Horizon

Hur går det för dina placeringar idag?

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Himmelsblå

Re: Horizon

Inläggav Himmelsblå » 25 oktober 2015, 18:40

Horizon skrev:Kursgrafen upp genom MA150. Ska det bli en återkomst, eller ska jag ligga kvar i ränta? Spänningen är olidlig.

Bild

Har för övrigt startat ett nytt ISK som jag sakta håller på att fylla med pengar för mer kortsiktig trading. Summorna är än så länge mikroskopiska och ska jag följa vad jag lärt mig om money management kommer jag inte kunna handla mer än enstaka aktier om det vill sig illa. Tur att man har ett courtage på bara 1 krona. Rena skämtet. :lol:

Din ingång blir väl nära nog identisk med din exit? Det som skiljer är väl att den korta trenden nu är upp, medan den var ned när du sålde.

Agerar du veckovis, eller handlar du imorgon om det går upp?

Det hade varit intressant att få reda på om du gått plus eller minus... jag förstår att det inte är grejen, grejen är att säkra sig mot stora fall. Men tradern i mig är nyfiken i alla fall.
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Horizon

Inläggav Horizon » 25 oktober 2015, 19:46

Jag orkar inte räkna på det exakta utfallet. :wink: Som du säger är det en försäkringskostnad för att komma ur vid de mer utdragna och djupa fallen. Jag kommer antagligen att förlora lite denna gång om det fortsätter upp, men än ska vi inte ropa hej. Det kan ju vända nedåt igen under veckan som kommer...

Jag agerar imorgon om MA korsar idag. Agera på vecka eller månad känns helt galet. Tokfaller börsen kan man ju lika gärna sitta still i båten. :lol:
Man skall aldrig drabbas av panik, men drabbas man skall man se till att drabbas först.
Gud finns överallt hävdade han och slog vilt omkring sig.

Horizon

Inläggav Horizon » 28 oktober 2015, 14:36

F-ckin hell... :shock:

Bild
Man skall aldrig drabbas av panik, men drabbas man skall man se till att drabbas först.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 28 oktober 2015, 15:36

Där låg man i lä... då tar han tidig helg kanske? :D
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Horizon

Inläggav Horizon » 28 oktober 2015, 23:43

Med tanke på att han sa att han en gång var på semester och nämnde att lade resan så att han bara skulle missa en börsdag, så tror jag nog han kör veckan ut. De verkar lite maniska, de där dagshandlarna. Man får inte missa något viktigt! :)

Horizon

Inläggav Horizon » 30 oktober 2015, 10:15

Risk on i långsiktiga portföljen. Säljer räntefonden och köper Spiltan Aktiefond Investmentbolag.

Bild

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 30 oktober 2015, 10:31

Intressant att se!

Om man backar bandet så kan man se att nivån på OMXS30 motsvarar den som var i början på februari.

Går man ännu längre bakåt och klickar fram en 3 års graf så kan man se att det var en puckel omkring senaste årskiftet. Denna puckel förstod jag aldrig. Svensk börs gick så otroligt mycket bättre än allt annat. Då tänkte jag att detta kommer att kramas ur börsen. Nu är puckeln borta. Vad det kan betyda. Men man ligger nu i en trendriktning som motsvarar den gamla trenden innan puckeln.

Jag gick aldrig in i puckeln. Dock in igen i Sverige någon gång i somras. Nu mycket svensk börs i min egen portfölj.

Horizon

Inläggav Horizon » 2 november 2015, 01:09

Ey, mannen. Kolla in den här fräsiga grafen! :D

Bild

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 2 november 2015, 11:07

Intressant!

