jeppes portföljdagbok

Hur går det för dina placeringar idag?

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Användarvisningsbild
jeppe

jeppes portföljdagbok

Inläggav jeppe » 15 februari 2012, 21:08

Sålde Medivir med en 50 %-ig förlust. Hade köpt den på inrådan av en på DiTV! Kommer att hålla mig ifrån små läkemedelsbolag med egen forskning i fortsättningen.

Köpte Fortum. Känns stabilt. Efterfrågan på el och värme lär inte avta inom kort. Direktavkastningen brukar vara bra har jag för mig. Och Eurokursen rätt OK.

Köpte Meda. Visserligen läkemedel. MEN - ingen egen utveckling. Fokuserar på försäljning.

Ska bli spännande att se vart dessa tar vägen! :D

Användarvisningsbild
jeppe

Re: jeppes portföljdagbok

Inläggav jeppe » 17 februari 2012, 19:02

jeppe skrev:Köpte Meda. Visserligen läkemedel. MEN - ingen egen utveckling. Fokuserar på försäljning.

Ska bli spännande att se vart dessa tar vägen! :D

Aj då! Meda föll raskt -10 % på en rapport. Detta börjar inte bra... :shock:

Användarvisningsbild
jeppe

Säljer surdegsfonder

Inläggav jeppe » 17 januari 2013, 19:45

Har städat bland fonder.
Sålde BR World Gold Fund EUR.
Köpt 2010-10-18, förlust 20 %.
Fonden har följt sitt jämförelseindex väl
men vad hjälper det. Tack och adjöss.
(Kommer inte att satsa i denna fondtyp mer)

Sålde FF Indonesia Fund.
Köpt 2010-11-19. Vinst 3 %.
Låg länge back i denna.
(Kommer avvakta med Indonesien)

Sålt SEB Östeuropa småbolag Lux ack.
Köpt 2010-12-28. Förlust 30 %.
Men satsar på nytt i Östeuropa.
Har köpt Swedbanks Östeuropafond.
Den har bättre trackrecord, och Morningstar rating.
Samt lägre förvaltningsavgift.

Mera rensning:

Sålt JPM Russia A acc.
Köpt 2010-11-15. Förlust 20 %
(Väntar med Ryssland. Oljeskiffer i Nordam. kan ställa till det.)

Lite tungt att läsa dessa dystra siffror. Men wtf - man ska sälja förluster så snabbt som möjligt var det nån som sa.

Horizon

Inläggav Horizon » 17 januari 2013, 23:13

Du tar alldeles för stora förluster! Gör du en seriös analys av en aktie eller en fond innan du köper ska du inte tolerera dippar större än några procent, såvida du inte tänker sitta riktigt långsiktig och eventuellt köpa på dig mer i nedgångar. Ett annat alternativ jag kan tänka mig är om du utdelningsinvesterar i stora, stabila företag och tänker sitta riktigt lång.

Men... jag vet hur svårt det är. Jag har själv varit där. Tyvärr måste man ibland lära sig den hårda vägen. Numera har jag själv ett antal olika färdiga enkla strategier för när jag investerar.

Cut your losses, som du själv sa och fundera på att använda stoplossar om du känner att du inte hinner att ha koll på dina aktier.
Man skall aldrig drabbas av panik, men drabbas man skall man se till att drabbas först.
Gud finns överallt hävdade han och slog vilt omkring sig.

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 21 januari 2013, 21:18

Horizon skrev:Du tar alldeles för stora förluster! Gör du en seriös analys av en aktie eller en fond innan du köper ska du inte tolerera dippar större än några procent, såvida du inte tänker sitta riktigt långsiktig och eventuellt köpa på dig mer i nedgångar. Ett annat alternativ jag kan tänka mig är om du utdelningsinvesterar i stora, stabila företag och tänker sitta riktigt lång.

Men... jag vet hur svårt det är. Jag har själv varit där. Tyvärr måste man ibland lära sig den hårda vägen. Numera har jag själv ett antal olika färdiga enkla strategier för när jag investerar.

Cut your losses, som du själv sa och fundera på att använda stoplossar om du känner att du inte hinner att ha koll på dina aktier.

