Horizon

Hur går det för dina placeringar idag?

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Horizon

Re: Horizon

Inläggav Horizon » 22 augusti 2015, 19:21

Nej, det är faktiskt inte sälj i allt än. Bara i AP7 Såfa. Men nästa vecka..
Man skall aldrig drabbas av panik, men drabbas man skall man se till att drabbas först.
Gud finns överallt hävdade han och slog vilt omkring sig.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 24 augusti 2015, 14:19

Nu då??? :)
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

aromata

Inläggav aromata » 24 augusti 2015, 14:33

Dagens kurs är inte fastställd än. Agerar man disciplinerat, vilket man alltid bör, handlar man bara på aktuell kurs.

Horizon

Inläggav Horizon » 25 augusti 2015, 05:28

Nu bar det av mot ränta, Hblå. ;)

Bytte i tjänstepensionen från Swedbank Robur Indexfond USA till Swedbank Robur Ethica Ränta och Swedbank Robur Penningmarknadsfond (knasigt med olika fondutbud om man både har SAF-LO och KAP-KL). Bytte Spiltan Aktiefond Investmentbolag mot Spiltan Räntefond Sverige. Jag tillät mig ett litet avsteg från min strategi när det gäller att sälja hälften om MA150 fortfarande pekar uppåt. Det rasar så ordentligt just nu att det kändes befogat. Rekylen kan ju komma kraftigt, men det må så vara. Huvudsaken är att inte gå back för mycket och Investmentbolagsfonden visar redan några procent minus.
Man skall aldrig drabbas av panik, men drabbas man skall man se till att drabbas först.

Horizon

Inläggav Horizon » 12 oktober 2015, 21:47

Japp! *räcker upp handen* Been there, done that. :D

"Enbart en liten grupp av de framgångsrika köparna kommer dock att kunna behålla de intjänade pengarna, och det är de som jobbar med en sund riskhantering. De aktiespekulanter som utan urskiljning satsat stort och därigenom fått en fin, fet utdelning, kommer att vara övertygade om att de handlat strategiskt rätt, och därmed kommer det tidigare, felaktiga, beteendemöntret åter att upprepas. Men utan tanke och insikt i en sund riskhantering, kan hela vinsten gå upp i rök, på bara några få affärer, som går åt fel håll."

Från Börstjänaren > http://www.borstjanaren.se/borst/borstA ... le_id/1169

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 13 oktober 2015, 11:50

Horizon skrev:Nu bar det av mot ränta, Hblå. ;)

Bytte i tjänstepensionen från Swedbank Robur Indexfond USA till Swedbank Robur Ethica Ränta och Swedbank Robur Penningmarknadsfond (knasigt med olika fondutbud om man både har SAF-LO och KAP-KL). Bytte Spiltan Aktiefond Investmentbolag mot Spiltan Räntefond Sverige. Jag tillät mig ett litet avsteg från min strategi när det gäller att sälja hälften om MA150 fortfarande pekar uppåt. Det rasar så ordentligt just nu att det kändes befogat. Rekylen kan ju komma kraftigt, men det må så vara. Huvudsaken är att inte gå back för mycket och Investmentbolagsfonden visar redan några procent minus.

Någon kraftig rekyl upp rent generellt har vi inte fått... skall bli intressant att följa fortsättningen.

Är du långt från att köpa tillbaka??
- ordspråk från England

Horizon

Inläggav Horizon » 14 oktober 2015, 09:10

Himmelsblå skrev:Är du långt från att köpa tillbaka??

Det ser ut så här i Spiltanfonden:

Bild

De andra fonderna ser ungefär likadana ut.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 14 oktober 2015, 09:42

Det kan ju bli riktigt bra det här... :)
- ordspråk från England

Moffar

Inläggav Moffar » 14 oktober 2015, 12:58

Det hade varit intressant för en nyfiken Moffar om ni redovisat era innehav?

Horizon

Inläggav Horizon » 15 oktober 2015, 17:10

Allt finns bakåt i tråden... ;)

Nä, jag förstår att det är tradigt att sitta och kolla bakåt. Min portfölj är mycket enkel. Det är bara fonder (sålde av mina 1 st. Volvo B, 1 st. Alfa-Laval och 1 st. Meda för en vecka sedan) och för närvarande är det räntefonder. I min långsiktiga portfölj är det Spiltan Räntefond Sverige. När min strategi säger köp är det Spiltan Aktiefond Investmentbolag. Grafen ovan är för den senare. Så länge strategin sagt köp har jag bara fyllt på i fonden.

Nu är jag i farten igen med lite tradingfunderingar, men det kommer att visa sig här i dagboken längre fram. Man kan säga att jag tröttnat på att sitta och se färgen torka och Avanzamannens historia gjorde att äventyrslustan väcktes lite igen. Hur det ska gå vet jag inte... :)

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 15 oktober 2015, 17:56

Vem är Avanzamannen???
- ordspråk från England

Horizon

Inläggav Horizon » 15 oktober 2015, 19:24

Horizon

Inläggav Horizon » 25 oktober 2015, 12:09

Kursgrafen upp genom MA150. Ska det bli en återkomst, eller ska jag ligga kvar i ränta? Spänningen är olidlig.

Bild

Har för övrigt startat ett nytt ISK som jag sakta håller på att fylla med pengar för mer kortsiktig trading. Summorna är än så länge mikroskopiska och ska jag följa vad jag lärt mig om money management kommer jag inte kunna handla mer än enstaka aktier om det vill sig illa. Tur att man har ett courtage på bara 1 krona. Rena skämtet. :lol:

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 25 oktober 2015, 17:57

Utan att vara en suverän expert på TA så har jag funderat på den graf du visar. Så här funderade jag själv:

Den visar ett möjligt trendbrott med som kan vara en falsk signal. Men väntar man för länge i både nedgång och uppgång kommer man att missa delar av det som händer. Så är min slutsats.

Så jag har även spanat på OMX Stockholm småbolagsindex som visade att indexet är på väg att bli all time high. Sedan är vi på väg in i en period med som i genomsnitt historiskt är mera positiv än den period som vi nu lämnar. Det är också månadskifte. Olika finansiella aktörer i Kina och Europa har gjort uttalande som tydligen spädde på en gryende uppgång. Så jag har själv senaste tiden ökat andelen aktiefonder stegvis.

Men jag har också den sista tiden vid ett antal gånger fått avbryta the launch
http://www.nasa.gov/mission_pages/shutt ... 21/launch/

Horizon

Inläggav Horizon » 25 oktober 2015, 18:05

Trendsökaren skrev:Utan att vara en suverän expert på TA så har jag funderat på den graf du visar. Så här funderade jag själv: Den visar ett möjligt trendbrott med som kan vara en falsk signal. Men väntar man för länge i både nedgång och uppgång kommer man att missa delar av det som händer. Så är min slutsats.

Frågan är hur användbart det är med TA på en bred "indexfond" som Spiltan Aktiefond Investmentbolag. För min egen del är det säkrast att bara köra min enkla strategi med medelvärden på den. TA passar bättre för branschindex eller enskilda aktier. I alla fall med mina begränsade kunskaper. :)

Återgå till "Dagboken"