PPM-portföljer

Hur går det för dina placeringar idag?

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Aron

Re: PPM-portföljer

Inläggav Aron » 21 mars 2015, 16:10

Hej
Jag funderar mer och mer på mina pensionsinnehav, jag har två ITPK och så då PPM. Jag läser rätt så mycket just nu för att försöka att skapa en bild av den närmsta framtiden från nu och något år framåt då jag tycker att en lite större sättning i "fel" riktning känns trolig inom den tidsramen. Det är ju aldrig fel att ta hem en vinst vilket jag gjort i två pensionssparanden där jag "växlat" in ca 40% i lång ränta i en och ca 20% på den andra, i PPM ligger jag dock fortfarande med 100% aktiefonder och ligger fn på ca 17% från årsskiftet och det är ett procenttal jag normalt sett tycker är bra över ett helår, då ligger jag ändå med en portfölj med "risken" 9 mot medelspararen som väl var ca 15. Men jag vill gärna höra hur ni andra resonerar, ligga kvar och tro att dom här fina uppgångarna skall se ut så här varje kvartal året ut och inte agera förrän det börjar gå åt andra hållet eller tex lägga över hälften i säkrare räntefonder och vara med på tåget med exempelvis 50% så skadan i kronor inte blir så sargad i ett lite segt PPM system, där scenariot kan vara en snabb nedgång på kanske 10-20% som i höstas 14 när det gick ned en del och sedan återhämtade sig, stabiliserade sig och fortsatte tuffa på eller om det är en begynnande nedgång som kommer att fortsätta nedåt för att sedan inte återhämta sig på länge. Jag vet ju att ingen här kan veta det, men jag själv har känslan av att nu har det gått bra så pass länge att jag gärna vill behålla merparten av dessa ören för jag har varit med sedan start och tror inte jag har varit med om en bättre resa i PPM än det varit dom sista åren, men samtidigt kan jag då gå miste om en fortsatt ökning vilket å andra sidan stör mig mindre än det motsatta.

Hur agerar ni, eller hur resonerar ni andra?

Bästa hälsningar från en med ganska angenäma "problem" ;)

Horizon

Inläggav Horizon » 21 mars 2015, 18:31

Hur gammal är du? Har du långt kvar till pension tycker jag inte att du ska ta hem några vinster och växla över i ränta. Det kan vänta tills du börjar närma dig de 60. Ta hem vinster gör du när du ser att trenden bryts och börsen som helhet börjar gå nedåt. Dina 17 procent i PP kan lika väl vara 30 procent när året är över. Visst kan det gå lite bakåt innan du hinner växla över i annat, men det kan man också se som en liten försäkringskostnad som är värd att betala när man ändå går plus över längre tid. Som du själv skriver så kan "sälja hälften" passa fint om det börjar att gå sidledes eller utför. Sen går man antingen in igen om det är övergående, eller säljer resten vid en förutbestämd gräns.
Man skall aldrig drabbas av panik, men drabbas man skall man se till att drabbas först.
Gud finns överallt hävdade han och slog vilt omkring sig.

Aron

Inläggav Aron » 21 mars 2015, 19:25

Jag fyller 50 i år, perfekt med inputs, båda mina ITPK där det är mest i kr var valet enklare då jag har en försäkring kopplad till dessa som tillfaller mina 3 barn ifall jag går bort innan 65. Med PPM finns väl inte ens möjligheten till det så där känner jag nog att mitt risktagande bör vara betydligt högre.

Samtidigt så känner jag idag att jag inte vill jobba längre än till 61-62 och skall man göra det är det än mer viktigt att pumpa på medan det fortsätter uppåt och inte ta ut sorgerna i förskott.

Tack för att du delar med dig.

CRV

Inläggav CRV » 21 mars 2015, 21:48

Horizon skrev:Hur gammal är du? Har du långt kvar till pension tycker jag inte att du ska ta hem några vinster och växla över i ränta. Det kan vänta tills du börjar närma dig de 60. Ta hem vinster gör du när du ser att trenden bryts och börsen som helhet börjar gå nedåt. Dina 17 procent i PP kan lika väl vara 30 procent när året är över. Visst kan det gå lite bakåt innan du hinner växla över i annat, men det kan man också se som en liten försäkringskostnad som är värd att betala när man ändå går plus över längre tid. Som du själv skriver så kan "sälja hälften" passa fint om det börjar att gå sidledes eller utför. Sen går man antingen in igen om det är övergående, eller säljer resten vid en förutbestämd gräns.

