Trendsökarens portfölj och tankar

Hur går det för dina placeringar idag?

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

volla

Re: Trendsökarens portfölj och tankar

Inläggav volla » 12 november 2017, 11:58

Aromata skrev:

Nä, för bövelen. Låt den ligga kvar som ett inslag i debatten. Alla som läser här är vuxna människor som begriper att du inte kan gå i god för något som inte handlar om dig. De som varit skeptiska uttrycker bara sin åsikt om den där mannen, inte om dig. Ta inte på dig en offerroll i onödan.

Kunde inte sagt det bättre själv.

Jag kommer att ta bort den senaste filmen. Jag kan inte inte gå i godo för den såsom frågan är ställd

Förstår inte varför du skall göra det? Det är väl ingen som förväntar sig att du ska inta en försvarsposition? Jag tror man måste skilja mellan en frågeställning och en reflektion.

Trendsökaren skrev:

Jag är satt i positionen att man skall försvara 1000 % uppgång 2009 och framåt

Det är du inte, det är ingen som förväntar sig att du ska inta den rollen heller. Jag tror inte vi behöver några disclaimers när vi skriver i våra trådar, alla vet spelreglerna och ingen ser det du eller någon annan av oss skriver som renodlade investeringstips. Jag har noterat att du är noga med att hela tiden påpeka det, jag tror inte du behöver oroa dig...

Låt mig exemplifiera hur jag menar:

Du har lagt ut ett klipp med en expert som uttalar sig om ditten och datten. Det han säger förefaller väl underbyggt osv. Inga problem. Sen hävdar personen utöver det att han haft en exceptionell avkastning, vilket så klart drar till sig uppmärksamhet. Så det skrivs en liten fundering/reflektion kring just det. Det är allt. Det var inte meningen att göra det här till någon debatt om avkastningsuttalandet, sorry om det blev/uppfattades så.

Jag struntar egentligen i om det är sant eller inte, noterar bara att det är ett spektakulärt uttalande. En liten anspråkslös reflektion. Vi skriver här i trådarna, vi citerar, vi lägger ut klipp osv osv. Ibland skriver vi någon liten reflektion.

Jag presenterade den inte som en film om någon som hade en extrem utveckling i sin portfölj utan någon som använde trend vid sin analys och som hade en uppfattning om fundamenta

Precis så, och det förstod vi andra också till hundra procent. Det är två olika saker, men som sagt det var bara en liten reflektion kring ett uttalande. Det har ingenting att göra med det andra han säger som kan vara nog så intressant och underbyggt osv osv.

Jag förstår också att du hellre hade haft en diskussion om de andra sakerna i så fall, jag hade i alla fall inget syfta att förstöra din tråd med en diskussion om en annan persons uttalande om sin avkastning. Sorry, det sticker snabbt iväg åt andra håll än man tänkt (får eget liv) när man skriver en sak.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 12 november 2017, 12:08

Jag tror inte vi behöver några disclaimers när vi skriver i våra trådar, alla vet spelreglerna och ingen ser det du eller någon annan av oss skriver som renodlade investeringstips.

Jag har ju det... Utan Personligt Ansvar... :D
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

aromata

Inläggav aromata » 12 november 2017, 12:14

Himmelsblå skrev:
Jag tror inte vi behöver några disclaimers när vi skriver i våra trådar, alla vet spelreglerna och ingen ser det du eller någon annan av oss skriver som renodlade investeringstips.

Jag har ju det... Utan Personligt Ansvar... :D

Om man skriver övertygande kan det kanske behövas :wink: . Jag själv har inte de problemen ...

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 12 november 2017, 12:19

Lite annan vinkel här :!:

Kommer sluta helt att arbeta till våren då jag fyller 64 år. Kvarhåller ett tidsmässigt mkt litet uppdrag ett tag efter detta. Hustrun kanske fortsätter. Hon fyller då 68 år. Hon avgör detta själv. Men det blir en fast inkomst från två pensioner. Men nu är vi ju fortfarande inne i produktionen. Jag vill lämna. De pengar vi tjänar kommer vi nog att använda till exempelvis nytt kök antingen i Torpet eller i lägenheten. På Torpet blir det i så fall en mindre utbyggnad om vi får bygglov.

Hur skall man då göra för att kunna leva, ha kvar två boenden, kanske resa lite, äta gott o s v.

Men här Farbror Fri som gick ut i friheten innan han fyllde 40 år. De har fått ihop 6 miljoner som de använder 20 000 kr av avkastningen varje månad. De har en hård kostnadskontroll men utesluter inte vald lyxkonsumtion.

