Himmelsblå portföljdagbok - Utmärkta Börsråd (U.P.A)

Hur går det för dina placeringar idag?

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Himmelsblå

Re: Himmelsblå portföljdagbok - Utmärkta Börsråd (U.P.A)

Inläggav Himmelsblå » 16 december 2017, 12:30

Som Jag förstår det är H&M ett relativt stort innehav procentmässigt hos dig. Dessa likvider är perfekta vid en allmän nedgång som bör startas under 2018 och möjligen pågå under x antal månader el år. H&M tog ett större lån i början av året. Vet du vad det gick till?

Problemet för HM i detta läget är ju att en väldigt stor del av vinsten delas ut. Historiskt har de klarat att växa organiskt med löpande intäkter ändå. En del av deras framgångssaga. Nu har investeringsbehovet ökat, och för att kunna hålla uppe utdelningen ändå har de tagit lån. Skulle vinsterna då falla... jaha, då tvingas de minska utdelningen. Jag tror tyvärr att det kan ligga i korten...

Som läget är nu har man fallande försäljningen till vikande marginaler. Det är illa på riktigt... de störtar med spinn nu så att säga. Är Svampen en skicklig nog pilot? Jag har skrivit tidigare att de behöver ta in någon topp-VD, en stjärna med handlingskraft.

Jo, det är en fet likvid.

Intressant om Lupe, jag har en del att läsa in mig på. Är där den typen av händelser i korten så är det ingen kandidat för häcklopp. Har letar man aktier som tråkigt och stabilt segar sig uppåt.

Kanske Telia igen.. haha, nej jag spyr på det pappret... Tele2? :D
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 16 december 2017, 14:00

Jag behöver ju inte sälja för att skydda likviden. Den är 100% skyddad så länge den ligger ITM på hedgen. Det är värt att notera.

Jag kan lugnt avvakta utvecklingen den närmsta tiden!

I och med försäljningen av den hedge som gick ut i fredags så skyddades jag även från prisfallet ned till 190.

Bonnröta typ. Varför man kallar tur för röta vet jag dock inte, ej heller om lantbrukare historiskt har haft speciell tumme med fru Fortuna. Jag gissar uttrycket har att göra med att man som okunnig (bönder anses ju obildade i folkmun) hade en tur man inte riktigt förtjänar.

Därför kallar man idag bönder för lantbrukare, på det att lantbrukarna icke skola bliva ledsna. Håll dock i minnet att aldrig kalla en lantbrukare för bonde!!! :D
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 18 december 2017, 10:40

HM fortsätter ju att falla och då minskar tidsvärdet på hedgen en skvätt, annars kan det kvitta.

Intressant utveckling onekligen.

HM kommenterar att de gjort misstag, identifierat dessa och rättat till dem. Det låter inte som HM det där, det låter lite cirkus... låt mig gissa att självförtroendet inte är på topp i organisationen.
- ordspråk från England

volla

Inläggav volla » 20 december 2017, 12:46

Himmelsblå skrev:

HM kommenterar att de gjort misstag, identifierat dessa och rättat till dem. Det låter inte som HM det där, det låter lite cirkus... låt mig gissa att självförtroendet inte är på topp i organisationen.

Synnerligen intressant! Självförtroendet var väl på topp lite för länge...men självförtroende brukar ju som bekant kopplas till prestation :)

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 20 december 2017, 12:59

HM kan en dag komma att bli en jävligt intressant kandidat. Sagan är ju inte över för alltid med detta.

Men jag drar mig ur nu... skall bara lyfta på arslet och faktiskt sälja. Så blir planen att ligga likvid.

Mitt eget självförtroende är också naggat i kanten. Jag har inte haft många rätt 2017 och det gnager på såväl lust som riskaptit.

En smula semester från optionshandeln skall jag ta. På "Att-göra-listan" finns förutom sälj på HM och dess put att även köpa indexput 8X. För hedgen av den långa portföljen.

Jag får även hålla ett öga på SAAB och dess hedge. Den löper ju 8O370 och vi vet inte om vi får besked innan den går ut. Det har inte varit några läckor heller från US Airforce (Indien läcker ju som ett såll) och SAAB-aktien ligger ganska platt inför beskedet. Jag gissar att SAAB rör sig ungefär plus/minus 100 SEK på beskedet, men att den efter positivt besked kan hamna i momentum uppåt på diskussioner kring vad andra länder skall köpa för skolflygplan. Hursomhelst, jag vill gärna passa på att både förlänga hedgen och flytta upp den om möjlighet ges. Alltför mycket tidsvärde vill jag inte investera i dock.