Håller med, ett bra råd för långsiktigt sparande.

Sälja av långa räntefonder känns mycket sunt. Uppsidan är minimal och risken för förluster finns.

På sikt kan du vikta om ränta/aktier så att du slipper riskera större nedgångar under utbetalningsperioden. Men jag tror inte på att vikta om för tidigt, utbetalningen av pension sker ju förhoppningsvis under en längre period, så man kan ha kvar en del aktier.

Aron

Inläggav Aron » 22 mars 2015, 13:06

Hej
Tack för ni ingjuter mod i mig att göra det rätta, även fast jag kanske inser det själv känns det fint att bolla med andra väl insatta människor.
Det jag dock försöker hålla fast vid är att alltid leta så låg risk som möjligt utan att det inskränker på det resultat jag eftersträvar, som tex att ligga över index som MSCI World Free genom att placera så rätt jag kan. Där jag legat med 40 % lång ränta i år ligger jag exakt i linje med nämnda index och känt mig lite stolt, men samtidigt blir jag nu lite slokörad när jag tänker på hur det skulle sett ut om dom 40%,en hade varit inbakade i dom andra aktiefonderna.

:)

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 22 mars 2015, 13:09

Räntefonder går bra när räntan sjunker... så fråga dig själv hur mycket mer räntan kan sjunka...
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Aron

Inläggav Aron » 22 mars 2015, 20:04

Ja där tror jag det bottnat och visst har dom långa räntorna tagit ett litet skutt vid varje räntesänkning.

Jag tar och klistrar in vad en av dom "riktiga" experterna säger om vilka tecken som skall tolkas det är dags att säkra upp, så om alla hojtar till när ni ser nedanstående tecken blir jag glad :wink:

Börsens psykologi listar han vanliga tankevurpor som investerare gör och förklarar varför vi har så svårt att lära av misstagen.

De kanske mest aktuella tipsen – med tanke på rådande börshausse – är klassiska varningstecken på att sämre börstider är i antågande. Enligt boken ska du ana oråd om du märker att:
•Allt fler nybörjare söker sig till aktiemarknaden
•Det råder konsensus om att börsen är det enda vettiga placeringsalternativet
•Börsoptimismen stiger och risktagandet ökar
•Media rapporterar överdrivet positivt om tillståndet i ekonomin

Men även om samtliga kriterier ovan är uppfyllda innebär det ingen given säljsignal. Det gäller även att studera börsens prisrörelser, menar Lars-Erik Boström. Så länge börsens trend är stigande gäller det att våga ligga kvar. Annars riskerar du att sälja för tidigt och missa den brantaste uppgångsfasen

Horizon

Inläggav Horizon » 22 mars 2015, 21:35

Aron skrev:Men även om samtliga kriterier ovan är uppfyllda innebär det ingen given säljsignal. Det gäller även att studera börsens prisrörelser, menar Lars-Erik Boström. Så länge börsens trend är stigande gäller det att våga ligga kvar. Annars riskerar du att sälja för tidigt och missa den brantaste uppgångsfasen

Glidande medelvärden. Can I get an aaaa-men? :D
Man skall aldrig drabbas av panik, men drabbas man skall man se till att drabbas först.
Gud finns överallt hävdade han och slog vilt omkring sig.

Aron

Inläggav Aron » 22 mars 2015, 22:10

Såklart bjuder jag på det, hallleeluja and aaaa-men for that.... :D :oops: :idea:

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 22 mars 2015, 23:56

•Allt fler nybörjare söker sig till aktiemarknaden
-Check
•Det råder konsensus om att börsen är det enda vettiga placeringsalternativet
-Check
•Börsoptimismen stiger och risktagandet ökar
-Kanske
•Media rapporterar överdrivet positivt om tillståndet i ekonomin
-Nope
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 25 mars 2015, 19:41

Jag har som tumregel att pengar jag inte behöver inom 8 år investeras i aktier (stor riskspridning). Pengar jag behöver inom 8 år investeras i säkra, räntebärande placeringar (konto, obligationer, räntefonder etc). Jag ser inget skäl att denna princip skiljer sig för någon som är 12 år, som behöver pengar till körkort, studier och insats på lägenhet när de är 20 år (om 8 år), eller någon som är 58 år och tänker pensionera sig vid 66 års ålder (om 8 år).

