PPM-portföljer

Hur går det för dina placeringar idag?

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

good timing

Inläggav good timing » 27 september 2014, 21:52

Det var mycket intressant läsning i boken jag tipsade om. Kommer att ta ett tag innan man greppar allt från religion,stammar,släkter, shiiter och sunniter, historiken osv.
Intressant att Svenska handelsministern ser möjligheter i regionen precis som jag. Även Amerikas handelsminister har visat sitt intresse.

citat: Penny Pritzker, the US secretary of commerce, visited the UAE earlier this year in what was the first US trade mission by a sitting secretary of commerce to the Arabian Gulf in 15 years.

citat: With more than 30 visits to the Middle East to her name, Dr Ewa Björling believes she has visited the region more often than any other European trade minister.

“It’s because I believe that there are a lot of opportunities here – and we need to show that to Swedish companies,” she said. “I believe in this region.”

Read more: http://www.thenational.ae/business/econ ... z3EYAaEqO3
Follow us: @TheNationalUAE on Twitter | thenational.ae on Facebook

I övrigt har jag inte så mycket att tillägga mer, än att det skulle vara kul om fler skrev i forumet. Trögheten är ju ett minne blott när man bläddrar i forumet.

Aron

Inläggav Aron » 2 oktober 2014, 19:08

Ja nu skakar det för mycket för jag skall vara nöjd, ITPK ökade jag igår till 60% ränta.

PPM är jag fulltecknad men ökar i "coco" fonderna som inte följer med i "raset" just nu.

LHV Persian
Allianz Thailand
Tundra Vietnam

AP 7 å LF fastighet är kvar men utgör liten del.

good timing

Inläggav good timing » 7 oktober 2014, 19:47

Trevlig läsning kan jag se i mörkret på den ekonomiska himmeln. Skakade till i Hongkong och tog beslutet i torsdags att sälja Philipinerna och även Nigeria för att öka i Ränta. Handel påbörjades i fredags kunde jag läsa.

The UAE September survey put its PMI at 57.6, which although easing slightly from the previous month’s record high 58.4, was above the long run average of 54. Any reading above 50 signals growth.

The IMF cut its growth forecast for the Middle East and North African region as a whole to 2.6 per cent for this year, down from a 3.2 per cent forecast in April. But the IMF said growth in the six-nation GCC countries will remain strong at an average 4.5 per cent in 2014 and 2015. It increased its economic growth projections for Qatar, Saudi Arabia and the UAE, but lowered those for Kuwait.

min portfölj är således :
lhv persian golf 70 %
ränta 30 %

Ligger fortfarande över +30% strecket på 2014 års värdeökning. Har sneglat på en favo fond Didner o Gerg Aktiefond svergie. Nej den behöver gå ner mer innan jag återköper. Sålde när den stod i 1954 kr o idag är den 9 % billigare.

Efter regn kommer solsken får vi väl hoppas ! Helgdagar i mellan östern och de muslimska länderna.

SaudiArabien öppnar upp sin aktiemarknad nästa år finner jag intressant. Men läser man på om Saudi finns det andra värderingar ochså.

http://www.thenational.ae/business/econ ... d-by-trade

good timing

volativ marknad

Inläggav good timing » 11 oktober 2014, 19:36

Volativiteten lär väl fortsätta ett tag till på den internationella marknaden.
På kort sikt finns en risk för en korrektion, men på lång sikt en uppåtsida i mellanöstern.
citat: Some analysts expect Gulf markets to fall or remain flat in the next few weeks.

There will be sell-offs and recoveries in the local markets in the near term as western markets react to the uncertainty of an interest-rate increase in the United States and the slowdown in Europe, said Saleem Khokhar, the head of equities at National Bank of Abu Dhabi.

But the region’s limited reliance on foreign capital – a cushion for the oil-exporting countries in the Arabian Gulf – ensures that the global volatility would have limited local impact, he said.

“I would expect volatility as you won’t be able to dissociate yourself from what is happening with the global environment,” said Mr Khokhar.

“So you will feel that in the short term, but longer term, the underlying health is strong and you should be seeing an upside movement.”

As an emerging market, the UAE won’t be able to isolate itself, and the correlation becomes high when there is international chaos, said Tariq Qaqish, the deputy head of asset management at Al Mal Capital.

