Himmelsblå portföljdagbok - Utmärkta Börsråd (U.P.A)

Hur går det för dina placeringar idag?

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

aromata

Re: Himmelsblå portföljdagbok - Utmärkta Börsråd (U.P.A)

Inläggav aromata » 29 april 2017, 13:12

Fonderna är bland de bästa som finns, top notch! Bra val! Möjligtvis skulle du kunna avyttra Avanza Zero och köpa mer av de andra, om jag nu ska gnälla på nåt, men det spelar kanske ingen större roll egentligen.

Vid en krasch är en nyckelfråga hur ofta du uppdaterar portföljen? Tätare uppdatering "räddar" mer och tidigare. Kombinationen tät uppföljning och en lite långsammare signal är värd att tänka på. Ex uppdatering varje vecka och sälja/köpa om kursen backat den senaste månaden eller 3 månaderna. Jag tror att det är viktigt att man sätter en tydlig gräns vid vilken man köper eller säljer. Annars velar man bara allt medan kursen faller/stiger.

Väljer man en gräns som jag nämnde är det viktigt att man också köper (när kursen går från minus till plus) vid den gränsen annars blir det inkonsekvent och man hamnar lätt fel. Kör man så här är det lättare om man kör samma fonder hela tiden, top notch fonder.

Jag själv kör inte riktigt så utan jämför alla fonder med varandra hela tiden men jag har ändå en tydlig gräns nedåt som jag (oftast!) följer. Om detta är bättre vet jag inte men det är ett annat sätt som jag tycker är roligare. Men det här med en absolut gräns nedåt är nyckeln enligt min mening.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 29 april 2017, 13:43

aromata skrev:Fonderna är bland de bästa som finns, top notch! Bra val! Möjligtvis skulle du kunna avyttra Avanza Zero och köpa mer av de andra, om jag nu ska gnälla på nåt, men det spelar kanske ingen större roll egentligen.

Vid en krasch är en nyckelfråga hur ofta du uppdaterar portföljen? Tätare uppdatering "räddar" mer och tidigare. Kombinationen tät uppföljning och en lite långsammare signal är värd att tänka på. Ex uppdatering varje vecka och sälja/köpa om kursen backat den senaste månaden eller 3 månaderna. Jag tror att det är viktigt att man sätter en tydlig gräns vid vilken man köper eller säljer. Annars velar man bara allt medan kursen faller/stiger.

Väljer man en gräns som jag nämnde är det viktigt att man också köper (när kursen går från minus till plus) vid den gränsen annars blir det inkonsekvent och man hamnar lätt fel. Kör man så här är det lättare om man kör samma fonder hela tiden, top notch fonder.

Jag själv kör inte riktigt så utan jämför alla fonder med varandra hela tiden men jag har ändå en tydlig gräns nedåt som jag (oftast!) följer. Om detta är bättre vet jag inte men det är ett annat sätt som jag tycker är roligare. Men det här med en absolut gräns nedåt är nyckeln enligt min mening.

Tack för tankar och beröm för fondval. Spiltan is da shit! :)

Nej, portföljen uppdateras ju inte ofta utan när jag är där på helgfria vardagar. Till pingst kommer min bror och brorson så jag brukar prioritera in några dagar då... och då är börsen öppen. Jag har alltså inte access till hennes konton, hon loggar in åt mig.

Det innebär ju att börsen kan falla rejält mellan gångerna och att jag vill vara ute i god tid.

Hedgefonder körde jag 2015 men blev besviken på deras utveckling då. De måste bommat prisfallet på olja eller något, så de sjönk sakta men stadigt. Räntefonder just nu känns alltför trist i detta tidiga skede, vi kan ju ha bullmarket långt in på 2018 framför oss.... så Carnegie Strategi som jag lade upp i fondsnack kan vara vettig. Då slipper jag själv market-timing utan överlåter det åt en stjärnförvaltare... en redig scharrna sägs det... :)
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

aromata

Inläggav aromata » 29 april 2017, 14:00

Eftersom det är du som "förvaltar" kan du ju följa fonderna hemma på nätet och bara rycka ut om det blir ett skarpt läge - när kurserna når din "absoluta gräns" nedåt. Kanske kan du "fjärrstyra" din mor till att bara sälja? Enligt min mening är det viktigare att komma ur en position än att köpa en ny. Det senare kan vänta. Uppgångar är långsammare än nedgångar.