---

CAR mäklar affärer internt (R) till kursen 451,37.

Någon större investerare bettar alltså på en upphandling av Boeing/SAAB T-X i någorlunda närtid. Svårt att tolka på annat sätt. Vi får ju aldrig reda på vem, men kanske något för USAs motsvarighet till FI att kika på.

Det handlar då om 10000 aktier eller ca $500.000 för jag tror ju det är en jänke som sitter nära upphandlingsprocessen... eller vad tror ni? :alien:

Idag är anonyma storköpare... med ett netto på ca 20.000 aktier. Storsäljare är SEB med nästan samma antal.

Det internationella kapitalet verkar positionera sig för en order... :cyclops:

---

HMB + HMB8O190 sålda för 191,90

Lägger man till den andra hedgen är vi uppe i 207,40

Men jag hade ett gav på 220 ca och har betalt för hedge och calls så en rejäl förlust som svider totalt.

Kvar ligger call 8L210... hoppet är det sista som överger en....

Lagt bud på en OMX308X1120 @ 11,00

Så får vi se...

----

Market-maker är snål idag, men jag gör mig ingen brådska med en putten... loggar ut och tar en kaffe... :D
- ordspråk från England

volla

Inläggav volla » 20 december 2017, 13:41

Himmelsblå skrev:

HM kan en dag komma att bli en jävligt intressant kandidat. Sagan är ju inte över för alltid med detta.

Men jag drar mig ur nu... skall bara lyfta på arslet och faktiskt sälja. Så blir planen att ligga likvid.

Mitt eget självförtroende är också naggat i kanten. Jag har inte haft många rätt 2017 och det gnager på såväl lust som riskaptit.

En smula semester från optionshandeln skall jag ta. På "Att-göra-listan" finns förutom sälj på HM och dess put att även köpa indexput 8X. För hedgen av den långa portföljen.

Jag fick slita hårt för att ta mig ur HM innehavet med liten vinst själv också tidigare. Var ju ett litet innehav dock.

Nu vet jag inte vad du har för GAV, men om du tror det kan finnas viss uppåtpotential kan det vara intressant kolla in ratioreparationsstrategier.

En grej jag själv gjort ett fåtal gånger när jag vill ur ett innehav som inte blivit vad jag tänkt. Jag tror på det här med att ibland kliva ur och in gradvis. T ex kan man ju köra flera covered calls i olika nivåer för att komma ur bit för bit och få in lite kassaflöde medan man avyttrar. Går de till lösen är man ju med på det, blir det förfall upprepar man osv, men man slipper binda upp allt på en specifik lösen-nivå.

tex aktie ABC GAV 100 kr 5000 st aktier.

Utfärda CC 20 st @ 105 kr

Utfärda CC 20 st @ 110 kr (någon månad fram)

utfärda CC 10 st @ 115 kr (ännu lite längre fram i tid ev).

--------------

Skriv gärna hur du gör med indexhedgarna jag håller själv på med det och intressant om vi kan hålla igång en diskussion kring dem! Om jag förstått det rätt så kör du också naket precis som jag, inget utfärdande för att finansiera dem. I aktieoptioner försöker jag alltid få hedgen finansierad med utfärdanden men här har jag kört köp rakt av faktiskt!

Himmelsblå skrev:

HMB + HMB8O190 sålda för 191,90

Lägger man till den andra hedgen är vi uppe i 207,40

Men jag hade ett gav på 220 ca och har betalt för hedge och calls så en rejäl förlust som svider totalt.

Kvar ligger call 8L210... hoppet är det sista som överger en....

Lagt bud på en OMX308X1120 @ 11,00

Så får vi se...

Nu såg jag denna! :)

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 20 december 2017, 13:59

Uppåtpotential?? ...

Det kommer en tid när HM har hittat rätt igen. Ligger vi då med ett PE under 15 och vinsten återigen börjar öka, så tacka fasen för att HM blir ett case!

När detta mirakel sker? Det kan ju dröja till nästa decenium... Just nu lägger jag HM i samma korg på bevakningslistan som Getinge. Jag vill se konkreta bevis på att man åtgärdat det som spökar. Hos Getinge är det uppenbara ledningsproblem. Hos HM dels ledningen men man ligger fel rent strategiskt i affärsmodellen.

