Horizon

Hur går det för dina placeringar idag?

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Horizon

Re: Horizon

Inläggav Horizon » 25 april 2015, 21:00

Det finns ju också en viss risk att jag står där själv och hoppar. Är barnsligt förtjust i studsmattor, trampetter och trampoliner. :)
Man skall aldrig drabbas av panik, men drabbas man skall man se till att drabbas först.
Gud finns överallt hävdade han och slog vilt omkring sig.

Användarvisningsbild
Grok

Inläggav Grok » 26 april 2015, 13:45

Horizon skrev:Det finns ju också en viss risk att jag står där själv och hoppar. Är barnsligt förtjust i studsmattor, trampetter och trampoliner. :)

Vad är livet om man inte kan hoppa(s)? :roll:

Horizon

Inläggav Horizon » 27 april 2015, 22:45

Nya pengar in och en översyn av fonderna.

Spiltan Aktiefond Investmentbolag går som tåget. Den behåller jag.
UBS (Lux) EF Greater China (USD) P gjorde ett hack, men ser ut att vara på gång igen. Jag behåller.
Aberdeen Glb Japanese Sm Cos S2 JPY har tappat farten. Jag vaskar fram Swedbank Robur Ny Teknik som ersättare och håller tummarna.

I PP är det AP7 Såfa som gäller. AP7 Aktiefond tuffar på uppåt. Behåller.
För tjänstepensionen är det Swedbank Robur Indexfond USA som gäller och den fortsätter också stiga. Behåller.

Mars månad var rent överjävlig med VAB i mängder. Därför blev våra löner högst mediokra denna månad, trots påökt i kuvertet. Vi kan lägga undan 10% av nettoinkomsten, men då blir det inte mycket över i "månadspeng" till oss var. Nåväl, det är inte synd om oss, det finns de som har det mycket värre. Vi har ju till och med en tjusig studsmatta på ingående. Vi får studsa bort maj och hoppas på fint väder. :)
Man skall aldrig drabbas av panik, men drabbas man skall man se till att drabbas först.

Horizon

Inläggav Horizon » 6 maj 2015, 21:35

UBS (Lux) EF Greater China (USD) P åker ut med rumpan före. Har helt tappat stinget. Vi får hoppas den gör en rejäl upphämtning imorgon torsdag, så kanske jag kommer ur jämnt. Bytet från japanfonden till teknikfonden går segt. Lade ordern den 27 april och den nya fonden syns ännu inte på kontot. Står att det ska synas idag, men jag vet inte om jag orkar sitta uppe så länge och kolla... :)

Nåväl, jag klår fortfarande index. Min portfölj visar +15,53% och SIX30 Return Index visar +11,32%. Tåget rullar vidare.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 6 maj 2015, 21:55

Horizon skrev:UBS (Lux) EF Greater China (USD) P åker ut med rumpan före. Har helt tappat stinget. Vi får hoppas den gör en rejäl upphämtning imorgon torsdag, så kanske jag kommer ur jämnt. Bytet från japanfonden till teknikfonden går segt. Lade ordern den 27 april och den nya fonden syns ännu inte på kontot. Står att det ska synas idag, men jag vet inte om jag orkar sitta uppe så länge och kolla... :)

Nåväl, jag klår fortfarande index. Min portfölj visar +15,53% och SIX30 Return Index visar +11,32%. Tåget rullar vidare.

Säg till när du drar dig ur! 8)
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 7 maj 2015, 14:59

Så här i närstrid så är köpedagen lite avgörande för exakt hur resultatet gått.

Robur Ny Teknik har varit den fond som både klarat månaden och veckan bäst av mina innehav. På veckan endast -1,3 % ner. En fond jag inte riktigt begriper. Finns relativt få som liknar den. Lång och otroligt jämn utveckling. Tyvärr skulle vårt innehav varit större. Ligger väl något viktad över 6 % i portföljen. Månadens resultat är över 6 %. Vilket utskåpar det mesta.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 7 maj 2015, 15:37

Trendsökaren skrev:Så här i närstrid så är köpedagen lite avgörande för exakt hur resultatet gått.

Robur Ny Teknik har varit den fond som både klarat månaden och veckan bäst av mina innehav. På veckan endast -1,3 % ner. En fond jag inte riktigt begriper. Finns relativt få som liknar den. Lång och otroligt jämn utveckling. Tyvärr skulle vårt innehav varit större. Ligger väl något viktad över 6 % i portföljen. Månadens resultat är över 6 %. Vilket utskåpar det mesta.

