vollas aktiedagbok

Hur går det för dina placeringar idag?

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

volla

Re: vollas aktiedagbok

Inläggav volla » 11 november 2017, 12:42

Coccos skrev:

@1635-36

Strut 1635 17/11 23:00 Kr

Yes! :)

Kan det inte bli måndag snart! 8)

Coccos

Inläggav Coccos » 11 november 2017, 13:40

:D Snart måndag morgon!

Struten stängde på 35:47. Anskaffning 16:75 ger 18:72

Underliggande 1642-1639= -3
Strategi - 21:92+ 18:72 = -3:20

:arrow: I

volla

Inläggav volla » 11 november 2017, 19:05

Några slutsatser/reflektioner så här långt Coccos?

volla

Inläggav volla » 13 november 2017, 20:52

HM börjar se lite intressant ut igen...Kanske... 8)

Nåväl. Läste "någonstans på internet" (underbar källhänvisning där...) att vissa investmentbanker haft problem med lönsamheten i optionshandeln på grund av den låga vollan som pågått ett antal år, om än med vissa explosiva kortare gästinspel vid Brexit m.m. Derivatavdelningar lagts ned osv. Någon menade då att det var kopplat till att proffsen får sämre möjligheter att tjäna pengar i spreaden. Som Svenssoninvesterare innebär det ju i värsta fall problematiken att man får kroniskt dåligt betalt för att ta på sig risken vid utfärdande. Bättre avstå då. Ibland blir det väl lite som en krokodil som ligger i vassen länge och väntar på ett byte i form av tillfälligt hög volla. Högre aktivitetsnivå hade väl inte skadat men jag är inte överförtjust i att exponera mig mot aktier/bolag som jag är skeptisk till även om de har bra volla. Fingerprint skulle ju kunna vara ett intressant bolag sett till vollan men det bolaget och aktien är alldeles för spännande för min smak :D

Jag tror inte heller på att ha lågvolatila aktier och utfärda om och om igen, svansrisken...Det kan fungera länge, i flera år, tills det inte gör det och då blir det smärtsamt.

Vikten av hedge skrev Poseidon och Medulla bra inlägg om redan för flera år sedan så det har jag fått med mig i strategitänket sedan start och det är jag tacksam för 8)

Det finns ju en intressant strategi där man har ungefär 90% ränteinvesteringar och använder resterande 10% till optioner (enligt vissa då endast köpta...). I princip kan man ju köra på utan att egentligen alls någonsin behöva befatta sig med ett aktieinnehav (under förutsättning att man inte sätter sig i en situation där man behöver hedga option med aktieinnehav osv och att man undviker lösen så långt det går).

Jag tycker det är kul att ha aktier och pyssla med det så därför ser jag (under normala omständigheter) det mer som en bas att utgå från och sen optionsstrategier utöver det isolerat eller i kombination med aktier. Just nu är jag då lite mer defensiv än normalt på grund av marknadssynen på längre sikt.

volla

Inläggav volla » 14 november 2017, 19:34

Låg aktivitetsnivå på aktieinnehaven...

Några saker som hänt de senaste månaderna:

Tidigare avyttrade jag alla aktier som inte var kärninnehav. På sistone har det även hänt en del med kärninnehaven. Jag är som sagt inte en "köp och behåll no matter what" typ av investerare. Det kommer nya tåg i vanlig ordning.

Sen sålde jag hela innehavet i Industrivärden, ett kärninnehav som helt enkelt fick för dålig substansrabatt och som jag bedömer har stor potential nedåt när konjunkturen viker (mycket cykliska bolag osv). Jag återkommer i aktien efter nästa stora börsfall :)

För inte så länge sen sålde jag halva innehavet i Latour, även det ett kärninnehav vars aktie blivit kraftigt övervärderad. Jag ökar igen i aktien efter nästa stora börsras precis som med Industrivärden.

Investor har jag kvar, men där är det Fence i olika varianter som gäller. I nuläget har jag lägre toleransnivå för konsekvensen av kurssvängningar än i normalfallet.

volla

Inläggav volla » 15 november 2017, 23:35

INFÖR DET KOMMANDE BÖRSFALLET Tex orsakat av Black Swan eller dylikt...

Arbetshypotes: Förr eller senare kommer ett större börsras, jag har som utgångspunkt tänkt mig någonstans mellan 30-70% ned innan det bottnar. Marknadssynen på längre sikt är starkt negativ som jag skrivit om tidigare (centralbankernas experiment kommer världen nog få betala dyrt för i någon form).

Just nu är det fortfarande relativt billigt att bygga försvarsmurar (impvollan). Så man försäkrar ju sig innan olyckan är framme. Dock väljer jag att testa hedge mot katastrof snarare än någon mildare variant. Ett rejält nedställ således. En hedge kan ju i viss mening också betraktas som en spekulation om man ska vara lite "filosofisk".

Några exempel ur min katastrofhedge:

-Har 10 st OMXS308X1000, det är den nivån alltså...Mycket låg sannolikhet, delta-bet osv. Med högsta sannolikhet kommer de alltså förfalla värdelösa. Jag kommer köra några olika nivåer i mindre antal och olika längre tidsperioder (leaps). Så svansrisken och allt det där...

-Enskilda aktieinnehav som har optioner kopplat till sig skyddas via relativt defensiva positioner såsom protective put, fence och dylikt. Maxförlusten definierad i förväg oavsett om börsen totalkollapsar.

