Blåbärskungen: Tålamod är en dygd

Hur går det för dina placeringar idag?

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

blåbärskungen

Blåbärskungen: Tålamod är en dygd

Inläggav blåbärskungen » 13 februari 2011, 16:31

Jag går tillväga på ett lite annorlunda sätt. Istället för att anteckna hur mitt ägande ser ut så tänker jag istället beskriva mitt letande efter nya företag att bli ägare till. Mina utgångspunkter blir pris och värde, det jag betalar och vad jag får för det jag betalar. Nåja de tre kvalitetsföretag jag hittills har på radarn är:

*HM. En fråga om att vänta in rätt pris.

*Fenix Outdoor. En fråga om att vänta in rätt pris.

*Getinge. Här vill jag antingen se att de gjorda förvärven konsolideras och börjar generera ännu mer pengar eller att ett intressant förvärv genomförs. Eller, såklart, att aktien faller till ett rimligt pris.

blåbärskungen

Inläggav blåbärskungen » 23 februari 2011, 21:59

Slängt ett första ögonkast på Clas Ohlson och Electrolux. Clas Ohlson höll inte måttet alls. Electrolux däremot småintressant, behöver dock undersöka företaget lite närmre. Prismässigt verkar det dock vara rätt billigt jämfört med det mesta andra just nu.

hobbyinvesteraren

Inläggav hobbyinvesteraren » 24 februari 2011, 07:44

Vad var det för fel på CO?

blåbärskungen

Inläggav blåbärskungen » 25 februari 2011, 18:46

Jag gillar ju nischen, men det svajar för mycket både vad gäller omsättning(-stillväxten) och marginalerna. Inte bra nog och när det sedan finns ett HM som är typ bättre i allt så...

blåbärskungen

Inläggav blåbärskungen » 15 mars 2011, 17:35

En köporder på HM gick igenom idag, värd cirkus en tiondel av totala aktieportföljen. Tycker mig därmed ha rätt bra fördelning mellan aktier och likvid/räntebärande för tillfället, men kommer såklart fortsätta spana efter lämpliga bolag. Noggrannare inläsning/uppdatering på de egna innehaven står näst på tur.

blåbärskungen

Inläggav blåbärskungen » 25 mars 2011, 18:51

Har mer eller mindre noga gått igenom årsredovisningarna av mina aktier och han den där mister market verkar vara på ett småtrivsamt humör må jag säga. Bolagen ser normal-/övervärderade ut snarare än undervärderade, med få undantag. HM (endast läst bokslutet) är ett sådant, även Endomines ser rimligt köpvärt ut. Jag avstår dock med hänsyn till portföljläget, HM utgör redan en på gränsen för stor andel för att jag ska vara riktigt bekväm och ett förväntningsbolag som Endomines vill jag inte ska utgöra >10% av portföljen. Jag gillar inte riktigt att tänka taktiskt på detta viset, men då ingen av aktierna är av fyndkaraktär så är beslutet att avvakta lätt att fatta.

blåbärskungen

Inläggav blåbärskungen » 17 april 2011, 12:07

Utdelningarna har börjat trilla in, trist bara att det mesta känns dyrt. Tur då att tålamod är kanske den viktigaste av alla egenskaper för att bli en hygglig aktieinvesterare och att jag inte har bråttom någonstans. Över huvud taget är detta kanske den största fördelen med att äga egna aktier kontra aktiefonder; att kunna göra en bedömning och sedan agera efter den torde vara lättare för enskilda företag än för en fond. När sedan bedömningen leder till slutsatsen att ta det lugnt i båten är det bara att låta sparkontot gotta till sig tills ett företag verkar för billigt för att avstå. För eller senare kommer rätta läget, bara vänta och vänta och vänta.

Ett företag som åtminstone på ytan verkar någorlunda prisvärt är Skistar, får se om jag får anledning att återkomma i ämnet.

blåbärskungen

Inläggav blåbärskungen » 28 april 2011, 17:31

Kändes som halva börsen rapporterade igår, har hunnit läsa igenom Getinges första kvartal och tidigare mönstret flyter på; produktlanseringar, finansiellt stabilare, gedigna vinster men knapp tillväxt. Smådyrt i nuläget. Skistars snögaranti löstes ut häromdan, kommande rapport blir spännande.

blåbärskungen

Inläggav blåbärskungen » 31 maj 2011, 11:22

Sålde nyss iväg mina Nordic Mines (motsvarande ungefär samma värde som portföljens utdelningar). Grunden för detta var egentligen inte någon djupare analys. Jag har egentligen inte nog med tid/intresse för att följa detta bolag, årsredovisningen har legat oläst ett tag. Har man dessutom inte hundra förtroende för det ledande garnityret är det bara att lämna företaget med glatt humör.

