehav. Duni skulle bli premiär!

Okej!!!

Alfa och Duni har jag med. Skönt att du vill öka i Duni. Alfa känns bra... de har hög försäljning i typ Bric-länder. Alfa kommer igen, men frågan är när. Ett vältajmat köp i Alfa tror jag är en kanonaffär. Mest tajmingen där som jag upplever som svår.

LUPE sitter jag med och tänker kring. De är inte dyra med dagens oljepris... är oljepriset stabilt på dagens nivåer? Vad tror vi om det?

VW är ju mer än personbilar... VW är stora i Kina sedan länge, rullade mycket kina-tillverkade Jetta o dyl när jag var där för 10 år sedan. Tror VW är största europé där, men Toyota och GM Shanghai kan vara större kanske?

Min personbilsindustrin börjar ju få samma överproduktion som vitvaruindustrin med extremt tuffa marginaler... gillar VW möjligen, men är tveksam till branschen. Lastvagnar är bättre där.
- ordspråk från England

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 28 maj 2016, 13:35

Är det inte så att Saudiarabiens strategi om att sänka priset på olja har lyckats? Det har lyft ut de bolag med dyrast produktion ur marknaden. Så att oljepriset har en möjlighet att slippa djupdykningar.

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 28 maj 2016, 18:41

Trendsökaren skrev:Är det inte så att Saudiarabiens strategi om att sänka priset på olja har lyckats? Det har lyft ut de bolag med dyrast produktion ur marknaden. Så att oljepriset har en möjlighet att slippa djupdykningar.

EDIT: Eh...jag hade nog missuppfattat lite här. :oops: Siffrorna gällde "oil drilling" alltså borrning efter olja.
I oktober 2014 (då antalet peakade) borrades det på 1609 oljeriggar i USA.
Idag är det antalet nere på 316 st! :shock:
(Källa: http://www.cnbc.com/2016/05/27/reuters- ... ughes.html)

Så, nog verkar det som Saudi har lyckats? Men tittar man på producerad råolja så märks ingen minskning alls.
(Källa: http://www.eia.gov/totalenergy/data/mon ... ec11_5.pdf)

Råoljepriset har nu stigit till $50/barrel nivån sedan det nästan var nere på $25/barrel.
Men enligt teknisk analys ska man inte räkna med alltför snabb fortsatt uppgång.
(Källa: http://www.cnbc.com/2016/05/28/fade-the ... ician.html)

Så, vad är priset om tre månader, ett halvår, ett år? Ingen aning om du frågar mig! :D

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 4 juni 2016, 16:12

jeppe skrev:Tanken med det här inhoppet i fond trendandets värld var att identifiera några 3-månaders uppåttrender,
rida på dem några få månader och sedan snabbt ur.
Justeringar idag: Allianz råvarufond byts mot Handelsbankens.
Emerging markets kliver jag helt ur, den trenden verkar ha toppat redan.
En high yield är ny. ECB köper obligationer, jag hoppas det drar.
Brasilienfond ny. Dilma i karantän gillas av finansen.
Canada ny.Minns ej varför :-)
Trend_Fonder_2.jpg

Även Rysslandsfonderna fick gå. Endast high yield fonden kvar av trend-testet.

Återgå till "Dagboken"