Ett annat alternativ är att ligga kvar i top notch fonderna hon redan har men minska exponeringsgraden. Köpa Spiltan kort ränta för halva kapitalmängden? Men om det finns andra säkrare pengar att tillgå är det kanske onödigt att göra något överhuvudtaget.

Svårt det där med generella råd i en kraschsituation. Jag hade nog satsat på att bestämma mig för en "absolut" gräns nedåt och sedan fjärrstyra mor.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 29 april 2017, 14:07

aromata skrev:Eftersom det är du som "förvaltar" kan du ju följa fonderna hemma på nätet och bara rycka ut om det blir ett skarpt läge - när kurserna når din "absoluta gräns" nedåt. Kanske kan du "fjärrstyra" din mor till att bara sälja? Enligt min mening är det viktigare att komma ur en position än att köpa en ny. Det senare kan vänta. Uppgångar är långsammare än nedgångar.

Ett annat alternativ är att ligga kvar i top notch fonderna hon redan har men minska exponeringsgraden. Köpa Spiltan kort ränta för halva kapitalmängden? Men om det finns andra säkrare pengar att tillgå är det kanske onödigt att göra något överhuvudtaget.

Svårt det där med generella råd i en kraschsituation. Jag hade nog satsat på att bestämma mig för en "absolut" gräns nedåt och sedan fjärrstyra mor.

hmmmm... men det som skall säljas är Volvo först och främst. Så ligger där några tusingar i utdelning också. Volvo kan jag inte trejda med fjärrstyrning, vollan kommer att bli skithög när det väl barkar ned. Kanske även sälja Spiltan Investment då, med tanke på den relativt låga substansrabatten på den fondens innehav och att investmentbolagen mest äger cyklisk industri och bank. Men det är inte säkert att Spiltan säljs nu i pingst, det kan bli på sensommaren då nästa handelstillfälle uppenbarar sig.

Jag kör ju ungefär samma stuk med i huvudsak FA när jag handlar åt min mor. Och hon har litegrann samma portfölj som min egen. Inte så mycket TA således, det blir så mycket merjobb för mig.

Vad köpa är mer frågan då... ligga likvid i hennes ISK är inte en option med tanke på hur mycket hon har på SBAB o dyl.
- ordspråk från England

aromata

Inläggav aromata » 29 april 2017, 14:15

När det gäller aktier är jag en fullständig analfabet ...

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 29 april 2017, 14:28

aromata skrev:När det gäller aktier är jag en fullständig analfabet ...

Nej, men va fan... begriper du inte... :lol:

Så vill jag minska den cykliska risken.

Jag kan ju köpa en fond istället... vad står då emot? Inget säger du... :shock:

Kortränta då... Spiltan Räntefond... det är väl vad du skriver... :D
- ordspråk från England

aromata

Inläggav aromata » 29 april 2017, 14:57

Cyklisk risk för mig är att cykla på en hårt trafikerad väg. Det är den risk som jag är villig att ta.

Att trendfölja fonder är så nära riskfritt man kan komma. Jag tycker att det är synd om er som är intresserade av aktier. Det är ju inte ens roligt. Och så är det så mycket att hålla reda på. Det enda positiva är väl att det alltid går att konvertera till fondhandlare :-).

Festivus

Inläggav Festivus » 29 april 2017, 15:16

Himmelsblå skrev:Jag har alltså inte access till hennes konton, hon loggar in åt mig.

Jag förvaltar min mors sparande och har access till hennes konto.
Så det är mitt tips med detta inlägg. Återkommer sen kanske med mer input vad gäller dina andra funderingar.
Jag tror inte min mor har loggat in på sitt konto nån gång faktiskt, så ointresserad är hon av ekonomi :D

Det har gått från att hon hade sitt kapital på lönekontot och levde från lön till lön
med ett totalt ointresse för all typ av fokusering på onödiga utgifter och sparande
till att hon överlät det till att jag skulle sköta det för c.a. tre år sedan.

Snart är hon miljonär! :D
(plus avbetald bostad som är värd ett antal miljoner.)

Jag kör bara fonder åt henne. Detta därför att det var hennes önskemål.
Fördelen med att ha access är ju att man
kan agera som man själv gör. Tex mina exitplaner kan jag direkt utföra även för henne.
Och mina omallokeringar kan jag direkt utföra för henne.
Och naturligtvis samma vad gäller entry.

