Himmelsblå portföljdagbok - Utmärkta Börsråd (U.P.A)

Hur går det för dina placeringar idag?

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Himmelsblå

Re: Himmelsblå portföljdagbok - Utmärkta Börsråd (U.P.A)

Inläggav Himmelsblå » 5 maj 2017, 19:02

Ingen CAR idag på Lammhults, svag handel.

Man får nog invänta nästa rapport, den bör kunna bli stark.

I övrigt klang och jubel, t o m HM steg idag.

Utdelningarna har tickat in och även Avanzaportföljen är på ATH. Den långa portföljen är urstark och jag ser fram emot fortsättningen.

Den tuffe kör fullt ut mot börshypen, men jag är lite feg och har en rejäl slant på sparkonto.

Det kan bli en kul sommar i alla fall, men oktoberfrossa när det börjar bli dags att leverera till årsrapporterna. Men ingen sommarvagga, jag tror inte jag vågar balansera en sådan på toppen.
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 6 maj 2017, 10:42

Man kan ju reta sig på att jag sålde Bufab... det är bra drag där... från 94 där jag sålde till 107.

Å andra sidan... Duni såldes för 132 mot 119 idag. Duni har somnat in helt, med ett PE på 16,78 och sista inlägget på forum från november 2016.

Husqvarna som köptes i den vevan är upp 16%. Nibe som köptes strax före är upp 15%... så... och Nibe växer organiskt och genom förvärv, de handlar företag hej vilt.... Nibe har ju en helt annan marknad än Bufab på sikt....

Men man kan reta sig ändå.

Jag är ca 36% likvid och tar naturligtvis stryk mot Pekka. Detta till trots, kommer jag nog att vikta ner... jag skall köpa fler kraschputtar i sommar på index och jag skall ha kraschputtar på SAAB. Plus att jag ligger för tungt i det långa loppet på Opus, VBG och Lammhult, där kommer osthyveln att skära lite... Telia hoppas jag blir såld snart, det är som att se färg torka att hålla på med optioner där.

Så fundilerar jag på en kul optionsstrategi att ha under semestern. Vagga är kanske inte grejen just i sommar, börsen rör sig massvis.

Men något annat kul och lärorikt. Men inga stora pengar....

Sista versen är vild och vacker som Placeras kåsör skaldade. Efter vers kommer refräng och det är den jag tänker på.... i lugnt och makligt tempo.
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 7 maj 2017, 13:35

Jag skall ju byta Volvo mot något annat i mors portfölj... sålunda kikar jag med hjälp av Avanzas filter efter bra kandidater.

Bra dir avk och inte skyhögt PE... så jag ställer upp inte alltför tuffa parametrar... över 4% och mellan 14 och 20 i PE... intresserade av den listan, där borde ju ligga några idéer till sansade köp?

Här är listan:

- HM

Haha, hon äger ju HM....

Sänker kravet på dir avk till 3% fåss även dessa:

SHB
Holmen
ICA
PEAB
Skanska
Stora Enso

SHB med 3,95% är ju nära och PE = 15 ger ingen extrem riskkänsla....

Är banker helt åt helvete med tanke på hur makroekonomin ser ut?

Hon är ju kund i SHB, och SHB är ju Bror Duktig av bankerna.

-----

Kikade lite på analyser och kommentarer och alla nämner ju risk för finanskris. Det håller ju nere kurs såklart, därav relativt lågt PE jämfört med börsen i övrigt....

Andra alternativ jag ser är:

Öka i Lammhult likt jag själv gjort.

Våga sig in i Nibe, som jag själv gjorde.

PEAB eller Skanska. Byggbranchen.... där har jag inte varit på 20 år.... vet egentligen inget om läget där.

Ja, vad skall men reka i detta överhettade läge??

Spiltan Ränta?? Haha fegis, men hon har (alldeles för) mycket pengar på sparkonton och har alltid haft. Riskprofilen hennes är ju egentligen extremt låg, inga lån heller.

Min tanke bakom mina rekar är i grunden att lära henne att utdelningar klår bankräntan i dessa tider. Hade jag varit henne hade jag haft stålarna i högutdelare och låtit avkastningen bekosta en och annan resa.

