Himmelsblå portföljdagbok - Utmärkta Börsråd (U.P.A)

Hur går det för dina placeringar idag?

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Moffar

Re: Himmelsblå portföljdagbok - Utmärkta Börsråd (U.P.A)

Inläggav Moffar » 20 oktober 2017, 11:53

Här kommer ett par st som ingår i Nordic brands, P.harma;
Andningsorgan: Mollipect, Theo-Dur, Gikt: Probecid, Hjärta/kärl: Suscard, Nitroglycerin BioPhausia, Digoxin BioPhausia, Mage/tarm: Laxabon, Egazil, Rörelseorgan: Paraflex, Smärta: Citodon, Morfin Special, Zinkbrist: Solvezink, CNS: Lithionit.

I detta rabblande så har jag ej räknat in Weifa alls... :bom:
Senast redigerad av 2 Moffar, redigerad totalt 30 gång.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 20 oktober 2017, 12:42

Okej, jag skall fixa till det jag skrev på KP tråden så att där står rätt.... de kallar sig för ett Health Care bolag.

Karo Pharma är ett Health Care-företag som utvecklar och marknadsför produkter till apotek, dagligvaruhandeln och direkt till sjukvården. Inriktningen är att utveckla produkter framförallt för äldre personer. Bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm.

Med tanke på den åldrande befolkningen så är fasen inte rullatorer en tråkig produkt.... dosetter och allt sådant är ju rena tillväxtprodukter... ju äldre och vimsigare vi blir liksom... :D

Vision
Att bli det ledande Health Care-företaget i Norden.

Målsättning
Uppnå ökat aktieägarvärde genom organisk tillväxt och förvärv.

----

MTG rapporterade ju en fin rapport och min satsning av kaffekassan då jag köpte 15 st aktier för att få tillgång till superlånet har gett fin liten vinst. Vi är redan 15% upp så det är 600 kr sedan 25 augusti... den dagen jag säljer skall jag köpa något jag gärna vill ha för pengarna. Vinsten där är ren bonus!

---

Jag hedgar SAAB. Fiskar efter 8O370.... men inte att jag pröjsar fullt pris!!!

----

Köpt SAAB8O370 @ 9,00

Hedgat och klart... får vi ett kanonresultat på tisdag så kan man ju alltid bita i ett surt äpple och flytta upp hedgen när man tycker det toppar. Men får vi ingen T-X blir det ett fall direkt på 10% och som helhet skall vi ned och prova ett gammalt stöd från många år sedan... typ 300 kr eller så...

Får vi ett skitresultat och kursen går ned mot 350 igen kan man ju kalla in hedgen... då vet jag inte om fallhöjden ned mot 300 är värd att hedga. Bara för ett dåligt resultat och en missad T-X tror jag ju inte att luften går ut helt... men moffar kan ju få ett fint köpläge inför Indien... när nu det blir klart...
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Moffar

Inläggav Moffar » 20 oktober 2017, 14:51

Då jag ej är lika inne i Saab än dig så tar jag nu hem sista vinsten. **Hoppas såklart att du får än mer pocent upp, men jag klev av nu.
To risky... för lite information. Jag stannar här. -Lycka till!!

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 20 oktober 2017, 16:00

Moffar skrev:Då jag ej är lika inne i Saab än dig så tar jag nu hem sista vinsten. **Hoppas såklart att du får än mer pocent upp, men jag klev av nu.
To risky... för lite information. Jag stannar här. -Lycka till!!

Tack! Jag stannar ju på 370. Där har jag nu säkrat hem kursen som ett minimum. I praktiken lite högre kurs, då vollor och tidsvärden kommer ge mig bättre betalt för hedgen vid en krasch. För det har jag förlorat/försakat 9 kr av vinsten. Jag ser det som en stor fördel att kunna ligga kvar och ta chansen fortsättningsvis. För jag håller helt med dig om att SAAB nu alltmera liknar en riskaktie snarare än den "nytändning i firman" som blev resultatet av brasilienordern.
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 21 oktober 2017, 17:02

En intressant dag igår. Jag tror årets oktober-krasch är inställd! :D

Industrikonjunkturen växlar upp, jag stannar i marknaden med det jag har. Håller samma strategi med köpta indexputtar på OMX1100 varje kvartal. Det är en strategi som kostar mig ca 1,5% av kapitalet på Avanza varje år, så det är ingen skitsumma. Men till jul köper jag indexputtar, så är det bestämt.