Detta gäller inte i all evighet amen, men tills något avgörande händer.
---

Tecknade de TR jag har i KP inför julhelgen, vet inte om jag sitter här så mycket i mellandagarna. (deadline 28/12)

Kan vara att jag inriktar mig lite mot BTA senare.... men jag har pyttsat in en del redan i KP.

Man kan ju också försöka rida på en uppåttrend när den väl är etablerad... kanske vi får vänta tills Weifa är inarbetad på riktigt i organisation och rapport?

Jag är rädd att market-makern vill slå mig på en 25-öring till. Jag la mig på fel sida mitten i spreaden, det brukar inte dator-roboten gilla...

Skiter i det, skall bli kul att se om det funkar! :D
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 20 december 2017, 17:36

Nehej, kraschputten gick inte igenom. Vi hade ju fallande börs på sluttampen där.

Egentligen vill jag ju ha den på 1100, jag är tillräckligt autistisk för att störa mig på asymmetrin om de övriga är på 1100... men den var inte ute till handel så...

Nå, imorgon får jag väl handla lite mer enligt market-makers önskan. Roboten styr mitt liv. :D
- ordspråk från England

volla

Inläggav volla » 22 december 2017, 00:11

Blev det någon kraschput Himmelsblå? :?

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 22 december 2017, 12:40

Jo, det skall det bli. Vi har ett svagt momentum nedåt så priset är kanske 10% högre nu än i somras för motsvarade papper... med tanke på vad jag gett tidigare för 12-månaders på 1100.

Men det får man ge ju... ofta är väl denna tiden på året positiv om årsrapporterna kommer in som förväntat. Men jag kan ju inte spela på det, det är ändå småpengar.

Det där med market-maker är kul. Man föreställer sig ju en tjurig och snål människa, men det är väl helt auto gissar jag. Den lönen vill väl ingen betala och jag har svårt att se att man kan leva på den låga handeln. Man får väl se det som en service bankerna ger?

KP köpte jag ju på 34 och dagens kurs på 33,50 och 1,50 per tr är ju fortfarande högre. Väl?

Nytt försök på OMX308X1120 @ 11,25 ... denna gången ligger jag rätt sida mitten i spreaden.

---

MM surar ändå. Säkert en bugg! :D
- ordspråk från England

volla

Inläggav volla » 22 december 2017, 13:56

Det där med market-maker är kul. Man föreställer sig ju en tjurig och snål människa, men det är väl helt auto gissar jag. Den lönen vill väl ingen betala och jag har svårt att se att man kan leva på den låga handeln. Man får väl se det som en service bankerna ger?

Nytt försök på OMX308X1120 @ 11,25 ... denna gången ligger jag rätt sida mitten i spreaden.

Ja det mesta av MM: s jobb är säkerligen automatiserat men det finns ju även vanliga människor, icke-marketmakers, i handeln (som du och jag) och någon enstaka gång kan det ju vara en vanlig dödlig som står som "motpart", men vi lär ju stå med MM som motpart 99% av tiden...

De är tjuriga och snåla oavsett om det är en människa eller algoritm :) Ibland kan man få psykbryt på MM. Intressant att man kan erbjuda bästa möjliga till MM och vid tillfällen ändå inte få igenom ordern (ovanligt, men har hänt mig några gånger). Då känns det som att de väntar på en kursrörelse som snart manifesteras.

Men det som gäller är ju att kursen går upp och ner och vår moneynessnivå (ATM, ITM OTM) hela tiden förändras och de är snabba som hajar att invänta rätt tillfälle att låta ordern gå igenom. Dvs precis vid en brytpunkt där de själv får edgen. De handlar alltid efter edge då de ju struntar i riktning. De är mest intresserade av sitt optionslager som ska deltaneutraliseras (bland annat i betydelsen riktningsoberoende) och det är totalt ointressant för dem huruvida du och jag tjänar pengar eller inte. Det som är viktigt för dem är den teoretiska edgen, i spreaden vinner de alltid mot oss, vilket vi innerst inne vet...

Jag brukar försöka göra ungefär så här:

Aktie ABC spread 8,00-9,00 kr. Teoripriset brukar ligga ungefär i mitten av spreaden (men man måste vara vaksam där! Det händer att marknaden förefaller urspårad). teoripriset, "fair value", är vad den kan anses vara värd i varje givet ögonblick och ändrar ju sig hela tiden efterhand som bland annat aktiekursen ändrar sig i relation till den specifika optionen som hela tiden får olika varianter av moneynessnivå. De dynamiska grekerna hänger med där hela tiden.