-Jag testar att gradvis stiga in i blankningscertifikat för att sen kunna hålla över en längre bearperiod...Detta är ett experiment och jag är något utanför min Comfort zone med denna...Nu testar jag Blanka OMX N som inte har någon absurd hävstång som krossar en snabbt om det stiger utan det är 1:1 där. Dock är det ett något mer osäkert instrument än optioner och jag har mina förbehåll här...Det är intradag och värdet förstörs dagligen i en process som påminner om tidsvärdesförfallet vid utfärdande. Banken lovar att ställa ut spread under "normala marknadsförhållanden" vilket är något obehagligt när vi vet hur sånt fungerade under finanskrisen...Så som sagt, jag vill se hur den reagerar över en längre tid med fallande trend. Den marknadsförs av naturliga skäl för kortsiktiga placeringar så det här kanske jag får äta upp :? men jag måste bara veta i skarpt läge! 8) Går det åt helsike med denna så lovar jag att delge det här! :D

volla

Inläggav volla » 16 november 2017, 23:19

Investor

Jag gillar det här investmentbolaget. Varit exponerad mot det i många år. Stark och stabil huvudägare, intressanta noterade och onoterade innehav, hyfsad substansrabatt fortfarande...

Av olika anledningar (rullningar, händelser etc) ser nuvarande situation ut så här:

Aktier

köpt put 8O390

utf call 8C410

köpt put 8X350...

Lite overkill således vid första anblick men jag vill ge mig själv mer handlingsutrymme för olika scenarios än om jag bara hade haft Fencet. Jag har alltså ett Fence fram till mars 2018 och en Protective Put till december 2018. Givetvis kan man tänka sig utifrån syntetiska samband osv att det finns andra mer kapitalbindningsoptimala sätt att vara exponerad mot aktien på via optioner. Dock så är det inte något "problem" för mig att ha ett innehav i aktien, tvärtom!

Några KSA med åtgärd tankegångar är:

-Om börsen rasar under löptiden fram till mars så kan jag om jag finner det lämpligt i värsta fall låta aktierna säljas vid lösennivån 390 på slutdagen. Då blir de fortfarande sålda med vinst upparbetad i aktien samt premieförfall från C410.

-Om aktien stiger över BE nivån uppåt kan jag sälja aktierna med vinst om jag känner för det, eller kanske rulla framåt om jag tror att den har mer att ge. En rullning är ju i praktiken en ny position. Rullar jag framåt utan någon annan åtgärd skulle det ju leda till ett förskjutet Fence med ny CC mot X350 som då är ett klart sämre skydd än O390 men mycket bättre än inget alls.

Om aktierna säljs via C410, avvakta utvecklingen och invänta ett nytt bra tillfälle att komma in via någon strategi. Katastrofhedgen X350 ligger kvar och om aktier kommer in avista eller via utfärdande så bildas ett nytt (men förskjutet) Fence någonstans mellan april och november i några omgångar troligen.

Om aktierna säljs via O390 (på grund av rejält kursfall) så får jag mitt premieförfall men tappar aktieinnehavet och behöver skaffa ett nytt så småningom. Givetvis kan andra varianter såsom köpt call eller prisspreadar vara intressanta sätt att exponera sig under perioder, men i det långa loppet föredrar jag att större delen av tiden ha ett faktiskt aktieinnehav.

Jag har ju kört en del sånt här i Volvo genom åren. En intressant händelse är om jag t ex vid börsfall väljer att inte avyttra aktierna (på grund av rejält upparbetad vins i aktien och 0390 säljs med realvärde och bra vinst). Då tjänar jag på att X350 kanske t om kan nå realvärde och på de nivåerna kan det i så fall vara intressant att införskaffa en call-leaps och börja utfärda efterhand. Den positionen som då skapas är en kär gammal favorit som till och med har en egen tråd här på pop :) Det är extremt trevligt när man har en köpt put som stiger i värde och kan "legga till" (obs tråkig ordvits) en köpt call senare och få den där köpta leapsvaggan på attraktiva nivåer i bästa fall. Den tråkiga biten är att sandglaset rinner på i form av thetat så det går ju inte och sitta och vänta på att "först ska det gå ned och sen ska det gå upp". Men när saker händer kan man ibland bjudas på bra möjligheter av den här sorten. Det jag är ute efter är bara att det kan vara intressant att bygga på med mer grejer efterhand som saker händer (med hedge i vanlig ordning). En köpt leapsvagga initialt kan ju skapa en massa intressanta tillfällen att bygga ut efterhand upp eller ner. Har man bias i en av riktningarna så kanske det bara är köpt naken call eller put som gäller i en av riktningarna initialt och sen bygga på därifrån.

Bara brainstormar lite med mig själv här :)

Sammanfattningsvis om det mot alla odds skulle vara någon som orkat läsa så här långt och dessutom är oinitierad: :)

Helst bör innehavet ha en bra upparbetad vinst när man etablerar, inte nödvändigt, men bättre.

Rättighet sälja aktierna@ 390 kr till mars 2018

Skyldighet sälja aktierna @ 410 kr till mars 2018

Innehavet är hedgat på garanterade prisnivåer via optioner. Freeze the moment and avvakta the utveckling framöver typ :)

(rättighet sälja @ 350 till dec 2018, katastrofskydd längre fram om jag behöver sekvensera positioner eller om jag vill ta in aktierna igen så är de hedgade direkt vid inköp).

Återgå till "Dagboken"