Himmelsblå portföljdagbok - Utmärkta Börsråd (U.P.A)

Hur går det för dina placeringar idag?

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Himmelsblå

Re: Himmelsblå portföljdagbok - Utmärkta Börsråd (U.P.A)

Inläggav Himmelsblå » 18 oktober 2017, 11:15

volla skrev:
Kikar lite på put på SAAB då. Vad jag främst är ute efter är att skydda mig mot negativa nyheter gällande T-X och Gripen E till Indien.

Nu är det rapport i nästa vecka och impvollan ligger på 23% för mars nästa år och 26% för november. För marsoptionen kan jag köpa en 370, men tills nästa sommar har jag att välja på 390 och 350. Dagskursen är strax över 400.

Vad tror jag om rapporten? SAAB har en tendens att överraska negativt vid rapporter, i alla fall den sista tiden. Företaget utvecklas ju extremt starkt och det finns många pockande projekt att gräva ner pengar i. De utlovade marginalförbättringar har inte infriats.

Så på ett sätt hade jag velat skydda mig mot en korrigering vid nästa rapport... men kanske rapporten även drar upp impvollan för de lite längre löptiderna? Och... jag hade gärna velat ställa på 370 till juni, men där kanske jag får vänta för länge innan den prissätts.

Besked om T-X förväntas ju innan årets utgång, och ju närmre vi kommer beskedet så borde impvollan stegras?

Det bästa är nog att köpa en mars-put på 370 ungefär nu... den kostar ca en tia styck. Jag behöver 4 st.

8O370 har väl ett rätt rimligt pris. En fråga Himmelsblå, det ser ut som att du har någon anledning att köra med hedge över jan-mars också? Kommande information efter årsskiftet? För som jag förstår det så är inte en put bara över nästa veckas rapport något alternativ?

Jag utgår från att T-X blir försenat och hade kunnat tänka mig att hedga till midsommar t o m. När har något liknande blivit färdigt i tid???
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

volla

Inläggav volla » 18 oktober 2017, 11:17

Jag utgår från att T-X blir försenat och hade kunnat tänka mig att hedga till midsommar t o m. När har något liknande blivit färdigt i tid???

Ha ha! Då är jag med! :)

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 18 oktober 2017, 12:11

Och Getinge faller... men inte hejdlöst. Ett par-tre procent så här inledningsvis...

GETIB7L157.71X @ 2,35 - 3,35

GETIB7X147.86X @ 2,55 - 3,30

Vad bra att jag kom på bättre tankar... och trevligt att jag inte köpte en long call eller fixade till mig en syntetisk termin!!!

Jävla Getinge...

STOCKHOLM (Direkt) Medicinteknikbolaget Getinges ebita-resultat före engångsposter blev 659 miljoner kronor i det tredje kvartalet 2017. Analytikerna hade i genomsnitt siktat på ett ebita-resultat om 903 miljoner kronor, enligt SME:s sammanställning.
Getinges omsättning för kvartalsperioden uppgick till 6.696 miljoner kronor. Analytikerna hade väntat sig en nettoomsättning på 6.864 miljoner, enligt SME Direkt.
Orderingången uppgick till 7.334 miljoner kronor, förväntat var 7.199 miljoner.
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 19 oktober 2017, 08:58

Trist börs. Jag väntar bara på att HM skall röra på sig uppåt lite så att jag kan ställa en call.

Så väntar jag på KP och deras FE

Så väntar jag på allehanda rapporter fr o m nästa vecka.

Ibland går tiden väldigt sakta.

----

Tele2 kanonrapporterar. Den ligger i min mors portfölj.

Idag skall jag snacka med mor om att sälja Spiltan Investmentbolag och köpa KP. Hon får det att fundilera på tills nästa vecka.
- ordspråk från England

Moffar

Inläggav Moffar » 19 oktober 2017, 10:07

Du jobbar dagtid har jag förstått?
Att köpa en klump KP med tre fyra kvartal fram trorjag är en bra investering även om en större macrohändelse händer.
Nertryckt då ingen vet var/vad som kommer hända. 2 November är om 10-12 dagar.
Weifa är ett mkt defensivt köp som säljer genom många kanaler i alla väder.
Får Lönner ihop Weifa med Karo så tvekar jag inte på de synergier på 500milj/år, som kan komma inom 3 år.
Om tre år lär styrelsen gjort flertalet aktieägarvänliga affärer. Jag är nu inne på mitt 4 år som ägare.
Skönt att förstår det jag investerar i. 2 emissioner på ett år är precis vad Lönner gjorde i början av Meda-bygget också.
Även om "man" inte har en krona till emissionen så är "man" en vinnare endå. Nytt bolag i företaget och inkomst i form av FE-rätter är inte fy skam. Vi tar det när det kommer Himmlablå.

