Horizon

Hur går det för dina placeringar idag?

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Horizon

Horizon

Inläggav Horizon » 9 februari 2011, 18:39

Portföljen i dagsläget (andel inom parentes):

Aktier:
* BlackPearl > 73%
* NeuroVive > 3%

Fonder:
* Avanza Zero > 13%
* Spiltan Ränta Sverige > 11%

Hög risk någon? :D

Det var egentligen inte tänkt att BlackPearl skulle utgöra en så stor del av portföljen, men aktien har gått som tåget och jag har inga planer på att sälja än på länge. Hittade aktien under 2009 genom Kalles farsas blogg på Redeye. Tänkte sälja den när företaget blir uppköpt, eller om ledningen börjar sälja av aktier. Vi får se hur det går.

NeuroVive dök jag också på genom en blogg. Tycker att deras produkter verkar jättespännande och lyckas de nå marknaden kan min lilla chanspost bli mycket värdefull.

De pengar jag lyckas spara undan månadsvis åker in i Avanza Zero och Spiltan Ränta Sverige. För AZ kör jag en enkel MA-strategi som säger när jag ska köpa och sälja.

Intressanta köpkandidater:
* ShaMaran Petroleum Corp. (mera ööölja!)
* Integra Gold Corp. (mera guld!)
* Rock Energy Inc. (mera ööölja och gaaas!)

Just nu rör jag inte så mycket i portföljen utan utökar lite i AZ och räntefonden när jag kan. Skulle gärna starta en liten portfölj baserad på "Small dogs of the OMX30" (se min tråd i TA-delen av forumet) men det är ont om likvider när man har ett gäng barn och båda paranteserna inte jobbar heltid. :)
Senast redigerad av 1 Horizon, redigerad totalt 3 gånger.
Man skall aldrig drabbas av panik, men drabbas man skall man se till att drabbas först.
Gud finns överallt hävdade han och slog vilt omkring sig.

Horizon

Inläggav Horizon » 11 februari 2011, 22:59

BlackPearl upp 5,4 procent idag. Den aktien är helt underbar. En kul grej är att jag åtog mig att investera en större summa pengar åt mina svärpäron mot att jag får halva vinsten när vi väl säljer. Jag satte rubbet i BlackPearl till ett GAV på 18 kronor. :)
Man skall aldrig drabbas av panik, men drabbas man skall man se till att drabbas först.

Kriik

Inläggav Kriik » 12 februari 2011, 01:10

Jag är lite avundsjuk på alla som klev på Pärlan tidigt...nu undrar jag om det är för sent :(

Användarvisningsbild
Spencer

Inläggav Spencer » 12 februari 2011, 08:33

Oj, fin uppgång i Blackpearl. Hur resonerar du kring att ta hem delar av vinsten?

Horizon

Inläggav Horizon » 12 februari 2011, 23:14

Spencer: Jag tänker inte ta hem några delar av vinsten, här ska allt hem! :)

Som jag skrev ovan hoppas jag kunna vara med till det ljuva slutet då något stort kinesiskt oljebolag öppnar hästhandlarplånboken och slantar upp för hela BlackPearl. Jag missade Tanganyika Oil och vill vara med den här gången om man säger så. Alternativet är att ledningsgruppen (eller om det så bara är Mr. Festival) börjar sälja av aktier, då gäller det att hänga med och kanske göra sig av med en tredjedel eller så för att sedan bevaka utvecklingen. Vi får se (tm).

Om det skulle gå åt fel håll använder jag mig av en sorts glidande stoploss som jag flyttar upp när vissa kriterier uppfyllts (kombinerar med MA). Just nu ligger stoppen runt 43 kronor. Man kan säga att det är en variant på vad Stan Weinstein skriver om i boken "Secrets for profiting in bull and bear markets". Man ska dock vara lite försiktig med stoppar i såna här aktier. I början brände jag många sköna tusenlappar på för tajta stoppar då aktien slog upp och ner ordentligt under början av 2010.

Kriik: Jag tror inte alls att det är för sent att hoppa på båten (men du gör det på egen risk ;)). Även om stora delar av uppgången är avklarade finns det potential för mycket mer. Jag är dock försiktig general (man ska inte gapa efter allt) och nöjer mig med vad jag har inne för tillfället. Dessutom har jag fler intressanta projekt att skicka pengar i tänkte jag. :)

Liten uppdatering kring NeuroVive: Har anmält mig till aktieträff i Vara denna månad och då kommer NeuroVives VD Mikael Brönnegård och pratar om företaget och deras forskning/produkter. Ska bli intressant att lyssna!

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 13 februari 2011, 13:20

Vi ligger alla i rännstenen, men vissa av oss har blicken mot stjärnorna.

