PPM-portföljer

Hur går det för dina placeringar idag?

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

good timing

Index och gräva lite djupare !

Inläggav good timing » 24 juni 2014, 10:42

Tips !
En hemsida som jag tycker är bra ifall man vill gräva lite djupare i fonderna och enskilda aktier.
Index är lätt att följa tycker jag.
I fältet står det tex Ryssland - Finansmarknader finns det en liten ruta med en bock för ryssland.
Klicka där och ni kan byta land.
Likaså i fältet aktier och världsdel. Allt i real tid
:)
http://se.investing.com/markets/ryssland

I övrigt känns det lite lugnare ang vapenvilan i Ukraina. Det fanns även en moralisk och etisk, huruvida man skulle investera i ryssland. Men det lade jag åt sidan.
Skagen har jag förväntningar på att leverera !
Läste lite snabbt att Tyskland tappar tempo på Di.se , inte bra för återhämtningen i europa.

good timing

Inläggav good timing » 26 juni 2014, 12:28

Det är åttonde gången jag ändrar i min portfölj i år. Inte likt mig. Har erfarenhet att det är bäst att inte byta för ofta.
Som jag planerat minskar jag mitt innehav i Ryssland. När jag tycker den stigit väl kraftigt. Exponering kommer att vara kvar till 25 %. Ett fondbolag har fångat mitt intresse. UBS - Biotech, gick väldigt bra förra året, +52 %. Har en uppgång på 19 % - 2014, inte helt billig fond, för den delen.
Jag provar att gå in med en slant, 20 % i UBS Biotech.

Tycker att marknaden är svår analyserad, har en känsla för att risken för börs rekyl nedåt än uppåt inom ett år, gissningsvis.
Alla kom väl ihåg 2008, det har gått 6 år sedan dess.
Kunde läsa 12 % årlig värdeökning på mitt ppm konto häromdagen
Jag har som målsättning att nå 30 % värdeökning 2014.
Indien, Turkiet och Guld är väl det mest extrema av fonder man kan köpa. Turkiet gillar jag. Sålde bara en vecka innan det stora raset 16 maj 2013 till 11,62 kr . Satt då med ett 100 000 kr i turkiet. Gick på min magkänsla, då jag sålde.
Köpte tillbaka samma fond till under 7 kr och sålde till 8,40 kr nu i våras. East capital, turkiet, står i 9 kr och val i augusti stundar.
Turkiet är extremt volatilt. Skagen kontiki och Turkiet exponeringen räcker för mig nu.
När jag tänker tillbaka på mina affärer. Vilka risker jag gör egentligen. Månads skiftet 2010-2011 låg jag 100 % mot ryssland. och 2011 fick jag ett minusresultat på årsbasis ochså.

Ryssland 25 %
ränta 5 %
skagen kontiki 50 %
Ubs Biotech 20 %

good timing

Inläggav good timing » 8 juli 2014, 10:27

Har nu sålt av min del i Carnegie Ryssland. Värdeökningen blev hela 25,3 % för en period av drygt 2 månader. Och ökat innehavet i Ränta.
50 % kontiki
20 % ubs biotech
30 % öhman penningmarknad (räntefond)

En vinst hemtagning i Ryssland således för mig. Kände mig för den delen mig inte riktigt bekväm med utvecklingen i Ukraina. Jag har målat upp mig olika scenarier men å andra sidan är väl PUTTE rädd för utökade sanktioner. Om de nu biter på PUTTE.

Köper tillbaka ryssland ifall tillfälle ges.
Ett spöke har dykt upp angående FED och en eventuell räntehöjning, kan komma tidigare. UBS ner 2,8 % igår. Nasdaq oroad över detta. Spekulationer ..........
Garderar mig lite och utökar mitt innehav i ränta.
Såg ett intressant program på tv -uppdrag granskning, porträtt Torbjörn Törnqvist. Den hemlige miljardären i Ryssland.
jag ligger + 25 % på års basis värdeökning 2014.

Framtiden är oviss. Varnings klockor ringer lite var stans i världen, kan jag läsa mig till.
Kan tänkas att jag växlar ner ytterligare mot ränta.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 8 juli 2014, 13:47

Putin kan man alltid lita på. Han är notoriskt opålitlig.