Capio dök 8 procent på sämre utsikter i bla Frankrike, jag sätter företaget på min lista och kommer följa - och lära.
De köpte nyss ett sjukhus till iaf.
Capio 42.10:-

http://karopharma.se/projektportfolj/er ... ch-cancer/

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 19 oktober 2017, 16:35

Jo, jag hade min mor att sälja Spiltan Investment idag. Hon har haft den ett bra tag, mer än 2 år och sedan hon började med ISK:en på SHB. Det var nog första rådet hon fick av mig... köp Spiltan Investmentbolag. Uppgången var ca 65% tror jag... så där var en vacker liten slant. Spöat idex med hästlängder har den fonden gjort, fanstastisk bra fond för sitt pris!!!

För stor slant för att sätta allt i KP... så jag har att fundera till nästa vecka på vad som i övrigt skall investeras i... torrt krut funderar jag inte så mycket på då dessa pengar bara är en del av ekonomin. Min mor har mycket på sparkonto på SBAB eller var hon har pengarna. Men ändå... det kan kanske ändå finnas anledning att stoppa in lite pengar i Spiltan ränta... så att det finns utrymme att göra affär om något dyker upp? Flexibiliteten blir så svår om allt skall vara på börsen. Så det lutar kanske åt att stoppa undan en liten likvid.

Men annars har det ju gått utmärkt för henne i höst, jämfört med mitt eget. Novo Nordisk har ju återhämtat sig, Tele2 hade kanonrapport idag. Det är mest bara upp... KP får bli krydda tillsammans med Opus och jag tycker båda dessa aktier är frikopplade från konjunktur och är mer företagsspecifika.
- ordspråk från England

volla

Inläggav volla » 19 oktober 2017, 19:27

Himmelsblå skrev:

Jo, jag hade min mor att sälja Spiltan Investment idag. Hon har haft den ett bra tag, mer än 2 år och sedan hon började med ISK:en på SHB. Det var nog första rådet hon fick av mig... köp Spiltan Investmentbolag. Uppgången var ca 65% tror jag... så där var en vacker liten slant. Spöat index med hästlängder har den fonden gjort, fantastiskt bra fond för sitt pris!!!

För stor slant för att sätta allt i KP... så jag har att fundera till nästa vecka på vad som i övrigt skall investeras i... torrt krut funderar jag inte så mycket på då dessa pengar bara är en del av ekonomin. Min mor har mycket på sparkonto på SBAB eller var hon har pengarna. Men ändå... det kan kanske ändå finnas anledning att stoppa in lite pengar i Spiltan ränta... så att det finns utrymme att göra affär om något dyker upp? Flexibiliteten blir så svår om allt skall vara på börsen. Så det lutar kanske åt att stoppa undan en liten likvid.

Men annars har det ju gått utmärkt för henne i höst, jämfört med mitt eget. Novo Nordisk har ju återhämtat sig, Tele2 hade kanonrapport idag. Det är mest bara upp... KP får bli krydda tillsammans med Opus och jag tycker båda dessa aktier är frikopplade från konjunktur och är mer företagsspecifika.

Läkemedelsbolag eller vad man ska kalla det är väl relativt stryktåliga vid nedgångar också? Snyggt där med Spiltan!

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 19 oktober 2017, 19:45

volla skrev:
Himmelsblå skrev:

Jo, jag hade min mor att sälja Spiltan Investment idag. Hon har haft den ett bra tag, mer än 2 år och sedan hon började med ISK:en på SHB. Det var nog första rådet hon fick av mig... köp Spiltan Investmentbolag. Uppgången var ca 65% tror jag... så där var en vacker liten slant. Spöat index med hästlängder har den fonden gjort, fantastiskt bra fond för sitt pris!!!

Läkemedelsbolag eller vad man ska kalla det är väl relativt stryktåliga vid nedgångar också? Snyggt där med Spiltan!

Det är inte så mycket läkemedel i KP idag. Det var ju ett gammalt utvecklingsbolag, men idag är det mycket bantargodis, stödstrumpor, veckoboxar för medicin, rullatorer, förkylningstabletter... Weifa tillför vitaminpiller... mycket brustabletter av olika slag... värkmedicin...