“But at the same time we have positive news coming in from Emaar,” he said. “In the long term, the UAE and Gulf countries have huge fuel and financial resources and they will be less affected, but we will be highly correlated to the international market [and] we will see more volatility in the international market.”

Jag har börjat vikta mot ränta. Jag vill se reaktionerna i nästa vecka först. När det varit lång helg. Ifall jag skall vikta mer mot ränta. Emaar gick ner 2 % i torsdags.
Isis gör det inte lätt heller.

http://www.thenational.ae/business/mark ... y-analysts

good timing

Inläggav good timing » 12 oktober 2014, 09:13

Kan det vara så Putin håller i svärdet intill den Gordiska knuten i Ukraina? När Putin givit order om tillbaka dragande av soldater. Alexander den store höll i svärdet, ska Putin lösa den ochså. Putin har lovat förrut men inget hänt. Vintern kommer snart antågande....

good timing

Putin

Inläggav good timing » 14 oktober 2014, 13:08

citat:
President Putin har fått Europas politiker exakt dit han vill: oförmögna att göra något åt hans angrepp på Ukraina. Vad människor i väst inte har förstått är att de inte längre lever i efterkrigs-Europa, utan i förkrigs-Europa, skriver ryskfödde författaren Michail Sjisjkin

Putins plan fungerar: skrämda av ekonomiska problem och risken för krig kommer invånarna i väst att välja bort sina regeringar och byta ut Putinkritikerna mot resonligare politiker långt innan ryssarna går ut och protesterar mot den ekonomiska kollapsen och stigande matpriser.

källhänvisning :
http://www.dn.se/kultur-noje/kulturdeba ... -med-vast/

Det är mycket surr runt oljepriset. Mellanöstern har och så tagit smäll av oron.
Tyskland sänker prognosen och som är motorn i Europa.
rapport säsong på gång. Kan vi hoppas på vändning i mörkret.....

good timing

Inläggav good timing » 25 oktober 2014, 16:35

återköpte Didner o Gerge aktiefond svergie i måndags, fyndköpte till 11 % billigare pris . Missade fredags uppgången, men har haft en bra vecka ändå.

Återköpte även Tundra Nigeria till 6 % billigare pris. Nigeria fonden har jag tänkt som ett frö för framtiden. Jag vet att gulfaraberna investerar i Afrika och det finns potential till bra tillväxt: Får Afrika bara ordning på mutor och korruption, så kan det bli bra till slut. Ebolan är väl ochså en risk faktor. Hoppas att de får bukt på sjukdomen.
Satt stilla i båten när det stormade på börshavet med min LHV persian Gulf. Återstår för att se, ifall Saudi är fågel eller fisk nästa år.

Totalt ligger jag på +29 (2014)

Lhv persian gulf 70 %
Didner och Gerge svergie 18 %
Tundra Nigeria 8 %
ränta 4 %

good timing

peak oil

Inläggav good timing » 26 oktober 2014, 13:02

Intressant artikel om oljan, finner den matnyttig !
citat: Oroligheterna i Ukraina och Mellanöstern borde vara facklor som skulle få oljepriset att stiga men effekten uteblir.

källhänvisning:
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/fa ... 017429.svd

good timing

Inläggav good timing » 12 november 2014, 12:45

Har gjort några byten en period, dvs minskat Lvh persian fond.
Vågade även in mig i Ryssland igen. Har köpt två poster och kommer troligtvis köpa en post till på 15 % till sammanlagt 42 %, när det blir får jag låta vara osagt.
Min viktning mot Ryssland är 27 %
Sålde av Nigeria mot marginell förlust.
Har ökat även Didner och Gerg - svergie till 22 %
Ränta 1 %
Lhv Persian Fond har både fallit och stagnerat en period. Jag vet att den här fonden kan sticka iväg +10 % på en månad om man tittar på historiken.
Har minskat innehavet till 50 %.
Saudi öppnar upp sin marknad nästa år. När det handlas med derivat mot den marknaden just nu. Kan det vara så att när saudi öppnas upp, faller det kanske i sin natur att insynen i bolagen blir större då. Om det är bra eller dåligt får väl framtiden utvisa isåfall.
Ligger på + 29 % detta år.
Mycket kämpande och ibland undrar jag ifall det inte är bättre att placera allt i soffan fonden. När den går så bra.

