Himmelsblå portföljdagbok - Utmärkta Börsråd (U.P.A)

Hur går det för dina placeringar idag?

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

aromata

Re: Himmelsblå portföljdagbok - Utmärkta Börsråd (U.P.A)

Inläggav aromata » 13 maj 2017, 17:35

Thule? Jag är inte så insatt i det ekonomiska men det går bra för dem. Produkterna är bra och genomtänkta. Bra ledning. Men huruvida värderingen på börsen är rätt eller ej har jag ingen aning om. Möjligtvis är produkterna konjunkturkänsliga.

Vill man inte köpa aktien finns alltid Spiltan Småland, som har Thule i sin portfölj.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 13 maj 2017, 18:38

aromata skrev:Thule? Jag är inte så insatt i det ekonomiska men det går bra för dem. Produkterna är bra och genomtänkta. Bra ledning. Men huruvida värderingen på börsen är rätt eller ej har jag ingen aning om. Möjligtvis är produkterna konjunkturkänsliga.

Vill man inte köpa aktien finns alltid Spiltan Småland, som har Thule i sin portfölj.

Jag har kikat lite på dem men köp har aldrig blivit... jo, det är en liten imperiebyggare som växer såväl organiskt som genom uppköp. man är dessutom hyffsat dominanta på vissa produkter som cykelställningar och så där... HQ i Malmö men rötterna är ju småländska.

PE = 22,79... men det är inte värre än Nolato (23,72) eller Husqvarna (22,33)... där ligger cykliska verkstadsbolag i dag. Åt pepparn för högt, egentligen.

Tack för påminnelsen. Åter på min bevakningslista.
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 14 maj 2017, 12:46

Vad fasen är ni ute i solen hela högen??? Nu får ni skärpa, in i huset med er och gör analyser!!! Akta er för solljus, det är skadligt!!! En massa UV och hemskheter!!!

Jag kikar lite på Telia och läser en annan stämning... Telia kanske hittar ut ur mörkret? De verkar kunna förhandla ner böterna till USA något, men tillräckligt för att marknaden börjar lägga den historien bakom sig.

De köper upp TV-rättigheter... det där är helt nytt... äntligen lite kreativt nytänk alltså... mycker mer intressant än internet of things där ju alla skall härja.

Det är ett bra tag sedan vi fick negativa nyheter... visst, det är knepigt för dem att sälja av det de lovat att sälja av... men kanske det är bra att man inte gör sig brådska... de håller igång sitt cash flow och det blir lättare för dem att klara den här omställningen till att enbart operera på mogna marknader.

Nu loosar jag out, men i alla fall....

Loosar jag ut lossnar rejält med kapital till att göra något annat med optionerna... vi snackar alltså juni, så gott om tid att planera.

Man kanske skulle hoppa på Astratåget... köpa in sig lite aggressivt... lägga en bra hedge både uppe och nere... eller kanske bara uppe, lägga sig riktigt lång. Vi får följa den aktien, om den har vaknat till liv. Lagom stabil och bra, hög omsättning... passar bra för optionsstrategier kan jag tycka...

I den positionen Telia ligger är ju risken väldigt liten att jag skall behöva pyttsa in av likviden... min put ligger på 34, mer än 10% OTM. Det krävs ju en större nyhet...

Vad tror ni om Astra??
- ordspråk från England

volla

Inläggav volla » 14 maj 2017, 18:10

Himmelsblå skrev:

Vad fasen är ni ute i solen hela högen??? Nu får ni skärpa, in i huset med er och gör analyser!!! Akta er för solljus, det är skadligt!!! En massa UV och hemskheter!!!

Jag kikar lite på Telia och läser en annan stämning... Telia kanske hittar ut ur mörkret? De verkar kunna förhandla ner böterna till USA något, men tillräckligt för att marknaden börjar lägga den historien bakom sig.

De köper upp TV-rättigheter... det där är helt nytt... äntligen lite kreativt nytänk alltså... mycker mer intressant än internet of things där ju alla skall härja.

Det är ett bra tag sedan vi fick negativa nyheter... visst, det är knepigt för dem att sälja av det de lovat att sälja av... men kanske det är bra att man inte gör sig brådska... de håller igång sitt cash flow och det blir lättare för dem att klara den här omställningen till att enbart operera på mogna marknader.

Nu loosar jag out, men i alla fall....

Loosar jag ut lossnar rejält med kapital till att göra något annat med optionerna... vi snackar alltså juni, så gott om tid att planera.

Man kanske skulle hoppa på Astratåget... köpa in sig lite aggressivt... lägga en bra hedge både uppe och nere... eller kanske bara uppe, lägga sig riktigt lång. Vi får följa den aktien, om den har vaknat till liv. Lagom stabil och bra, hög omsättning... passar bra för optionsstrategier kan jag tycka...

I den positionen Telia ligger är ju risken väldigt liten att jag skall behöva pyttsa in av likviden... min put ligger på 34, mer än 10% OTM. Det krävs ju en större nyhet...

Vad tror ni om Astra??

Aldrig haft den aktien eller använt optioner på den. Men borde väl vara hyfsad omsättning i dess optioner kan man tycka? Inte insatt i bolaget, undrar om den är för köparen eller utfärdaren i nuläget? Jag tycker det är svårt med läkemedel och sånt, så beroende av godkännande och studier osv även för de stora aktörerna som Astra. Jag har uppfattat Astra som en ganska seg koloss som kanske långsiktiga värdeinvesterare kör covered calls på typ. Men är dåligt insatt i bolaget som sagt, senaste rörelsen ser ju dock trevlig ut för de som satt i den båten :)

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 15 maj 2017, 12:21

Astra... ICA... vad finns det mer? Man kan gå all in i HM, använda hela likviden där.

