Blåbärskungen: Tålamod är en dygd

Hur går det för dina placeringar idag?

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

swarre

Inläggav swarre » 20 juli 2011, 13:24

[quote="blåbärskungen"]...Endomines ser rimligt köpvärt ut. Jag avstår dock med hänsyn till portföljläget...[/quote]

Jag är idel öra inför dina funderingar kring Endomines.

Noteras kan ju att kursen har fått sig en törn pga den aviserade produktionsminskningen för innevarande år.

blåbärskungen

Inläggav blåbärskungen » 16 augusti 2011, 22:43

Det där skrev jag alltså den tjugofemte mars. Sen dess har bolagets börsvärde sjunkit från dryga 750 miljoner till knappa halvmiljarden. Allt annat lika torde det vara köpläge?

Kruxet är just att det inte är allt annat lika. Betydande besvikelser har rapporterats. Detta i sig går väl att hantera, men därtill har min uppfattning om ledningen som försiktig och pålitlig reviderats. Jag lär återkomma i ämnet, min uppfattning just nu är att marknaden värderar företaget ganska rimligt.

I övrigt har jag varit mer eller mindre helt bortkopplat från nyhetsflödet senaste månaden. Text-tv och någon dagens industri är det enda som jag läst, desto mer tid har spenderats med skönlitteraturen. Har inte för avsikt att sälja något, lägger istället skambud lite här och var...

blåbärskungen

Inläggav blåbärskungen » 24 augusti 2011, 13:39

Ligger ute med några skambud på Fenix och HM. Ska titta igenom Lundbergs rapport om några dar. För ett tag sen tittade jag som hastigast över en nyckeltalssorterare på large cap, spontant kändes byggbolagen hyfsat lågt värderade. Måhända återkommer jag i frågan.

blåbärskungen

Inläggav blåbärskungen » 7 september 2011, 17:02

Tydligen hade någon bråttom med att sälja: Idag gick en köporder på Fenix igenom till ett pris lägre än det jag angett. Bara tacka och ta emot.

blåbärskungen

Inläggav blåbärskungen » 28 oktober 2011, 14:13

Väldigt fin rapport från Fenix i mina ögon, smått sugen på att köpa mer. Annars tycker jag inte det är så mycket intressanta priser just nu. Tyvärr.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 28 oktober 2011, 17:03

blåbärskungen skrev:Väldigt fin rapport från Fenix i mina ögon, smått sugen på att köpa mer. Annars tycker jag inte det är så mycket intressanta priser just nu. Tyvärr.

Fenix ger mig känslan av HM.
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

blåbärskungen

Inläggav blåbärskungen » 15 mars 2012, 13:03

Länge sedan man funderade i denna tråd och det beror huvudsakligen på tre anledningar. Dels har jag fördelat de pengar jag haft över på framtida konsumtion istället för investeringar. Dels tycker jag att priserna generellt sett inte är så angenäma. Till sist har de föregående anledningarna även lett till att jag inte lagt ner alltför mycket engagemang på att leta nya fynd.

Vore jag tvingad till att investera nya pengar i dagsläget skulle jag nog köpa Fenix. Visst är jag lätt nojig över bolagets brister, men sett till priset och till alternativen tycker jag nog att de ser trevligast ut.

blåbärskungen

Inläggav blåbärskungen » 25 november 2012, 21:18

Åtta månader sedan man skrev något i den här tråden!?

Ja det har väl sina orsaker, och de är väl ganska liknande de som nämndes förra gången. Jag har tagit höjd i privatekonomin och därmed sålt av ganska stora delar av portföljen, Den har blivit smalare, mer konjunkturkänslig och mindre - vackrare utveckling har man sett :) .

Sedan må man väl erkänna att trots roligheten i att leta aktier så finns det annat som pockar på ens uppmärksamhet. Att organisera sin egna aktieportfölj utan att ha tiden som krävs är alls icke idealt. Jag behöver i ärlighetens namn formulera hur min egna sparstrategi ska se ut utifrån den tid jag är villig att lägga ner.

aromata

Inläggav aromata » 25 november 2012, 22:16

Jag tror att börshandlade fonder kan vara ett bra alternativ för aktiesparare som inte riktigt har tid. Andra sätter ihop portföljer som du sedan bekvämt kan välja mellan. Det tar mindre tid än att själv välja alla bolag plus att courtagekostnaden blir betydligt lägre eftersom du köper färre "objekt" för samma risk.

För aktiva fondsparare innebär börshandlade fonder inget annat än nya kostnader i form av courtage.