Kanske efter kraschen, om/när det nu blir, att jag kan få henne att öka andelen högavkastare och se det som en inkomst. Jag tror faktiskt hon har börjat fatta att utdelning är "säkra pengar" och att en väl diversifierad portfölj av dylika aktier inte är så jädra riskfyllt sett över tid...

Jag får kika på bygg... vad hittar man för analyser och tankar?

------

Bläddrar vidare: accepterar jag lågt PE så trillar Resurs in... ni vet de där som står bakom en massa kreditkort på Bauhaus, Sida osv... här är man väldigt utsatt för svensk konsumtion! Och faktiskt så har jag själv tröttnat på de där jävla korten... använder Bauhaus-kortet vid större köp. De får ju inte plats i moderna plånböcker / telefodral!

Så satsar resurs rätt där? Gillar ni alla dessa betalkort?
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 8 maj 2017, 06:13

Har något sagts konkret om expansionstakten av butiker framöver i HM? Eller kommer det på årsstämman? En artikel i DI, intervju med Karl Johan som jag inte kan läsa.

4400 butiker totalt har man nu, alla koncept inräknade... bara i lilla Malmö finns det ett halvdussin butiker, HM finns på alla gallerior och i centrum.

Nå, jag sätter på kaffe och inväntar siffrorna kl 8, sedan skall jag ombesiktiga bilen... fick anmärkning på mina bromsrör... ja, eller inte mina då utan bilens. Mitt eget bromsrör funkar bra.

H&M/SME
TOTAL FÖRSÄLJNING VÄNTAS HA ÖKAT 6,9% I APRIL (Direkt)
2017-05-08 05:32
STOCKHOLM (Direkt) Hennes & Mauritz väntas redovisa en ökning av den totala försäljningen på 6,9 procent för april månad i lokala valutor, jämfört med motsvarande månad 2016.
Det visar SME Direkts sammanställning av 21 analytikers prognoser inför försäljningssiffran som släpps måndagen den 8 maj klockan 8.00.
Klädhandelsförsäljningen i Tyskland, som är Hennes & Mauritz största marknad, minskade med 7 procent i april jämfört med motsvarande månad förra året, enligt Textilwirtschaft.

Kolla Tyskland där.... inget vårväder i Tyskland inte...

Återkommer!

-----

Något lite bättre än estimat faktiskt...

H&M
FÖRSÄLJNING APRIL, 7% (SME 6,9%) (Direkt)
2017-05-08 08:00
STOCKHOLM (Direkt) Hennes & Mauritz försäljning steg med 7 procent i april, jämfört med samma månad året innan då försäljningstillväxten var 5 procent.
Försäljningssiffran är exklusive valutakursförändringar och inklusive moms.
Enligt SME Direkt hade analytikerna i genomsnitt räknat med att försäljningen skulle öka med 6,9 procent.
Totalt antal butiker per den sista april uppgick till 4.474 jämfört med 4.035 vid samma tidpunkt året innan.

Vilken sjukt hög expansionstakt... april till april var det 439 nya butiker....

Vad kostar det att öppna en ny butik egentligen?

En fråga till där: om man minskar expansionstakten ligger den typen av kostnader på bruttomarginalen eller bara på rörelsemarginalen? Bara på rörelsen va?

Hur som helst bör ju marginalerna kunna öka på ganska fint om man drar ner på expansionstakten. Det där kan ju vara knepet att hyffsa siffrorna menar jag.

Sedan får man gärna se över och stänga de minst lönsamma butikerna... som i Malmö med ett halvdussin butiker... de som shoppar är ju på mer än en galleria... nog kannibaliserar butikerna på varandra?

Varför ha butik både på Entré och i city?

