Himmelsblå portföljdagbok - Utmärkta Börsråd (U.P.A)

Hur går det för dina placeringar idag?

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Himmelsblå

Re: Himmelsblå portföljdagbok - Utmärkta Börsråd (U.P.A)

Inläggav Himmelsblå » 17 juni 2017, 12:50

Moffar skrev:jag följer också Big Pharma.
Vad drar dig till AstrA JUST NU? Nyfiken.
vad har du för köpsiffra?

Egentligen en artikel i DI som visar hur vinstutvecklingen har planat ut från ett mycket kraftigt fall och hur prognosen är positiv. Astra har en ny medicin mot lungcancer på g och i övrigt en trevlig forskningsportfölj.

Nuvarande VD drog tillbaka återköpsprogrammet av egna aktier och lade de pengarna på forskning istället.

Lägger man till 4% i avkastning upplever jag inte Astra som en stor chanstagning.

Jag ser det som en ganska stabil placering som bör kunna växa till sig. Ingen raket!
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 20 juni 2017, 11:05

Jag är lite obeslutsam och håglös... ganska typiskt när det inte gått som man vill.... man blir lite deppad och lite skotträdd.

Men jag skall köpa kraschputtar till SAAB i alla fall, de borde vara ute nu.

Valet står mellan 390 och 350... 390 på ca 16 och 350 på ca 8

Det är 400 aktier det rör sig om då... visst hade det varit gott att låsa in vinsten på 390 om SAAB bommar T-X???

Vad hade vi mer på tapeten... vad göra med HM... och Astra...

Så hade vi Getinge! Nu har ju vollan slagit till där! Rapporten är den 17/7 men nu händer det ju grejer med emission och annat... där hittar jag inget datum... juli ligger till den 21/7...

https://www.getinge.com/int/about-us/pr ... ately-SEK/

GETIB7G175 @ 3,40 - 3,90

GETIB7S165 @ 2,35 - 2,85

Så ligger det nu...

Obeslutsam och håglös som sagt.... :?
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 21 juni 2017, 06:44

Nej, jag får väl sätta lite fart....

Återkommer när börsen öppnar...

:wink:
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 21 juni 2017, 08:24

Nu säger min dator att 16 HMB7T190 kostar 54 spänn... inte bara jag som är morgontrött eller... :shock:

Tänkte mig den som put... köra kvitt eller dubbelt samt ställa nya leaps... börjar om från början liksom... de leaps jag har varar till december och mars nästa år... jag har ju goda tider. Men jävla dator att vara märklig ju, men vill ju inte det skall bli knas.

Eller är det jag som är snurrig??? :drunken:

SAAB och Getinge kan vänta lite... jag är inte så orolig för SAAB i närtid, det är ju T-X m m jag vill hedga, och jag ser inget komma 2017. Det är klart att rapporter kan vara negativt... nästa rapport 20/7... Botswanas president är i Linköping... den är seg den där affären, trodde den var klar för ett tag sedan. Jag undrar om det är beggade FMV-plan eller nybyggda Gripen C som är på tapeten?? Nybyggt hade varit kul, även om affären är relativt liten.

---------

Köpt HMB7T190 @ 3,50

Köpt 800 HM @ 200,50

Köpt HMB7L230 @ 3,20

Paus innan jag ställer calls... putten är kanske lite kort, men löper ju över rapporten gott och väl... sedan får vi se hur jag hedgar...
- ordspråk från England

volla

Inläggav volla » 21 juni 2017, 10:50

Himmelsblå skrev:

Köpt HMB7T190 @ 3,50

Köpt 800 HM @ 200,50

Köpt HMB7L230 @ 3,20

Paus innan jag ställer calls... putten är kanske lite kort, men löper ju över rapporten gott och väl... sedan får vi se hur jag hedgar...

Bull i HM? :) Har du kvar de gamla aktierna också?

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 21 juni 2017, 11:57

volla skrev:
Himmelsblå skrev:

Köpt HMB7T190 @ 3,50

Köpt 800 HM @ 200,50

Köpt HMB7L230 @ 3,20

Bull i HM? :) Har du kvar de gamla aktierna också?