Sedan är ju Getinge ett bolag jag håller ett getöga på. Mer spännande än ICA och Astra.

Alfa Laval har jag ju loosat ut lite på, men det är ett synnerligen välskött litet verkstadsbolag. Där kan man köra igen kanske med en lång strategi?

PE på Alfa 33 är nog åt helvete för högt dock... eller?

Eller om man skulle köra indexstrategier??? vagga känns ju helt fel nu när vollan bedöms vara så låg... det upplever jag som lugnet före stormen...

Kanske man skulle göra något jag egentligen inte gillar, dvs spela på nedgång? Bara som ett test, ett experiment...

Om Getinge tror jag att nästa rapport kommer att skicka kursen rejält upp... eller ner... en strut? Är det en kulig grej?

:D
- ordspråk från England

volla

Inläggav volla » 15 maj 2017, 16:53

Himmelsblå skrev:

Astra... ICA... vad finns det mer? Man kan gå all in i HM, använda hela likviden där.

Sedan är ju Getinge ett bolag jag håller ett getöga på. Mer spännande än ICA och Astra.

Alfa Laval har jag ju loosat ut lite på, men det är ett synnerligen välskött litet verkstadsbolag. Där kan man köra igen kanske med en lång strategi?

PE på Alfa 33 är nog åt helvete för högt dock... eller?

Eller om man skulle köra indexstrategier??? vagga känns ju helt fel nu när vollan bedöms vara så låg... det upplever jag som lugnet före stormen...

Kanske man skulle göra något jag egentligen inte gillar, dvs spela på nedgång? Bara som ett test, ett experiment...

Om Getinge tror jag att nästa rapport kommer att skicka kursen rejält upp... eller ner... en strut? Är det en kulig grej?

Finns mycket kul att grunna på, följer med spänning vad det blir härnäst :)

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 16 maj 2017, 11:49

ja, det dröjer till sommaren som sagt. Telialikviden är låst till juni. Nu har jag ingen avkastning alls som läget är så man kanske bara skulle dra sig ur lite diskret... skall kolla vad det kostar mig i spread, courtage och tidsvärden. Förmodligen bara slös...

Opus är där volla i just nu... ingen stiltje där. Jag vill upp en bra bit till faktiskt för att sälja svingen. Det blir en ny topp, blir den högre än förra?

Opus delar dessutom ut 12 öre idag, jag såg ett X vid kursen på text-TV. Jag kan tycka Avanza skall införa de symbolerna på sin börslista... ni vet för utdelning, split och om aktien är satt i obsklassen.
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 18 maj 2017, 13:23

Detta kommer några dagar för tidigt... jag skulle ju köpt lite puttar nästa vecka.... nu blir dessa mycket dyrare... :D

En massaker på min långa portfölj idag... men HM håller emot, och att Telia faller är ett nollsummespel för mig.

Vi får se ikväll var vi hamnar... jag håller ett öga på Nibe, där kan jag tänka mig att öka.
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 22 maj 2017, 11:25

Jaha, jag trodde det gick att köpa SAAB8Q idag men icke... jag får väl vänta lite till...

Annars positivt med HM med mera... jag har helt klart knaprat in på Pekka lite. :D
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 23 maj 2017, 12:57

Har fått fel på balansen tror jag... har varit liksom sjösjuk sedan i torsdags. Jättesvårt att knappa in bokstäver... det blir ankskit och jag träffar bara fel tangenter....

HMB7G240 @ 3,35 - 3,50 .... kanske snart dags för den?
- ordspråk från England

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 23 maj 2017, 18:43

Låter som ett läkarbesök. Är det kristallsjukan som orsakas av att vissa kristaller i örat lossnar? De har väl något med lägesangivning att göra.

Men allså till läkaren!!!

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 23 maj 2017, 20:01

Trendsökaren skrev:Låter som ett läkarbesök. Är det kristallsjukan som orsakas av att vissa kristaller i örat lossnar? De har väl något med lägesangivning att göra.

Men allså till läkaren!!!

Jag skall till vårdcentralen. Jag har faktiskt haft ambulansen här men det är ingen stroke...

Det kan vara kristaller eller nerven. Min far fick ena balansnerven helt utslagen, han kunde inte gå. Det är ett virus, jag tror på det.

Men motoriken är åt helvete som sagt. Det tar fem minuter att bara skriva detta.... huvudet vet inte riktigt var händerna är... jag välter glas, springer in i dörrkarmar... som ett fyllo.

Så jag vet inte...

vi får se...
- ordspråk från England

Moffar

Inläggav Moffar » 23 maj 2017, 20:58

Amulans,,,du jag vill att du tar detta på allvar innsan du VET, om det är kraftig pollen, storke-potensial.
Fan,,,,utnyttja dett svensak möderskapp och ta ett par blodprover.
Kram på´re

aromata

Inläggav aromata » 23 maj 2017, 21:54

Var rädd om sig!

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 23 maj 2017, 22:10

Jag tackar för omtanken men de tog EKG och grejer...

Jag skall till VC men jag är liksom ingen vidare bilförare. Ambulansen kunde ju kört mig kan man tycka, men de har så mycket annat att göra kanske...
- ordspråk från England

Återgå till "Dagboken"