Himmelsblå portföljdagbok - Utmärkta Börsråd (U.P.A)

Hur går det för dina placeringar idag?

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Moffar

Re: Himmelsblå portföljdagbok - Utmärkta Börsråd (U.P.A)

Inläggav Moffar » 30 oktober 2017, 15:30

Jag förstår mig på alla dina innehav förutom Lammhult.
Kontors och företagsmöbler..det är väl det det handlar om.
När det börjar blåsa kallt är förmodligen Lammhult ett av de företag som skadas först.
Någon annan har Harley Davidson´s aktie som riktmärke för hur "bra" det går.
Jag vet för lite för att säga - slakta lammet!, men zooma ut lite och titta på bolaget.
:roll: bara en reflextion

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 30 oktober 2017, 18:32

Moffar skrev:Jag förstår mig på alla dina innehav förutom Lammhult.
Kontors och företagsmöbler..det är väl det det handlar om.
När det börjar blåsa kallt är förmodligen Lammhult ett av de företag som skadas först.
Någon annan har Harley Davidson´s aktie som riktmärke för hur "bra" det går.
Jag vet för lite för att säga - slakta lammet!, men zooma ut lite och titta på bolaget.
:roll: bara en reflextion

Man bytte VD, det är grejen. Från att ha gått kräftgång så satte man dit en VD som mer kikade på bottom-line än design.

Rapporten är lite svårtolkad och jag inväntar kommentarer. Man verkar ha fått strul i produktionen, leverantörsproblem osv. Det har snabbt trillat iväg i pengar. Lite grann ser det ut som om leveranser försenats och att vi kan få se dessa i Q4... men jag vet inte.... aktien är såklart cyklisk och beroende av konjunktur. Värderad därefter... jag ligger ju lång där.

Men företaget kan även utvecklas, man har plockat lite orders i Europa. Hård konkurrens såklart, men liten skulle kunna bli stor...

Jag avvaktar vad andra tycker, det verkar faktiskt vara en fnurra.... och dessa kan ju bli stora, se på Getinge...

Men vilken smäll! :eye:

Så skulle man behållt Nolato... :eye:

Det är ett år fyllt med dåliga beslut från min sida....
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 31 oktober 2017, 12:43

En trevlig nyhet från VBG:

VBG
HAR TECKNAT DISTRIBUTIONSAVTAL I KINA (Direkt)
2017-10-31 09:34
STOCKHOLM (Direkt) VBG Groups division VBG Truck Equipment har skrivit ett exklusivt distributionsavtal med kinesiska Hyva China Mechanics.
Avtalet innebär att divisionens hela sortiment av kopplingar kommer att marknadsföras och säljas till den kinesiska marknaden med början under hösten.
Det framgår av ett pressmeddelande.
"Kina står inför utmaningen att effektivisera sitt transportsystem och vi har under flera år haft en dialog med kinesiska myndigheter med avsikt att pusha för den europeiska standarden när det gäller olika typer av transportlösningar och för att vår lösning, med längre fordon och högre fordonsvikter, ska bli godkänd i landet", kommenterar Anders Erkén, divisionschef på VBG Truck Equipment, i pressmeddelandet.
Han fortsätter:
"Hyva China är helt rätt partner för oss. Deras befintliga kundbas är precis den vi vill nå ut till med vårt produkterbjudande och Hyva har också lång erfarenhet att promota premiumprodukter."
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 6 november 2017, 13:05

Snacket om lammet är ungefär som jag såg det. Något har hakat upp sig i produktionen och det skall man inte underskatta.

Jag sitter still och litar på att man löser detta. Det är ju inget byråkratiskt och krävande FDA man brottas med som i fallet Getinge. Här verkar en underleverantör fått problem plus att man kör samman flera portföljer i färre fabriker.

Jag litar på smålänningarna, sådant här begriper man sig på.

https://www.avanza.se/placera/redaktion ... mhult.html
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 9 november 2017, 13:25

Ny leap på HM 8L210 lite dyr men 210 för helvete... jag tyckte det priset var bra.

Köpte en skvätt KP för 34.

Det går så dåligt nu att jag inte vill skriva om det. Skönt att det snart är nytt år så jag kan nollställa liksom. :oops:

----

KP kan nu belånas till 20%, så därav mitt lilla instick att öka.

Väntar fortfarande på besked om FE. Jag undrar om inga nyheter är bra eller dåliga. Med tanke på Weifas trygga intjäning är ju inte ett lån från Lönners sida särskilt våghalsigt. Det är kanske sådana förhandlingar som drar ut på tiden och i så fall är det nog positivt.

Men vem vet?
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 13 november 2017, 12:32

HM delar ut idag och studsar till då mot strax under 200. Skall bli intressant att se om botten håller, jag tror ju det. Tror också att vi kommer att se en liten förhoppning inför nästa rapport. Inget att skriva hem om, men vi borde upp och nosa på 215 i alla fall.

Jag har inga calls utlagda i nuläget, men får vi bara lite positivt momentum blir det lätt att lägga med leap på 210. Tyckar jag fått till ett ganhska bra läge ändå, även om GAV är 220.

Så måste jag hitta ett bra läge att hedga innan jul. Tanken är ju en hedge på 200... och då önskar jag kurs 215 i julklapp.

KP på 37 och vi är i väntans tider på att Lönner skall snickra ihop en finansiering av Weifa. Nu ligger lite huvudvärkspulver uppe på KPs hemsida. Okända varumärken i Sverige, största pulvret i Norge.

Man säjer ju inte pulver längre men det var ursprungligen ett pulver. Huvudvärkspillan är en tysk uppfinning. Pulver låter så kul bara.

Trevligt att få in lite fler KP på 34, nu ligger mitt GAV på 38.

Så har vi ARJO och Getinge. Budet är att ARJO knoppas av i december om en månad. Frågan är vilka av Getinges problem som Arjo äger... annars är ju äldrevård en framtidsbranch.
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 14 november 2017, 15:16

Jag får abstinens när Avanza inte funkar.

BUFAB börjar se intressant ut igen... om man nu litar på deras bygge långsiktigt... men jag ser nog helst en kurs under 90, lite till skall den ner... svängig jävla aktie! Kan man kanske svinga lite i...
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 15 november 2017, 09:23

Bufab ner till 93... jag får kika lite noggrannare på den, jag har egentligen slutat följa den. Kan tänkas att t ex insiderhandeln som är omfattande har drivit på en del.

Senaste rapporten var organiska tillväxten 6% och PE ligger nu ca 21. Det är ju ingen orimlig värdering, men när verkstad viker så viker såklart Bufab. Den kanske borde vara billigare med tanke på var vi är i cykeln.

Ber därmed att få återkomma i frågan.
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 15 november 2017, 14:09

Tradig börs idag dvs tråkig på skånska. Notera att det inte är en swedification av engelskans trade. :D
- ordspråk från England

aromata

Inläggav aromata » 15 november 2017, 15:52

Himmelsblå skrev:Tradig börs idag dvs tråkig på skånska. Notera att det inte är en swedification av engelskans trade. :D

Kör du som Arne Talving och väljer bort allt som befinner sig under sitt ma-200? Det verkar annars förnuftigt, kan jag tycka. Som en grovsortering.

Återgå till "Dagboken"