----------

Egentligen borde man passa på med 4 leaps till nu när kursen är nedtryckt i HM. Jag har ju 800 aktier men bara 4 leaps.... tror jag gör det idag.... fast HM stiger nog en del på siffrorna???
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 8 maj 2017, 08:53

Börsveckan säljrekar Lammhults idag och den faller som en sten... :D

Småspararna är festliga... börsveckan ser inge moln på himmelen, men ser ingen uppsida i Lammhults då den stigit mycket. Vänta ni på nästa rapport!!! :twisted:

Köpte på mig en skvätt till, denna gången hamnade de i rätt ISK... :P

----

Här dagens analys av Lammhults från det där Introduce... höjda estimat etc... tycker Börsveckans sälj idag var smått obegripligt och verkade småslarvigt genomtänkt. Men många följer ju BV slaviskt och tar rygg på deras portfölj. Förhoppningsvis var det ett bra köpläge idag....

http://introduce.se/globalassets/bolag/ ... _1.017.pdf
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 9 maj 2017, 09:26

Telia på 37.75.... nu är Telia 2% ITM... kanske jag blir av med skiten till midsommar, eller vad tror ni?

:D
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 11 maj 2017, 09:20

Må vara att HM ger mig en del blues... men som alltid med en väl diversifierad portfölj, Nibe glädjer idag... Hej vad den drar!!! :D

Imorgon Opus!

HM skiljer av en femma men sjunker tre... de e så vida pass att... eeehh.... men man får glädjas åt det lilla där...

så-vida-pass-att är ett roligt uttryck... fullständigt obegripligt egentligen ju. :D

Nå, Nibe är ett av mina minsta innehav, så där jätteskoj är det inte... :wink:
- ordspråk från England

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 11 maj 2017, 10:48

Man får glädjas åt de framgångar man har. :D .

Har inte läst Nibes rapport men den måste vara bra med tanke på kursutvecklingen just nu.

Nibe är ett svenskt intressant bolag som verkar inom energisektorn. De har under 2016 gjort en del uppköp. Detta vet ju du också

De vedkaminer som de numera tillverkar verkar klara högt ställda miljökrav. De har också effektiva värmepumpar.

De borde ha ytterligare framgång i en värld som behöver miljövänliga och kostnadseffektiva sätt att skaffa värme. Här årsrapporten som du ju redan läst. Men för allmän beskådan:
http://www.nibe.com/download/18.9abfa63 ... _AR_SE.pdf

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 11 maj 2017, 13:39

Trendsökaren skrev:Man får glädjas åt de framgångar man har. :D .

Har inte läst Nibes rapport men den måste vara bra med tanke på kursutvecklingen just nu.

Nibe är ett svenskt intressant bolag som verkar inom energisektorn. De har under 2016 gjort en del uppköp. Detta vet ju du också

De vedkaminer som de numera tillverkar verkar klara högt ställda miljökrav. De har också effektiva värmepumpar.

De borde ha ytterligare framgång i en värld som behöver miljövänliga och kostnadseffektiva sätt att skaffa värme. Här årsrapporten som du ju redan läst. Men för allmän beskådan:
http://www.nibe.com/download/18.9abfa63 ... _AR_SE.pdf

Jag skall läsa lite nogrannare, men jag tror Elements framgångar gläder då den divisionen fått lite fart... det har varit en mogen division utan alltför mycket tillväxt. Sedan var ju den organiska tillväxten 12% och här är jag rädd att småspararna åker på en luring. VD själv menar att den efter säsongsjustering av almanackan egentligen är knappa 10%. Helt OK men mer i linje med snittet.

Men jag skall kika lite mer vad som kan vara anledningen till euforin... som det ser ut nu är jag rädd för en liten rekyl. Tycker det är för mycket klackarna i taket idag... 3-4-5%... kanske... är mer rimligt?
- ordspråk från England

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 11 maj 2017, 14:48

Bild
Klart att 8 % rakt upp tarvar en förklaring. Jag sysslar ju aldrig med enskilda aktier. Och det kan ju få en rekyl vilken ju nästan ser ut som naturgiven.
Lite indirekt så har jag ju fonder med visst ägande i Nibe såsom Spiltan Småland och Stabil samt SEB Sv småbolag C/R.

