Himmelsblå portföljdagbok - Utmärkta Börsråd (U.P.A)

Hur går det för dina placeringar idag?

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Himmelsblå

Re: Himmelsblå portföljdagbok - Utmärkta Börsråd (U.P.A)

Inläggav Himmelsblå » 6 oktober 2017, 09:09

HM 215... den får gärna vandra ned under 210... då köper jag tillbaka mina J220 och paddlar min surfbräda i väntan på nästa våg uppåt... jobba, jobba, jo-o-obba... som hejaklacken kan skandera när det tar emot.

VBG upp en krona till! :D

Jag köpte 500 st VBG från början för 111,50... fick 500 via tr till kurs 64.... köpte 200 bta till 118... sålde 200 VBG till 131... har alltså 1000 VBG i ISKen...

Säljer jag 200 har jag fått tillbaka investeringen vid FE... :D

Fasen vad bra VBG blev, och då har den precis fått en finfin köprek... :D :D

Jaja... inget särskilt händer idag. SAAB har hakat upp sig lite, rapport 24/10. Då vil jag nog ha hedgen inköpt...

-----

När jag sitter här och glor...

Min långa portfölj med Stock-picking innehåller vid full fart 10-12 aktier där en basinvestering är ca 60.000 SEK. Till detta kan jag svinga om jag känner för det och köpa mer i en aktie. Vid full fart är portföljen delvis belånad med superlånet.

Nu dras det ner på halvfart... jag har 7 st aktier varav tre har en sving som jag vill sälja av så fort jag kan... innan året är slut helst. Det innebär att jag kommer att ligga med en del krut i Spiltan Ränta och invänta "bättre tider". Jag har även en liten slant utanför ISK på Nordax-Avanza till 0,2% ränta. Det är pissdåligt...

Jag skall även flytta pengar från Skandia till Avanza när mina autocalls där har löpt sina 5 år. Där ligger ju även mina SAAB. Det sker till försommaren. Det är en försvarlig summa, och det kan innebära att en basinvestering snarare hamnar på 80 - 100.000... jag vill inte ha fler aktier än max 12. Egentligen färre, det blir mycket att hålla reda på...

Optionsportföljen är under utveckling... just nu häcklopp där.... den portföljen har lägre risk än den långa, det är mer att jag försöker att lära mig att mjölka börsen i alla väder liksom. Där skall inte in mer pengar än idag. I alla fall inte förrän jag vet vad jag sysslar med... 8)

Optionsportföljen tar även kostnaden för mina hedgar och kraschputtar för de långa innehaven. I optionsportföljen skall jag försöka agera i alla väder, till och med ligga kort. Jag är egentligen lite emot att ligga kort, men man kan ju testa???

Detta om detta... KÖÖÖÖP KP, den kan bara gå upp!!! KÖÖÖÖP! :eye:
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 8 oktober 2017, 13:49

En svår vecka. Pekka drar ifrån, jag ligger inte alls i de aktier som nu varit draglok.

Jag tar ju även kostnader i hedge och ligger likvid till del. Jag kan omöjligt hänga på OMX30. Det krävs då kanonrapporter från mina bolag!!

Ligger 5% efter... :cry: det bara rasslar iväg...

Suck...

Men jag är ju med och har gått upp nästan 7% i år, det är ju bra med tanke på att jag försöker tassa på försiktigt. En krasch nu får effekter, men blir ingen katastrof får vi hoppas.
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 8 oktober 2017, 15:08

Himmelsblå skrev:En svår vecka. Pekka drar ifrån, jag ligger inte alls i de aktier som nu varit draglok.

Jag tar ju även kostnader i hedge och ligger likvid till del. Jag kan omöjligt hänga på OMX30. Det krävs då kanonrapporter från mina bolag!!

Ligger 5% efter... :cry: det bara rasslar iväg...

Suck...

Men jag är ju med och har gått upp nästan 7% i år, det är ju bra med tanke på att jag försöker tassa på försiktigt. En krasch nu får effekter, men blir ingen katastrof får vi hoppas.

----

Jag har nog fått ner exponeringen mot Sverige ganska väl i mina pensionsfonder. Jag ligger lite på halvgas där med mycket i Skandias fonder och en del lågrisk. Urvalet av fonder är delvis begränsat och Skandia är inte sämst på att driva fonder... de är hyffsade faktiskt.

PPM har jag ju gasat på med Zero sedan gammalt och ligger nu 8% i snitt sedan starten med IT-fonder... det började inte bra med IT....