HM fick lite liv i den sena handeln och jag hoppas vi får se lite uppgång även på måndag. Jag skall ju ställa call och 225 är en fin nivå med min köpta call på 230. Lägger man till utdelning på 4,85 den 13/11 så är ju 225 kanske för långt OTM... jag kan ju även lägga på 220 utan att gnälla.

VBG låg och stötte mot 160. Jag har inte lusläst Volvos rapport, svårt att säga vad den betyder för VBG. Men det ser ju inte illa ut, företagen jobbar ju mot samma kunder i stort sett. Får vi fortsatt uppgång säljer jag nog av svingen innan rapport, det är hett nu men jag ligger tungt i VBG med 1000 aktier. VBGs rapport 26/10 dvs på torsdag.

KP skiter jag i tills jag hört något om FE, jag ser kursrörelser som handelstekniska. 2/11 är det rapport.

Husqvarna hade en riktigt dålig rapport igår. Jag tror faktiskt jag skall agera på den. Har att grunna på där... Ett problem är att Husky bottnar för superlån, och rent handelstekniskt vill jag ha den möjligheten inför KPs FE.

Rapportdatum i övrigt:

Lammhult 27/10 (enligt PM)
Opus 10/11
Nibe 16/11
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 23 oktober 2017, 09:07

Så åter till det gråa... HM på 216... jag skulle ju kunna lägga call ändå... får fundera på det.

HMB7K220 @ 1,55 - 1,80

---

Nu HM på 217 och

K220 på 2,05 - 2,25

När vi är så nära ATM händer det saker på kursen minsann... jag behöver inte stressa, men jag vill dra in kosing innan årslutets summering av detta.

HM tror jag är en bra aktie att försöka gneta in lite pengar på med optioner. Frågan är hur.

---

En intressant notering. Jag avkräver ju ett visst resultatansvar av mig själv när jag jagar index. Det gör att jag är mer på tårna och jagar på. Handlar med en högre frekvens. Blir det bättre av det??

HM en 50-öring högre på 217,70

K220 @ 2,15 - 2,25 (en del handel och flera aktörer med en ovanligt liten spread om ni ser)

ATM är rock'n roll! :D

---

Getinge skall ju särnotera och dela ut Arjo. Arne Johanssons gamla verkstad i Eslöv för tillverkning av sjukhussängar gör ju idag mest tryck och pys för att hantera åldringar i vården. Lite bad och dusch för samma marknad också då... tror det mesta flyttat från Eslöv. All tillverkning i alla fall och det tror jag hamnade i Polen. Kan undra var ledningen sitter eller skall sitta???

Allt sådant får jag ta reda på för kundsegmentet åldringsvård är en jädra bra marknad...
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 23 oktober 2017, 17:22

Nej! HM föll tillbaka och jag hann inte med och handla... fasen... suck.... :?
- ordspråk från England

volla

Inläggav volla » 23 oktober 2017, 20:07

Ja HM är en helt ok optionsaktie tycker jag också :) . Rent allmänt, den som har is i magen får bra betalt för CSSP på vissa puts ser jag (dyrt att hedga nedåt), om man vill fylla på med aktier t ex.

Tycker tyvärr att det är lite dåligt betalt för utfärdande just nu impvollamässigt på ganska många calls i HM. Fasen klurigt nu, för egen del behöver jag skaffa mig en genomtänkt kortsiktig marknadssyn... :?

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 24 oktober 2017, 11:14

SAAB glädjer idag, men lite surt då med hedgen som jag kunde väntat med. Undrar lite om T-X när vi får reda på om en eventuell försening från USA. Det är ju marknadsbevakare för Boeing och Lockheed också som undrar ju...

Men nu kan jag hedga högre... det är ju bra... jag kan säkra hem min trippling av kursen! Det är en lyx man inte ofta får vara med om....

Annars står det mest stilla.... HM får jag fundera på, den är lite tråkig nu. Synd jag inte hann med, men det var ganska dåligt betalt när jag tänker efter... kanske många som jobbar med köpta köpoptioner just nu...
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 25 oktober 2017, 12:51

Lammhult rapporterar ju fredag men det står 26/10 på Avanza. Rapport tillsammans med VBG 26/10.

Båda ned rejält idag...

Husqvarna återhämtar sig något. Men jag funderar att så småningom byta den... jag har ju skrivit om farhågor jag har inför elektrifieringen av deras consumer brands. Det finns så smarta knep att ta till med batterier med kundinlåsning (ett och samma batteri till alla verktyg) och jag ser inte Husqvarna jobba med det i butik.