En genomsnittlig 17-åring kommer sannolikt behöva använda merparten av sina besparingar inom 8 år, och bör alltså ha merparten i tryggare placeringar. En normal 60-åring kommer sannolikt bara behöva använda en mindre andel av sina tillgångar inom 8 år även om de tänker pensionera sig vid 64 års ålder, och bör alltså även efter 60-årsdagen ha en betydande del av sina finansiella tillgångar i aktiemarknaden. En fälla för den sistnämnda är att man har så små marginaler att man inte klarar av att premiepension, tjänstepension och eget pensionssparande (pensionsförsäkring eller ISK) fluktuerar 10-15 % från år till annat. Har man marginaler kan man ta denna risk och få ersättning för det. Har man inga marginaler kanske man inte vågar kosta på sig den något högre risken - och får betala för det.

Aron

Inläggav Aron » 26 mars 2015, 20:09

Alla har en bra poäng, jag gick väl lite ifrån min strategi att som jag skrev växla över del av sina aktieinnehav för att ta hem vinster för att använda när köpläget känns mer klockrent än nu, börsen har väl gått väldigt bra sedan 2009, det är 5 år och ett 1a kvartal där många index ligger på 10-15% efter dryga 2 månader.

Okej, alternativen lockar föga, men det känns lite naivt att tro att detta skall fortsätta i 5 år till ( vilket ingen har sagt ). Men att bara ligga still om tex placeringshorisonten är mer än 8 år och rycka lite på axlarna när värdet minskar kanske 10 tkr i veckan är inte jag så bekväm med.

Veckans nedgång tror jag snart är inhämtad, men om den tex fortsätter vecka efter vecka så kommer jag att agera.

Aron

Inläggav Aron » 2 april 2015, 18:59

För omväxlings skull agerar jag motvalls till fondexperten på Morningstar JL då han fått mig att dra öronen åt mig allt för tidigt många ggr, jag ligger fulltecknad med aktiefonder i mina 2 ITPK och PPM, återstår att se om det lönar sig bättre än hans ofta förnuftiga råd som nästan alltid kommer långt för tidigt.

Senaste rubrikerna från han är:
Nu enbart hedge i min tjänstepension och Nu börjar det kännas som år 2000 åså Försök inte pricka toppen.

http://www.morningstar.se/Default.aspx

Jag kör då på tills vidare och låter marknaden styra mina framtida val och åtgärder.
Passar på att delge aktuell PPM då tråden kretsar kring det.

Allianz Europe Equity Growth AT EUR 15%
SEB Europafond Småbolag 15%
SEB Dynamisk Aktiefond 20%
Öhman Hjärt-Lungfond 25%
AP7 Aktiefond 25%

:) 8)

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 2 april 2015, 22:26

I PPM har jag aldrig gjort ett aktivt val vilket visat sig lite förnuftigt.

Men att inte i någon mån förankra sitt sparande i lite ränta eller hedge är ju som att vara ute med båt och inte ha med någon förankringsverktyg. Ibland lite starkare saker. Ibland lite tunnare. Någon gång nödhamn om man hinner.

aromata

Inläggav aromata » 2 april 2015, 23:44

Trendsökaren skrev:I PPM har jag aldrig gjort ett aktivt val vilket visat sig lite förnuftigt.

Men att inte i någon mån förankra sitt sparande i lite ränta eller hedge är ju som att vara ute med båt och inte ha med någon förankringsverktyg. Ibland lite starkare saker. Ibland lite tunnare. Någon gång nödhamn om man hinner.

Med att vara aktiv och följa upp utvecklingen varje vecka har du skaffat dig en försäkring. Eller ett förankringsverktyg. Är man passiv är det säkert bra med lite ränta och/eller hedge.

Det som svider mest är de djupaste nedgångarna. Båda de nämnda sätten kan hålla oss borta från sådana.

Återgå till "Dagboken"