Höja bolån/slopa billån.

Hur får man pengarna att räcka längre? Avdrag och skatt. Plånboksfrågor helt enkelt.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

gröngöling

Höja bolån/slopa billån.

Inläggav gröngöling » 29 juni 2017, 10:36

Hej, funderar lite på om det är smart att öka på mitt nuvarande bolån för att betala av mitt billån. Det är inga stora summor det handlar om men många bäckar små...:)
Så här ser det ut.
Jag har ett bolån (bostadsrätt) på Sbab på 401.000.- med 1,69% ränta, obundet.
Jag har ett billån hos Santander på 70.000.- med 3,45% ränta som jag betalar 2.000.- i månaden på (amortering ca 1.700.-)
Jag har möjlighet att höja mitt bolån med 80.000.- och då var min tanke, tjänar jag på att göra det och betala av mitt billån?
Tanken är då att jag ökar min amortering med 2.000.- på bolånet tills det att jag betalat av "billånet".
Jag kan ansöka via nätet hos Sbab men det framgår inte om jag måste betala något extra för det, t.ex. nya pantbrev eller dylikt....
Tar tacksamt emot åsikter på detta! :)

Användarvisningsbild
Solnamannen

Re: Höja bolån/slopa billån.

Inläggav Solnamannen » 29 juni 2017, 13:43

Med reservation för att jag inte gillar principen att låna till konsumtion (tex bilar) så är det väl en bra idé givet att du redan gjort det. Handlar inte om så mycket pengar men många bäckar små brukar jag tänka.

Trendsökaren

Inläggav Trendsökaren » 29 juni 2017, 20:47

Bör självklart göras. Räntan kan också öka något om något år.

Du ökar din amortering något. Du vinner 7 månader kortare amorteringstid om jag räknat rätt. Bilen nu betald på 35 månader. En del av detta betalas med den mindre räntan.

Genom att öka amorteringen så får du stegvis en mindre ränterisk. Alltså du drabbas mindre av kommande räntehöjning.

Men jag skulle bara lånat 70 000 kr.

Rickard

Inläggav Rickard » 2 juli 2017, 12:18

Ot om billån:

Jag är också i sak emot att låna till konsumtion men en berättelse från en bekant fick mig att vackla lite här tidigare i somras. En jag känner skulle köpa en helt ny bil. Personen i fråga har råd att köpa den kontant vilket också var planen. Men bilhandlaren fick dom ändå att låna lite för om man lånade minst 60k så ingick 3 år med fri service. Min bekant gjorde en uträkning och kom fram till att räntekostnaden under dom kommande 3 åren uppgår till 5k. Och besparing på att slippa betala service är 10k. Så hen får faktiskt betalt 5k för att låna en del av bilkostnaden (under förutsättning att hem ändå skulle gjort orginalservicar enligt schemat).

Klarade inte att hitta något argument till varför min bekant inte borde låna utan casha...

Användarvisningsbild
Grok

Inläggav Grok » 2 juli 2017, 16:15

Rickard skrev:Ot om billån:

Jag är också i sak emot att låna till konsumtion men en berättelse från en bekant fick mig att vackla lite här tidigare i somras. En jag känner skulle köpa en helt ny bil. Personen i fråga har råd att köpa den kontant vilket också var planen. Men bilhandlaren fick dom ändå att låna lite för om man lånade minst 60k så ingick 3 år med fri service. Min bekant gjorde en uträkning och kom fram till att räntekostnaden under dom kommande 3 åren uppgår till 5k. Och besparing på att slippa betala service är 10k. Så hen får faktiskt betalt 5k för att låna en del av bilkostnaden (under förutsättning att hem ändå skulle gjort orginalservicar enligt schemat).

Klarade inte att hitta något argument till varför min bekant inte borde låna utan casha...

Jag har ungefär samma upplägg med min bil idag. Lånade en tredjedel. Finansieringsbolaget ger kickback i form av bidrag till servicekostnaden. Krasst behöver jag inte låna till bil men gör det för det utnyttjar den kickback:en. Jag tror jag går ungefär jämt skägg men jag köpte inte ny bil. MEN titta på ALLA kostnader (faktisk ränta gentemot annonserad, administrativa avgifter kan vara mördande). De vill ha betalningsflöden. Det går att utnyttja. Bli bara inte beroende av det!

gröngöling

Inläggav gröngöling » 20 juli 2017, 08:02

Tack för input!
Har nu bestämt mig för att ta ett tilläggslån, som det kallas. Jag har mitt bolån på de gamla amorteringsreglerna och väljer jag att utöka detta lån med 70.000.- så åker jag per automatik på de nya reglerna på hela lånet. Nu spelar det i och för sig ingen roll för mig då jag inte har så stort lån och jag amorterar redan över det eventuella minimumet. Anledningen till att jag valde tilläggslånet är för att då har jag ju verkligen koll på vad det kostade mig och när de 70 är betalda så är jag tillbaka där jag var med mitt bolån.
Kör på som vanligt med att amortera 1000.- på bolånet och 2000.- på tilläggslånet. Summan av kardemumman blir att jag har samma utgifter som innan varje månad men betalar av min bil snabbare och till en bättre ränta. :D
Rickard skrev:Ot om billån:

intressant.....Ska jag ha i åtanke för framtida bilköp!

kilo

Inläggav kilo » 25 juli 2017, 10:02

Jag fick samma "erbjudande" från Bilia vid mitt senaste bilköp. Bilhandlaren tyckte jag var galen som inte gick med på dealen att få billigare service mot att ha ett billån.

Jag konstaterade dock att servicen måste göras hos Bilia och redan där tror jag det finns pengar att spara att inte ta dealen. Borde finnas många verkstäder som är mycket billigare än Bilia tänkte jag. Jag hade också planer på att serva bilen själv så småningom och då tjänar jag inget på att ta erbjudandet var också min tanke.

Jag är allmänt emot att binda mig under längre tider utan vill ha flexibilitet. Jag har haft kanalpaket på 24 månaders bindningstid som jag efter ett år inte utnyttjat alls. Jag har haft bundna telefonabonnemang där jag under bidningstiden fått nytt jobb med fri telefon så den privata bara legat i en låda och tickat kostnader. Tidskriftsprenumerationer jag tagit under sommaren när jag haft tid att läsa har lagts olästa på hög till prenumerationen har tagit slut.

Att låsa mig för att serva bilen på en viss märkesverkstad under 3 år har jag lärt mig är inget för mig.

Återgå till "Privatekonomi"