Himmelsblå portföljdagbok - Utmärkta Börsråd (U.P.A)

Hur går det för dina placeringar idag?

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Himmelsblå

Himmelsblå portföljdagbok - Utmärkta Börsråd (U.P.A)

Inläggav Himmelsblå » 8 februari 2011, 14:43

Jamen va bra, Daniel!

Till att börja med skulle jag vilja hänvisa till min tråd om min sunkiga portfölj på fria diskussioner. Jag lade upp en tråd om mitt sparande under den kategorien eftersom jag trivs där och kan sväva ut fritt utan att spamma denna mer seriösa del av forumet. Detta om detta.

Jag skall dock fortsättningsvis lägga upp mitt sparande här, mina tankar och mina aktiviteter. Ni får stå ut med att jag ordbajsar lite, hehe. Detta skall jag göra till helgen när jag har tid. Ett löfte. :)

Det vore spännande, lärorikt och intressant att få kika genom nyckelhålet till er andras portföljer. Hoppas många följer mitt exempel.

Just nu är det mest skit i min lilla låda. De förändringar jag gjorde inför julen har inte slagit ut väl på kort sikt. Så om ni har dåliga affärer ni tycker är lite skämmiga så är ni inte ensamma. Himmelsblå hjälper er med er skam. :wink:
Senast redigerad av 4 Himmelsblå, redigerad totalt 27 gång.
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 12 februari 2011, 19:00

Siffrorna är från december men några större förändringar har ju inte hänt:

2E Group 5,7%
ABB 10,4%
Fenix 6,5%
HM 15,3%
Ind C 10,1%
Kinnevik 14,1%
Latour 8,5%
Nordea 9,7%
Unibet 9,6%
Volvo B 9,6%

Eftersom jag inte handlar så mycket så lär det inte bli så mycket skrivande...
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 14 februari 2011, 15:30

Jag har inget på likvidkontot alls och har inga planer på att göra affärer. Bara som en upplysning... ganska meningslöst att börja på en dagbok i ämnet då va :)

Men jag kan ju skriva om hur jag tänkt med mina innehav och hur det går!

ABB köpte jag för 125 SEK och de har gått sämre än index sedan dess. Å andra sidan räknas ju företaget som sencykliskt och arbetar på en marknad där vi bör få se stora investeringar framöver både i rika länder och på tillväxtmarknader. Jag ser alltså framtiden an med tillförsikt, ABB plockar fina order och tuffar på.

Fenix är min framgång och kärlek och de är inköpta för 75 spänn. Jag sålde hälften innan jul för 188-190 SEK. Jag kommer att ligga kvar i lugn och ro och hoppas på 225 SEK innan vintern. Jag är dock lite osäker på hur mycket jag skall våga hoppas på här. Aktien är omvärderad rent fundamentalt och har ett rejält högre PE än när jag köpte aktien. Det ligger alltså en hel del framgång redan inprisat till dagens kurs. Och som blåbärskungen påpekade är det mycket som gått rätt den sista tiden. Jag tänker ligga kvar tills vidare där, jag vill gärna ha mer som mycket sa.

HM pröjsade jag runt 170 SEK för. Jag anser kursen vara lite väl nedpressad av tillfälliga bakslag. Bomullspriset löser sig nog tänker jag. Inga säljplaner, tvärtom, hade jag något i likviden hade jag kanske ökat...

Ind C är inte så kul just nu. Jag köpte för 114 SEK och ligger alltså back! :x Jag gillar inte att ligga back! Framförallt är det surt därför att jag sålde investor och den har gått bättre sedan dess. Bad move! Men Ind är en riskspridare i portföljen och gör den bred och fin. Inga planer på att sälja således.

Kinnevik är numera mitt största innehav tillsammans med HM, ja t o m lite större. Jag har köpt i två omgångar. För 118 SEK och innan jul för drygt 140, de är upp sedan dess. Kinnevik tror jag på, det är ett välskött imperium, och företagen i skog, telcom och media kompar bra med mina övriga bolag. En liten favoritaktie faktiskt.

