Himmelsblå portföljdagbok - Utmärkta Börsråd (U.P.A)

Hur går det för dina placeringar idag?

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Himmelsblå

Re: Himmelsblå portföljdagbok - Utmärkta Börsråd (U.P.A)

Inläggav Himmelsblå » 14 oktober 2017, 10:39

volla skrev:
Nu var det fasen en nordnettare som köpte 3 st VBG för 154... så är kursen nere på 153 igen... väldigt svag omsättning återigen... proppen lossnar under 153 igen... då kommer köpare in
.

Inte en kursdrivande aktör! :)

Volymen är liten och det är kanske ett barn eller en fattig student. Men det som jag uppmärksammar är att det plockas enstaka orders till ofördelaktiga kurser. Det är ofta en avansian eller nordnettare som tar en enstaka order en krona från normalkurs. Sedan vänder handeln. Det är ändå 0,7%.

Frågan är om man kan ha dessa smålirare som markörer vid handel?
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

volla

Inläggav volla » 15 oktober 2017, 19:27

Volymen är liten och det är kanske ett barn eller en fattig student. Men det som jag uppmärksammar är att det plockas enstaka orders till ofördelaktiga kurser. Det är ofta en avansian eller nordnettare som tar en enstaka order en krona från normalkurs. Sedan vänder handeln. Det är ändå 0,7%.

Märkligt agerande. Undrar om det har att göra med att man kan komma undan utan courtage nurförtiden när man småhandlar och då slänger folk bara in en miniorder här och där lite slarvigt?

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 15 oktober 2017, 19:54

volla skrev:

Märkligt agerande. Undrar om det har att göra med att man kan komma undan utan courtage nurförtiden när man småhandlar och då slänger folk bara in en miniorder här och där lite slarvigt?

Jag skall kika till handeln med VBG och KP lite framöver. Jag har fått korn på en mäklare som är väldigt aktiv där.. XTX... någon som har koll på dem?

XTX Markets heter de.

We are a leading quantitative-driven electronic market-maker partnering with counterparties, exchanges and e-trading venues globally to provide liquidity in the Equity, FX, Fixed Income and Commodity markets. We provide consistent liquidity, helping market participants throughout the world obtain the best prices in the various assets classes we cover, regardless of changing market conditions.

Om det är market-makern bör man kunna följa dem och se vad de sysslar med. Men de är alltså med även på Mid Cap.
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 16 oktober 2017, 09:38

Husqvarna kraschar idag, man har tappat en storkund i USA. Trist... jag hänger i där ändå.

En post av VBG på 140.000 aktier har mäklats inom Nordeas mäkleri... XTX säljer än så länge på 153 och 153,50... är de market-makers så innebär väl sälj att kursen skall vara på väg ner då enligt deras algoritm... market-maker förresten, det är något annat tycker jag, detta liknar bara robothandel.

HM under 220. Det är bara denna veckan kvar tills lösen. Spännande! :)

----

XTX säljer igen på 153... nu ligger kursen på 153,50 utan att XTX säljer. Har de bränt sitt krut? Hoppas de komma in igen till lägre kurs???

Intressant att följa en sådan aktör!
- ordspråk från England

Moffar

Inläggav Moffar » 16 oktober 2017, 11:15

Tjena!, Jag undrar om du delar upp dina likvider i olika "Högar" oh i så fall hur stor procent likvider har du i VBG till TR/BTA?
Själv har jag cirkus tjugo procent till emissionen, det lär täcka. Samt en annan liten hög till överteckning. Den sista högen är tråkig då den måste ligga likvid så länge. Köpa mer TR eller överteckna...hmmm hur tänker du?

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 16 oktober 2017, 12:03

Moffar skrev:Tjena!, Jag undrar om du delar upp dina likvider i olika "Högar" oh i så fall hur stor procent likvider har du i VBG till TR/BTA?
Själv har jag cirkus tjugo procent till emissionen, det lär täcka. Samt en annan liten hög till överteckning. Den sista högen är tråkig då den måste ligga likvid så länge. Köpa mer TR eller överteckna...hmmm hur tänker du?

