Belånad portfölj

Hur får man pengarna att räcka längre? Avdrag och skatt. Plånboksfrågor helt enkelt.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Himmelsblå

Belånad portfölj

Inläggav Himmelsblå » 25 september 2017, 11:45

Jag bara börjar på en tråd nu... vill någon haka på direkt så får ni... annars kör jag själv med ett inlägg till på detta när jag får lite tid att tänka.

Tycker det är en bra idé till en tråd bara.

Jag kör ju belånat i meningen att jag har bolån som jag helt skulle kunna betala tillbaka, men min portfölj skulle bli mycket mindre.

Det har ju såklart varit lönsamt för mig då jag kört så sedan 2012.

Nu har jag även skaffat mig en skvätt superlån.

Just nu har min ISK superlån, likvid och räntefond... allt detta pga av KP och emissionen egentligen, men rent handelstekniskt är det inte fel så jag kör nog på...

Samtidigt har jag då bolån....

Vad är egentligen bästa sättet att belåna portföljen? Bolån eller superlån?

Skall jag lyfta av lite på bolånet och köra superlån? Eller tvärtom: är det bättre att maxa baslånet på kåken istället för superlån.

Jag kan göra båda... eller är det nära på skit-ihopa???

Hur fasen räknar man nu... :scratch:
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Trendsökaren

Re: Belånad portfölj

Inläggav Trendsökaren » 25 september 2017, 12:47

Himmelsblå!

Jag har nog ingen absolut sanning på ett sådant problem.

Men det nog bra att i sin egen ekonomiska bokföring ha en sista rad samt specat belåningsgraden totalt för portföljen och då inräknat bostadslånet.

Då får man en uppfattning om risk.

Det hela måste väl också påverkas av hur du ser på amorteringar och/eller säga upp lån.

Räntan för superlånet verkar ju lågt men om du går till din kreditgivare för boendelånet kanske du kan få ner räntan på hela lånet. Men då kan ju pantbrev och sådant...

Bor man ensam kan ju gnetighet på sikt vara bra.

Själv har jag ett mindre lån för boendet. Troligt är väl att vi inte ändrar detta i närtid.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 25 september 2017, 13:00

Trendsökaren skrev:Himmelsblå!

Jag har nog ingen absolut sanning på ett sådant problem.

Men det nog bra att i sin egen ekonomiska bokföring ha en sista rad samt specat belåningsgraden totalt för portföljen och då inräknat bostadslånet.

Då får man en uppfattning om risk.

Det hela måste väl också påverkas av hur du ser på amorteringar och/eller säga upp lån.

Räntan för superlånet verkar ju lågt men om du går till din kreditgivare för boendelånet kanske du kan få ner räntan på hela lånet. Men då kan ju pantbrev och sådant...

Bor man ensam kan ju gnetighet på sikt vara bra.

Själv har jag ett mindre lån för boendet. Troligt är väl att vi inte ändrar detta i närtid.

Jag vill ju egentligen inte ha en belånad portfölj. Jag hade kanske kunnat köpa huset cash, men hade nog haft svårt att köpa ny spiskasset, en vettig åkgräsklippare och att få en stor och rejäl vedbod byggd samtidigt som jag fick nytt tak på "snickarboden".

Så jag hade liksom haft IPS och PPM och tjänstepensionen kvar att leka med men... så var det nog.

Genom att köra belåning så har jag 6-700 000 kvar trots att jag annars kanske ändå suttit med 200 000 i skuld och varit pank förutom pension och buffert...

Det är inget skryt, alla fattar hur det gick till med ränta och börsutveckling.

Jag vill jobba bort belåning, men frågan blir ju mer av strikt handelsteknisk karaktär för mig...

Jo, jag skall gruuna själv i tråden...en himmelsblå lärotråd om du så vill.

All imput välkommen, tack för kommentaren. Den hjälpte till att klargöra för mig och de som eventuellt läser... hoppas jag. :D
- ordspråk från England

aromata

Inläggav aromata » 25 september 2017, 13:39

Frågan är hur långsiktig du är i dina placeringar. Ett bolån är ju mer långsiktigt än både superlån och vanligt lån på Avanza/Nordnet med portföljen som säkerhet. Jag ser inte räntan i sig som det stora problemet utan risken att tappa värde på lånade pengar.

Jag kan tänka mig att belåna min portfölj på Avanza eftersom jag är ganska kortsiktig och inte tillåter stora nedgångar. Det innebär att jag inte skulle vara permanent belånad utan bara i uppgångsfaser. I alla fall i teorin. Då gör det inte så mycket att ett sådant lån är dyrare än ett bolån. Så för min del faller bolån som alternativ.