Han har många kort att spela, eftergifter som han kan göra, men till slut sitter han där med Krim.

Grattis till speket!
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

good timing

köper tillbaka Ryssland

Inläggav good timing » 18 juli 2014, 14:52

Jag har nyss lagt en ny köporder på Ryssland.
Mycket tragiskt med Flygtragedin i Ukraina.

Känslorna lägger jag åt sidan när jag återköper Ryssland.
Ubs Biotech stack iväg initialt men sjunkit som en sten sedan.

Kan läsa att Putte ryter till om en snabb fredlig lösning för allas intresse. Jag tror och så att rebeller ligger bakom flygdådet.
Efter har sett Uppdrag granskning, avsnitt nr 2 om Ryssland ang Olympiska spelen. Det var vidrigt att se hur arbetarna behandlades. IOK ?

Min spekulation är en snabb fredlig lösning.
Utökar mitt innehav i Ubs Biotech.
UBS biotech 25 %
carnegie Ryssland 10 %
East capital Ryssland 15 %
Skagen Kontiki 40 %
ränta 10 %

Spelar ett högt spel, men resonerar att med min värdeutveckling 2014 tål jag en dipp, ifall det skulle bli så. Har även funderat på att splitta kontiki och köpa deras global. Men nu blev det så här.

Horizon

Inläggav Horizon » 18 juli 2014, 22:04

En snabb, fredlig lösning my ass om du ursäktar uttrycket. Putin backar inte om östra Ukraina, inte utan att han vinner duktigt på det och det läget försvann precis all världens väg när hans fanboyseparatister precis sköt ner ett passagerarflygplan med 300 civilister ombord. Fy fan.

Jag satsar mina pengar i Spiltan Småland och Carnegie Småbolag.
Man skall aldrig drabbas av panik, men drabbas man skall man se till att drabbas först.
Gud finns överallt hävdade han och slog vilt omkring sig.

good timing

Då var det dags igen för byte....

Inläggav good timing » 26 juli 2014, 23:29

När jag tittar över min portfölj, kan jag kritisera min placering i Kontiki. Stora kapitalstarka fonder kan var tröga i rörelser. Kontiki är för mig lite trygghet.
Ryssland - Kunde läsa att Eu införde en mildare sanktion mot Ryssland.
Och det där med gasen är känsligt. För inte ska väl EU skjuta sig i foten. När man drog tillbaka hotet att även gasen skulle tillföras sanktioner. Jag tror inte på allt som skrivs i massmedia. Det finns väl ett incitament av propaganda krig ochså.
Jag är inte riktigt nöjd med min komposition.
Hittade en fond som var inriktad mot Indonesien.
Den har inga avgifter fram till Årskiftet som plus.
En smal hög risk fond. Men bara en kortsiktig placering för mig.
Har lagt en köporder enligt följande.

carnegie 10 %
ubs biotech 25 %
skagen 30 %
east capital ryssland 15 %
IKC Filipinerna Flexibel 20 %

Jag minskar i skagen och ränta försvinner. UBS biotech stack iväg över 5 % härom dagen. Mycket volatil så att säga. Filipinerna kan vara en lär peng. Kan egentligen för lite om det landet.
citat: Men jämför man däremot ett år tillbaka så står börsen i dag lägre. Precis som många andra tillväxtmarknader så påverkades Filippinerna när amerikanska Federal Reserve började dra ner stimulanserna i maj i fjol.

(källa http://www.privataaffarer.se/borsguiden ... ppm-621612 )

Ryssland - Ukraina följetongen lär väl fortsätta med nya utspel. En tanke som slagit mig är att det kanske inte är säkert att vi får veta vem som sköt ner planet i Ukraina. Men jag hoppas att jag har fel på den punkten.

Ligger 27 % plus på årsbasis hittills. Återstår att se hur Rysslands indexet rör sig i veckan. Hoppas jag slipper byta fonder på ett tag nu. När det varit intensivt en period.

good timing

segt fondbyte.

Inläggav good timing » 4 augusti 2014, 07:23

Förra fredagen beställde jag ett fondbyte. Det fondbytet är inte avslutat än på mitt ppm konto idag måndag morgon. Det var det segaste fondbytet jag gjort någonsin. Inte skall det ta mer än en vecka angående ett fondbyte.