Horizon, bra synpunkter!
Jag känner mig nog fram fortfarande - för att hitta strategier.
Dom här fonderna jag sålde var tänkt som ett alternativ investering till svenska börsen. Tanken var att om svenska börsen dyker så kanske nån börs nånstans utanför går bättre. Fortfarande tror jag den idén kan ha något för sig. Men nackdelen är att det blir många (för många?) bollar i luften. Ja det här låter väldigt flummigt märker jag. Som sagt, känner mig fram...

Användarvisningsbild
jeppe

jeppes portföljdagbok

Inläggav jeppe » 21 januari 2013, 21:21

Säljer nu Elekta innehavet. Köpt 2010-11-04. Säljer nu. Vinst 50 %.
Orsak: Ökänd blankare David Einhorn är i farten. Bedömer att aktien har nåt max nu. Även att amerikanska myndigheter sänkt ersättning
för behandling med strålkniven. Kanske för fegt, men inga träd växer i himlen.

aromata

Inläggav aromata » 21 januari 2013, 21:31

Är du aktiv och säljer tidigt om köpet går fel, såsom Horizon skriver, kommer du att göra fler transaktioner och då kan det vara en fördel med fonder eftersom de handlas utan courtage.

Ligger du däremot länge i dina positioner spelar det mindre roll.

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 23 januari 2013, 06:44

2013-01-22: Investerar i JPMF Global Healthcare US$ fond.
Swedbank rankar den som bästa LM fond (trots att Robur har egen dito)
Historik: 5år=70% 1år=24% 3mån=3%
En tanke är att LM fonder som ju anses defensivt utvecklas bra i dessa
oroliga tider. Nackdel är att den handlas i $ (valutarisk).

Investerar i Öhman företagsobligationsfond. Den verkar outperforma
övriga i klassen (bland de Avanza har iaf). Lite högre risk dock då
Det handlas även i high yield.
"Gyllene tider över för företagsobligationer" enligt en rubrik i DI
idag - men själva artikeln är närmast en reklam för dessa papper!
Lekte med tanken på en Turkiet fond några dar - men nej det skulle man ha köpt jan 2012. Nu är det för stor risk för mig.
"Om räntan stiger en procent så sjunker företagsobligationsfonderna 3 %" enligt Clas Hamberg på Avanza.
Kan ju vara bra att komma ihåg.

aromata

Inläggav aromata » 23 januari 2013, 09:19

Räkna med att du köper vid fel tillfälle ibland, det gör alla. Men om du ser till att förlusten inte blir stor när det händer, har du råd att göra många sådana "felköp". Det är det som är tricket, tycker jag.

Horizon

Inläggav Horizon » 24 januari 2013, 21:06

En tumregel för den riktigt defensive är att endast investera 2% av ditt kapital i varje enskild aktie/fond och att tillåta max 2% kursnedgång innan du säljer av och gör en ny bedömning. Kan dock bli lite dumt om det totala investerade kapitalet inte är särskilt stort (väldigt högt procentuellt courtage i förhållande till summan du investerar om du köper aktier), men det kan funka fint i handel med fonder då du slipper courtage.

Följer dock inte själv denna metod, men jag ser i alla fall till att ha en plan (som jag numera följer ;)) för när jag ska sälja hela eller halva innehavet.
Man skall aldrig drabbas av panik, men drabbas man skall man se till att drabbas först.

aromata

Inläggav aromata » 24 januari 2013, 23:46

Horizon skrev:En tumregel för den riktigt defensive är att endast investera 2% av ditt kapital i varje enskild aktie/fond ...

Det innebär att du ska ha 50 olika aktier eller 50 olika fonder. Menar du detta eller är det en felskrivning?

Avanza Zero skulle kunna vara ett alternativ till allt detta. Helst i kombination med stegvisa köp.

Horizon skrev:... men jag ser i alla fall till att ha en plan (som jag numera följer ;)) för när jag ska sälja hela eller halva innehavet.

Det låter som den gamla 100/200-strategin. Gissar jag rätt?