Största innehav:

Net Entertainment NE AB B 7,26 %
Ambu A/S B 7,10 %
Industrial & Financial Systems AB B 6,10 %
BioGaia AB B 5,36 %
Swedish Orphan Biovitrum AB 4,93 %

2/3 i Sverige resten i västeuropa - drygt hälften teknik, 1/4 sjukvård så lite småskvättar övrigt. Små utvecklingsbolag, ganska intressant kan jag tycka. Verkar lätt för dem att finansiera sig i dagsläget?
- ordspråk från England

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 7 maj 2015, 19:25

Robur Ny Teknik är en fond som följt oss några år. Klippfast uppträdande. Sharpekvot 2,42. Upp 1 % idag och 21 % på tre månader. Men vet att den kan räknas som en svensk/nordisk fond men vad företagen gör vet jag icke och hur de väljer bolag.

Den var dock borta några dagar i samband med att teknikfonder rasade i början på mars. Men den kom tillbaka.

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 8 maj 2015, 14:36

Trendsökaren skrev:Robur Ny Teknik är en fond som följt oss några år. Klippfast uppträdande. Sharpekvot 2,42. Upp 1 % idag och 21 % på tre månader. Men vet att den kan räknas som en svensk/nordisk fond men vad företagen gör vet jag icke och hur de väljer bolag.

Den var dock borta några dagar i samband med att teknikfonder rasade i början på mars. Men den kom tillbaka.

Jag missförstod kanske, men är det så du undrar vad fonden investerar i så kan du kika här:
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden. ... -ny-teknik

Tidningen Dagens Industri påminner förresten idag om att "hittills har småbolagen klarat nedgången bra. Men nya börsfall kommer att drabba dem hårdast". En anledningen sägs vara att när utländska investerare kör vinsthemtagning så är det större företag man investerat i så initialt påverkas inte småbolagen.
"you gotta do what you gotta do"

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 8 maj 2015, 20:32

Om man sysslar med någon variant av TA eller Momentum så är det så att alla trender har ett slut och en början. Det är omöjligt att hitta exakt rätt speciellt om man sysslar med längre trender. Det verkar fortfarande som att småbolag ha en trend. Småbolag anses gå bra i uppgångsfaser och sämre i nedgång.

Robur Ny Teknik är däremot lite svårare att först sig på. Den har exakt samma Sharpekvot som KPA 1. KPA 1 är en fond som har 55 % ränta. Då enkalre att få en avkastning i förhållande till risk. Sharpekvoten är ett sätt att beskriva relationen risk och utdelning. För att tillhöra ett smalt område en liten börs så uppträder Robur Ny Teknik extraordinärt. Det är detta jag inte förstår.

Ny Teknik ökade idag med 2 % vilket är tydligt över vad en svensk indexfond klarade.

Horizon

Inläggav Horizon » 17 maj 2015, 11:57

Himmelsblå skrev:
Horizon skrev:UBS (Lux) EF Greater China (USD) P åker ut med rumpan före. Har helt tappat stinget. Vi får hoppas den gör en rejäl upphämtning imorgon torsdag, så kanske jag kommer ur jämnt. Bytet från japanfonden till teknikfonden går segt. Lade ordern den 27 april och den nya fonden syns ännu inte på kontot. Står att det ska synas idag, men jag vet inte om jag orkar sitta uppe så länge och kolla... :)

Säg till när du drar dig ur! 8)

Hehe, det ska jag. Du kan se kommande "breaking news" här i min dagbok. :)

Efter försäljningen av UBS (Lux) EF Greater China (USD) P så sitter jag på lite pengar. Jag lurar på om inte råvaror är på väg upp nu, därför gör jag en "hälften in" i Allianz Global Metals and Mining A. Trenden där är lite uppåt och drygt 10 procent på en månad även om det ser slagigt ut. Fortsätter den att se bra ut åker kanske andra hälften in. Vi får se, det blir ett litet test.

Bild

Horizon

Inläggav Horizon » 24 maj 2015, 22:20

Nä, det där blev inge bra. Ner, ner och ner och sedan passerades gränsen för när min strategi säger sälj. Allianz Global Metals and Mining A åker ut igen. Det var en svag trend och en chansning som inte gick hem. Förlusten inte särskilt stor och har jag lite tur så går den upp och ger mig ett bättre NAV vid försäljningen. Likviden får ligga tills jag hittar något annat intressant. Godnatt.

Horizon

Inläggav Horizon » 25 maj 2015, 22:54

Det fick bli en ökning i Swedbank Robur Ny Teknik. Den trenden får anses stabil än så länge.

Bild

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 26 maj 2015, 13:53

ja, det var en satans fond att gå bra. Man blir lite sugen ändå... :)
- ordspråk från England

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 26 maj 2015, 14:30

Den har varit en av de stabilaste fonderna under många år. Den sista tiden har det inte funnits något liknande.

Just nu mitt/vårt största enskilda innehav av en trendsak. Omkring 10 % av totalen.

Alltid roligt när man har just den fond som går bäst eller som ligger i täten.
Sista tiden har det annars varit svårt att få avkastning.

Återgå till "Dagboken"