Det är kanske dags att bli lite aktiv där, och då med att minska risk och inte köra allt på OMX30.

Vad det lider kan man ju skaffa Såfa istället för Zero... men nu behövs minskad risk!

Ni som är bra på fonder.. hur fasen gör jag, det finns ju hur mycket som helst. Jävla Pinochet-politik med PPM och friskolor... fascistas.... Broncos contra borgas... revoluticione

Nej, allvar nu... det måste väl finnas något jävla filter här.... ???

Jag får återkomma... :D

Men bra läge att gå ur Zero tror jag.
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 9 oktober 2017, 09:40

Jag kikar lite runt i PPM.. jag har hittat filtret!! :D

Det finns ju en uppsjö kapital och obligationsfonder. jag vill nog ha kort ränta och gärna lite internationellt. Eller så en euro och en dollar.

Jag har ju inte så mycket i Big Pharma heller sedan tidigare så något i det häradet. The bigger the better. Man kan ju hoppas att det blir lite ocykliskt... samtidigt är ju staterna panka och det är de som betalar för krumelurpillren. Riskspridning är verkligen ordet!!

Det är två fonder... vill ha lite fler... alla bra idéer för riskspridning välkomnas. Jag vill lägga PPM lite defensivt.

----

HM upp på 220-strecket... två veckor till lösen. Men den bör vara rullningsbar tills callen börjar stiga rejält i värde. Då släpper jag det bara...

-----

VBG ned idag. Någon på Nordnet säljer idag... och någon på Carnegie har köpt 1000... men nedåt rejält. Bra dag att handla på för swingern... själv ligger jag ju still till rapport.

Det blir en jädra volla på de här mindre aktierna, då är det ändå Mid Cap... man kan inte göra stora pengar, volymerna räcker inte... men visst går det att svinga om man sätter sig på röven om dagarna.

----

Det var alltså läge att köpa VBG på 149,50 eller 149,75... så vänder vi upp... så säljer man senare idag för 152... wait for it.. kl nu 14.32... kurs 150,00

Jag gissar ju bara, men kan vara kul att torrhandla också...

KP svag fortfarande, kanske i väntan på besked?
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 9 oktober 2017, 16:52

Nähä.. VBG orkade inte över 151... volymerna är ju inte heller där för att det skall gå att tj'äna stålar på det. VBG kan man inte trada i på det korta tidsperspektivet.

KP intressant i sin svaghet. Rädsla för en dålig deal med FE måste ligga bakom???

Största nettosäljare är Avanza och Nordnet.... ont om stålar???
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 10 oktober 2017, 08:48

Idag går då VBG upp.

Kanske.. man hade kunnat fiska på 150 och nedåt... nu är kursen 152,50... säg 500 aktier... 1000 spänn i vinst drygt... är det en grej?

---

PPM är verkligen ett jävla påfund.... :D

Carnegie Corporate Bond 20 %

C WorldWide Biotechnology 20 %

Ålandsbanken Euro Bond 20 %

Swedbank Robur Technology 15 %

AP7 Aktiefond 25 %

Jag har nu övergivit min kära Zero... Inte ens Spiltan Ränta tog jag då jag ju har så mycket där redan. Ville bort från svenska cash denna gången. Inte för att euro bond känns så kul egentligen, men vem fasen vet.... :eye:
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 11 oktober 2017, 09:54

I väntans tider... på diverse rapporter och på besked från KP om nästa steg med Weifa. Weifa är ett stort stycke att svälja och kommer ju att påverka marginaler med mera när bytet väl är svalt. Weifa är ungefär hälften av KP i storlek så det påminner om när VBG svalde MCC från USA. Det tog lite tid innan kursen började stiga igen efter det för VBG.

Men det blir bra, jag har inte sådan brådska.
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 12 oktober 2017, 08:27

Igår gick VBG ned några kronor under väldigt låg omsättning. Sista budet gick en krona lägre än allt annat till en AVA-kund... stackars AVA... så upp igen en krona på morgonen. Hur handlar folk??!!?

Undrar om man kan hitta det mönstret hos aktier med mycket småsparare.... alltså att ett klantarsle dumpar sina aktier till fallande kurs. Det kan man kanske handla på??

Visste ni att det är MTG som producerat Swedish Dicks?? KÖÖP! Det är en ny klassiker på nivå med Simpsons!! :D

Seg börs även idag.

