Horizon

Hur går det för dina placeringar idag?

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Horizon

Re: Horizon

Inläggav Horizon » 28 maj 2015, 22:00

Äventyret i fonddjungeln fortsätter. Jag testar mig för tillfället fram med lite olika strategier för köp och den här gången vaskar jag fram en bioteknikfond (Pictet-Biotech R USD), där en svag liten trend kan skönjas. Jag chansar och hoppas att jag kommer på tåget någorlunda tidigt. Går det åt fel håll är det snabb försäljning som gäller. Godnatt.
Man skall aldrig drabbas av panik, men drabbas man skall man se till att drabbas först.
Gud finns överallt hävdade han och slog vilt omkring sig.

Horizon

Inläggav Horizon » 5 juni 2015, 21:54

Pictet-Biotech R USD rasade genom golvet på direkten och åker därför ut igen. Strategier är till för att hållas. Förluster ska hållas små.

Läget är lurigt just nu, minst sagt. Jag noterar en sidledesbörs (no shit?) och synar noga mina grafer och indikatorer. Än så länge är det köp vad gäller Spiltan Aktiefond Investmentbolag och Swedbank Robur Ny Teknik behåller jag.
Man skall aldrig drabbas av panik, men drabbas man skall man se till att drabbas först.

Horizon

Inläggav Horizon » 16 juni 2015, 10:45

Fasen vad gött det är när strategier fungerar. I höstas sålde jag av NeuroVive, en av mina två gamla sjunkbomber. Vid inköpet låg mitt GAV på dryga 60 kronor och sedan drog det iväg nedåt. Jag gav inte upp, hade hopp och var med om två nyemissioner, vilket sänkte mitt GAV till drygt 31 kronor. Alltså inga jättesummor investerade, men ändå...

Förra sommaren drog aktien iväg mot skyarna igen (pump and dump i farten skulle jag tro) och toppade kring 80 kronor per aktie. Jag hade vid det laget en färdig strategi för sälj och i september blev jag utstoppad på drygt 59 kronor. Sen gick det lite upp och ner, men aktien hämtade sig aldrig riktigt. Idag när jag var inne och kollade hade företaget åkt på en riktig stjärnsmäll (1 juni) då testresultaten i en studie var negativa. Aktiens värde halverades på en dag och idag är den nere på 21 kronor.

Jag är så glad över att jag följde min strategi och att den fungerade så bra. Jag sålde varken på toppen, eller strax under, men det gör inget för jag fick en fin vinst ändå och jag känner mig framför allt nöjd med besluten som togs.

Nu ska bara BlackPearl göra samma resa, så jag kan sälja av den bomben också... :D

aromata

Inläggav aromata » 16 juni 2015, 12:42

Du verkar lättad :) ! Det är fint när en strategi fungerar både en och två gånger men den ska fungera varje gång. Utmaningen fortsätter ...

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 16 juni 2015, 14:05

Skönt. Är verksamheten i grunden god kan man hålla i.

Jag köpte Eric på 40 spänn år 2000 och då hade den fallit massvis, jag tänkte att bubblan var punkterad. Så sjönk den till 20 och jag växlade ner.

Gastkramande var jag med på en nyemission som jag minns var på 4 spänn. Lyckades sälja för ungefär mitt GAV, gjorde kanske till och med någon hundralapp i vinst.

Det är svårt när man trampar snett. 8)
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Horizon

Inläggav Horizon » 19 juni 2015, 19:36

aromata: Strategin måste ju inte fungera perfekt varje gång, bara den fungerar... ;)

H-blå: Du har med andra ord personlig erfarenhet av att försöka fånga en fallande kniv... med halvblodigt resultat. Tur (skickligt ;)) att du kom ur som du gjorde. Det känns som att vi alla skola den vägen vandra för att lära oss ordentligt.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 20 juni 2015, 16:50

H-blå: Du har med andra ord personlig erfarenhet av att försöka fånga en fallande kniv... med halvblodigt resultat. Tur (skickligt ;)) att du kom ur som du gjorde. Det känns som att vi alla skola den vägen vandra för att lära oss ordentligt.