Jomen... jag är extremt tung men kör ju hedgat nu... skall ställa CC med... :)
- ordspråk från England

Moffar

Inläggav Moffar » 21 juni 2017, 12:20

Himmelsblå, - Just nu tror jag det bara är nyttigt att inte köpa köpa,,det kan uppstå lägen för bättre ingångar.
Jag är i mitt KP innehav långsiktig och bryr mig inte om det dippar till lite. Sommarar mig.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 21 juni 2017, 13:05

Moffar skrev:Himmelsblå, - Just nu tror jag det bara är nyttigt att inte köpa köpa,,det kan uppstå lägen för bättre ingångar.
Jag är i mitt KP innehav långsiktig och bryr mig inte om det dippar till lite. Sommarar mig.

Too late... sorry! Annars hade jag lyssnat! :)

Som "tur" är hedgade jag på 190. :wink:
- ordspråk från England

volla

Inläggav volla » 21 juni 2017, 14:21

Moffar skrev:
Himmelsblå, - Just nu tror jag det bara är nyttigt att inte köpa köpa,,det kan uppstå lägen för bättre ingångar.

Himmelsblå skrev:

Too late... sorry! Annars hade jag lyssnat!

Som "tur" är hedgade jag på 190. :wink:

Jag reagerade litegrann som du Moffar.

Det är en rätt rejäl bullexponering mot HM 8) Å andra sidan, stiger den rejält så sitter du ju på bra parkett på flera platåer, tappar du t ex aktieinnehav vid stigande kurs så är du kvar i båten och tappet är inget problem i det scenariot. Du har på ett sätt rejält med manöverutrymme om kursen skulle sticka uppåt, men det gäller nog att se till att fortsätta vara hedgad nedåt med så tungt innehav. Utifall att... :wink:

Är det typ så här nu? Du hade 800 aktier innan va?

-1600 aktier totalt???

-HMB7L230

-HMB7L250

-HMB7L270

-HMB7T190 (hedge)

-Köpoptioner kommer utfärdas.

volla

Inläggav volla » 21 juni 2017, 14:32

Såg nu att jag förekom dig med bara någon minut i inlägget! Syns i HM tråden istället!

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 21 juni 2017, 14:33

volla skrev:Såg nu att jag förekom dig med bara någon minut i inlägget! Syns i HM tråden istället!

Jo, jag skall hålla i hedgen. Självklart, det är stora pengar för mig. :bom:
- ordspråk från England

Moffar

Inläggav Moffar » 22 juni 2017, 12:03

Jag uppskattar konstruktiv kritik, de ger mig utveckling. Ibland är jag så novis att jag ej vet vad jag skall börja.
Till dig himmlablåe vill jag försöka
sedera din triggerknapp
. Tror du inte det blir billigare inom 4 veckor? Det gör jag, och har i stor försiktighet en tradenivå på 4-5 procent av hela Pop-värdet. Jag avvaktar en dipp,,vill ha in mer defensivt..securitas (För rätt pris)
Omx lär sjunka i sommar, det ingår väl?. Själv så ser jag ser fram emot Q1 2018 för Karo Pharma och det är där jag förändrar mitt framtida liv - med lite tur. Till hösten lanseras Kassa-kon Babyslide i full action.
Sen vet jag och ser upp till flertalet härinne, inkl tex Aron - då han hälsar på. Gillar när vi delar tankar.
Nibe blev ju en hit och fortsättning följer Himmlablå, Var e´Gringo? ..
KP - sälj 43:50 just nu. Denna dubbling som jag tror kan bli sann är ett riktig gamechanger i mitt liv.
Jag är tacksamt defensivt förövrigt. New York börsen är ofattbar..och vi med en. Men vafan, går det upp och företagen utvecklas väl i globaliseringen fortskridande ekonomiska stöd. Det finns mer kräm i tuben ännu. Tror Trump har en time-plan för en blow out på börsen. Snacka om nojjigt speck?!?!!
Själv ligger jag full-on i KP och förståe att vi närmar oss en överraskning. Jag sitter inte och biter på naglarna, jag vilar i livet..inget rip. i livet.
Gungstol, bra bok, 40-50 plantor med blommor omkring mig i min växthus-välkommen in till oss...hall. Bara fönster 4 kvadrat. Jag odlar gurka där aswelll.

Forstsätt skriv H
*Återköp i efterhand för mig i KP, för samma belopp som betalades ut i utdelning var bara en fråga m tid. A.H har fortsatt jaga sin corner i bolaget.. *
Denna investering (KP) är ett "long-shot" för total förändring av mitt liv att leva.
Månadsutgifter skall balanseras med tillgång..efterfrågan gällande mat etc. Österlen, i tidig pension är en dröm jag ej vågar känna på.
Österlen päronmust är godare än de rödaste finste viner i spanien!!...Åhhhh...iskall nypressad, åhhhh....

