Håcan Bodelind

Hur får man pengarna att räcka längre? Avdrag och skatt. Plånboksfrågor helt enkelt.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Konrad

Re: Håcan Bodelind

Inläggav Konrad » 19 september 2017, 06:35

Såsom jag uppfattar det:

Håcan är en duktig försäljare och lyckas övertala bekanta att låta honom förvalta och investera deras besparingar med löfte om bästa möjliga avkastning.

Efter att förmögenheten har förts över till Håcans konto, börjar "den bekante" bli lite nervös och kontaktar Håcan och frågar om hur det går och börjar så småningom prata om uttag. Den bekante får mer och mer uppfattningen att det är problematiskt att få ut pengar, och han/hon får panik och kräver att få alla sina pengar tillbaka.

Men problemet är att det inte finns något i avtalen om vare sig uttag eller utbetalning av avkastning. Bara förvaltning. Och detta utför han ju. Sen kan jag hålla med om att det luktar bedrägeri om detta, men det finns en anledning till att rättsfallen rubriceras "tvistemål" och inte "bedrägeri".

Missförstå mig inte nu, absolut lider jag med xfactor och andra drabbade.

Summa sumarium: När det gäller att förvalta sina besparingar, så bör man inte välja den som lovar bäst avkastning utan någon institution som man kan lita till fullo på och där man har klart för sig att man kan hämta ut pengarna om/när man behöver dom.

Lassetasse

Inläggav Lassetasse » 19 september 2017, 21:32

Jag kan ju ha fel men så har inte jag uppfattat det.

När man läser domar så ser man att Håcan som du säger lyckats med att övertala folk att på olika sätt låta honom förränta deras pengar och i många fall så finns det avtal där löptider, räntor och övriga villkor finns angivna. Det är oftast när löptiden för investeringen gått ut som folk vill ha tillbaka sina pengar och det är då som Håcan spjärnar emot.

I många fall så betalar Håcan lite grann för att lugna motparten, och sedan slutar pengarna att komma. När folk trycker på för att få Håcan att betala tillbaka så fabriceras kvitton och dokumentation m.m. som bankerna själva säger inte kommer från dom och Håcan anklagar sina motparter för trakasserier och förtal för att få dom att sluta. Om det sedan blir förlikning så har Håcan "vunnit" en slant, men i de flesta fall så struntar han i betala även om det finns fastlagda avbetalningsplaner fastställda i dom.

Klassiskt bedragarbeteende. Problemet är att Håcan verkar jobba genom att bygga upp en relation och ett förtroende först. Om din "vän" som du "vet" är jätteduktig på investeringar erbjuder sig att hjälpa dig så är det lätt att vilja tro på honom. (Lyssna på Lyxfällanpodden med Jesper Hussfelt, han beskriver bra hur det gick till). Man vill ju inte misstro sina vänner?

Jag säger som jag har sagt länge: Herr B är inte en person som jag skulle någonsin skulle anförtro ens 5 cents ;) och jag hoppas ingen annan gör det heller, men det ju lätt för mig att säga som inte känner honom och som har läst hela denna tråden.

My 5 cents

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 20 september 2017, 12:04

Min bild ärm Lassetasses också snarare än Konrads.

Samma beteende verkar ju fortplanta sig i hans kvinnorelationer menar jag.

Jag tycker det luktar psykopati....
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Återgå till "Privatekonomi"