Jag försöker undvika att agera som jag gjorde då.

Ibland kan det vara bättre att sälja faktiskt, och satsa på något som verkar bättre. Men det är svåra situationer med mycket börspsykologi inblandat.
- ordspråk från England

aromata

Inläggav aromata » 20 juni 2015, 17:51

Horizon skrev:aromata: Strategin måste ju inte fungera perfekt varje gång, bara den fungerar... ;) .

Visst, den fungerar men inte tillräckligt bra. Aldrig tillräckligt bra! Men det handlar lite om målformuleringen förstås.

Horizon

Inläggav Horizon » 25 juni 2015, 15:12

Råkade ut för en skum sak förra veckan. Lade en fondorder på morgonen innan öppning och när jag skulle kolla den på kvällen var den borta. Puts väck, inte ett spår. Inte heller kundtjänst kunde se att det hade lagts någon order, trots att jag såg att den gick igenom och hamnade längst ner i rutan som den brukar. Mycket skumt och lite oroande att de bara kan försvinna sådär. Tänk om det hade varit en säljorder i en aktie som sedan föll kraftigt?

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 25 juni 2015, 16:52

Spooky... någon mixtrar med saker... :)

Bild
- ordspråk från England

aromata

Inläggav aromata » 25 juni 2015, 23:56

Det är inte så att du öppnar för köp i nytt fönster/flik och att köpet av någon anledning inte följt med till depåsidan? Ett kortvarigt avbrott i internetuppkopplingen samtidigt som du stänger ordersidan och det blir en miss i överföringen.

Kanske långsökt men jag vill på något sätt visa mitt deltagande ...

Horizon

Inläggav Horizon » 27 juni 2015, 09:14

Det var antagligen en väldigt bra affär jag var på väg att göra. Någon ville inte att jag skulle göra den... hmm... får kolla lite...

Precis som jag trodde. Hade varit upp runt 7 procent idag om affären hade gått igenom. :(

Edit: Hmm... nej, så mycket var det inte. Felräkning där. 2,5 procent hade jag varit upp. Inte lika illa. :)

Horizon

Inläggav Horizon » 8 juli 2015, 09:23

Med ett öga på glidande medelvärden...

Nu får det bli en uppstuds för att undvika säljsignal i Spiltan Aktiefond Investmentbolag. Som det lutar för tillfället skulle det bli fråga om försäljning av hälften av innehavet. Har även ett öga på mina andra fonder (Swedbank Robur Indexfond USA och AP7 Aktiefond) som styrs av MA. Dessa är också och promenerar på gränsen, men inte lika akut som Spiltan-fonden nedan. Swedbank Robur Ny Teknik är fortfarande långt över gränsen för sälj om man skulle kolla på MA, men där har jag en annan strategi.

Bild

Horizon

Inläggav Horizon » 21 augusti 2015, 17:27

Det är oroligt på börsen. Är vi framme vid timmen noll? Går det utför nu?

Premiepension: Jag tittar på mina siffror och konstaterar att MA5 för AP7 Aktiefond trillat genom ett stigande MA150 och därför byter jag hela innehavet (man kan inte sälja hälften) mot AP7 Balanserad som kör 50% AP7 Aktiefond och 50% AP7 Räntefond. Vänder MA150 för AP7 Aktiefond nedåt byter jag till fonden AP7 Försiktig, som kör 67% ränta och 33% aktier.

Detta är så förenklat jag kunnat göra det hela. Känns skönt att göra något och inte bara sitta still och titta på. Framtiden får utvisa om det var bra. :)

MA5/MA150 för Spiltan Aktiefond Investmentbolag säger fortfarande köp, men det går sidledes överlag och det kan lika gärna bli sälj inom en vecka.

Jag sålde av hela innehavet i Swedbank Robur Ny Teknik. Det gick sidledes för länge och pengarna åkte tillbaka in i Spiltan Aktiefond Investmentbolag.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 22 augusti 2015, 14:26

Horizon,

Jag kunde tro att dina modeller bara skrek sälj. Det är en mäktig nedgång, fast man vet ju aldrig... dipp eller krasch?
- ordspråk från England

Återgå till "Dagboken"