Det har till och med blivit så att hennes portfölj har utvecklats bättre än min egen.
Kanske för att man känner att man har ett större ansvar för hennes.

När jag kollade upp Småland Stabil som du nämnde hittade jag denna länk.
Du pratade om krasch. Den är från placera och kanske kan ge nåt
https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2016/06/16/bast-och-samst-i-bjornmarknaden.html

Men björnmarknader brukar ju se olika ut.
Och en stor brasklapp.
Egentligen gillar jag inte den där Pär Ståhl alls. Tex rekade han häromveckan en fond med
ett Normanbelopp på kring 50k kronor. Jävligt korkat om ni frågar mig.
_Festivus_ på twitter.
Flaneur, with focus on probability. (Investerare på heltid. Chalmersstudier i matematik som hobby.)

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 29 april 2017, 15:27

aromata skrev:Cyklisk risk för mig är att cykla på en hårt trafikerad väg. Det är den risk som jag är villig att ta.

Att trendfölja fonder är så nära riskfritt man kan komma. Jag tycker att det är synd om er som är intresserade av aktier. Det är ju inte ens roligt. Och så är det så mycket att hålla reda på. Det enda positiva är väl att det alltid går att konvertera till fondhandlare :-).

:wink:
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 29 april 2017, 15:36

Festivus skrev:
Jag förvaltar min mors sparande och har access till hennes konto.
Så det är mitt tips med detta inlägg. Återkommer sen kanske med mer input vad gäller dina andra funderingar.
Jag tror inte min mor har loggat in på sitt konto nån gång faktiskt, så ointresserad är hon av ekonomi :D

Min mor är inte ointresserad men hon har kanske börjat förstå att lillebror kan något. Så är det den satans demensen...

Vi har nog en bit innan det är socialt möjligt. Till sist hamnar vi nog där men.... och då sköter jag räkningar och rubbet. Min far vet inte hur man startar en dator, han hatar apparaten som sådan.

Det har till och med blivit så att hennes portfölj har utvecklats bättre än min egen.
Kanske för att man känner att man har ett större ansvar för hennes.

I år har hennes portfölj gått bättre än min egen. Jo, jag tror man blir noggrannare med vilka risker man tar... spontana svingar och sådant ägnar man ju sig inte åt.

Men vi har inte kört så här så länge... två år nu i sommar. Jag har gett henne lite råd tidigare som att bita i det sura äpplet och sälja Eric och Telia.

När jag kollade upp Småland Stabil som du nämnde hittade jag denna länk.
Du pratade om krasch. Den är från placera och kanske kan ge nåt
https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2016/06/16/bast-och-samst-i-bjornmarknaden.html

Jag skall kika på den! Tack.

Men björnmarknader brukar ju se olika ut.
Och en stor brasklapp.
Egentligen gillar jag inte den där Pär Ståhl alls. Tex rekade han häromveckan en fond med
ett Normanbelopp på kring 50k kronor. Jävligt korkat om ni frågar mig.

jag vet så pass lite om fonder att det där med Normanbelopp har jag inte satt mig in i. jag vet han var minister... jag vet vad en Friggebod är, jag kommer ihåg Persson-pengarna... men Normanbelopp är inget jag vet hur man räknar ut... :)
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 2 maj 2017, 11:35

HM svag.... trots utdelning i faggorna. Jag har aldrig riktigt förstått vitsen med att en aktie stiger innan utdelning. Men faktum är att Telia beter sig på det sättet tycker jag att jag har märkt. Varför är HM annorlunda då?

Med Telia så tror jag att det funnits vissa farhågor om sänkt utdelning. Detta har pressat aktien mellan utdelningar, och i en slags lättnad ser man en återhämtning när utdelningen verkar bli den utlovade. Med HM saknas detta mönster och här är helt enkelt förtroendet bara lågt men ingen oro över utdelningen. Skulle den oron uppstå... ojojoj, då vill man inte vara med!!!

HM borde ju även pressas med att många fondförvaltare överger skeppet. Den aktie som var den mest självklara att ingå i en Sverigefond har alls inte den statusen längre.

Vi får bara hoppas att botten är nådd....

Jag ligger nu lååångt efter Pekka... men jag tror kanske han är lite dopad av utdelningar. Jag får in mina pengar snart och då kan jag stämma av. Men de senaste månaderna är katastrofala i det avseendet.