Superlån eller vanligt lån beror förstås på vilka förväntningar man har på de positioner som är kopplade till superlånet i förhållande till alla andra positioner. Det där kan nog variera över tid. I tider när svenska storbolag går bra är nog superlånet bäst, men så är det ju inte alltid.

Är man mer långsiktig gäller väl att jaga den billigaste räntan.

Kan man betala sitt hus cash är det ändå bra att belåna och placera på börsen (och hjälpa till att blåsa upp en ev bubbla). Men man ska verkligen ha siktet inställt på att inte förlora på lånade pengar. Inte ens tillfälligt, för tillfälligt glider så lätt över i långvarigt och helt plötsligt blir man rökt.

Jag säger inte vad som är bäst utan hur jag tänker och sannolikt skulle göra i en sådan situation.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 25 september 2017, 13:45

aromata skrev:Frågan är hur långsiktig du är i dina placeringar. Ett bolån är ju mer långsiktigt än både superlån och vanligt lån på Avanza/Nordnet med portföljen som säkerhet. Jag ser inte räntan i sig som det stora problemet utan risken att tappa värde på lånade pengar.

Jag kan tänka mig att belåna min portfölj på Avanza eftersom jag är ganska kortsiktig och inte tillåter stora nedgångar. Det innebär att jag inte skulle vara permanent belånad utan bara i uppgångsfaser. I alla fall i teorin. Då gör det inte så mycket att ett sådant lån är dyrare än ett bolån. Så för min del faller bolån som alternativ.

Superlån eller vanligt lån beror förstås på vilka förväntningar man har på de positioner som är kopplade till superlånet i förhållande till alla andra positioner. Det där kan nog variera över tid. I tider när svenska storbolag går bra är nog superlånet bäst, men så är det ju inte alltid.

Är man mer långsiktig gäller väl att jaga den billigaste räntan.

Kan man betala sitt hus cash är det ändå bra att belåna och placera på börsen (och hjälpa till att blåsa upp en ev bubbla). Men man ska verkligen ha siktet inställt på att inte förlora på lånade pengar. Inte ens tillfälligt, för tillfälligt glider så lätt över i långvarigt och helt plötsligt blir man rökt.

Jag säger inte vad som är bäst utan hur jag tänker och sannolikt skulle göra i en sådan situation.

Bra kommentar!

Risken där har ju även med ålder och inkomst... ränteläge... ränteförväntningar... avkastningskrav... skall man belåna portföljen måste man ju även ta risk för at få en avkastning som är högre än ränta, vid ett mer normalt ränteläge.

Min dröm är ju "fuck-off-Money" så att jag sjäv bestämmer hur mycket jag vill jobba plus kanske en avkastningsportfölj som sätter ännu mer guldkant på mitt pensionärsliv.

Dör jag knall och fall har jag förlorat, får aldrig njuta av det jag nu försakar... å andra sidan är jag ju död och kommer ju knappast att gräma mig ändå... eller va!!?? :wink:
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 25 september 2017, 14:09

Att notera:

I min historia om vilken fin vinst jag gjort på att ligga belånad har jag inte tagit med mina räntekostnader... efter avdrag och skattejämkningar vet jag ju inte ens var jag hamnar men det är väl då närmare 50 än 100.000 men säg 75 då.

Å andra sidan är det täckt med löpande intäkter, påverkar då nysparande....

Det är verkligen knepigt att räkna på... det går, men tar en massa tid i anspråk för att få ett exakt svar.
- ordspråk från England

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 25 september 2017, 14:35

Det var inte meningen att säga att du skulle gå till banken och låna på banken. Det som kan vara bra är att sätta upp en plus respektive minuslista på de olika alternativen. Sedan väga utifrån egna preferenser.

Ett minus på min lista är att superlånet verkar vara bundet till vissa aktier i större bolag.
Det skulle inte passa mig. Men man kanske vänjer sig vid att göra som de säger att man skall göra.

Jag vill nog hävda att jag viss mån varit för lite belånad om man tittar bakåt. Framåt går det ju inte att vara så tvärsäker.