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 22 juni 2017, 13:32

Moffar,

Jag håller verkligen tummarna vad gäller KP. Fint hus i Lomma skall det bli, med en bekymmerslös framtid. :D

Jajo... fast med optioner skall man kunna tjäna stålar hursom... jag håller på att lära mig... :)

Nu är hursomhelst kassan tom, förutom den likvid på 25% som ligger tills riktigt fint köpläge uppstår.

Jag är ju dessutom lite hedgad med 10 kraschputtar på OMX samt helt hedgad på HM 5% ned bara.

SAAB skall jag också hedga vid 390...

Och struten på Getinge vill ha rörelse, skitsamma om det går upp eller ner... om jag nu köper en sådan.
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 27 juni 2017, 11:00

HM pressar, man får hoppas att 200-nivån är den starka botten den förut såg ut att vara... nu är det tveksamt, HM trendar rätt starkt nedåt fortfarande.... nåja, denna gången är jag ju hyffsat hedgad... på torsdag smäller det!

Rapportdatum framåt av intresse:

Lammet 14/7... lammet har ju tystnat, men vi får hoppas det ryter till. Jag ser fram emot den rapporten med viss optimism att vi får se något liknande som den förra rapporten... tycker den indikerade en rätt stark återhämtning mot fornstora dagar?

Opus 18/8... ligger sent i rapportfloden. Om Opus gissar jag inget, men jag tycker att utvecklingen går enligt plan... man jobbar in sig i tillväxtmarknaderna.

SAAB 20/7... miljöpartiet ställer till det lite, men jag undrar hur starkt mandat det egentligen finns för den där restrektiva hållningen... vänstern har ju aldrig haft problem med beväpnade diktaturer menar jag, haha... ligger ohedgad över rapporten, det är inte där kursen kraschar... går det ner tror jag på återhämtning.

Husqvarna 18/7... tror inte så mycket där, Husqvarna gör lite samma läxa som Volvo... lite Lean och annat modernt... det är en intressant bransch med trädgård och annat de jobbar i... folk gillar motorsågar och trädgårdsgrejer... är ju själv och handlar och Husqvarnas märken är bra. I år har jag köpt Jonsereds huggarhjälm och Gardenas slangpistol eller vad det heter... ni vet munstycke... bra prylar! Bara de klarar omställningen till el och batteri... Ryobi och andra konkurrenter har den fördelen att de har ett så brett sortiment. Nu köpte jag Ryobi häcksax och en liten lövblås på batteri... när jag väl äger ett batteri för 1000 spänn så fortsätter man kanske med Ryobi motorlie när min Husqvarna bensinare tröttnar... batteridrift är en satans effektiv kundinlåsare och frågan är om Husqvarnas sortiment räcker till? Vad jag vet har man ju inte byggverktyg? Det där är en långsiktigt strategisk grej som kan bli livsfarlig!!!

Nibe 18/8... ingen superintressant rapport. Nibe ligger man lååång i liksom.

Nolato 19/7... som Nibe. Fast jag vet inte om jag vill ligga i Nolato när konjunkturen sviker??? Nolato ligger pyrt till om jag vill minska exponeringen, men jag är nöjd med utvecklingen så långt. Ett PE på 23 där är dock kanske lite i överkant.

VBG 22/8... sist ut. Supernervös men förhoppningsfull. Här hoppas man ju att förvärvet utvecklas väl och att man kan peka på att dess marginaler hamnar där resten av VBG är till slut.

Så har vi ju Getinge... 17/7... jag äger inte men har funderingar då om köpt vagga över rapporten.

Detta om detta.
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 27 juni 2017, 15:13

Ganska festligt... jag skriver lite positivt om Lammhult och en timme senarev stiger kursen och en massa små sparare från AVA och NON handlar på sig... :)

Man blir lite rädd... UPA för h-vete! :lol:

-----

PS

En aktie att hålla ett getöga på är Bufab... PE under 20 inför rapport och den kan vara värd att köpa tillbaka... det innebär att den skull en bit under 90... pressas ned idag, vet ej varför. Rapport 19/7
- ordspråk från England

Återgå till "Dagboken"