ARJO kan då vara intressant, men företaget blir nog för litet för att stödja superlån? Det är ju dessutom oklart för mig vad värderinebgn blir och hur mycket av Getinges soppa med FDA som återfinns i ARJO.

Så frågan kvarstår vad jag byter Husqvarna till. Det kan ju bli trevligt verkstadsbolag också. Jag saknar mitt Alfa Laval som gått som tåget kursmässigt.

SAAB om det dippar där... då säljer jag av innehavet på Skandia. Men nu går ju SAAB bra, och det bör kunna bli en trevlig avslutning på året för SAAB fram mot besked av T-X.
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 26 oktober 2017, 09:46

VBG idag då... gissar på efter lunch.

Storföretagens rapporter brukar vara på morgonen och de mindre kommer mer lagom till fikat... :D

HM svaga nu, kanske det då är läge att förlänga mina leaps på 230???

Jag tror det är en bra köpt vagga som jag har ungefär, och spelet idag skulle gå ut på en fortsatt trendlös handel mellan 200 och 230.

Just nu ligger hedge på 190. Jag flyttade ju ner den vid förr nedgången mot 200. Så tycker jag man kan göra, man lägger en rejäl hedge som man vågar flytta på en gång. Så vid kursstegring flyttar man tillbaka. Men man får bara flytta den en gång. Lite som min regel för att växla ned GAV. Jag gör det en gång, inte mer.

Risken är ju att katten är död menar jag.

---

Piss. VBG bommar. :evil:

Tyckte inte rapporten var en katastrof direkt, men Volvo hade säkert drivit upp kursen men VBG motsvarade inte Volvo siffror. Tänkte nog det, att det mer handlar om Volvos eget förbättringsarbete.

MCCs marginaler är lägre än VBGs i övrigt, det visste vi redan. Kanske man hade hoppats att redan se en bättring där, men det kan nog ta några år att få upp...

Jag behåller utan att sälja av något. Visst är det lite surt att vi aldrig kom över 160 innan... då hade jag ju sålt av en hel del.
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 27 oktober 2017, 10:13

Lammet slaktas idag... ja herregud min je... är det byggsvängen som tvärdött???

Resultatet är verkligen urdåligt.
- ordspråk från England

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 27 oktober 2017, 10:40

Himmelsblå skrev:Lammet slaktas idag... ja herregud min je... är det byggsvängen som tvärdött???

Resultatet är verkligen urdåligt.

Kanske ändå är det mer frågan om interna tillfälliga orsaker. Så här skriver man på sin hemsida idag:
”Såväl volym som resultat under det tredje kvartalet har utvecklats svagt. Koncernens omsättning ökade med 1 procent. Affärsområdet Office & Home Interiors omsättning ökade med 11 procent, medan affärsområdet Public Interiors minskade med 23 procent. Nedgången inom Public Interiors beror främst på en svagare marknad i Danmark samt leveransproblem från en nyckelleverantör vilket orsakat projektförseningar in i fjärde kvartalet. Våra förvärv Ragnars och Morgana har fortsatt att utvecklas positivt under året.

De produktionsförändringar inom Lammhults Möbel som slutförts under året har ännu inte gett de lönsamhetsförbättringar vi förväntade. Framför allt påverkar produktionen av Ires produkter kostnaderna negativt och vi genomför nu en översyn av möjliga strukturella förändringar för att säkerställa framtida produktionseffektivitet.

Resultatet i kvartalet har påverkats negativt av den svaga utvecklingen inom Public Interiors samt svagare lönsamhet än förväntat inom Lammhults Möbel.

Koncernens orderingång i tredje kvartalet ökade med 18 procent och orderstocken med 39 procent. Vi ser en fortsatt positiv utveckling i den totala underliggande marknaden, främst i våra viktiga marknader i Sverige och Norge, men trots detta ser 2017 ut att bli ett mellanår för oss.”
"you gotta do what you gotta do"

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 27 oktober 2017, 12:39

Jo, det verkar vara något som gått rejält snett i produktionen.

Den såg jag inte komma, men orderingången var ju bra då... märkligt, man undrar vad som hänt.

Piss. Min portfölj havererar totalt nu, det är tungt. Två kallduschar på raken!
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 30 oktober 2017, 10:28

Jaha, det var ett haveri det i förra veckan. Det tar ett tag att återhämta intresse efter det... ligger lågt.

Får fundera på Lammhult, det verkar osäkert vad som hänt och vad de sysslar med faktiskt.

VBG var väl okej, kursen var uppskruvad.

Piss.
- ordspråk från England

Återgå till "Dagboken"