I dagens sänding ETP-direkt så görs det tekniska analyser av OMXS30, DAX samt S&P. Det går inte att länka direkt till dagens program förutom just idag.

http://www.ngm.se/etpdirekt/

Han som redovisar de tekniska analyserna är väl svagt positiv.
Men det är den sista månaden kraftiga uppgångar som säkert kan orsaka rekyler eller så indikerar de en uppgång. Som jag tidigare skrivit har jag riggat lite för uppgång. Om det håller får man se.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 2 november 2015, 15:55

Om man tittar på grafen över spiltan investmentbolag så kan man se att det liknar formationen "omvänd huvud/skuldra".
http://www.aktieanalys.se/hittakursvinn ... tioner.htm

Den har till och med passerat köpsignalen något.
OMXS30 har en liknande graf. Utan att ha tittat just idag så verkar OMXS30 indikerar någon form av eventuell köp efter dagens uppgång. Detta om uppgången håller i sig.

Horizon

Inläggav Horizon » 24 november 2015, 23:03

Ändrade om lite i premiepensionen då MA5 korsade MA150 uppåt. Eftersom MA150 fortfarande lutar nedåt fick det bli AP7 Balanserad (från AP7 Försiktig).

aromata

Inläggav aromata » 25 november 2015, 10:25

Jag vill också ha ett långsamt system. I alla fall i ppm där allt ändå tar så lång tid. Men eftersom jag inte vill ha större nedgångar än några procent får jag inte ihop ekvationen. Men jag blir kanske klokare med tiden ...

Horizon

Inläggav Horizon » 25 november 2015, 23:23

Det är nog svårt att få det helt perfekt, särskilt med fonder där bytena tar sin tid.

Moffar

Inläggav Moffar » 6 december 2015, 18:41

Jo hej,
Då din försiktiga klokhet runt Karo Bio via diagram och inväntan på utbrott uppåt är klokt undrar jag hur du tänker kring ditt Pxxs innehav?
Inget ill menat alls utan mer ett frågetecken då Pxxs fallande trend (just nu all time low) har varit ihärdigt nedåtgående i flera år.
Mina investerarögon tycker allt för mycket pekar åt fel håll...
Opec´s utfall, världslig överproduktion ,inställd Keystone pipeline (Obama) och nu senast press på Alberta om ny skatt på fuloljan 2017.
Financial Times skriver på sid 2. 28 october att priset som i augusti föll till 23dollar per tunna var mindre än hälften av en brent tunna. Kostnaderna för tågtransport är omöjligt pga av kostnader. Första halvåret i år skjöts 16 projekt upp (träda) eller laddas ner Blir det uppköp tro? Jag tror inte det. Fler PP´s ..Vem vill gå in med pengar? knappast småspararna. Lucas? Hoppet till Transcanadas gamla pipeline som går österut har miljöbekymmer då Quebec ligger i vägen och är minst sagt motvilliga. Så oljesanden ligger där den ligger och lån skall betalas..hur tänker du?
Jag frågar för att jag vill lära mig om hur du rättfärdigar att behålla dina Pärlor samtidigt som din investeringsfilosofi med räntor etc är av försiktig grad, iaf för mig.
Vänl.

Horizon

Inläggav Horizon » 7 december 2015, 23:15

Har du läst hela min dagbok? Det är egentligen rätt enkelt. Pärlorna finns kvar där för att värdet är så jäkla lågt att det inte längre spelar någon större roll om jag behåller eller säljer dem. Jag har dem där som en påminnare om vilka fel man kan begå om man inte ser upp. Det retar mig som fan att jag frångick mina principer när de började dala och den nageln i ögat tänker jag låta sitta kvar som straff för min egen dumhet. Lite schysst mot mig själv kan jag låta mig vara, då jag mådde ganska dåligt under den perioden när jag tappade kontrollen, men ändå... Det jag brukar påminna mig om är att jag faktiskt plockade ut ganska stora vinster innan nedgången började. Jag lyckades swinga bra i aktien några gånger. Börjar kursen trenda uppåt och närmar sig mitt GAV får jag följa aktien mer noggrannt och börja tänka på exit. Det blev en långsiktig investering utan utdelningar Svårare än så är det inte. :(

Lärdomen är: "cut your losses". Jobba alltid med stoploss om du inte har full koll i realtid och låt inte känslorna styra. Använd en handlingsplan. Basta.

Återgå till "Dagboken"