Har ni någon plan?

Hur får man pengarna att räcka längre? Avdrag och skatt. Plånboksfrågor helt enkelt.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

gröngöling

Re: Har ni någon plan?

Inläggav gröngöling » 30 juli 2017, 21:21

Jag vill vara aktiv och därför passar utdelningsstrategin inte mig. Med enskilda aktier blir det för mycket adrenalin och därför har jag landat mjukt i fondhavet. Det är där jag trivs bäst och där jag har bäst förutsättningar att lyckas. Tror jag ...

Jag frångick fonder just för att JAG ville vara mer aktiv! :lol: Jag "månadssparar" på mitt eget lilla vis, dvs varje månad för jag över minst 3.000.- till min depå och sen köper jag fler av de aktier som jag just då anser vara mest köpvärda. Det är inga stora pengar men många bäckar små....Jag är en gröngöling i aktievärlden men jag gör så gott jag kan och försöker lära mig så gott det går!
Skulle det skita sig och det visar sig att det inte blev så mycket av det hela så kan jag ju i alla fall ärligt säga att jag gjort ett gott försök! ;)

gröngöling

Inläggav gröngöling » 30 juli 2017, 21:30

aromata skrev:Var och en måste vara bekväm med sitt sätt att placera. Det som känns rätt för mig kan vara fel för dig.

Ett ganska enkelt sätt att på sikt få betydligt bättre avkastning än index är att placera i index (Avanza Zero eller motsvarande) och följa 200 dagare glidande medeltal. Då slipper du de största nedgångarna och är med på det mesta av de stora uppgångarna. Och du handlar bara i ett papper, slipper välja. En lämplig ingång i detta systemet är när signalen är ny. Just nu har OMXS30 hamnat under sitt 200 dagars glidande medeltal vilket ger oss en bra ingång när kursen hamnar över medelvärdet igen. Alternativt kan man förstås använda 40 veckors medelvärde på en veckograf.

Nu går ju AZ bättre än index eftersom utdelningarna ökar fondvärdet men om man inte hittar en funktion för medelvärde på AZ kan medelvärdet på index funka och det finns ju på Avanzas hemsida.

Jag tycker att det är synd att behöva åka ner 30-40-50% var femte år om man kan undvika det.

Är tacksam för input men ska villigt erkänna att det var inte mycket jag förstod av detta... men det låter bra! :lol: :lol:

gröngöling

Inläggav gröngöling » 30 juli 2017, 21:35

Trendsökaren skrev:Jag kan förstå Gröngöling.
Målmedveten verkar det som.

Absolut! :wink:

Sedan kan ju tanken vara att bygga upp en portfölj med utdelningsaktier typ det Marcus på Privata Affärer talar för.

https://hernhag.se/utdboken/

Alltså skaffa sig en pengamaskin som regelbundet spottar ut pengar utan att förgöras. Visst kan värdet på aktierna ändras eller inte ändras men utdelningen kommer. Man behöver inte bry sig så mycket.

Inget tokigt i en sådan strategi. :D .

Precis så! :mrgreen:

volla

Inläggav volla » 30 juli 2017, 21:50

Nej det här med "sitt still i båten" reflektionen var inte riktat mot dig Gröngöling, det var mer att jag flummade ut och undrade var alla renodlade utdelningsinvesterare håller hus! Vi behöver lite mothugg alla vi som kliver av/ska kliva av/eventuellt kliver av! 8)

Har man en plan och följer den brukar det ju ordna sig! :)

gröngöling

Inläggav gröngöling » 31 juli 2017, 06:54

volla skrev:Nej det här med "sitt still i båten" reflektionen var inte riktat mot dig Gröngöling, det var mer att jag flummade ut och undrade var alla renodlade utdelningsinvesterare håller hus! Vi behöver lite mothugg alla vi som kliver av/ska kliva av/eventuellt kliver av! 8)

Har man en plan och följer den brukar det ju ordna sig! :)

No offence taken! :lol: Kom att tänka på Petrusko, han sitter ganska still i båten. Han finns visserligen inte här i forumet men man kan ju alltid gå in på hans blogg. :wink:
http://petrusko.blogspot.se/2017/02/sa- ... r-den.html

aromata

Inläggav aromata » 31 juli 2017, 07:59

Det finns så många olika sätt och alla kan vara bra. Intressant det där. Kanske beror det inte i första hand på själva metoden utan på att man överhuvudtaget har en genomtänkt metod, som volla skriver. Man får börja med den svåraste biten, att veta hur man själv vill ha det :D .

gröngöling

Inläggav gröngöling » 31 juli 2017, 08:43

aromata skrev: Man får börja med den svåraste biten, att veta hur man själv vill ha det :D .

Så sant, bara det är svårt.....ena dagen si och andra dagen så! :lol:

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 2 augusti 2017, 20:33

gröngöling skrev:
Himmelsblå skrev:Hemnet finner kanske på råd om idéer.... :)

Det är ju den j-la Hemnet som sätter griller i huvudet på mig!! :lol:

Skaffar du hund får du motion, det tipsade den gode Grok mig... är du van vid hund är kanske det "da shit".

Jo, det var sedan hunden försvann som sälen gjorde sig hemmastad....och får jag välja så har jag hellre en hund i handen än en säl på magen! :lol:

Hemnet kikar jag på fortfarande, det är som en drog.

Jo, man får idéer... jag började leta hus under 2011 och flyttade augusti 2012... innen jag började leta visste jag inte vad Hemnet var (nästan)... nu kan jag inte sluta... jag skall inte flytta, jag skiter i att kolla värdeutvecklingen osv... men det är kul att hitta ett hus och drömma lite... :D

Jo... "sälen" beror kanske på att du rör dig mindre till vardags än innan, i alla fall mer än något annat som t ex åldern... se till så att du rör dig i vardagen... problem solved kanske!!! Sedan skadar det ju aldrig att få upp flåset också om du vill såklart....

Och en av många anledningar att jag skaffade hus det var ju att jag ordnat mitt liv lite väl bekvämt och praktiskt genom åren, i min dåvarande hyreslägenhet... Faktiskt sant!!!

Ett annat tips om du sitter en del kvällar i TV soffan det är ju att gömma fjärrkontrollen... som 66:a min du ju tiden innan fjärrisen. Man fick lyfta på röven för att byta kanal... även det en liten smula vardagsmotions... :wink: :alien:
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

aromata

Inläggav aromata » 2 augusti 2017, 21:06

Himmelsblå skrev:Och en av många anledningar att jag skaffade hus det var ju att jag ordnat mitt liv lite väl bekvämt och praktiskt genom åren, i min dåvarande hyreslägenhet..

Så sant, så sant. Men det är svårt att genomskåda det farligt bekväma livet, ta det på allvar och göra nåt åt det.

På senare år har jag funderat på det och märkt att jag mår så mycket bättre när jag får anstränga mig. Numera parkerar jag aldrig på närmaste plats utan alltid en bit bort. Lättare att hitta parkering där också eftersom alla andra är så "lata". Jag åker inte rulltrappa utan går hellre i den vanliga trappan, om valet finns. Det finns rätt många enkla saker som gör det mer obekvämt. Javisst, jag maler ju mina kaffebönor med manuell kvarn också. Nästan i klass med att vägra fjärrkontrollen :D .

Återgå till "Privatekonomi"