Latour investmentbolag med bolag som breddar portföljen. Mer än så har jag inte tänkt. Inköpta för 118 innan jul så lite plus på sur börs vilket är trivsamt.

Nordea har jag ägt länge, det är nog mitt äldsta innehav och jag har varit med om nyemissioner och Lehman f-king Brothers. Ligger nästan på plus-minus-noll. Någon spänn upp totalt. Nordea tjänar pengar som gräs igen och när räntorna går upp brukar vinsten följa med. Man bör äga en bank kan jag tycka. Har jag inte sålt tidigare ser jag ingen vits att sälja nu.

Unibet Hur tänkte jag här egentligen? Jag gick på TA, något jag aldrig annars gör. Bottenformation hette det. Tack för den. Jag köpte för 134 och nu står den i 125... men spelbolag tror jag på, man kan inte förlora pengar på bingolottospelande ullaredsresenärer och deras fredagsmys. Jag skäms lite att jag snor pengar från obildade stackare.

Volvo är en säljkandidat men helst inte under 130. Jag gav 91 SEK och sedan bar det av ner mot 30. Då sprang jag och gömde mig! Jag har ju Ind så Volvo äger jag ju på två ställen. Volvo går dock bra igen och bör kunna bli värt över 130 i denna cykeln.

2E Group en krydda som ännu inte mognat. Jag gav 17 spänn och den har pendlat mellan 15 och 19 sedan dess. Just nu tillbaka på 17... Vissa delar går bra men företagsboknigarna tycks ännu i sin linda. Man hoppas dom skall komma igång under detta året. Den som lever får se, jag är kvar iallafall ett år till. Nöjesbranchen är nog ganska sencyklisk?

Allt detta om mina innehav. Vad kikar jag på om jag säljer Volvo? Svårt, det får bli då isåfall men Mekonomen är ett intressant objekt. Lite dyr just nu, men chans att plocka en växande kvalitetsaktie i ett tidigt skede ännu. Mekonomen har mycket att ge som företag ännu.
- ordspråk från England

Horizon

Inläggav Horizon » 14 februari 2011, 17:06

Himmelsblå skrev:Fenix är min framgång och kärlek och de är inköpta för 75 spänn. Jag sålde hälften innan jul för 188-190 SEK. Jag kommer att ligga kvar i lugn och ro och hoppas på 225 SEK innan vintern. Jag är dock lite osäker på hur mycket jag skall våga hoppas på här. Aktien är omvärderad rent fundamentalt och har ett rejält högre PE än när jag köpte aktien. Det ligger alltså en hel del framgång redan inprisat till dagens kurs. Och som blåbärskungen påpekade är det mycket som gått rätt den sista tiden. Jag tänker ligga kvar tills vidare där, jag vill gärna ha mer som mycket sa.

Hur tänkte du när du sålde i julas?
Man skall aldrig drabbas av panik, men drabbas man skall man se till att drabbas först.
Gud finns överallt hävdade han och slog vilt omkring sig.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 14 februari 2011, 19:54

Horizon skrev:
Himmelsblå skrev:Fenix är min framgång och kärlek och de är inköpta för 75 spänn. Jag sålde hälften innan jul för 188-190 SEK. Jag kommer att ligga kvar i lugn och ro och hoppas på 225 SEK innan vintern. Jag är dock lite osäker på hur mycket jag skall våga hoppas på här. Aktien är omvärderad rent fundamentalt och har ett rejält högre PE än när jag köpte aktien. Det ligger alltså en hel del framgång redan inprisat till dagens kurs. Och som blåbärskungen påpekade är det mycket som gått rätt den sista tiden. Jag tänker ligga kvar tills vidare där, jag vill gärna ha mer som mycket sa.

