Himmelsblå portföljdagbok - Utmärkta Börsråd (U.P.A)

Hur går det för dina placeringar idag?

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Användarvisningsbild
jeppe

Re: Himmelsblå portföljdagbok - Utmärkta Börsråd (U.P.A)

Inläggav jeppe » 9 december 2017, 14:20

Himmelsblå skrev:Moffar,

Jag har ju gått ur det mesta som jag sett som cykliskt. Visst kommer t ex även HM hänga med en dipp nedåt, men jag ser nog ändå en begränsad fallhöjd där? Kanske önsketänkande...

Jag har ju även mina kraschputtar som gör att jag kan ligga kvar i marknaden.

Har iofs kvar Nibe, Husqvarna och VBG.

Opus, KP, HM, SAAB.... det är inte där kraschen har sitt centrum... peppar, peppar...

Bitcoin är som sagt inte min grej. Jädra ful logga dessutom!

Nej, det är KP som gäller... kan man sitta i mellandagarna och lattja med TR när man smälter julgrisen.

Himmelsblå - dina kraschputtar - du får hemskt gärna beskriva lite närmare om dem, vad är det för optioner det gäller?
Du har säkert redogjort för det redan men jag lyckades inte hitta det nu i brådskan, o så är jag lite lat :-)
"you gotta do what you gotta do"

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 9 december 2017, 14:43

Jag köper 5 st på OMX30 var tredje månad med löptid på 12 månader. De ligger på målkurs 1100 och har kostat ca 10 kr st. Min årskostnad blir således 20.000 SEK per år eller ca 1,5% av portföljvärdet.

Om jag sedan gör rätt, om det finns bättre sätt... det får du själv grunna på. Jag gör så här och testar... :D
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 9 december 2017, 17:54

Himmelsblå skrev:Jag köper 5 st på OMX30 var tredje månad med löptid på 12 månader. De ligger på målkurs 1100 och har kostat ca 10 kr st. Min årskostnad blir således 20.000 SEK per år eller ca 1,5% av portföljvärdet.

Om jag sedan gör rätt, om det finns bättre sätt... det får du själv grunna på. Jag gör så här och testar... :D

Ok du jobbar med att köpa indexoptioner här - inte aktieoptioner.
Och du köper säljoptioner med lösenpris (mycket) lägre än aktuell omx30 kurs.
Så om du rent hypotetiskt just idag (2017-12-09) skulle göra ett köp så är det kanske en OMXS308X1120 det gäller?
Men du köper nya var femte månad, du får fler och fler alltså? Eller säljer du först dom du redan har? :scratch:

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 9 december 2017, 18:00

jeppe skrev:
Himmelsblå skrev:Jag köper 5 st på OMX30 var tredje månad med löptid på 12 månader. De ligger på målkurs 1100 och har kostat ca 10 kr st. Min årskostnad blir således 20.000 SEK per år eller ca 1,5% av portföljvärdet.

Så om du rent hypotetiskt just idag (2017-12-09) skulle göra ett köp så är det kanske en OMXS308X1120 det gäller?
Men du köper nya var femte månad, du får fler och fler alltså? Eller säljer du först dom du redan har? :scratch:

Ptja, jag hedgar ju HM också. Jag är nog nästan lite överhedgad kanske... :D

Var tredje månad, fyra ggr om året köper jag på rullande schema.

Precis! Den köper jag framåt jul!

HM är mest då det är så osäkert och för att mitt innehav är så stort.
- ordspråk från England

Användarvisningsbild
jeppe

Inläggav jeppe » 9 december 2017, 21:24

Himmelsblå skrev:
jeppe skrev:

Ptja, jag hedgar ju HM också. Jag är nog nästan lite överhedgad kanske... :D

Var tredje månad, fyra ggr om året köper jag på rullande schema.

Precis! Den köper jag framåt jul!

HM är mest då det är så osäkert och för att mitt innehav är så stort.

Toppen om du kunde utveckla tankegångarna bakom rullande schemat med köp var tredje månad.
Jag är inte säker på att jag hajar. Om du redan hållit på med den här strategin i över ett år så borde ett antal inköp ha gått till förfall redan.
Men det ligger väl i strategin, det får man ta, det är en hedge.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 10 december 2017, 13:35

jeppe skrev:Toppen om du kunde utveckla tankegångarna bakom rullande schemat med köp var tredje månad.
Jag är inte säker på att jag hajar. Om du redan hållit på med den här strategin i över ett år så borde ett antal inköp ha gått till förfall redan.
Men det ligger väl i strategin, det får man ta, det är en hedge.

Nja, jag bytte från att köpa 10 var sjätte månad för att få en jämnare profil på det hela. Men 10 st går till förfall nu i december.

Ja, den kostnaden får man ta, precis som en försäkring.

Tanken är att jag nu vågar ligger kvar i marknaden med mer kapital. Att det är en fördel jämfört med att ligga likvid. Men det vet jag ju inte.