Här från Lyxfällans Podd
http://www.ilikeradio.se/podcasts/lyxfallan/12992/

Den nu pausade bloggen
http://tradevenue.se/fantastiskafarbrorfri

Här filmversionen men tycker att Lyxfällan blir lite tydligare

…………………………………………………………………

Läs/lyssna inte på detta som något absolut råd utan mera som en reflektion kring att det finns olika livsstilar, vägar att fixa avkastning samt hur man kan leva med prioriteringar samt med kostnadskontroll/självdisciplin. Nu snart skall vi ju klara oss på pension plus avkastning.

Vi ju högre inkomster/pensioner än Familjen Fri samt kanske i viss mån mera kostnadskrävande och inte riktigt lika hård styrning heller.

Självdisciplin handlar till del om att avstå någon typ av konsumtion för att kunna konsumera mera längre fram. Men också att kapa bort sådant som kanske inte är nödvändigt.

Vi har åter börjat granska vissa fasta kostnader. Senast är elförbrukningen i fokus vilket inte är helt lätt att dramatiskt minska.

När Brf hade råd att göra ett kollektivt avtal med 22 kanaler sade vi till slut upp vårt större abonnemang men nu börjat pröva HBO som vi just nu har gratis.
Föreningen gjorde också ett kollektivt avtal med bredband.

Var med och gjorde en sanering av vår bostadsrättsförenings ekonomi vilket gjort att avgiften sänkts plus att föreningen betalar för tv och bredband. Inga beräknade avgiftshöjningar på minst 10 år.

Kostnader för mat, dryck och restaurang är nog höga. Söker numera kanske minska råvaror som slängs. Vi äter ju mest färsk fisk, sedan nötkött,
bacon sedan halomi och fågel. Gillar ju inte fryst fisk. Lidl har jag ju handlat en del igenom att det fanns butik nära jobbet. Nu inget Lidl i närheten tyvärr. Odlar ju lite men det är mest för att få bättre kvalité. Eventuell lönsamhet går ju att utveckla. Gjorde ju iordning kallförrådet i somras. Men det är bekvämt att ha skafferiet i trädgården av saker med god kvalité.

Det som tynger är att vi handlar mer och mer ekologiskt och/eller närodlat.

Cyklar mera kortare resor och som ren fritidssysselsättning. Men det en relativt dryg investering i två lite halvdyra elcyklar så lönsamheten fodrar många år rent ekonomiskt.

Installerat en ägd kamin och eldar nu gratisved när vi är där. Fast skorstenen måste nog göras iordning.

Sedan finns det helt motstående trender som att jag betalar för hantverkare och exempelvis däckförvaring m m i högre grad.
Senast redigerad av 1 Trendsökaren, redigerad totalt 12 gånger.

volla

Inläggav volla » 12 november 2017, 12:35

Läs/lyssna inte på detta som något absolut råd utan mera som en reflektion kring att det finns olika livsstilar, vägar att fixa avkastning samt hur man kan leva med prioriteringar samt med kostnadskontroll/självdisciplin.

Yes! 8)

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 12 november 2017, 12:37

Nu har jag inte heller någon djupare kunskap om Investerarfysikern mer än att jag några gånger besökt hans blogg. Jag har inte heller sett på hela inslaget koncentrerat. Det får jag göra senare.

Men här går han igenom vad han testat för mekaniska metoder.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 12 november 2017, 12:50

volla skrev:
Läs/lyssna inte på detta som något absolut råd utan mera som en reflektion kring att det finns olika livsstilar, vägar att fixa avkastning samt hur man kan leva med prioriteringar samt med kostnadskontroll/självdisciplin.

Yes! 8)

:lol:

Får väl skriva en fast disclamer på några sidor. :wink:

aromata

Inläggav aromata » 12 november 2017, 13:06

Det finns många sätt och alla söker det rätta svaret. Inte konstigt för det är den enklaste vägen att gå. Men jag tycker att det är fel väg att gå. Jag tror att det viktigaste är att se på dig själv och hur du vill ha det, förutsättningslöst. Hur ofta vill du uppdatera? Fonder eller aktier och i så fall från vilka listor? Plattform att utgå ifrån?

Du sätter ramarna förutsättningslöst och därifrån bygger du sedan din strategi. Då har du nåt att bygga på och som sannolikt håller över tid. Och du kommer att söka information mer fokuserat och framgångsrikt. Att bygga sin strategi så här är bättre än att bara kopiera det som påstås generera bäst avkastning. Men det är förstås mycket svårare ...

morfarGinkgo

Inläggav morfarGinkgo » 13 november 2017, 09:32

aromata..
Det finns många sätt och alla söker det rätta svaret. Inte konstigt för det är den enklaste vägen att gå. Men jag tycker att det är fel väg att gå. Jag tror att det viktigaste är att se på dig själv och hur du vill ha det, förutsättningslöst. Hur ofta vill du uppdatera? Fonder eller aktier och i så fall från vilka listor? Plattform att utgå ifrån?