Ibland öronmärker jag.

Tänker du på KP för VBGs emission är historia sedan länge?

Jag har 1550 KP till ett värde av 60.000 och ca 40.000 att shoppa loss för. Jag räknar väl ca 1500 KP som ett basinnehav så det jag satsar ytterligare är en sving på kanske ett års sikt.

I och med att jag har två st ISK så blir det ju olika högar då likviderna är på olika konton. Men egentligen tänker jag inte så utan ser likviden som en helhet i normalfallet.

Jag funderar faktiskt på att rådgöra med min mor om att hon skall sälja Spiltan Investment. Den fonden är ju bra när investmentbolagens substansrabatt kryper, men nu är den på såpass låg nivå att den knappast kan bli lägre. De pengarna kan ju satsas i KP... min mor tycker om sin dosett!! :D

20% är jag rädd är i underkant faktiskt!! Jag räknar ca 16 kr per aktie om inga lån tas och FE finansierar hela uppköpet. Det är 40% då.... tacka fasen för att det satte snurr på cirkusen??!!!?

Men du kan räkna själv på Weifas värde och antal aktier i KP... men det var siffran jag trollade fram! :drunken:
- ordspråk från England

Moffar

Jag kör utan hjälm

Inläggav Moffar » 16 oktober 2017, 12:23

Ja dosett är en klockren produkt. Dessutom best i klassen med olika tidpunkter utskrivet på dosettens fack.
De andra har mindre fack och inga klockslag.

Du vet ju min kamikaze-strategi, att för tillfället bara äga ett aktieslag, därav är det alltid bra att fråga hur andra gör.
Jag har inte bråttom då jag har en tjänst och ett gott boende i 14 månader till. Så jag sitter inte å´biter på naglarna direkt.

Men när det springer iväg i 5-siffrigt höga belopp krävs det taktik, förberedelse och beslutsamhet.
Att ansöka om extra aktier kontra TR/BTA vågorna är nytt varje gång, jag är inte rutinerad, då jag brukar överteckna.
När det väl drar igång, om det drar igång så får vi ha livliga diskussioner kring TR-priset.
Att din mor satsar en slant är väl ej fel. Hon behöver ju inte göra en "Moffar" å´satsa allt på en driven ordförande.

Trevlig Dag!

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 16 oktober 2017, 14:10

Jaha, börjar bli hög tid att hedga SAAB inför rapport om jag nu vill det. Det finns ju en del goda nyheter från Pakistan och det är ingen liten order i så fall.

Så har vi Getinge... rapporten är på onsdag. Min syn är nog snarare att Getinge börjar likna ett case att ligga lång i. Jag ser två saker: dels har man avsatt konsultarvoden för att lösa styrsystemsproblematiken kring FDA. Den skiten har hållit på så länge att det vore ju själva fasen om det inte började bli undanstökat. Det andra skälet är att emissionen var riktad och det var en rejäl slant de stora drakarna satte i bolaget. De måste ha gjort en bedömning att det var vettigt då de ju inte lät småspararna vara med... hade det inte varit ett attraktivt case hade de säkert accepterat småspararnas pengar?? Eller??

Nedsidan är alltså begränsad... det är bara utspädningen där som stör mig lite, vad skall vi jämföra dagens kurs med??

Vi har även en stärkt kassa och det luktar uppköp av något....

Så getinge är ingen strut men kanske en syntetisk termin??? Gitter jag skall jag kika på det imorgon. :D
Alternativt kan man lägga en CSSP om vi får ett litet nedställ på onsdag... men optimismen känns inte uppdriven som sagt.

Detta om Getinge.

----

Jaha, nu har XTX handlat 400 st på 152,50... det där kan ju löna sig om man slipper courtage. Men jag har 99 kr som lägsta idag.