Kan tänkas att det var hög belastning på ppm myndigheten. Men inte skall det ta en vecka i ett beställt byte.

Det är bara att sitta stilla i båten när det blåste storm i förra veckan.
Så länge man inte säljer så har man inte gjort någon förlust.
Nu vill vi har lite positiva vindar denna vecka som kommer. Uopåt på honkong börsen + 1 % kl 08.00

Girigheten smällde på mina fingrar avs ryssland. ryggade köpet avs ryssland, Miljonär innan 30. http://miljonar.blogspot.se/

good timing

rör inte ppm fonderna...

Inläggav good timing » 5 augusti 2014, 17:04

Ullerstam: Rör inte vår premiepension

http://www.privataaffarer.se/pension/ro ... nen-668294

good timing

kastat ut Kontiki

Inläggav good timing » 7 augusti 2014, 22:59

Kastade ut Skagen kontiki från min portfölj härom dagen. plus minus 0 på den affären under en period av 2 månader. Samsung blev dessutom omsprunget av ett annat bolag.

Arbetar mig bort till mer okända marker. Mellanöstern av alla hörn på denna jord. Momentum kan kanske vara en bra strategi. Allt för att upprätthålla värdet i min portfölj. Den där ryssen spökar till det i vår omvärld. Även för mig och mina byten.

Carnegie Ryssland 10 %
UBS biotech 25 %
East Capital Ryssland 15 %
IKC Filippinerna Flexibel A 20 %
LHV Persian Gulf A 30 %

Ligger +23,9 % på årsbasis värdeökning. Kan se att Länsförsäkringar fastigheter har jag gått om med råge. Som min målsättning varit att slå.

Det man förlorar på gungorna tar man igen på karusellen, (förhoppningsvis). I annat fall får jag väl öka i Ryssland ifall tillfälle ges.

Aron

Inläggav Aron » 9 augusti 2014, 17:28

Det är ju väldigt fin värdeökning du har på din PPM, good timing. Men intressant att veta när du kom med i PPM, att jämföra med tex mig som varit med från start och en som kom med för tex 4 år sedan blir lite att jämföra äpplen och päron :D.

Sedan funderar jag lite hur du tänker på ditt "spelande" i Ryssland där jag tror mig förstå att du letar botten och toppen, vad är tanken med att ha 2 Rysslands fonder i det läget?. Under kortare perioder spelar det inte så stor roll hur många stjärnor fonden har utan hur snabbt man kan komma in och ut som jag ser det.

Den som lyckas hålla 23,9 % per år över ca 30-40 år är bara att gratulera.

Jag har minskat betydligt i Svenska småbolagsfonder som har gått väldigt bra länge,rätt eller fel återstår att se. Jag har som du satsat i en fond som investerar i länder som Förenade A, Quatar, Saudi A mm, dom verkar tuffa på oavsett "väder" fn, jag har också LHV i PPM sedan 3 v och i min ITPK och privat har jag Schroder Frontier M sedan något år, känns ok än så länge.

Jag såg du hade med Filipinerna, jag har inte det men när Allianz lanserade några fonder i PPM för ett tag sedan dök tillfället upp med Thailand...titta lite på den fonden för den har levererat bra http://www.morningstar.se//Funds/Quicktake/Overview.aspx?perfid=0P000069CT&programid=0000000000

Tack för att ni delar erfarenheter.

good timing

Inläggav good timing » 9 augusti 2014, 19:37

Tack för ditt inlägg !
East capital Ryssland är mera känsligt för upp och nergångar. Skilde väl nästan 0,4 % igår fredag mellan fonderna. Carnegie Ryssland är känt och tidigare flitigt köpt av medelsvensson. East capital är ju lite dyrare i inköp.
resonerade på samma sätt angående Saudiarabien mm som du. De har ju redan haft en sättning på börsen. Intressant av den anledningen.
IKC Filipinerna är ny fond på marknaden spännande av den orsaken. Ingen statestik att titta tillbaka på.
Thailand levererar ! Bra köp du gjort !
+23,9 % detta året 2014 och bästa året penningmässigt. Pendlar mellan 11 % och 12 % förnärvarandes som årlig värdeökning.
Geopolitiska oroligheter och bummerang sanktioner håller mig borta ifrån Europa för närvarande. Ryssland tror jag på i långa loppet. Kan tänkas utöka till 42 % innehav som jag haft tidigare. Men ryssen är svår att räkna på som sagt var. och tajma i rätt läge är inte lätt...
Lannebo småbolag har jag haft tidigare.

good timing

Ny fondfördelning.