min fördelning är således

Lhv persian fond 50 %
Ryssland carnegie 27 %
Didner o Gerg SV 22 %
ränta 1 %

good timing

Inläggav good timing » 21 november 2014, 08:06

Har börjat sälja av och vikta mot ränta. Något som jag hade bestämt mig för att göra för flera månader sedan oavsett hur marknaden ser ut. Jag ökar till totalt 42% innehav i Ryssland.
Quatar hotade dra sig ur GCC med anledning av brödraskapet. Men gulfstaterna har haft ett möte o pratat ihop sig inför stundande Opec mötet 27 nov.
Det som oroar mig Iran oljan utifall man lyfter sanktionerna o Iran oljan kommer ut på marknaden. När oljan flödar på marknaden. Opecs huvudvärk kan vara Iran oljan. Det är många helgdagar kommande. Därav mitt beslut att sälja av. Min fördelning är således: 42 % Ryssland och 58 % ränta.

good timing

Inläggav good timing » 21 november 2014, 16:08

good timing skrev:Har börjat sälja av och vikta mot ränta. Något som jag hade bestämt mig för att göra för flera månader sedan oavsett hur marknaden ser ut. Jag ökar till totalt 42% innehav i Ryssland.
Quatar hotade dra sig ur GCC med anledning av brödraskapet. Men gulfstaterna har haft ett möte o pratat ihop sig inför stundande Opec mötet 27 nov.
Det som oroar mig Iran oljan utifall man lyfter sanktionerna o Iran oljan kommer ut på marknaden. När oljan flödar på marknaden. Opecs huvudvärk kan vara Iran oljan. Det är många helgdagar kommande. Därav mitt beslut att sälja av. Min fördelning är således: 42 % Ryssland och 58 % ränta.

Förtydligande ang fördelning. Köpordern var lagd igår, försäljning idag för Didner och gerg. LHV persian Golf kommer att säljas på måndag ifall jag räknar rätt, när det finns en börsdag även på söndag i mellanöstern.
Riktigt rally idag på börsen. Nästa inlägg kommer att bli nyårsafton och bokslut för året. Ser redan fram emot nästa års gambling på börsen.

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 26 november 2014, 23:36

Från 2012 till våren 2014 körde jag mest en skiftande konstellation med AP7-fonderna och Avanza Zero i PPM-portföljen. Från och med i våras kör jag SÅFA. Skulle jag ana en total, global härdsmälta i den globala ekonomin skulle jag nog överväga att lämna SÅFA och köpa på mig USD-obligationer. För vanliga höstvindar sitter jag still i båten och litar till aktiemarknaden.

Hittills i år: +21 %
2013: +24 % (snittspararen 21 %). Min genomsnittliga avgift var 0,07 %.
2012: +11 % (snittspararen 12 %). Min genomsnittliga avgift var 0,13 %.

Genomsnittlig avkastning sedan start (från PPM-systemets start, 14-15 år) är 10 % per år. Ca 40 % av kapitalet är premieinbetalningar, 60 % är avkastning.

good timing

Re: ppm portfölj 21 %

Inläggav good timing » 5 januari 2015, 16:29

good timing skrev:Hittade denna site.
Min utveckling har varit enligt följande.
2000 = -9 %
2001 = -22 %
2002 = -30 %
:(
2003 = + 25 %
2004 = + 16 %
2005 = + 35 %
2006 = + 25 %
2007 = + 23 %
:D
2008 = -36 %
2009 = +72 %
2010 = +24 %
:D
2011 = -13 %
2012 = + 10%
2013 = + 22 %
2014 = + 21 % (dags datum är 5 juni)

Jag har räknat fram en värdeökning +224 % sedan 2003.

Jag har enligt PPM en årlig värde ökning på hela 11 % . Jag är en riskfylld placerare. Mina placeringar som varit gynnsamma är tex Skagen kontiki (2009), Det nuvarande 2014 års värdeökning är jag grymt nöjd med, 25 % värdeökning i Turkiet. 15 % värdeökning i Didner och Gerg aktier fond svergie. tung placering i Didner o Gerg typ 50 - 60 % av min portfölj, därav min goda värdeökning 2014, Ny kapten var kittlande !!