2- 300 kr har XTX tjänat idag. Det måste vara mängden som är grejen och att de är verksamma på många mindre bolag.
- ordspråk från England

volla

Inläggav volla » 16 oktober 2017, 15:14

Så getinge är ingen strut men kanske en syntetisk termin??? Gitter jag skall jag kika på det imorgon.
Alternativt kan man lägga en CSSP om vi får ett litet nedställ på onsdag... men optimismen känns inte uppdriven som sagt.

Det låter intressant! Du har fått mig lite lätt intresserad av bolaget! :)

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 17 oktober 2017, 09:54

volla skrev:
Så getinge är ingen strut men kanske en syntetisk termin??? Gitter jag skall jag kika på det imorgon.

Det låter intressant! Du har fått mig lite lätt intresserad av bolaget! :)

Ja... jo... men PE ligger på 33! Nu har det legat högt hela denna krisen, det tyder väl på att det finns ett stort tålamod i ägarskaran.

Produktportföljen och strukturen är väldigt spretig. Det finns kanske förbättringspotential där, jag vet inte... Arjo skall särnoteras t ex vilket leder till förhoppningar.

En annan grej är ju den låga tillväxten i försäljning. Jag tror ju det beror på alla problem man haft både på utvecklingssidan och i produktion med FDA. Det blir ju tvärstopp i leveranser med sådant och det måste leda till problem för kunderna som väljer annan leverantör. Skadan på företaget är stor... jag tror inte det finns andra problem än så, men vem vet.

Jag ställer inte ut köprekommendation (UPA).
- ordspråk från England

volla

Inläggav volla » 17 oktober 2017, 10:28

Ja... jo... men PE ligger på 33! Nu har det legat högt hela denna krisen, det tyder väl på att det finns ett stort tålamod i ägarskaran.

Produktportföljen och strukturen är väldigt spretig. Det finns kanske förbättringspotential där, jag vet inte... Arjo skall särnoteras t ex vilket leder till förhoppningar.

En annan grej är ju den låga tillväxten i försäljning. Jag tror ju det beror på alla problem man haft både på utvecklingssidan och i produktion med FDA. Det blir ju tvärstopp i leveranser med sådant och det måste leda till problem för kunderna som väljer annan leverantör. Skadan på företaget är stor... jag tror inte det finns andra problem än så, men vem vet.

De hänger på avknoppningstrenden där. Har varit många intressanta turer i bolaget senaste åren...Ok om P/E ligger där har de en del att bevisa. Förstår ditt syntetisk termin resonemang i det här sammanhanget.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 17 oktober 2017, 10:37

volla skrev:

De hänger på avknoppningstrenden där. Har varit många intressanta turer i bolaget senaste åren...Ok om P/E ligger där har de en del att bevisa. Förstår ditt syntetisk termin resonemang i det här sammanhanget.

Jo, men jag skiter i att agera innan rapport. De många turerna gör ju Getinge intressant att diskutera i alla fall. :D

---

Nu har en Avanzian handlat tre VBG igen.... :D

----

Kollar lite på Getinge då...

GETIB7L157.71X @ 4,25 - 4,75

GETIB7X147.86X @ 2,65 - 3,05

här ställer man ut säg 15 puttar och köper 10 call... men jag har inga cash att säkra upp det spelet vid fall så jag låter det vara. HM är en gökunge just nu, inget annat får plats i boet...

Impvollan är 22%. Generellt verkar impvollorna ligga på plus 20 trots då att sixvx ligger på 10.... HM på 19,93% ... men impvollan på getinge är ju ner sedan igår då den låg på 25.

----

HMB7J220 @ 0,85 - 1,00.... jag kan casha in en liten vinst då jag fick ca 2 kr. Vi dansar runt ATM sista veckan på den.

----

Roar mig med att brassa in lite fler av lammet idag inför rapporten...

Försöker att fiska för 65...

----

Jomen... köpt lite Lammhult för 65... står i 65,50 nu... Lammhult kan nog vara en aktie att swingtrajda i faktiskt... skall testa det. :D

Lammet rapporterar 27/10 enligt PM.

och köpt tillbaka HM7J220@ 0,35 ... så där är jag redo att ösa på igen om HM möjligen stiger lite senare i veckan.