Inläggav good timing » 28 augusti 2014, 12:26

Med anledning av den ökade Ukraina konflikten. Säljer jag av hela innehavet i Ryssland. Jag vill även ta hem min vinst i UBS biotech som gått väldigt bra. Man kan väl inte räkna med att de kan växa till himmeln. Det kommer att bli en begränsad förlust på Ryssland förstår jag. Men det tar jag med ro . Jag hade en värdeöknings målsättning på +30 % år 2014 och som jag passerat nu.
Det är några månader kvar och ny målsättning är + 40 % (2014) . Jag minskar även Filippinerna till 15 %. Man får väl sikta på himlen och vara tacksam ifall man kommer till trätopparna.
Jag ökar stort i LHV persian gulf, när geopolitiska oroligheter i Ukraina/Ryssland gynnar Mellanöstern. Ryssland har även hotat med att skruva av gasen till Europa men det tror jag inte kommer att ske.
LHV persian Gulf tuffar på helt okej. Bara inte nu Terroristerna i Irak (ISIS) förvärrar i regionen. Det är fan i mig både pest och kolera i aktion samtidigt.

Köper även en post med ränta igen.
Jag har en tre månaders strategi och den kommer jag att följa.
USA har lång helg nästa vecka. Och helger gillar jag inte.
Ny fördelning av mina fonder är således.

LHV persian golf 65 %
IKC Filippinerna 15 %
Öhman penningmarknad ränta 20 %

Det är ständigt den där ryssen som stökar till det. Hörde en professor angående öst Europa som expert uttala sig. Att EU har skapat ett förhandlingsläge i ett världshandelsavtal till en konflikt och att mycket handlar om Putin Paria/hatet. Konflikten går inte att lösa med våld.
Men det finns ju ett citat som lyder så här: går det inte med våld använd då bara mera våld så kan det gå istället.
Professorn såg och så en viss risk/chans att Putin försvann från rampljuset i framtiden.

good timing

Inläggav good timing » 20 september 2014, 00:36

Bestämde mig för att förändra min portfölj idag.
Ränta minskas till 5 % och ökar LHV persian golf till 70 %
Jag har även försökt titta runt ett hörn och spekulerade fritt och fann ett bolag som intressant. Tundra Nigeria and subsahara.
Nigeria har oljan men det finns även minus på kartan, när man läser på lite.
Ränta 5 %
LHV Persian golf 70 %
Filipinerna 15 %
Tundra Nigeria and Subsahara 10 %

Ryssland kommenterar jag inte.
Det är nog bäst att jag beställer Bitte Hammargrens bok om mellanöstern som en påminnelse av en djävulens advokat. När jag tror en hel del på mellanöstern.
http://www.bokus.com/bok/9789173434805/ ... -krutdurk/

Läser med stort intresse om fantastiska projekt, osv i Dubai i deras tidning.
http://www.thenational.ae/business

good timing

lugnande...

Inläggav good timing » 22 september 2014, 10:50

Jag har varit bekymrad över Oljepriset ett tag nu. Men när jag läser artikeln känner jag mig lugnare.
citat: The Arabian Gulf countries should not worry too much about temporary price weakness. The IMF estimates the Saudi budget needs an oil price of about $91 per barrel to balance its budget, the UAE $73 and Kuwait $53. Large sovereign wealth funds can cushion any deficit. Much more exposed are Iran, Iraq, Russia and Venezuela.

Read more: http://www.thenational.ae/business/ener ... z3E2K4vHEq
Follow us: @TheNationalUAE on Twitter | thenational.ae on Facebook

Nu vill vi se siffra som är över 50 för tillväxten i Kina.

Återgå till "Dagboken"