Så i ett "normalfall" är då teoripriset 8,50 (teoripriset nära eller motsvarande mitten av spreaden). MM kommer i normalfallet inte gå med på att ge oss det priset. Om vi då vid ett köp av en option bjuder 8,55 istället så har MM fått 5 öre i teoretisk edge. Då finns möjlighet att han nappar.

Problemet som jag ser det är den psykologiska fällan man lätt sätter sig själv i...Att jag själv ibland "glömmer bort" att realtidskurserna hela tiden svänger och nivåerna ändras mer än man vill inse, och därför har jag realtid även på optionskurserna, annars kan det bli väldigt missvisande...Så i ett snabbt ögonblick, där kursen svängt litegrann, får man plötsligt napp och tycker att man fått vad man vill ha...Men i praktiken har det snabbt uppstått en teoretisk edge för MM som nappat blixtsnabbt. Några minuter senare är läget annorlunda igen.

Så mot MM i spreaden är vi rökta, men det är ju inte meningen att det är där vi kommer ha en edge. Vi måste fixa vår tilltänkta edge på annat sätt.
De "positioner" som en MM har är ju knappast någon liten vagga, ratiospread, butterfly eller whatever. De har ett enormt lager av optioner som inte kan definieras som en "position" i den betydelsen som gäller för oss. De kämpar hela tiden med att t ex deltaneutralisera, att plocka bort olika typer av risker från grekerna i sitt gigantiska optionslager av utfärdade och köpta i en enorm "röra". De köper in aktielager för att hedga vissa optioner osv osv. De kan alltid ta andra sidan av vår trading genom att de redan har vunnit en del edge direkt vid etablerandet (i spreaden).

Ursäkta, nu blev det lite långt inlägg här. Tycker själv det är intressant att fundera kring sånt här men sorry om det blev too much här :(
Senast redigerad av 1 volla, redigerad totalt 22 gånger.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 22 december 2017, 15:43

Till sist gick den igenom på 11,50, men då steg ju börsen lite.... så jag gissar att Volla har rätt. Men man skall ju inte acceptera 12 om spreaden som nu var 10,25 - 12,00. Man får vänta och vara tålmodig, och låta sitt bud stå ett tag.

På optioner med lite högre omsättning brukar det vara lättare.
- ordspråk från England

volla

Inläggav volla » 22 december 2017, 16:21

Himmelsblå skrev:

Till sist gick den igenom på 11,50, men då steg ju börsen lite.... så jag gissar att Volla har rätt. Men man skall ju inte acceptera 12 om spreaden som nu var 10,25 - 12,00. Man får vänta och vara tålmodig, och låta sitt bud stå ett tag.

På optioner med lite högre omsättning brukar det vara lättare.

Mycket klokt skrivet. Det har du helt rätt i Himmelsblå och jag vet att du är väldigt disciplinerad när det gäller orderläggning. Det vet vi som följt dig i några år! :)

Jag vill förtydliga hur jag menade där. Det händer att jag lägger order på riktiga "skräpoptioner", vid extrem katastrofhedge, dvs väldigt långt OTM och intresset obefintligt på marknaden. Då har det hänt att jag lagt mitt bud på högsta priset och fått vänta länge på napp ändå! Jag har inte möjlighet sitta uppkopplad mot börsen konstant och när det gäller far out of the Money skräpoptioner och insatsen är väldigt liten i reda kronor räknat har det hänt att jag valt att lägga budet nära eller på säljnivån. Det är i den kontexten, inte annars!

Så det Himmelsblå skrev är extremt viktigt! Man ska inte sätta sitt bud på säljnivån när man köper för då har man bjudit MM på för mycket edge!!!!! Det betyder att man över tid kommer förlora, garanterat!

aromata

Inläggav aromata » 22 december 2017, 16:40

Optioner verkar vara intressant. Men också krävande. Ni som handlar med detta, vilken överavkastning mot t.ex SIX30 Return Index får ni eller hoppas ni få? Är det mödan värt eller är det bara en rolig hobby?

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 22 december 2017, 17:17

aromata skrev:Optioner verkar vara intressant. Men också krävande. Ni som handlar med detta, vilken överavkastning mot t.ex SIX30 Return Index får ni eller hoppas ni få? Är det mödan värt eller är det bara en rolig hobby?

Jag har fasen inte haft överavkastning.... inte i år i alla fall. :evil:

Men det beror på hur man handlar, för många verkar optioner vara ett sätt att få stadig avkastning med lägre risk.

För andra chansar man lite gambling...

Men det är nog lite hobby också.
- ordspråk från England

Återgå till "Dagboken"