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 25 januari 2013, 07:08

La precis en oder i "SPP Aktiefond USA".
Har fått för mig att USA kan gå bra 2013. Några skäl:
- Man verkar ha ridit ut finanskrisen rätt bra
- Arbetslösheten på väg ner
- Obama tar rodret på ett tydligare sätt i kongressen
- De nya fyndigheterna av olja och gas
- USA är inte Europa!
Fonden "SPP Aktiefond USA" är i princip en indexfond. Den har endast 0.2 % avgift.

(Är det bara hos mig pop har blivit väldigt trög senaste tiden. Får vänta och vänta...)

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 30 januari 2013, 22:37

Många bra synpunkter från Horizon och aromata.
Jag är ju väldigt diversifierad så de flesta innehaven är i storleksordn 2 %.
Känns tryggast så, men att tillåta max 2 % nedgång. Jag vet inte.
Om en fond går upp 10 % och sedan backar 2 % ska man då sälja. Alltid?
Det kanske inte var så du menade Horizon?

Funderar redan på att byta ut Öhman företagsobligationsfond mot en high yield fond.
Hörde att investment grade företagsobligationsfonder spås en klar dämpad tillväxt i år, typ 2%.

Vilken soppa Northland Resources verkar vara!

Horizon

Inläggav Horizon » 31 januari 2013, 01:03

aromata skrev:
Horizon skrev:En tumregel för den riktigt defensive är att endast investera 2% av ditt kapital i varje enskild aktie/fond ...

Det innebär att du ska ha 50 olika aktier eller 50 olika fonder. Menar du detta eller är det en felskrivning?

Det är faktiskt ingen felskrivning. Använder som sagt inte strategin själv, men några kända investerare förespråkar just den "metoden". Låt mig t.ex. citera Tony Ugrina och C-G Gyllenram på Ability Asset Management:

"En enstaka position bör normalt aldrig äventyra mer än 2 procent av det totala portföljvärdet. Om du har en portfölj med ett värde av 1 miljon kronor får du aldrig acceptera en förlust på ett enskilt innehav motsvarande mer än 20 000 kronor. Vi vet att det låter svårt, men det finns en mängd studier i ämnet, och alla matematiska undersökningar pekar entydigt på att gränsen för hur stor en enskild förlust får vara ligger
kring 2 procent av det totala portföljvärdet. Anpassa din positionsstorlek därefter!"

Jag har tjatat om Aktieproffsskolan förut, men den förtjänar faktiskt ytterligare en länkning.

http://www.aam.se/aktieproffsskolan.php

Säger inte att den är en gratisväg till framgång, men det står väldigt mycket nyttigt i den imho. En del av det har jag anammat och en del glömde jag av på vägen... och förlorade lite för mycket pengar... ;)

aromata skrev:Det låter som den gamla 100/200-strategin. Gissar jag rätt?

Ja, vi har ju diskuterat det där en del. :) Det är något i den stilen, fast andra MA-värden och lite koll på hur MA lutar osv.

Horizon

Inläggav Horizon » 31 januari 2013, 01:11

jeppe skrev:Många bra synpunkter från Horizon och aromata.
Jag är ju väldigt diversifierad så de flesta innehaven är i storleksordn 2 %.
Känns tryggast så, men att tillåta max 2 % nedgång. Jag vet inte.
Om en fond går upp 10 % och sedan backar 2 % ska man då sälja. Alltid?
Det kanske inte var så du menade Horizon?

Nej, jag menar om den backar mer än två procent under ditt GAV. Cut your losses, remember? Sticker den iväg uppåt har du en färdig plan för hur du ska flytta med ditt stopp. Finns några intressanta varianter där. Då behöver det inte handla om några två procent ner, utan du kan tolerera mer eftersom ditt GAV ligger ännu längre ner.

Men som sagt, planen SKA vara klar innan du investerar, det är mitt bästa råd. Sen SKA du följa din plan och inte låta känslorna jävlas med dig. Då sitter du snart i smeten och förbannar dig själv för att du inte följde planen. Visar det sig att din plan var felaktig eller behöver modifieras ska du göra det under en "lugn" period, inte när något stort händer. Bättre att hålla förlusterna små, gå ur, omgruppera och förbereda dig bättre för nästa strid. ;)

Återgå till "Dagboken"