---

VBG trycks verkligen upp inför rapporten... jag följer med intresse... PE=17 nu, går det över 160 skall jag fundera på att sälja svingen innan rapport, det börjar bli högt.
----

HM-call ligger nu ITM... om det bara ville sluta sega så förbaskat!
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 13 oktober 2017, 10:03

Trevlig morgon, med mina innehav på plus på en kylig börs.

VBG toppar nog nu på ca 155. Jag hittar inget bränsle för vidare uppgång. Ingen omsättning alls ännu, bara 58 st aktier sålda än så länge idag. Då har vi legat på flera tusen om dagen tidigare i uppgången. Rapporten avgör nog vidare öde nu.

Så stilla allt är....
- ordspråk från England

Moffar

Inläggav Moffar » 13 oktober 2017, 12:03

Jag önskar och hoppas att du är lika kall gällande Karo som du var med VBG. Gör om en repris med TR/BTA och slutar till vårkanten med totalt gratis aktier i väskan.
Jag har själv bra koll på min strategi och så länge det är Avanza och Nordnet som säljer så oroar jag mig inte alls. Förvirrade ägare som inte har strategi för emissionen. Inte att glömma att Herr Lönner siktar på Strikeprice i KP´s personaloptionsprogram.
Därav kan denna emissionen bli lite hursomhelst.
Om inte kursen är minst eller över 45kr den 2 November lovar jag att micra min hatt, och äta upp den.
Jag blir glad av att läsa dina tankar, fortsätt.
<<<Moff

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 13 oktober 2017, 12:25

Moffar skrev:Jag önskar och hoppas att du är lika kall gällande Karo som du var med VBG. Gör om en repris med TR/BTA och slutar till vårkanten med totalt gratis aktier i väskan.
Jag har själv bra koll på min strategi och så länge det är Avanza och Nordnet som säljer så oroar jag mig inte alls. Förvirrade ägare som inte har strategi för emissionen. Inte att glömma att Herr Lönner siktar på Strikeprice i KP´s personaloptionsprogram.
Därav kan denna emissionen bli lite hursomhelst.
Om inte kursen är minst eller över 45kr den 2 November lovar jag att micra min hatt, och äta upp den.
Jag blir glad av att läsa dina tankar, fortsätt.
<<<Moff

Jo, jag är lugn med denna affär och FE. Faktiskt ser det nästan bättre ut än VBG och MCC, synergierna är så enkla och påtagliga. Sälja KPs produkter via Weifas kanaler i Norge och vice versa i Sverige. Även om vi nu inte på kort tid dubblar den gemensamma försäljningen så är det en bra affär bara vi får en rimlig tillväxt tack vare synergierna. Optimismen är lite löjligt hög på Avanza forum.

Jo, jag tror att mycket av handeln är teknisk från olika aktörer, det är en jädrigt stor FE detta och många har inte som vi torrt krut sparat. De måste agera innan FE, men jag kan tycka det är lite tidigt innan man vet spelreglerna egentligen...

Är det inte vanligt med denna nedgång inför en bamsestor FE? Samma gällde för VBG i alla fall.

Idag är dock NON nettoköpare och AVA neutral. Småspararna verkar färdiga.

PE just nu på modesta 24.

Utan jämförelser i övrigt, men lite axplock från börslistan

Verkstadsaktier i medvind kostar som KP

Thule ligger på 24,3
Bufab på 23
Nolato på 24,4

Vad mer att kika på...

AstraZ på 21,4

Getinge på 33,3

Hälsovård har ju alla möjliga slags siffror, PE är kanske inte så relevant?
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 13 oktober 2017, 13:53

Jag följer VBG då... försöker lära mig lite om handelsmönster i det mikrokorta perspektivet. Mest för att det är kul då.

På Large Cap är de stora drakarna aktiva, där finns robotar och algoritmer. Där är man chanslös både vad gäller reaktionstid och vad gäller information.

Men på Mid Cap och Small Cap är det mest småsparare. Ju mindre aktie, ju större andel småsparare.

VBG är väl lite mittemellan. Men tittar man på volymer som omsätts är det ganska mycket småsparare som det tycks mig. Och det är nästan alltid småsparare som gör de riktigt dåliga affärerna. Vem på NON köpte 18 aktier till 155 idag?? Kolla listan här nu... jo, det stannade på 155 för att vika nedåt förresten... och vem på Avanza köpte tre aktier för 154,50??? Vad??

JPM NON 80 154,50 11:33:25
AVA NON 3 154,50 11:33:16
NON SSWM 18 155,00 10:09:01
SSWM NON 40 153,00 09:29:30

Nu ligger vi på 152,50... och vi har lite volymer igen...

---

VBG på väg ned hursomhelst...