Om man tittar i grafen som finns i denna kvartalsrapport kan man se att aktien är volatilare :shock: än index men ack så trevligare utveckling :D . Index släng dig i väggen.
Alla tre affärsområden verkar gå bra.
Samt ett bolag som världen behöver med bra produkter så långt jag kan bedöma.

http://www.nibe.com/download/18.9abfa63 ... 7_Webb.pdf

Rådet verkar givet, men ges inte, köp NIBE B (vid tillfälle) samt en Contura vedkamin och installera en värmepump.

Det upplevda problemet är väl kanske den höga värderingen? Om det är så?

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 11 maj 2017, 16:02

Trendsökaren skrev:Bild
Klart att 8 % rakt upp tarvar en förklaring. Jag sysslar ju aldrig med enskilda aktier. Och det kan ju få en rekyl vilken ju nästan ser ut som naturgiven.
Lite indirekt så har jag ju fonder med visst ägande i Nibe såsom Spiltan Småland och Stabil samt SEB Sv småbolag C/R.

Om man tittar i grafen som finns i denna kvartalsrapport kan man se att aktien är volatilare :shock: än index men ack så trevligare utveckling :D . Index släng dig i väggen.
Alla tre affärsområden verkar gå bra.
Samt ett bolag som världen behöver med bra produkter så långt jag kan bedöma.

http://www.nibe.com/download/18.9abfa63 ... 7_Webb.pdf

Rådet verkar givet, men ges inte, köp NIBE B (vid tillfälle) samt en Contura vedkamin och installera en värmepump.

Det upplevda problemet är väl kanske den höga värderingen? Om det är så?

Hittills har jag då Nibe-aktier och Contura braskasett. Faktiskt en liten skvätt Spiltan Småland i pensionsdepåer... plus att jag köpt lite Spiltan Småland även åt min mor... Heja Småland!!! The american dream... :cheers:

Värmepump kommer nog när jag tröttnar att elda 10 meter ved om året.... :D jag gillar verkligen min Contura med sitt stora sotfria fönster... ofta är föreställningen i brasan bättre än det som visas på TV. Det är jättekul att ta reda på någon tjock gammal stubbe, torka den, och sedan elda den medan man ser på hur lågorna förtär vedbiten... tacka fasen för att elden är mänsklighetens mest populära innovation... nytta, nöje, v'ärme och ofta gemenskap. Elden bör få nobelpriset. :D

Men nej, jag upplever inget problem... mitt råd med Nibe är behåll eller köp i den allmänna dippen på börsen. Företaget ligger i positiv trend i sin utveckling... växande marknad utomlands samt tillväxt även genom förvärv... Nibe blir ett av Sveriges storföretag, det är mest bara frågan om när... 10% tillväxt (villket är målet och en realistisk syn på företaget) ger ett PEG på 2,6 nu så det är en hel del... börsen är stekhet!!

vet du hur många anställda man har i lilla Markaryd? 1000! Hela kommunen har mindre än 10.000 invånare.... snacka om att kommunalrådsordföranden svassar för VD och inte tvärsom... :D

----------------

Nå, en bra dag med Nibe och noga räknat stiger ju HM reellt efter x-dag, nedgång mindre än utdelning. Idag spöade jag Pekka i alla fall...
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 12 maj 2017, 13:10

Opus kommer in ok idag och bra uppgång på den... ett av mina större innehav med 5000 extra aktier som sving... ser vi 8 säljer jag den.

Rekyl på Nibe men det var ju inte oväntat

HM lite upp idag... Telia börjar hamna ganska Deep ITM... den löper till Juni.

SAAB har tappat till 424 och option på 390 till mars nästa år tror jag blivit en femma dyrare. jag vill som sagt ha maj-optionen 2018.

Nolato tickar på bra nu... kan tycka den ligger i övre delen av trendspannet det sista året.
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 13 maj 2017, 14:55

Sammanställer man rapporterna för mina små firmor ser det väldigt bra ut

SAAB, Opus, Lammhults och Nibe smaschade in riktiga fullträffar.

Nolato börjar ta sig, eller lunkar på enligt plan kanske man kan säga. Kursen i den högre delen av trendfältet...

HM är ett sorgebarn såklart...