Så vad göra med kontanterna? Tycker dessvärre det mesta är dyrt, men pengarna brinner inte i fickan. Tålamod var ordet, sa bull

blåbärskungen

Inläggav blåbärskungen » 7 juni 2011, 21:09

Fenix handlades alltså som lägst på 161 och som högst för 185 idag. Jag blir en smula nojjig över den dassiga likviditeten, även fast jag avser att stoppa företaget i byrålådan. Samtidigt medför det en del möjligheter att kasta iväg en köporder på skambudsnivå. Bara att bestämma sig för hur mycket man är beredd att slanta upp...

blåbärskungen

Inläggav blåbärskungen » 20 juni 2011, 19:53

Text-tv väldigt blå idag igen och SCA ser intressant ut på nyckeltalsnivå: Handlas under eget kapital, p/e runt elva, direktavkastning på ungefär 4,5. Hittar jag nån tid över innan kursen svänger uppåt kommer jag nog undersöka bolaget närmre.

blåbärskungen

Inläggav blåbärskungen » 22 juni 2011, 21:14

HM rapporterar och gör det väl helt okej. Senaste pris just under 210, jag vill nog att den ska dala en tio-femton procent för att jag ska hugga igen. Återigen slås man av hur rent och enkelt bolaget är, mode och kvalitet till bästa pris.

Annat är det med SCA, har just bockat av personliga hygienprodukter, detta bolag skulle kunna splittras till molekyler. Detta är bara en knapp fjärdedel av företaget och jag tycker denna division är snårig nog med underavdelningar som går i otakt, en massa varumärken, Tena skulle förmodligen klara sig fint som ett självständigt bolag, barnblöjor och mensskydd står i skilda världar mellan att hotas av handelns egna varumärken i mogna ekonomier och framsteg i så kallade tillväxtmarknader. Nåja, jag återkommer nog i ämnet...

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 22 juni 2011, 22:49

Håller med om HM. Kostnadsökningar och stabila säljpriser ledde till marginalsänkning. Men även en fin försäljning. Jag tar gärna den temporära (?) låga marginalen mot att man värnar sina kunder. Tids nog står Euro, dollar, bomullspriser och allt vad det är i rätt stjärnbild igen, då kommer vinsten att smälla till riktigt fint.

HM är köp för den tålmodige, verkligen...

SCA... pyttsan. Det krävs ny ledning där för att dom värdena du ser skall komma fram. Tror jag.

Fast egentyligen ser det mesta ganska billigt ut nu, bara inte konjunkturen viker ner. Börsen brukar ju reagera i förväg. I vinter vet vi mer, men då är det försent att regeara :)
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

blåbärskungen

Inläggav blåbärskungen » 23 juni 2011, 15:46

En liten detalj om HM är att de säljer mindre i norden... Den svenske konsumenten har det fortsatt småtufft.

Sen så är SCA problematiskt i flera led. Tumregeln jag brukar ha är att jag ska ha så pass förtroende för bolagets ledning att jag villkorslöst skulle ställa upp på en nyemission. Detta gäller inte för SCA, varför jag vill ha en rabatt på företaget.

Det där med en eventuell uppdelning av SCA är också lurigt. Jag har läst uppfattningen att värdena kommer att synliggöras på sikt, men håller inte med om den. Alls. Konglomeratstuket sitter i väggarna och en värdering bör förutsätta att detta inte förändras. Vill jag spekulera och gambla föredrar jag stryktipset framför aktier.

blåbärskungen

Inläggav blåbärskungen » 11 juli 2011, 19:49

Getinge rapporterar och gör det återigen riktigt hyggligt. Trist att det ska vara så dyrt bara...

Lägger även ner tankarna på SCA. Personliga hygienprodukter och skogen är välan trevligt men i ärlighetens namn är det för mycket engångskostnader och bök i vägen. Nej tack.

Återgå till "Dagboken"