Så har vi ju Getinge som ett kärt gammalt studieobjekt. Där är ju leken köpt vagga eller kanske strut inför rapport. Caset består i Getinges problem med FDA under lång tid nu. PE på höga 31 och en vändning borde kunna vara på g. Fallhöjd bör finnas för att leken skall bli skoj annars kan man ju bara spekulera med syntetiska terminer eller på annat sätt lägga sig lång.

Getinge på 156,90

Låt oss rekapitulera utvecklingen. Bokslut 2016 och Q1 signalerade positivt och kursen skickades upp mot 180. Här fick jag funderingar om en strut til Q2 i somras. En mängd negativa nyheter förekom mig, bl a att man fortsatt har problem vid en tysk fabrik med FDA och avsätter 488 MSEK. Man är under utredning i Brasilien (mutor gissar jag)... och man är inne på ännu en VD... värst var väl en nyemission som kom i början på sommaren. Man ville stärka kassan i allmänhet, kanske till uppköp, men jag har inte hört något.

Kursen sjönk ner mot 166.... Q2 blev en besvikelse... kursen har varit nere på 140 för att sedan vända... emissionen är väl färdig nu i september... utspädningen är ett faktum!! Q3 kommer då 18/10 dvs på tisdag! Skall man köpa är ju måndag en bra dag för det...

Pessimismen tycks mig förhärskande, vad finns för anledning att tro på bättring redan nu Q3??

Vad är risken?? Lägger man en snygg köpt vagga på säg till november.. man kan ju alltid sälja om aktien inte rör sig som man hoppas. Risken är arbitrage och courtage ju... eller?

Kursen är lite för nedtryckt för att jag skall gilla läget... fallhöjden är nog inte mer än till 140...

GETIB7K162.64X@ 2,50 - 2,85 (emissionen gissar jag klyddar till siffran??)

GETIB7W147.86X@ 1,55 - 1,95

Säg att jag får lägga ut 4,50... hamnar vi ner mot 140 har jag vinst... får vi överraskande positiva besked går jag rejält med vinst såklart.

GETIB7W152.78X 3,00 - 3,45 om man vill gå hårdare på nedsidan...

Köp- och säljvollan ganska lika om det är bra i detta läget??
Senast redigerad av 1 Himmelsblå, redigerad totalt 13 gånger.
- ordspråk från England

volla

Inläggav volla » 13 oktober 2017, 14:30

Himmelsblå skrev:

Jag följer VBG då... försöker lära mig lite om handelsmönster i det mikrokorta perspektivet. Mest för att det är kul då.

På Large Cap är de stora drakarna aktiva, där finns robotar och algoritmer. Där är man chanslös både vad gäller reaktionstid och vad gäller information.

Men på Mid Cap och Small Cap är det mest småsparare. Ju mindre aktie, ju större andel småsparare.

Låter som ett vettigt resonemang. Jag läste på kul några intervjuer med utpräglade daytraders som sittar och stirrar in i orderdjup osv hela dagarna och med i vissa fall hundratals eller mer transaktioner per dag. Intressant läsning och några aspekter kring riskhantering och psykologi går nog att applicera även för oss som är mer långsiktiga. Jag vet också med säkerhet att jag av många olika skäl skulle krossas om jag försökte mig på så pass kortsiktig handel. Finns det verkligen fortfarande folk som daytradar med lönsamhet i t ex storbolag och går kampen mot algoritmerna? Känns som att det borde vara omöjligt?

Minns dina äventyr i t ex det där mjölbolaget, i Mid Cap och Small Cap kan det nog vara intressant att försöka förstå vad som händer och kunna profitera på sådana skills.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 13 oktober 2017, 15:59

Nu var det fasen en nordnettare som köpte 3 st VBG för 154... så är kursen nere på 153 igen... väldigt svag omsättning återigen... proppen lossnar under 153 igen... då kommer köpare in. :twisted:
- ordspråk från England

volla

Inläggav volla » 13 oktober 2017, 16:50

GETIB7K162.64X@ 2,50 - 2,85 (emissionen gissar jag klyddar till siffran??)

Det där sista X:är det som visar att något har hänt i bolaget, emission, split eller dylikt och då blir det de där löjliga prisnivåerna.

Nu var det fasen en nordnettare som köpte 3 st VBG för 154... så är kursen nere på 153 igen... väldigt svag omsättning återigen... proppen lossnar under 153 igen... då kommer köpare in
.

Inte en kursdrivande aktör! :)

Återgå till "Dagboken"