Husqvarna tror jag på. De ligger lite i samma linje som Volvo med skicklig ledning och modernisering av produktionsprocesser... det är märkligt det där med lean production... så självklart men tar så lång tid att få till... det blir inget Volvoryck, men helt klart bra för kursen...

VBG bygger något stort. En riktigt bra rapport, men marknaden var orolig innan om hur nyköpet skulle ta sig... så vi fick en kraftig uppgång... det blir ett intressant år att studera VBGs utveckling.

Telia utvecklas ju äntligen lite positivt. Jag loosar ut där med CC på 37 men utan att gråta.

Six30R ligger på 11,91% i år... jag ligger på 7,5% ca efter att jag fått in utdelningarna från Nibe och HM. De där 5 procentenheterna har jag legat efter ganska länge nu... men jag hänger ju med index igen... släpar inte efter mer.... ganska bra med likvid på ca en tredjedel kanske man kan tycka.

Jag kommer nog tålmodigt att fortsätta bygget mot stabilitet... jag kommer att ta lite vind samtidigt som jag ser till att säkert ha lite torrt krut när nedgången kommer.... det som är så trist i det läget är att man hela tiden frestas att ta risk när de positiva tongångarna bara fortsätter...

Sista versen är vild och vacker... :D En poet som jobbar på Avanza... :shock:

En liten historia...

På 90-talet när jag satt på IBMs miljöstab i Durham, NC delade jag kontor med Steve. han var väldigt intresserad av aktier, men hela 1998- 1999 satt han helt likvid. Too expensive.... PE is to high.... så fick han ju sin krasch till sist i mars 2000. Förmodligen började han storhandla.... man undrar hur det gick, om han lyckades undvika alla blindskär... bara ett år senare var vi ju uppe på samma nivåer igen... så kom elfte september 2001....

Det är inte lätt detta...

-----

Kaffekokaren är sönder.... och jag blir inte klokare av att sitta här... uppgången är så pass bred att fonder är bra... ja, det mesta är ju bra... men dyrt. Så vet jag ju hur jävla dyrt det kan bli innan det kraschar. Fundamentalt hade ju Steve rätt, de vinstprognoserna som krävdes för att backa upp PE fanns inte... räntan var ju dessutom ganska hög då. Så han gjorde rätt, men det blev fel... i alla fall så långt.

Eric hade PE=100 när det var som värst/högst... HMs PE=50.... Astra skall vi inte snacka om, jag minns inte... men allt sådant som andades tillväxt var värderat på tok. Investeringarna som blev bra var ju tråkiga aktier, vad man kallade värdeportföljer....

jag sitter här som Steve... allt är för dyrt... :D
- ordspråk från England

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 13 maj 2017, 16:36

Själv tror jag inte på någon dramatik. Men ligger ju trots detta lågt. Får inte riktigt ihop det. :oops:

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 13 maj 2017, 17:17

Trendsökaren skrev:Själv tror jag inte på någon dramatik. Men ligger ju trots detta lågt. Får inte riktigt ihop det. :oops:

Nej, sista versen är ju vild och vacker... samt obegriplig.

Till sist hinner ju alltid verkligheten ikapp... vet bara inte hur, när eller på vilket sätt. Vi vet bara att så måste det bli. Kraschen kommer när siste pessim isten är övertygad och börjar köpa... tror inte det är riktigt sant... men man skall nog hålla sin kurs, stå fast vid sin idé, vilken den nu är...

jaja.... det gäller att hitta värde. kanske Astra kan vara en sådan aktie nu, om de har nyheter och starka patent på gång.... men PE ligger på 23...

inga defensiva siffror där... jag undrar hur Astra blev så het dock... what's up? Är den nya cancermedicinen så lovande kommersiellt?

nej, något kul på large cap hittar man inte.... nog är väl då lammhult, ett företag på G och långt från sitt ATH, kuligare... PE = 19... högt men jämfört med annat.... men fler Lammhults kan jag inte köpa på mig... 10% av hela fåtöljen... portföljen...

Nej, det är hockey på TV och jag skulle egentligen suttit och filat på en rapport.
- ordspråk från England

Återgå till "Dagboken"