Bortsett från HM verkar dock portföljen funka, jag ser ingen aktie som inte går som den skall i övrigt. Så upp med humöret! :)

-----

Hexagon kommer in som väntat och faller drygt 2% på det... sedan 21 april hade aktien stigit ca 8%... tycker det är ett tecken på en hysterisk börs jag....

Nej, ingen lust med börs idag....

----

Jag håller alltså koll på hex äger inte.
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 3 maj 2017, 21:23

Hade ingen lust med börs idag heller... totalt sett ligger jag på ATH utan att ha nysparat. Det är SAAB då.... Avanzaportföljen är några procent under ATH, drygt 5% upp med en del pengar från utdelningar som saknas.

Det är kanonbra, men man kan bara vara euforisk en tid, sedan infinner sig mättnad.

Jag ställer inga calls på HM innan utdelning. Premien är usel som den är, men den kanske blir lite bättre??? Seg aktie just nu.

Telia lite mer ljus nu... call OTM med någon procent. Telia har sett mörkare ut....

Sedan går ju den långa portföljen strålande, den är upp 16% i år.
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 4 maj 2017, 13:28

Lammhult går uppåt idag... Carnegie Investmentbank handlar som tusan.... har de annat än fonder? Annars så kan man väl gissa att deras småbolagsfond ökar i Lammhult??

Bortsett från CAR är det mycket AVA och NON, alltså Avanza och Nordnet... plus att ENS (SEB) köpt 150 + 10 aktier. På säljsidan mer blandat med Erik Penser som ju haussat Lammhults i rekarna. De säljer 409 + 17 st aktier så man dumpar inte iväg direkt.

En annan säljare är Goldman Sachs som sålt ca 400 aktier totalt... inte heller här något att skriva hem om. (Eller skriva här om för den delen)

De stora posterna 400 aktier upp till 2000 st har gått till CAR från småsparare på Avanza, Nordnet och Aktiesparinvest.

Det enda anmärkningsvärda är alltså att Carnegie storhandlar. De har köpt 10 904 st till nu. Det är fyra femtedelar av omsättning så de rakar marknaden ren idag.

Jag har inte hängt med i flowet tidigare så jag vet inte om det är nytt... men rimligen är inte 750.000 en stor post i en småbolagsfond, så rimligen köper de mer än det?

Förstår egentligen inte varför småspararna säljer. Kanske de vill ta hem vinsten och är nöjda.
- ordspråk från England

Festivus

Inläggav Festivus » 4 maj 2017, 13:49

Himmelsblå skrev:Jag har inte hängt med i flowet tidigare så jag vet inte om det är nytt... men rimligen är inte 750.000 en stor post i en småbolagsfond, så rimligen köper de mer än det?

Det började igår.

Det samma gäller i NGS som rapporterade idag.
Slaktas av AVA och NON.
CAR och ENS har köpt för 6.5 miljoner och inte sålt en enda aktie.

Det är farligt att äga småbolag med många ägare från AVA och NON i rapportperioder.
_Festivus_ på twitter.
Flaneur, with focus on probability. (Investerare på heltid. Chalmersstudier i matematik som hobby.)

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 4 maj 2017, 14:40

Festivus skrev:
Himmelsblå skrev:Jag har inte hängt med i flowet tidigare så jag vet inte om det är nytt... men rimligen är inte 750.000 en stor post i en småbolagsfond, så rimligen köper de mer än det?

Det började igår.

Det samma gäller i NGS som rapporterade idag.
Slaktas av AVA och NON.
CAR och ENS har köpt för 6.5 miljoner och inte sålt en enda aktie.

Det är farligt att äga småbolag med många ägare från AVA och NON i rapportperioder.

Småspararna är ju ändå bara brus i kursen på lite sikt.

Finns det sparare som använder Carnegie som vi använder Avanza?

https://online.carnegie.se/Login/?ReturnUrl=%2f ... är det noblessen som bor på riktigt fina postnummer som handlar här? Inget för oss platinakunder...

Kikar man i Carnegies småbolagsfond så hittar man inte så särskilt små bolag. Kan ju vara att Lammhult ligger där och skvätter... men...

http://www.carnegiefonder.se/fonder/smabolagsfond/

Vad jag säger så kan det vara en småsparare med både pengar och vett i huvudet som köper?
- ordspråk från England

Återgå till "Dagboken"