Sparkonto utan statlig insättningsgaranti

Hur får man pengarna att räcka längre? Avdrag och skatt. Plånboksfrågor helt enkelt.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

gröngöling

Sparkonto utan statlig insättningsgaranti

Inläggav gröngöling » 29 juli 2017, 14:10

Sitter och tittar på sparräntor och i dagsläget har jag 0,70% hos SBAB. Känns frestande att sätta in sina surt förvärvade slantar på ett konto hos t.ex.
http://www.upplandsspar.se med 6,60 % ränta.....
Haken är ju att dom inte har statlig insättningsgaranti. Hur gör ni?

aromata

Re: Sparkonto utan statlig insättningsgaranti

Inläggav aromata » 29 juli 2017, 15:14

Spiltans Högräntefond. Runt 7,5% de senaste 12 månaderna.

Men även denna fond kan backa och bör följas upp men så länge som den presterar på denna nivån är det ett bra alternativ för min del.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 29 juli 2017, 15:16

Sitter med surt låg ränta.

Vill du ha pengar på sparkonto för att övervintra en krasch, då är det ju inte den typen av banker du skall ha slantarna på... eller? Om vi får en lånekrasch kan banker gå omkull, det var vad som hände för drygt 25 år sedan. Götabanken och skånska banken gick omkull. Det kan vara värt att komma ihåg.

Jag sitter här och funderar vad fasen Nordax är... insättningsgarantin är där ju, men det kan ta tid innan det är administrerat. Och pengarna jag har på Avanza/Nordax är ju torrt krut jag vill sätta in om det brakar ned.... jaja...

Men banker går ikull. Det händer faktiskt.
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

gröngöling

Inläggav gröngöling » 29 juli 2017, 16:02

aromata skrev:Spiltans Högräntefond. Runt 7,5% de senaste 12 månaderna.

Men även denna fond kan backa och bör följas upp men så länge som den presterar på denna nivån är det ett bra alternativ för min del.

Har kollat lite på den jag också. Vad var det som gjorde att du valde högräntefonden framför räntefonden? Känns lite som same, same...
Högräntefonden är ju tänkt att den ska prestera bättre men har i gengäld högre förvaltningsavgift....

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 29 juli 2017, 16:07

gröngöling skrev:
aromata skrev:Spiltans Högräntefond. Runt 7,5% de senaste 12 månaderna.

Har kollat lite på den jag också. Vad var det som gjorde att du valde högräntefonden framför räntefonden? Känns lite som same, same...
Högräntefonden är ju tänkt att den ska prestera bättre men har i gengäld högre förvaltningsavgift....

Högräntefonden jobbar med längre löptider på sina obligationer. Räntan är då högre generellt.

En sådan fond riskerar att gå ner då räntan stiger.

Då löptiden är längre blir hävarmen kraftigare mot ränteförändringar.
- ordspråk från England

gröngöling

Inläggav gröngöling » 29 juli 2017, 16:12

Himmelsblå skrev:Sitter med surt låg ränta.

Vill du ha pengar på sparkonto för att övervintra en krasch, då är det ju inte den typen av banker du skall ha slantarna på... eller? Om vi får en lånekrasch kan banker gå omkull, det var vad som hände för drygt 25 år sedan. Götabanken och skånska banken gick omkull. Det kan vara värt att komma ihåg

Nä, jag har en ISK där jag köper svenska "stabila" aktier med bra utdelning plus att jag börjat köpa lite börshandlade fonder också Xact högutdelare och Xact omxsb utd. Jag har även en KF där jag köper amerikanska utdelningsaktier varje månad. Sedan har jag ett "sparkonto" som jag sätter in pengar på lite då och då, som en buffert, bra att ha pengar och det var det kontot som jag önskar hade en bättre ränta....

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 29 juli 2017, 16:22

gröngöling skrev:
Himmelsblå skrev:Sitter med surt låg ränta.

Vill du ha pengar på sparkonto för att övervintra en krasch, då är det ju inte den typen av banker du skall ha slantarna på... eller? Om vi får en lånekrasch kan banker gå omkull, det var vad som hände för drygt 25 år sedan. Götabanken och skånska banken gick omkull. Det kan vara värt att komma ihåg

Nä, jag har en ISK där jag köper svenska "stabila" aktier med bra utdelning plus att jag börjat köpa lite börshandlade fonder också Xact högutdelare och Xact omxsb utd. Jag har även en KF där jag köper amerikanska utdelningsaktier varje månad. Sedan har jag ett "sparkonto" som jag sätter in pengar på lite då och då, som en buffert, bra att ha pengar och det var det kontot som jag önskar hade en bättre ränta....

Bara du är medveten om chansningen. :)
- ordspråk från England

aromata

Inläggav aromata » 29 juli 2017, 17:45

gröngöling skrev:Vad var det som gjorde att du valde högräntefonden framför räntefonden? Känns lite som same, same...

Högräntefonden har presterat bättre, mycket bättre, än Spiltans vanliga räntefond. Avgiftens storlek spelar ingen roll för min del eftersom all avkastning räknas efter att avgiften är dragen vilket gör jämförelsen enkel.

Användarvisningsbild
Solnamannen

Inläggav Solnamannen » 30 juli 2017, 09:11

Jag skulle aldrig sätta in ett öre på ett konto utan statlig insättningsgaranti. Aldrig, någonsin under några som helst omständigheter. Risken är i dagsläget långt högre än för aktiemarknaden, och i det perspektivet är räntor på 6-7 % skrattretande.

Återgå till "Privatekonomi"