Det hela är min eget hitte-på. Inget komplext alls.
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 11 december 2017, 08:25

Nej, jag har inte hållit på så länge med detta med hedge. Och jag har alldeles nyligen ställt om till 5 st varje kvartal. Jag tror de puttar som går ut nu är de första jag förverkat???

Men jag kom på att när man kommer till december har man ganska dålig hedge med 10 st med bara någon månad samt 10 st med ett lite drygt halvår. Kör man varje kvartal är man bättre skyddad hela året.

Ma kan naturligtvis göra på fler sätt!!

Så här ser det ut nu då:

10 st OMXS307X1100

10 st OMXS308R1100

5 st OMXS308U1100

OMXS307X1100 går ju ut på fredag och skall då förnyas med 5 st OMXS308X1100 och i mars skall jag köpa 5 st OMXS308OX1100... blir det väl?

Så har jag tänkt att rulla på...

Även SAAB har jag hedgat förresten... :D Så jag har som Sträng både hängslen och livrem. :D

---

Tja, så får vi se var HM sprätter iväg idag då.... jag skall ju köpa ny hedge och vill gärna ställa ut lite calls... men då får fasen kursen stiga några procent. Jag är lite tjurig.... :twisted:

-----

HMs årsrapport 31/1... då bör man nog vara hedgad... och kanske inte ligga med CC för tajt heller?? Det finns mycket volla i HM "känner" jag.

HMB8X190 @ 18,25 - 19,00 hmpf... tråkigt nog finns inte 180 där...

Vad surt att HM ligger så still...
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 11 december 2017, 18:44

VBG surar lite. Förmodligen främst för att rapporten inte riktigt blev det klang och jubel man hoppats på, men även kanske för att VBG lyftes ur MSCI Global Micro Cap??

Eller kanske inte, men småtjurig är aktien.

HM slog skallen i det psykologiska 200-strecket idag. Imorgon orkar vi oss kanske över???? AVA och NON nettosäljer i uppgången, ett säkert tecken för uppgång börjar jag tänka... :eye:
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 12 december 2017, 09:14

Vårdkrisen verkar bara bli värre... nu uppmanas blodgivare att ge blod innan julhelgen i morgonnyheterna.... förra julhelgen blev blodlagret uttunnat sa dom... :shock:

Det är illa när de börjar späda ut blodet.... :D

Börsen tråkig idag.
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 12 december 2017, 16:05

HM ger försäljningssiffror på fredag. Då får man hedga... kör kanske en snabbis... blir siffrorna bra kan man länga den, blir de dåliga kan man sälja och ligga ohedgat ett tag när det värsta blåst över kanske.... dumt kanske men varför inte???

Jag tror jag gör så i morgon... har börsen halvdag?? Det ger sig.
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 13 december 2017, 15:00

HM tar ett litet skutt idag! :D

Bra dag att köpa hedge då...

HMB8O190 @ 4,35 - 4,65

Den löper över nästa rapport också, men idén är att flytta den vid rörelse uppåt och även att länga den till 8X.

Köpt för 4,50

Så får vi se... får vi en besvilkelse och kursen hissar ner mot säg 180 så säljer jag nog hedgen. Går det upp så vill jag helst skaffa en hedge på 8X200

---

På tal om saker som blev rätt så sålde jag ju även Clasan med en liten vinst. Rätt gjort där. Ratos då med svag förlust... Rätt. Duni... Med svag vinst = Rätt.

Mycket annat har blivit fel på sista tiden så jag behöver smeka mig själv lite på kinden.
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 14 december 2017, 08:35

Spännande med HM nu... min plan är färdig... jag väntar bara på kursrörelserna.... blir det inga rörelser så... jaha, då gör jag inte så mycket mer...

Bra deg igår för HM i alla fall... min köpta vagga runt HM ligger tajt nu på 190 och 210! :D
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 15 december 2017, 09:45

Lite tur har jag i oturen för jag har dubbla hedgar på HM... den ena löper ut idag. Jag går så gott som skadefri... ja, kanske lite plus...

Jag kliar mig i huvudet hur detta nu funkar, men jag vill ju inte sälja till 190 så, jag får sälja dec-putten.

Ja, jistanes... det var illa. Försäljningen sjunker...

Sålt HMB7X190 @ 16,50

Jag har alltså kvar HMB8O190, men kan komma att sälja även den.

Jag får helt enkelt ta en fundilerare hur jag gör nu... kanske dags att överge skeppet likt en viss italiensk sjökapten?

---

Kunde kanske hållt i hatten lite bättre... 170 nu.... hedgen på 20 då ju... jag är ju helt hedgad ändå och det kan ni tro är skönt...

Jag kikar till KP lite... TR på 1,60 och KP på 34.... 3 x 1,60 + 29 = 33,80. Det är ingen överdriven rabatt.

Jag köpte ju BTA på VBG till mer än 1,5% rabatt... här ligger vi på 0,7%... inget jag blir sugen på faktiskt.
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 16 december 2017, 11:15

Dagen efter kraschen på HM... jag skall medge att mina tankar kring att köpa ny hedge i onsdags var genomtänkt inför försäljningssiffrorna men att jag inte räknade med att den gamla hedgen skulle kunna hamna ITM. På så sätt upplever jag det som tur.