Det väger ju om jag skall sälja eller behålla så jag sålde hälften. Jag kan känna stor osäkerhet ibland :) men nu kom ju en finfin rapport så jag känner mig lite lugnare för nu.
- ordspråk från England

Horizon

Inläggav Horizon » 14 februari 2011, 21:42

Himmelsblå skrev:
Horizon skrev:

Det väger ju om jag skall sälja eller behålla så jag sålde hälften. Jag kan känna stor osäkerhet ibland :) men nu kom ju en finfin rapport så jag känner mig lite lugnare för nu.

Jo, men hur kom du i säljtankar? Varför behöll du inte allt och lät aktien ticka vidare? Nådde du en tidigare uppsatt gräns och isf hur satte du gränsen? Är nyfiken på hur ni andra resonerar kring säljbeslut.
Man skall aldrig drabbas av panik, men drabbas man skall man se till att drabbas först.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 15 februari 2011, 13:34

Horizon,

Jag borde vara mer konsekvent kring mitt säljande. Jag uppfattar säljandet som mycket svårare än köpandet i aktier. För aktier som HM och Volvo har jag hyffsad koll på historik för kurs och PE. Här har jag säljgränser för vad jag uppfattar som historiskt höga kurser. (Volvo 130+ och HM 260). Det är inte säkert att jag säljer iallafall, det beror på vilka fundamenta i övrigt som gäller. Kanske jag kommer fram till att den höga kursen är motiverad och behåller.

Fenix köpte jag efter att Solna hade rekat den här på Fenix-tråden. Det blev ett lyckokast och aktien omvärderades sedan kraftigt fundamentalt. Min strategi att titta på historik funkar ju inte alls då. Men jag jämför med andra högpresterande likadana aktier och kommer fram till att Fenix nog är lite högt värderad och säljer hälften. Jag är tveksam till om den kan svara mot PE 15 och om företaget kvalar in i HM-klassen. Varför säljer jag då inte allt? Ptja, girighet kanske? Mycket vill ha mer liksom. Till min glädje levde man upp till högt ställda förväntningar nu i förra veckan. Jag ser dock en nedsida på aktien och jag tycker blåbärskungen resonerar vettigt på Fenix-tråden. Därför velar jag ganska mycket nu. Det vore kul att få trippla kursen en gång, jag spelar ju ganska lågrisk på börsen normalt sett. Men jag kan mycket väl få för mig att sälja inför nästa rapport, om rädslan griper mig.

Det är lätt att analysera stora stadiga företag med fundamenta, men svårt med små kursrusare. Men som sagt PE 15, lever man upp till det? Det är frågan att besvara.
- ordspråk från England

Horizon

Inläggav Horizon » 15 februari 2011, 20:50

Tack för fördjupningen! :) Känner igen mycket av det du skriver när det gäller värderande av en aktie. Det är många osäkra faktorer och blandar man in lite känslor i det hela blir det ännu mer osäkert. Tycker att det var bra att du sålde hälften, det är en tumregel jag gillar. Nu har du både ätit kakan och har en bit kvar av den. Hade det gått åt andra hållet hade du ätit en bit och fått kvar en lite mindre bit som du också kunde sålt. En bra strategi mao!

Själv sitter jag för tillfället inte och räknar så mycket på siffror från års- eller kvartalsredovisningar, men det beror mest på att mina två aktier och fonden AZ inte lämpar sig så bra för detta. Nu är det mer tekniska faktorer som skulle få mig att sälja, men i framtiden och med andra aktier kanske det blir mer sifferexcercis.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 16 februari 2011, 12:56

Jaha, många rapporter för mig. Volvo, Unibet och Kinnevik. Alla verkar gå ner men jag kan tycka att Volvo och Kinnevik ändå är ganska okej.

Unibet vetifan vad jag tycker om nu... ner ganska kraftigt ju på sista tiden och slopad utdelning i år, trots rätt fin vinst. Här en kommentar om Unibet:

PA om Unibet

Jag har en dålig känsla i maggropen om att jag nog skulle köpt Betsson istället, haha. Nej fy vilken kass dag idag.
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 17 februari 2011, 10:58

ABB idag ner på sur börs. Rapporten kom in enligt estimaten och verkar i övrigt ok.