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 26 november 2012, 09:38

aromata skrev:Jag tror att börshandlade fonder kan vara ett bra alternativ för aktiesparare som inte riktigt har tid

Ett par, tre investmentbolag skulle vara mitt förstaval!

aromata

Inläggav aromata » 26 november 2012, 11:30

Solnamannen skrev:Ett par, tre investmentbolag skulle vara mitt förstaval!

Kanske inte mitt. Om du omplacerar ett par gånger per år får du courtagekostnader. Visserligen färre med tre investmentbolag än med 10 andra aktier som kanske ger samma riskexponering, med ändå en kostnad.

Det finns en fond som heter Spiltan Aktiefond Investmentbolag. De fyra största innehaven är Investor B 26,9%, Industrivärden C 26,6%, Kinnevik 10,0% och Lundbergföretagen B 10,0%. Fonden har gått något bättre än index. Förvaltningsvgift 0,2%.

Om du är passiv och väljer mellan dessa båda alternativ är sannolikt egna köp av aktier bäst.

Men är du aktiv, kanske för att undvika de stora nedgångarna, är sannolikt fonden bäst. Om du genom aktivitet är exponerad mot marknaden 9 månader av 12 så blir din kostnad 0,15% per år, oavsett hur ofta du köper och säljer. Så lågt kan courtaget aldrig bli om du är aktiv eller även "semi"-aktiv.

Om du kan undvika de stora nedgångarna kommer courtage- och/eller förvaltningskostnaderna hur som helst att framstå som småpengar.

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 26 november 2012, 14:40

Men detta gällde väl långsiktig, passiv förvaltning? Jag har köpt aktier i Lundberg i en IPS jag har, och har för avsikt att ha kvar dem tills jag pensionerar mig någon gång på 2040-talet. Courtagekostnaden är i det perspektivet försvinnande liten.

aromata

Inläggav aromata » 26 november 2012, 16:29

Tja, vad är aktivt och vad är passivt? Man kan vända på resonemanget och fundera på hur många transaktioner man kan göra för 0,2% per år. Då kan var och en bedöma utifrån sina förutsättningar. Jag hade definitivt kommit över 0,2% i courtage även om jag skulle sträva efter att göra så få transaktioner som möjligt.

Men det är klart att den som aldrig omplacerar inte kan förvalta billigare än så. Priset att betala är då att man åker med ner i de stora börsfallen. Hur mycket detta är värt kan man fundera på.

Man kan ju också köra en hybrid med aktier som bas och fonden som trendföljande position. Men det förutsätter att man kan hantera två religioner samtidigt :wink:

blåbärskungen

Re: Blåbärskungen: Tålamod är en dygd

Inläggav blåbärskungen » 7 december 2014, 17:58

Något som kan vara intressant: Ratos.

Länge sedan jag skrev något över huvud taget här, kommer nog att titta in i denna tråden med jämna mellanrum framöver. Jag tillbringar inte alltför mycket tid kring aktier nu - finns annat i livet - men det här är ju ett utmärkt verktyg för att hålla ordning på de tankar som man har kring sitt sparande. Så:

December 2014 resonerar jag såhär i mitt sparande: Så mycket risk som möjligt i tjänste- och premiepensionen med anledning av att jag har långt till pension. I egna aktiesparandet äger jag fyra bolag. Två investmentbolag som jag mer eller mindre stoppat i byrålådan. Dessutom två bolag av halvhygglig kvalitet där jag väntar in rätt pris att sälja. De pengar som blir över för varje månad sätts av till ett separat konto med bättre ränta än banken. Två månadslöner i buffert på bankkontot.

blåbärskungen

Re: Blåbärskungen: Tålamod är en dygd

Inläggav blåbärskungen » 2 maj 2015, 11:26

Maj 2015:

Fortsatt hög risk i tjänste-/premiepension. Ägarbolagen ligger fortsatt kvar i den mentala byrålådan. De två andra företagen har jag dock sålt och ganska snabbt därefter så steg priset på aktien. Intressant mental hantering för min del, men jag ångrar ingenting. Ty:

När jag tog besluten grundade de sig på liknande beståndsdelar: Bra, men inte exceptionellt bra företag, hög och/eller svårbegriplig värdering, i det ena fallet ett bristande engagemang från min sida för att jag skulle känna mig bekväm med att behålla aktierna. Rimligt beslut att sälja vid respektive tidpunkt således, att priset någon vecka/månad därefter är betydligt högre är vad det är.

Återgå till "Dagboken"