Blåbärskungen: Tålamod är en dygd

Hur går det för dina placeringar idag?

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Himmelsblå

Re: Blåbärskungen: Tålamod är en dygd

Inläggav Himmelsblå » 2 maj 2015, 19:17

blåbärskungen skrev:Något som kan vara intressant: Ratos.

Länge sedan jag skrev något över huvud taget här, kommer nog att titta in i denna tråden med jämna mellanrum framöver. Jag tillbringar inte alltför mycket tid kring aktier nu - finns annat i livet - men det här är ju ett utmärkt verktyg för att hålla ordning på de tankar som man har kring sitt sparande. Så:

December 2014 resonerar jag såhär i mitt sparande: Så mycket risk som möjligt i tjänste- och premiepensionen med anledning av att jag har långt till pension. I egna aktiesparandet äger jag fyra bolag. Två investmentbolag som jag mer eller mindre stoppat i byrålådan. Dessutom två bolag av halvhygglig kvalitet där jag väntar in rätt pris att sälja. De pengar som blir över för varje månad sätts av till ett separat konto med bättre ränta än banken. Två månadslöner i buffert på bankkontot.

De senaste affärerna man gjort har blivit positivt mottagna. Det var ett tag sedan sist... Susanna har kanske städat färdigt efter herrarnas glansfester???
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

blåbärskungen

Inläggav blåbärskungen » 30 augusti 2015, 12:59

Himmelsblå skrev:
blåbärskungen skrev:Något som kan vara intressant: Ratos.

Länge sedan jag skrev något över huvud taget här, kommer nog att titta in i denna tråden med jämna mellanrum framöver. Jag tillbringar inte alltför mycket tid kring aktier nu - finns annat i livet - men det här är ju ett utmärkt verktyg för att hålla ordning på de tankar som man har kring sitt sparande. Så:

December 2014 resonerar jag såhär i mitt sparande: Så mycket risk som möjligt i tjänste- och premiepensionen med anledning av att jag har långt till pension. I egna aktiesparandet äger jag fyra bolag. Två investmentbolag som jag mer eller mindre stoppat i byrålådan. Dessutom två bolag av halvhygglig kvalitet där jag väntar in rätt pris att sälja. De pengar som blir över för varje månad sätts av till ett separat konto med bättre ränta än banken. Två månadslöner i buffert på bankkontot.

De senaste affärerna man gjort har blivit positivt mottagna. Det var ett tag sedan sist... Susanna har kanske städat färdigt efter herrarnas glansfester???

Kortkort kommentar: Sättet som Ratos är organiserat, med transaktioner, förvaltningskostnader, lån och mål gör att de kontinuerligt måste överträffa marknaden. Ett av de mer spännande bolagen att följa, om inte annat.

blåbärskungen

Inläggav blåbärskungen » 2 november 2016, 20:36

November 2016 och jag kikar lite grann på:

*Intrum Justitia, i princip allt ser bra ut för firman, värderingen är inte överdrivet hög.
*Fenix Outdoor, Det mesta ser ut att vara bättre än någonsin tidigare, all time high mer eller mindre överallt.
*Ericsson, rätt personer köper och väl valda nyckeltal (man betalar alltså 1,11 för en balansräkning, som man både kan säga har en nettokassa samt en bruttokassa som är större än goodwill, p/s 0,61, direktavkastning 8,5%(ej dubbelkollade siffror)) ser bra ut - dessvärre av en anledning.

Återgå till "Dagboken"