Och Getinge rapporterar i morgon. Jag har inget krut alls att agera med så det är skit samma, men nu när jag ändå följer "The Show" så.... och kanske ett läge att agera dyker upp, vem vet?
- ordspråk från England

volla

Inläggav volla » 17 oktober 2017, 19:59

Himmelsblå skrev:

Impvollan är 22%. Generellt verkar impvollorna ligga på plus 20 trots då att sixvx ligger på 10.... HM på 19,93% ... men impvollan på getinge är ju ner sedan igår då den låg på 25.

Hej igen Himmelsblå! Bara en liten kommentar där med tanke på impvolladiskussionen i Getingetråden. SIXVX är mer "grovkornig överblick" och lämpligast är att jämföra mot HV som primär jämförelsekälla (SIXVX är mer en del i det "större pusslet").

Getinge svänger mer än marknaden :) Men förväntas Getinge svänga mer än Getinge brukar göra? Och i så fall varför?

HM är en gökunge just nu, inget annat får plats i boet...

Snart en trevlig utdelning där i alla fall!

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 18 oktober 2017, 09:27

Kikar lite på put på SAAB då. Vad jag främst är ute efter är att skydda mig mot negativa nyheter gällande T-X och Gripen E till Indien.

Nu är det rapport i nästa vecka och impvollan ligger på 23% för mars nästa år och 26% för november. För marsoptionen kan jag köpa en 370, men tills nästa sommar har jag att välja på 390 och 350. Dagskursen är strax över 400.

Vad tror jag om rapporten? SAAB har en tendens att överraska negativt vid rapporter, i alla fall den sista tiden. Företaget utvecklas ju extremt starkt och det finns många pockande projekt att gräva ner pengar i. De utlovade marginalförbättringar har inte infriats.

Så på ett sätt hade jag velat skydda mig mot en korrigering vid nästa rapport... men kanske rapporten även drar upp impvollan för de lite längre löptiderna? Och... jag hade gärna velat ställa på 370 till juni, men där kanske jag får vänta för länge innan den prissätts.

Besked om T-X förväntas ju innan årets utgång, och ju närmre vi kommer beskedet så borde impvollan stegras?

Det bästa är nog att köpa en mars-put på 370 ungefär nu... den kostar ca en tia styck. Jag behöver 4 st.
- ordspråk från England

volla

Inläggav volla » 18 oktober 2017, 10:43

Kikar lite på put på SAAB då. Vad jag främst är ute efter är att skydda mig mot negativa nyheter gällande T-X och Gripen E till Indien.

Nu är det rapport i nästa vecka och impvollan ligger på 23% för mars nästa år och 26% för november. För marsoptionen kan jag köpa en 370, men tills nästa sommar har jag att välja på 390 och 350. Dagskursen är strax över 400.

Vad tror jag om rapporten? SAAB har en tendens att överraska negativt vid rapporter, i alla fall den sista tiden. Företaget utvecklas ju extremt starkt och det finns många pockande projekt att gräva ner pengar i. De utlovade marginalförbättringar har inte infriats.

Så på ett sätt hade jag velat skydda mig mot en korrigering vid nästa rapport... men kanske rapporten även drar upp impvollan för de lite längre löptiderna? Och... jag hade gärna velat ställa på 370 till juni, men där kanske jag får vänta för länge innan den prissätts.

Besked om T-X förväntas ju innan årets utgång, och ju närmre vi kommer beskedet så borde impvollan stegras?

Det bästa är nog att köpa en mars-put på 370 ungefär nu... den kostar ca en tia styck. Jag behöver 4 st.

8O370 har väl ett rätt rimligt pris. En fråga Himmelsblå, det ser ut som att du har någon anledning att köra med hedge över jan-mars också? Kommande information efter årsskiftet? För som jag förstår det så är inte en put bara över nästa veckas rapport något alternativ?

Återgå till "Dagboken"