-Oscar Wilde

Horizon

Inläggav Horizon » 13 februari 2011, 16:19

Dröm stora drömmar så riskerar inte småproblem på vägen att överskugga dem. :D

KristoferB

Integra

Inläggav KristoferB » 21 februari 2011, 21:33

Ska nog gå in i Integra nu...

Verkar vara spännande läge!

Horizon

Re: Integra

Inläggav Horizon » 21 februari 2011, 22:59

KristoferB skrev:Ska nog gå in i Integra nu...

Verkar vara spännande läge!

Ja, nog är det spännande alltid. Väntar på rapporten i början av mars, sen kan det gå antingen rakt upp i himlen eller ned som en jordfräs. :)

Jag har några tusingar undanstoppade för en liten chanspost i Integra. Kan vara kul som krydda (som om inte NeuroVive är nog för mig...) i portföljen. Vi får se hur det blir de närmaste dagarna.

http://stockcharts.com/h-sc/ui?s=ICG.V

Horizon

Inläggav Horizon » 22 februari 2011, 12:50

Portföljuppdatering:

Ökade i BlackPearl. Fiskade och kom över ett gäng till det facila priset av 51 kronor och 75 öre per aktie.

KristoferB

Integra

Inläggav KristoferB » 24 februari 2011, 20:08

Jag har också ökat i BlackPearl, både på 48 och 47.

Och handlat i Integra - 4000 st blev det. Nu har kursen fallit, bara hoppas att det är lite oro innan rapporten. Kommer den i början av mars?

Lucara och Shamaran står på tur, men jag är inte tillräckligt likvid efter ökningen i Pärlan. Kanske väntar till de båda kan handlas i Sverige.

Men nu hoppas jag på Integra!

Horizon

Inläggav Horizon » 9 mars 2011, 22:42

Det har varit några spännande dagar med BlackPearl. En duktig dipp pga vinsthemtagningar och en förmodad "nedtryckning" av stora institut. Något man får leva med när det gäller en aktie med lägre omsättning och som handlas på en mindre lista. Gäller bara att vara iskall och följa sin plan.

Än har inte min strategi visat sälj och nu verkar det förhoppningsvis vända. Funderar på att lägga in mer pengar i aktien nu när det är "rea". Caset ser fortfarande finfint ut och jag tror på en strålande exit framöver.

Horizon

Inläggav Horizon » 23 augusti 2012, 08:57

Oj, längesen jag skrev något här. Kortfattad uppdatering är att jag sålde av hälften av BlackPearl när de trillade ner till 48 kronor, resten sålde jag vid ca. 40 kr om jag inte minns fel. Sen låg jag och swingtradade runt 28-35 kronor och gjorde mig några fina hackor som faktiskt resulterade i kontantinsatsen till vår nya bil. Jäkligt skönt att för en gångs skull gör _något_ rätt i livet. :)

Sedan i våras är jag lång i BlackPearl igen med ett GAV på 30 kronor och det har varit rätt svettigt när aktien dippat under 20 kronor. Tror dock på företaget fortfarande och nu har den ju hämtat sig lite, men det är ändå med viss nervositet man följer kursrörelserna.

Min gamla slatt i NeuroVive ligger kvar och brakar längre och längre ner i källaren. En riktig sjunkbomb som någon sa. :D Men hoppet är det sista som lämnar en som bekant. Mina fjuttiga tusenlappar kanske blir värda en miljard någon gång i framtiden när cyklosporinläkemedlet når marknaden och visar sig vara en riktig framgångssaga. Vem vet.

Resten av mina pengar (liksom PP) ligger i räntebärande och lite råvaror. Har inte riktigt vågat mig in igen och tiden/intresset för investerande har varit lågt då föräldraskapet tagit väldigt mycket tid och ork. Men nu känner jag hur jag börjar vakna till liv igen. Frugan har precis börjat jobba igen så nu kanske vi kan få över lite mer än några hundralappar varje månad när alla räkningar är betalda. :)

Horizon

Inläggav Horizon » 14 september 2012, 18:10

Vilken tur att man inte köpte ShaMaran i februari 2011... och vad synd att man inte vågade bottenfiska för några dagar sedan... :)

Upp 53 procent idag efter ett större oljefynd (Atrush II) i Kurdistan.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 15 september 2012, 15:57

Horizon skrev:Vilken tur att man inte köpte ShaMaran i februari 2011... och vad synd att man inte vågade bottenfiska för några dagar sedan... :)

Upp 53 procent idag efter ett större oljefynd (Atrush II) i Kurdistan.

Kurdistan??? I Turkiet, Irak eller Iran?
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Återgå till "Dagboken"