Nå "Fuck off" enbart på ens egna kapital lyckades jag aldrig. Möjligt om jag sålt torpet och lägenheten och köpt något billigare i skogen. fuck off nådde jag som 61 åring då jag hade en normal lön i pension. Förrvrrad i ett år så jag drog vid 62. Fortfarande lite förvirrad och kvar i någon form av verksamhet.
Senast redigerad av 1 Trendsökaren, redigerad totalt 25 gånger.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 25 september 2017, 14:42

Trendsökaren skrev:Det var inte meningen att säga att du skulle gå till banken och låna på banken. Det som kan vara bra är att sätta upp en plus respektive minuslista på de olika alternativen. Sedan väga utifrån egna preferenser.

Ett minus på min lista är att superlånet verkar vara bundet till vissa aktier i större bolag.
Det skulle inte passa mig. Men man kanske vänjer sig vid att göra som de säger att man skall göra.

Jag vill nog hävda att jag viss mån varit för lite belånad om man tittar bakåt. Framåt går det ju inte att vara så tvärsäker.

Ahhh.. pros & cons... bra idé!!!

För övrigt heter det search & destroy... inte kill & destroy.... :alien:

Punken har ju för övrigt väldigt djupa amerikanska rötter... här är punkfarfar då ju... på tal annan tråd... men nu är jag rejält OT själv. :D

Termen är väl från Vietnamkriget...

- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 25 september 2017, 14:56

Trendsökaren skrev:Det var inte meningen att säga att du skulle gå till banken och låna på banken. Det som kan vara bra är att sätta upp en plus respektive minuslista på de olika alternativen. Sedan väga utifrån egna preferenser.

Nå "Fuck off" enbart på ens egna kapital lyckades jag aldrig. Möjligt om jag sålt torpet och lägenheten och köpt något billigare i skogen. fuck off nådde jag som 61 åring då jag hade en normal lön i pension. Förrvrrad i ett år så jag drog vid 62. Fortfarande lite förvirrad och kvar i någon form av verksamhet.

Fuck-off-Money för mig är att man inte då behöver tvingas att jobba när man inte trivs, har en vidrig chef eller bara har tröttnat.

Jag tänker jobba tills jag är 70 om jag har hälsan... men kanske mest av sociala skäl... svåra jobb att hitta men jag har en liten plan nu som gymnasielärare... på teknikprogrammet.. en dag i veckan träffar man lite trevliga ungdomar och snackar hydraulisk transission... eller axelns lagring i ett vindkraftverk. Det kan ju vara livet på en pinne... eller???
- ordspråk från England

aromata

Inläggav aromata » 25 september 2017, 15:24

Att sluta jobba ska inte vara målet utan att kunna bestämma själv. Att jobba deltid eller flex låter perfekt. Du är rätt på det ... tycker jag.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 25 september 2017, 16:13

Att gå i pension eller jobba friare behöver ju absolut inte innebära att man lägger av helt.

Mitt mål var dock att lägga av vid 61 år. Bristande ork mot slutet. Visste att mina villkor var en normal svensk lön var sådana när jag kunde bli pensionär från 61 års ålder. Men innan jobbade jag inte heltid som anställd utan hade två uppdrag som jag fortfarande har. Har bokat till slutet av nästa år i princip. Då är jag nästan 65. Det är sådant som bokar sig själv. Men jag har inte haft kraft att försöka utveckla och hitta nya "kunder". Trodde detta skulle vara möjligt tidigare men det går inte. Hustrun är ju äldre men hon går som tåget fortfarande.

Kill and Destroy :D

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 25 september 2017, 16:26

Trendsökaren skrev:Att gå i pension eller jobba friare behöver ju absolut inte innebära att man lägger av helt.

Mitt mål var dock att lägga av vid 61 år. Bristande ork mot slutet. Visste att mina villkor var en normal svensk lön var sådana när jag kunde bli pensionär från 61 års ålder. Men innan jobbade jag inte heltid som anställd utan hade två uppdrag som jag fortfarande har. Har bokat till slutet av nästa år i princip. Då är jag nästan 65. Det är sådant som bokar sig själv. Men jag har inte haft kraft att försöka utveckla och hitta nya "kunder". Trodde detta skulle vara möjligt tidigare men det går inte. Hustrun är ju äldre men hon går som tåget fortfarande.

Livet riggar inte sig själv nej... men trevligt för din hustru. Kvinnorna är också uthålligare än vi män. Vi är mer sprinters. Finns många skillnader för genus-folket att tänka på, men jag är inte intresserad tillräckligt för att ens orka bry mig.... du fattar ju då... :wink:

Tack för låt-tipset. Men då tar man ju inga fångar... :D
- ordspråk från England

Återgå till "Privatekonomi"