Himmelsblå portföljdagbok - Utmärkta Börsråd (U.P.A)

Hur går det för dina placeringar idag?

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Användarvisningsbild
jeppe

Re: Himmelsblå portföljdagbok - Utmärkta Börsråd (U.P.A)

Inläggav jeppe » 22 november 2017, 15:17

Himmelsblå skrev:
Moffar skrev:Stabilt med en ingång på 34 kronor innan emissionen.
Jag är inte så aktiv för tillfället, fegar lite med min daytrading även om Jag i min lilla värld ser positivt på dollar och energi. Den dagen dollarn sjunker är det guld och andra metaller som kan få en uppåt swing. Vill inte fibbla så mycket.
-Schysst att du delar med dig, som vanligt. Har du kvar ditt månadsutdelande Guld-certifikat å´vad hette det nu igen?

Kika lite på Opus... det tickar ju på och betänk deras strategi med funktionsförsäljning av diverse utrustning vilken jämn och fin intjäning man bygger upp. Hade man sålt prylarna istället hade det ju från början synts i bokslutet mycket kraftigare. Nu kör man EaaS, alltså att de liksom hyr ut grejerna.

Tror man missar lite där när man värderar?

Guldet gick jag vinst på och även en till på europeisk industriaktier som löste ut med rejäl vinst (ka-tjing). Det är ju autocalls då man kallar det för.

Så har jag på BRIC som blev inlåst men där de fem åren tickat ut till våren och försommaren. Där ser det ljust ut så länge inte världsbörserna kraschar.

Så har jag en mot Euro Pharma som ser dyster ut, ett av innehaven har kraschat rejält. Där kanske jag går med förlust men vi vet inte förrän om 3 år.

Just nu är det Avanzaportföljen som blöder med Lammet och HM. Jag vet, jag skulle lyssnat på dig... rub it in... :eye:

Nu blev jag nyfiken Himmelsblå , "autocalls" alltså vad är det häringa för grejor du har investerat i? Vi pratar inte vanliga aktier eller?
"you gotta do what you gotta do"

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 22 november 2017, 15:57

Autocalls = Struktureras produkt med en massa derivat i. Det finns olika varianter då.

Jag skall inte skaffa fler sådana då det låser upp penningarna under lång tid. Det är inget för den aktive placeraren annars vet jag inte om jag vill rekommendera dem eller snacka skit om dem.
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 22 november 2017, 21:08

Himmelsblå skrev:Autocalls = Struktureras produkt med en massa derivat i. Det finns olika varianter då.

Jag skall inte skaffa fler sådana då det låser upp penningarna under lång tid. Det är inget för den aktive placeraren annars vet jag inte om jag vill rekommendera dem eller snacka skit om dem.

Tack för svaret.
Jo jag upptäckte att pratompengar behandlade autocall redan 2015:
viewtopic.php?t=4608
(En som hette Himmelsblå skapade tråden och bla en som kallade sig jeppe blabbade lite - minnet är kort :D )
"you gotta do what you gotta do"

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 23 november 2017, 12:01

jeppe skrev:
Himmelsblå skrev:Autocalls = Struktureras produkt med en massa derivat i. Det finns olika varianter då.

Tack för svaret.
Jo jag upptäckte att pratompengar behandlade autocall redan 2015:
viewtopic.php?t=4608
(En som hette Himmelsblå skapade tråden och bla en som kallade sig jeppe blabbade lite - minnet är kort :D )

:drunken:

---

Nyheter om att man larvat sig i Indien och att det sänkt bomullsskörden. Tydligen en larv som käkar bomull. Rimligen stiger bomullspriserna på det. Dåligt för HM.

Ny botten idag och min hedge är ITM. Den varar ju bara till jul så det kräver aktivitet från min sida.

Trist alltsammans.
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 29 november 2017, 14:06

Det tar sig lite, men det krävs ett mirakel för att jag skall komma ikapp Pekka i år.

Opus ned lite idag, men det var väl slutcallen som studsade upp förvånansvärt högt. Vi närmar oss 7 igen.

jag säljer svingen vid 9... jag tycker och tror det är dags för lite driv uppåt. Lite positivt i rapporten, eller lite spännande rykten runt nye storägaren... maktkamp typ.... eller uppköp... eller att man fått ordern i New Jersey.... det behövs inte mycket menar jag för att det skall kunna driva upp rejält.

Tycker nyhetsflödet och PM i stort varit positivt.

HM på 194. Min hedge tar slut om tre veckor.
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 29 november 2017, 15:43

https://www.avanza.se/placera/telegram/ ... ia-vd.html

MTG köpte jag ju som en mikroinvestering för att få ihop mina tre superlånsaktier. Den har gått bra ju, upp 15%.

Inför kapitalmarknadsdagen meddelade MTG att bolaget ska sätta upp vad bolaget kallar en investeringsfond som ska investera cirka 250 miljoner kronor under de tre kommande åren i online-spel, e-sport och VR- respektive AR-spel.

"Det är konsensus i ledningsgruppen just nu: vi har aldrig sett bättre möjligheter i MTG:s historia än nu", sade Jørgen Madsen Lindemann också under kapitalmarknadsdagen och pekade bland på den ökande bredbandspenetrationen bland konsumenterna och på de varumärken MTG besitter.

Det grävs ju ner mycket fiber, och vad det lider går väl även jag över till bredband från ADSL. Det ser lite dystert ut bland mina grannars intresse dock vilket stör mig, men vad göra? Det grävs hursomhelst febrilt på många ställen och hela Stehag fick fiberbredband ifjol.

Den dagen jag får fiber ser jag över mitt mediainköp såklart. Då blir det fler kanaler.

En annan kul grej är att MTG stödjer optioner. Nu är väl likviditeten lite låg gissar jag men i alla fall.