7X190 var ju värdelös där innan kraschen, där fanns inget tidsvärde kvar att tala om. Men den hjälpte till att täcka upp. På så sätt blev jag i princip neutral, med det negativa att min 8L210 leap call hamnade utanför spelplanen och långt OTM. Just nu har jag ingen glädje av den och jag tror inte HM återhämtar sig att tala om. Kanske vi får se 180, men knappast mer än så.

Jag funderar på att dra mig ur, men behålla 8L210 utifall vi får se en förbättring. Den ger inte många kronor att sälja i vilket fall, så den kan ligga kvar.

Så ställer jag mig vid sidlinjen. HM har fundamentala problem, deras åtgärder borde bita bättre vid detta läget. Jag satt ju och väntade på att det skulle synas något positivt, men så är det inte.

Jag drar mig därför ur i nästa vecka, som jag tänker idag i alla fall. Ingen brådska, med hedgen ITM är det ett nollsummespel nu i princip, fast jag skulle tjäna några kronor på en återhämtning. Tidsvärdena på både hedge och leap skulle öka då.

Var ha slantarna istället?

Det får jag tänka på, men Astra är ju intressant tycker jag. Getinge kan man betta på kanske någon gång, men knappast äga i nuläget.

LUPE? Är den stabil?

Nej, jag vet inte... ett skitår har jag haft i alla fall... jag leder fortfarande i ett tre-årigt perspektiv men inte med mycket. Det här var piss faktiskt.

----

Ett alternativ är att sälja köpta vaggan som den står idag och börja om... men jag undrar var jag hamnar ekonomiskt då... om jag skall lägga köpt vagga på lagom avstånd från dagens 175, det är en ganska stor investering.

Just nu vågar jag inget säja om HM...l det är lite Getingevarning där. Jag litar inte på Svampen (Karl Johan) och då kanske man skall ge fan i det. Gubben Stefan tror jag tyvärr har missat omläggningen mot e-handel... som min far sa häromdagen: "va, skall de stänga affärerna? Skall det inte finnas affärer?"

Jag skall köpa ett internminne åt min brorsons mobil till jul... så åker jag till Nova Lund, det finns inga elektronikbutiker i Eslöv att tala om. Media-markt och Siba har legat därute. Båda stängda... nu finns bara elgiganten googlade jag fram, men den såg jag inte när jag var där. Det ligger småbutiker inne i Lund.

Där är ju produkter som snabbt hamnar online, kundkretsen är ung, teknikorienterad och intresserad av e-handel. Gamla stötar handlar ju inte mycket elektronik i jämförelse. Vips, nu kommer butiksdöden i den branschen på bred front och det går fort när det smäller till.

Verkar som om HM ligger i baktakt där ja, och då är det svårt att hinna i kapp kanske... men jag skall grunna två varv till... PE är fasen inte högt nu, kursmässigt vet jag inte vad HM skall bevisa egentligen... fast fallande vinster??? Huvaligen. då har vi PE lågt på riktigt... och där med PE på säg 12... om det händer... du är ju HM under 150 ner mot 130...
- ordspråk från England

Moffar

Inläggav Moffar » 16 december 2017, 12:16

Vid ett negativt utfall av rättsprocessen mot Heppen & Ian mfl planerar Jag ett mindre bett. Sverdrup är en bra kudde. Efter splitten av LUPE är det än enklare för framförallt Statoil att köpa upp Lundin Petroleum. Jag tror att Shale produktionen lär hålla oljepriset nere ytterligare något år. https://www.efn.se/bors-finans/sa-gor-a ... nter-2018/

Som Jag förstår det är H&M ett relativt stort innehav procentmässigt hos dig. Dessa likvider är perfekta vid en allmän nedgång som bör startas under 2018 och möjligen pågå under x antal månader el år. H&M tog ett större lån i början av året. Vet du vad det gick till?

Själv har Jag backat ur flertalet innehav och kommer använda likviderna först efter <20% nedgång. I april-maj tror Jag det startar.
Jag sitter tung i Karo Pharma och ser det innehavet som någorlunda stabilt, även vid börsfall. Jag har anmält mig för full pott i nyemissionen samt ytterligare 50 procent utan rätter. Går det så går det - 29 kr tycker Jag är en bra ingång.
Många Jag läser om satsar på att köpa snorbilligt de två-tre sista dagarna av nyemissionen. Jag tror inte det kommer finnas tillräckligt med säljare och väljer därav att fylla på högre upp. Funderar på att än köpa fler runt 33:50 kr.

Hoppas du fortsätter pränta ner dina tankar, så Jag (vi) kan rygga/följa dina investeringar framöver.
Bolag Jag väntar in: Abb, Shanghai International, Mylan, Axfood, Humana Inc, Colgate och Trianon.

Återgå till "Dagboken"