Det är en massa grejer som typiskt säljs på ett modernt apotek, men som kanske inte är läkemedel i sig. En produktportfölj för en åldrande befolkning och där men levererar till apotek och till landsting. Inte så många kunder at bearbeta helt enkelt... jag tycker det ser jävligt genomtänkt ut.
- ordspråk från England

volla

Inläggav volla » 19 oktober 2017, 20:15

Himmelsblå skrev:

Det är inte så mycket läkemedel i KP idag. Det var ju ett gammalt utvecklingsbolag, men idag är det mycket bantargodis, stödstrumpor, veckoboxar för medicin, rullatorer, förkylningstabletter... Weifa tillför vitaminpiller... mycket brustabletter av olika slag... värkmedicin...

Det är en massa grejer som typiskt säljs på ett modernt apotek, men som kanske inte är läkemedel i sig. En produktportfölj för en åldrande befolkning och där man levererar till apotek och till landsting. Inte så många kunder at bearbeta helt enkelt... jag tycker det ser jävligt genomtänkt ut.

Ok! Då hade jag litegrann missuppfattat vad de pysslar med!

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 20 oktober 2017, 08:13

Sitter hemma hela dagen idag... om ni vill snacka nyp i rumpan på Fria Diskussioner... skitväder! Tror jag tar en tur till Lödde eller Malmö senare idag... Malmö blir det för jag har ett ärende till IKEA. Annars föredrar jag Löddeköpinge för mina inköp av sällanköpsvaror. Internet och e-handel är ju inget kul, det blir ju ingen utflykt och inget fika.

Kanonrapport av Volvo! Jag lämnade verkstadsaktier för tidigt, de är heta som tusan nu i höst.

Men VBG följer med Volvo upp, det är kul. Husqvarna kraftigt ned dock, kan vara att många byter fot och vill in i Volvo istället.

SAAB nu på 410... rapporten är ju på tisdag... jag vill bestämmamig idag om jag skall hedga eller inte innan dess! Jag suger på den karamellen ett slag nu på förmiddagen.

----

SAAB8O370 @ 8,00 - 9,75

Lite billigare då idag, och momentum är ju upp. Köpvollan är 22,68% och säljvollan 24,90%... hur man nu skall tolka det?? Men säljoptionerna är ju vanligtvis dyrare än köpoptionerna.

Jag stör mig fortfarande på att jag aldrig agerade i somras när kursen var 440. Då hade jag kunnat köpa en säljoption till nästa sommar på 390 för ungefär detta priset. En mycket starkare hedge, som jag dessutom hade kunnat realisera en rätt bra vinst på i höst när aktien var nedtryckt, om jag velat och vågat... Men sådant är det ju här i börslivet....

Jag avvaktar lite...

SAAB8R390 @ 19,00 - 27,50

Optionerna blir ju billigare efter rapport, men inte om rapporten skickar ned aktien... fasen vet... det är ju T-X som bekymrar mig, inte rapporten.

---

Eller är köp och säljvolla ett uttryck för spread??? Köp och säljkurs... jag blir inte riktigt klok på det... men det borde väl vara en fråga om spread för när jag kikar på det så har ju köpoptioner och säljoptioner naturligtvis olika vollor.

Så många begrepp i världen av optioner.... det är något för nördar sannerligen, kul att grotta ner sig i... men sannerligen inte helt enkelt att förstå sig på.
- ordspråk från England

Moffar

Inläggav Moffar » 20 oktober 2017, 10:23

Karo Pharma säljer allt från Morfin special till ipren och paracetamol. Där finns gott om läkemedel, utöver dessa så säljs det Gå-rullatorer och andra hjälpmedel + tex Tigerbalsam, dosetter och andra viktiga tillbehör för den äldre generationen, ja det är sant. Men plattfoormen till att nu köpa in och sälja än mer receptbelagt, den kanalen är helt öppen.
Nä, där får du nog ta en tugga i din hatt.
Karo Pharma säljer mer och mer medicin för varje kvartal. Vi har mycket näs-sprayer och annat jox - som du kanske inte räknar in som läkemedel?...Vi lär finnas i vartenda Ica butik och apotek i hela norden inom ett år - Tvärsäker.
Så vad menar du? Du verkar tro att vi har Allevó som största inkomst....Fel!...vitaminer...jo visst säljs det vitaminer också, men aja bajja inte dömma ut KP så.. :D
Läs på om medicinlistan....den är lång och är en följetång.
Senast redigerad av 1 Moffar, redigerad totalt 20 gånger.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 20 oktober 2017, 11:03

Moffar skrev:Karo Pharma säljer allt från Morfin special till ipren och paracetamol. Där finns gott om läkemedel, utöver dessa så säljs det Gå-rullatorer och andra hjälpmedel + tex Tigerbalsam, dosetter och andra viktiga tillbehör för den äldre generationen, ja det är sant. Men plattfoormen till att nu köpa in och sälja än mer receptbelagt, den kanalen är helt öppen.
Nä, där får du nog ta en tugga i din hatt.
Karo Pharma säljer mer och mer medicin för varje kvartal. Vi har mycket näs-sprayer och annat jox - som du kanske inte räknar in som läkemedel?...Vi lär finnas i vartenda Ica butik och apotek i hela norden inom ett år - Tvärsäker.
Så vad menar du? Du verkar tro att vi har Allevó som största inkomst....Fel!...vitaminer...jo visst säljs det vitaminer också, men aja bajja inte dömma ut KP så.. :D
Läs på om medicinlistan....den är lång och är en följetång.