Den 30 april gick jag in med en tung placering i carnegie Ryssland 40 % och som värde ökat med 15 % på en månad. Tog beslutet att ta hem vinsten i min portfölj och köpa kort räntefond Öhman Penningmarknads fond, för en vecka sedan. I hopp om att stockholms börsen kommer att falla tillbaka i en rekyl. Min portfölj är således 40 % ryssland och 60 % kort räntefond

lovade att skriva en rad till nyårs afton. Inte för att jag kanske tillför så mycket, utan mer för bokslutet 2014.
Lyckades med att bränna lite pengar i Ryssland igen. Men som man brukar säga lätt vunnet lätt försvunnit. Min pappas föräldrar hem brände ryssarna ner under 2:a världskriget i Finska karelen o nuvarande Ryssland. Hade tänkt att ryssarna skulle betala tillbaka om man drar en röd tråd av det.
Ligger 100 % i ränta sedan 11 december.
2014 = + 20 %
Jag väntar lite till innan jag ger mig in på aktie börsen igen. Om det är klokt eller inte får väl tiden utvisa. Oljan faller ......kan den bottna vid 40 $ fatet ?

good timing

Re: PPM-portföljer

Inläggav good timing » 19 januari 2015, 16:30

Kunde inte hålla mig ifrån aktiemarknaden längre.köpte lite ikc Fhilipin, LHV persian golf, tundra nigeria, o har kvar en del ränta. Har slickat mina sår tillräckligt nu. Jag är osäker i grunden hur börsen kommer att röra sig.

good timing

Re: PPM-portföljer

Inläggav good timing » 25 januari 2015, 21:51

Ligger nu all in på aktiemarknaden sedan 19-20 Januari.
Har enligt följande i min portfölj nedan:

BlackRock World Energy Fund 30 %
LHV Persian Gulf Fund 25 %
Tundra Nigeria and Sub-Sahara 20 %
IKC Filippinerna Flexibel 25 %

Tycker det är alltid svårt att börja ett nytt år. Kommer säkert att göra många affärer, korta som långa.
Jag har alltid en målsättning att nå 20% värdökning. Allt över 20% kan jag se som bonus.
Det som varit går inte att ändra på. Det är bara att ta tjuren vid hornen och ges sig i kast med sina placeringar.

Mina återköp i fonderna blev till ett billigare pris.
Nigeria skall hålla val i mitten av februari, volatilitet både uppåt och neråt. En chansning från min sida.
Ett lågt oljepris är väl inte precis så gynnsamt för Nigeria.
Tycker mig att se en tendens till att olje priset kan öka. Varit och vänt över 50 dollars gränsen.

Jag kan bara hoppas och har en liten tro att olje priset kan nå 80 - 90 dollar vid årets slut. Men hur det skall gå till står i stjärnorna.
Kung Abdullah i Saudi är död. kanske nedgången i Saudi redan är inprisad på grund av risk för en ev maktkamp om tronen. Nuvarande kungen är ju inte purung heller.
Efterträdande kungen skall visst vara mycket konservativ. Saudi börsen öppnas upp i mera i April är det sagt finner jag intressant.Återstår att se ifall det är fågel eller fisk.
Den där gigantisk flygplatsen som skall vara klar om 7-8 år och som skulle stimulera till ett lämmeltåg till deras köpcentrum Dubai, men som sagt det är om 7-8 år....

Filippinerna går som tåget i bara farten !
Blackrock har haft en fin uppgång i veckan och en starkare dollar tackar vi för. Sämre är det för Euron.
Stockholmsbörsen går som bara den kan jag se.

Nästa inlägg kommer 1 maj och för en återblick på utvecklingen i min portfölj.
Mitt förra inlägg stämde inte riktigt med verkligheten. Ber om ursäkt på den punkten.
Jag kan både splitta någon fond till 5 fonder totalt eller minska procentsatsen. Tycker som sagt att det är alltid svårt att börja ett nytt år.

Tilläggs ändring: 26 januari
Lagt en köporder på Alianz Thailand. Minskar Lhv persian gulf o tundra Nigeria. Jag provar Thailand går som ett express tåg.
Fördelning kommer att bli:
Black rock 30%
Tundra Nigeria 15 %
Lhv persian gulf 20%
Thailand 10 %
Ikc Filippinerna 25 %

Återgå till "Dagboken"