Kanske jag köper fler MTG till långa portföljen om det blir pengar över efter FE med KP.

Jag noterar dock att MTG ligger med ett PE på 22 så vi har ingen undervärdering i dagsläget. Mer möjligen en intressant resa framför oss, om ledningen nu inte är fel på det.

MTGB8B360 @ 3,25 - 4,25 (kurs 327); impvolla på 23,18%

----

Lammhult har nu ett PE på 11,67 och över 4% dir avk.... nu köper jag fan snart ännu fler. Fånga fallande knivar och allt det där, men snacka om överreaktion på ett problem som bör gå att lösa på ett kvartal eller två.
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 30 november 2017, 11:57

ISK på 0,45% nästa år.

----

Min mikroinvestering MTG rusar idag... på reken från igår kanske?

Jag vinner en mosbricka eller två på det, inte mer. Det är lite hånt att min minsta lilla pyttegrej går som tåget när mina största Lammet och HM har kraschat ihop... men sådant är livet..

MTGB8B360 @ 10,00 - 12,00 .... :alien:

Det är storhandlarna (anonyma) som köper mest. Även CAR suger upp en del.

Småspararna och svenska banker verkar sälja. Störst nettosäljare är NON.
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 1 december 2017, 09:53

Hade otur när jag tänkte i morse... fick för mig att OS skulle gå i Nordkorea... så tänkte jag att det var ju helt åt helvete... men OS går ju i Sydkorea... det påstås vara skillnad... :alien:

HM gör paus nu i uppgången (?)... det som stressar mest är hedgen. Den går ut nu 15/12 dvs om 14 dagar.

Helst vill jag ju hedga på 200 och att det skall vara rejält OTM. Men den julklappen får jag nog inte, men en rimlig kostnad för att länga min hedge på 190...

Just nu

HMB8X190 @ 19,75 - 21,25

Uschiamej!
- ordspråk från England

aromata

Inläggav aromata » 1 december 2017, 14:16

Himmelsblå skrev:Hade otur när jag tänkte i morse..!

:D :D . Så det händer andra också ...

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 1 december 2017, 17:22

En mellandag men HM visar ju lite framåtanda i alla fall... :D
- ordspråk från England

Moffar

Inläggav Moffar » 8 december 2017, 12:35

Saknar både dig och MorfarGringo..Du har meddelande!

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 8 december 2017, 13:40

Moffar skrev:Saknar både dig och MorfarGringo..Du har meddelande!

Nej, jag har inget PM.

Lite stiltje i portföljen... spännande med SAAB TX, KPs FE osv men inga nyheter.
- ordspråk från England

Moffar

Inläggav Moffar » 9 december 2017, 10:48

Ja, Nä...-Nu hittar Jag inte mitt PM till dig.
(Det var inte mer än en liten kärleksförklaring runt att Jag saknar dina inlägg)
Hoppas såklart allt är bra med dig, och passar på att fråga;
- Vilka aktier har du på bevakningslistan?
Hur tänker du om att USA nästintill är upp tjugo procent i år och att hysterin kring bitcoin nu kan få ett abrupt slut. <Hedgefonder>.
DVS, lättar du på innehaven? kopplade säljoptioner eller ökar du?
Det är alltid intressant med dagsform och de pragmatiska tänk vi medlemmar har, gällande våra depåer.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 9 december 2017, 10:58

Moffar,

Jag har ju gått ur det mesta som jag sett som cykliskt. Visst kommer t ex även HM hänga med en dipp nedåt, men jag ser nog ändå en begränsad fallhöjd där? Kanske önsketänkande...

Jag har ju även mina kraschputtar som gör att jag kan ligga kvar i marknaden.

Har iofs kvar Nibe, Husqvarna och VBG.

Opus, KP, HM, SAAB.... det är inte där kraschen har sitt centrum... peppar, peppar...

Bitcoin är som sagt inte min grej. Jädra ful logga dessutom!

Nej, det är KP som gäller... kan man sitta i mellandagarna och lattja med TR när man smälter julgrisen.
- ordspråk från England

Moffar

Inläggav Moffar » 9 december 2017, 12:00

Nibe 80:30kr
Karo Pharma 36:60kr
ICA 304:10kr
Axfood 159:30kr
BitcoinXBT 554:70kr

Att fiska billiga teckningsrätter dagarna före nyår hoppas Jag också att göra. KP är mitt absolut största innehav.
Teofil har gjort en bra sammanställning på karo42 forumet. Ihopklippet påvisar ett tydligt handelsmönster i de forna företrädes-emissionerna.
Vad gäller bitcoins utseende eller framtid bryr Jag mig inte ett skvatt. Det har varit en schysst resa att ackumulera "flis".
Nu har Jag sagt -Stopp! och är tacksam för den trend som varit.
Jag har inga Nibe kvar tyvärr. Tjugo procent upp senaste tolv månaderna är fantastiskt. Nibe är väl alltid relativt högt värderat? En fin tillväxtmaskin med goda framtidsutsikter. Undrar hur Melker tänker kring sitt innehav i Nibe.

H&M´s kanibalisering är helt klart ett problem för de fysiska butikerna. De nyblivna föräldrar som hjälper HM med (enligt mig) deras absolut starkaste gren, barnkläder; har mer internetfokuserat handel. Att pröva kläder på ungar i en affär är galet i jämförelse med att göra det i lugn och ro hemma. Även om deras avgift för att returnera är liten så tror Jag det sticker i ögonen på konsumenter. Jag behöver inte skriva min inställning till klädelbolaget, du vet. Hennes har muskler att förändra och Jag tror de kommer förändra mycket under 2018. -Må väl, så hörs vi!

Återgå till "Dagboken"