Å fasen! :D

Jaja... det är ditt bord det där!
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 20 oktober 2017, 11:22

Jaha, där ser man... Karo Pharma är kanske en gammal firma då som jag so lundensare har dålig koll på. Men jag gillar det receptfria och enkla. Rullatorer kan man tjäna kosing på, det är jag övertygad om. Det skall vara stabila och bra byggen! Made in Småland!

Jag är egentligen inte så intresserad av utvecklingsbolag om det inte finns en massa projekt att hoppas på. Det skall liksom inte stå och falla med ett par-tre projekt... det är ingen grej. Nåja, det går väl ändå.

Någon på Avanza köper stora poster VBG, medan en annan på Avanza säljer stora poster. Då menar jag poster på över 1000 aktier.

XTX, market-makern nettohandlar i uppgången... nu har vi varit uppe på 160 idag! Jag skrev ju att 160+ så kanske jag säljer av svingen innan rapport. VBG får mycket att leva upp till nu.
- ordspråk från England

Moffar

Inläggav Moffar » 20 oktober 2017, 11:42

Är 1000 aktier en stor post, generellt..? Ehh..Det tror jag inte du tror.
Jag som också är gamal Lundensare (Östra torn) Tunaskolan 1987-90, ser stor potensial i KP, men nu vill jag ta rygg på dig.
Vilket bolag rekr du mig at köpa i?
VBG? Saab? ...har du någon framtida (3-18 månader) framåt aktie som du skulle reka till mig och förmodligen alla andra också?
Altid kul att köra ihop. Tänka ihop etc..
Jag är totallt insnöad på KP då pipen är tvärfylld fram till nyår, och primärtanken är ju såklart att akka mer aktier allt eftersom.
..Men jag har likvider över och lyssnar mer än gärna på dig.
(Hoppas du inte tog illa vid dig då jag röt till ett par meddelanden upp i din dagbok)
Morfin ner till paracetamol är wide range gällande mediciner i KP, Bolaget har mkt på G Weifa och Biophasia är två stora fina köp under året till Karo Pharma. Vi växer så det knakar. Lönners strikeprice lär bli verklighet..

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 20 oktober 2017, 11:50

Moffar skrev:Är 1000 aktier en stor post, generellt..? Ehh..Det tror jag inte du tror.
Jag som också är gamal Lundensare (Östra torn) Tunaskolan 1987-90, ser stor potensial i KP, men nu vill jag ta rygg på dig.
Vilket bolag rekr du mig at köpa i?
VBG? Saab? ...har du någon framtida (3-18 månader) framåt aktie som du skulle reka till mig och förmodligen alla andra också?
Altid kul att köra ihop. Tänka ihop etc..
Jag är totallt insnöad på KP då pipen är tvärfylld fram till nyår, och primärtanken är ju såklart att akka mer aktier allt eftersom.
..Men jag har likvider över och lyssnar mer än gärna på dig.
(Hoppas du inte tog illa vid dig då jag röt till ett par meddelanden upp i din dagbok)
Morfin ner till paracetamol är wide range gällande mediciner i KP, Bolaget har mkt på G Weifa och Biophasia är två stora fina köp under året till Karo Pharma. Vi växer så det knakar. Lönners strikeprice lär bli verklighet..

Oftast är det ju några hundra eller mindre i varje avslut. Det är bara att följa flowet så ser du ju vad som är det vanliga. Sällan man ser avslut på 5000 aktier i en aktie som VBG som idag.

Visst finns det pro-kunder som sätter 7-800.000 kr i VBG, men det stora flertalet handlar ju med mer modesta summor.

Nej, nästa kap har jag ingen idé om... mina tankar uppfylls mer av refrängen, att förbereda för nästa nedgång. I den mån jag köper något idag så är det just företagsspecifika aktier som Opus eller KP.

Nej, jag tål att bli rättad när jag har fel. Skriver man så mycket som jag så blir det ju fel ibland... men jag hittade inte det du pratar om på deras hemsida vid en genomskumning. Så jag trodde det var som jag trodde...
- ordspråk från England

Återgå till "Dagboken"