Du sätter ramarna förutsättningslöst och därifrån bygger du sedan din strategi. Då har du nåt att bygga på och som sannolikt håller över tid. Och du kommer att söka information mer fokuserat och framgångsrikt. Att bygga sin strategi så här är bättre än att bara kopiera det som påstås generera bäst avkastning. Men det är förstås mycket svårare ...

Mycket bra skrivet.. tycker i alla fall jag...

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 13 november 2017, 09:57

:D

Jag håller helt med. Alla sätt bör ju ha både framsida och baksida. De olika sidorna kan ju också variera över över tid genom att ekonomiskt klimat och börsens utveckling ändras.

Det går ju inte helt att veta något om framtiden och vilket sätt som är bäst eller sämst.

Jag skulle aldrig ge råd men försöker bidra till att belysa metod/teknik/strategi.

Det är ju bara jag själv som kan vara ansvarig för mina egen ekonomi.

Så jag kan tycka att olika sätt har sitt berättigande.

Man utvecklas åtminstone förändras också över tid. Intresse, kompetens och vilja varierar ju över tid och mellan olika personer. Därför kommer också sätten att vara småsparare på variera.

aromata

Inläggav aromata » 13 november 2017, 10:33

Trendsökaren skrev::D

Jag håller helt med. Alla sätt bör ju ha både framsida och baksida. De olika sidorna kan ju också variera över över tid genom att ekonomiskt klimat och börsens utveckling ändras.

Det går ju inte helt att veta något om framtiden och vilket sätt som är bäst eller sämst.

Jag skulle aldrig ge råd men försöker bidra till att belysa metod/teknik/strategi.

Det är ju bara jag själv som kan vara ansvarig för mina egen ekonomi.

Så jag kan tycka att olika sätt har sitt berättigande.

Man utvecklas åtminstone förändras också över tid. Intresse, kompetens och vilja varierar ju över tid och mellan olika personer. Därför kommer också sätten att vara småsparare på variera.

Jag kan tycka att ett system har berättigande bara om det passar utövaren. Det kan låta självklart men det är nog vanligt att man gärna testar något som man nyligen läst eller hört och som ska vara så framgångsrikt och säkert. Risken med det är att man hoppar från tuva till tuva i jakt på de snabba vinsterna utan att man egentligen rör sig framåt kunskapsmässigt.

Om man utgår ifrån sig själv istället blir det lättare att sålla i informationsflödet och bara plocka de delar som passar in. Lugnt och systematiskt. Men det tar tid och är inget för den otålige.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 13 november 2017, 12:09

Fortsätter att minska viktningen i aktiefonder. Säljer i Japan storbolag. Svårt att se en pågående trend. Inga större dramatiska ändringar i viktningen

Sedan i Sköldpaddan så byter jag mot en något stabilare intern viktning vilket innebär att den lilla andelen i PN Yield kommer att få en fortfarande liten andel men nu ökande. Ändringen är inte mer än att jag långsiktigt inte behöver ändra tillbaka.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 13 november 2017, 18:25

Efter att jag skrev minskade jag något i Europa. Säkert lite onödigt. Detta är bara lite rethosta. Men är man en äldre man med tveksam hälsa så blir ju sådant lite tveksamt nöje. En hare är snart stabilare :oops: .

Har byt Kina och Asien mot en mera globalt inriktad emerging market fond. Den har tyngdpunkt mot Asien men blir något bättre spridning.

Samtidigt är det nog så att spricker det kraftigt i Kina så bör man nog inte vara i aktier överhuvudtaget den dagen.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 14 november 2017, 17:50

Förbereder ett uppdrag idag. Ett mindre uppdarg på fredag får ställas in på grund av kaos i samband med ett toppmöte i EU. Vad jag inte förstår är varför de skall bo vid Svenska Mässan och ha möte i andra ändan av stan över älven.

Jag har gått ner i viktning under senaste veckan. Just nu har jag nog ingen avsikt att gå upp. Inte idag. Men går inte ner mer heller.

En miss är gjord och det var att tolka dollarn var under stadig försvagning. Då var det kanske sant men nu är det ju tvärtom och dollarn stärktes kraftigt idag av att vår inflation har svårt att komma igång.

Men exportindustrin stärk väl?

Men byt en mindre post Norden mot USA fast det skedde tidigt i morse. Fast jag har ju legat kvar i USA fast i fonder inriktat mot förnybart.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 14 november 2017, 20:51

Tillbaka till det något vacklande projektet "PENSIONÄR".

Nu förstår jag/vi hur vi delar både HBO och Netflix men en annan. Lågbudget :D . Samt nu klarar vi att få fram text vilket som princip var så enkelt att man nästan klarar det bara man minns :oops: .

Återgå till "Dagboken"