Det verkar som om börsen överlag handlar ner om rapporter inte överträffar förväntningarna. Då har vi alltså kommit så långt i konjunkturen, var det nu är i investeringsklockan. :wink:

Jag är glad och nöjd ändå i vinterkylan. Innan den här jävla rysskylan kom tillbaka hade vintergäcken börjat titta fram här och var i Skåne. Små gula knoppar vid husväggar kunde man se.

I helgen skall jag till fågelbordet, få se om man ser någon flyttfågel som redan dragit lite norrut i det milda vädret.. chans på bo- och bergsfinkar således. De stannar ju milda vintrar t o m. Sädesärla, stare och andra tidiga flyttare är nog ännu inte här, men dom är på gång var så säkra. Dom är på väg söderöver.
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 9 mars 2011, 16:09

Fenix verkar väldigt starka och testar ständigt nya ATH. Nu 210 SEK. Latour är ju väldigt volatil med låga volymer för att ligga på large cap, tycker ni inte? Men starkt går den.

Annars är det mest skit tycker jag med min stolta satsning i julas. Industrivärden har ju gått betydligt sämre än investor som jag sålde. Unibet har gått ner kraftigt från en stark start.

Nej, jag drar något gammalt över mig tills våren tittar fram :)
- ordspråk från England

Användarvisningsbild
plastanka
Kontakt:

Inläggav plastanka » 9 mars 2011, 16:30

Även om INDU gått sämre än INV på den här tiden så tycker jag nog att Industrivärldens portfölj ser intressantare ut på längre sikt. Sedan hjälper det ju inte att man väl inte har så gott öga till Wallenbergarna :-)

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 9 mars 2011, 22:06

Plastanka,

Sedan hjälper det ju inte att man väl inte har så gott öga till Wallenbergarna

Menar du Knoll och Tott och gänget eller maträtten? Själv är jag inte så förtjust i någondera.. En av dom, jag minns inte om det var Knoll eller Tott, trodde på fullt allvar att han nått ordförandeposten på egna meriter, att namnet saknade betydelse... personligen kräver jag en smula omdöme av dom som skall förvalta mina pengar... Jösses va :shock:
- ordspråk från England

Användarvisningsbild
plastanka
Kontakt:

Inläggav plastanka » 9 mars 2011, 22:08

Om inte annat så gillar de ju att spendera pengar på ledningen i de olika bolagen.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 4 april 2011, 11:50

Jaha, så ligger index på plus igen i år... det börjar kännas som att vi är på väg mot en period av uppgångar, det är faktiskt lite positiva nyheter om amerikansk arbetsmarknad och lettiska underskott nu... inte bara krigsrubriker om PIIGS. Rapporterna skall bli spännande i år.

Med detta känns det (mycket magkänsla i detta inläget, sorry för det) som att vi är på väg in i andra halvlek i börscykelns uppgång. Och med det börjar jag förbereda mig för defensiven, och då slår mig en tanke: vilka aktier kan tänkas räknas som defensiva och motståndskraftiga för allmänna nedgångar?

Förra vevan, dvs lagom till förra börsnedgången köpte jag glad ihågen den defensiva SCA med stora tillgångar i bolaget... den gick från 130 till 70 och följde index väl. Så tittar jag på Telia, med moget cashflow och stora utdelningar... den mer än halverades.

Vad är vitsen då med defensiva aktier? Vad kan man tänka sig att köpa när börshösten infinner sig och vi går mot vinter (dvs nedgång)?

Förra gången la jag mig i hedge, det var ganska lyckat, den fonden sjönk inte så farligt. Kan man tänka sig räntefond?

Jag får kika lite på sådant, för kraschar det, verkar faktiskt allt krascha och inget flyta på börsen. Likasåbäst att ge fan i börsen vad det lider...
- ordspråk från England

Återgå till "Dagboken"