Binda räntan...

Hur får man pengarna att räcka längre? Avdrag och skatt. Plånboksfrågor helt enkelt.

Moderatorer: Solnamannen, Daniel

Himmelsblå

Binda räntan...

Inläggav Himmelsblå » 29 mars 2017, 05:23

Återigen mycket artiklar om att binda räntan, det där är ett fenomen. Senaste läste jag att man faktiskt tjänat på att binda räntan i ett år 25% av tiden. Minsann.

Just nu är räntan marginellt högre för att binda. Ett exempel:

3 mån 1,35%
1 år 1,35%
2 år 1,40%
3 år 1,44%
5 år 1,84%

Det förväntas alltså inga kraftiga räntehöjningar under 3 år till, eller hur skall man tolka det?

Riksbanken tvingas än en gång att sudda i prognoserna. Nu räknar chefen Stefan Ingves med att räntan först 2019 höjs över nollstrecket.

Såvida man inte ligger på marginalerna i hushållet så finns det alltså ingen anledning att binda.

Å andra sidan... verkar det inte lite otroligt att detta skall fortsätta in i 2019... med nollräntan alltså.... märkliga tider, i framtiden kommer vi att förundras över denna epok när det var gratis att låna pengar... :mrgreen:
Look after the pennies and the pounds will look after themselves
- ordspråk från England

Disclaimer: U.P.A. = utan personligt ansvar

Trendsökaren

Re: Binda räntan...

Inläggav Trendsökaren » 29 mars 2017, 09:09

Jag har ingen tumregel för sådana beslut. Men jag är i grunden något försiktig men dock inte utan vilja att ta lite risk. De senaste åren har jag inte haft rätt när man skådat på framtida räntebana.

Men man kanske har något höga lån. Då hade jag nog nu bundit en del samt amorterat något. I grunden beror det ju lite på hur stor den egna räntekänsligheten är. Är den stor kan man ju behöva fundera på framtida risker.

aromata

Inläggav aromata » 29 mars 2017, 10:12

För något år sedan tyckte jag att man skulle amortera så fort som möjligt för att få låga omkostnader och bli (läs: känna sig) fri. Så har jag själv gjort och är idag "billig" i drift.

Men numera tycker jag nog (med dagens ränteläge) att det kan vara klokt att spara minst lika mycket som man tidigare tänkt amortera men istället placera pengarna. Om man nu känner sig bekväm med den ökade risken.

Förhoppningen är att man kan avkasta mer än låneräntan. Om man sparar lika mycket som man tänkt amortera har man möjligheten att sänka lånet drastiskt senate om läget blir sådant. Det viktiga är att pengarna finns lätt tillgängliga och inte har konsumerats upp.

Jag är en ekonomisk fegis och vill alltid se till att jag har olika alternativ längre fram.

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 29 mars 2017, 13:42

aromata skrev:Förhoppningen är att man kan avkasta mer än låneräntan. Om man sparar lika mycket som man tänkt amortera har man möjligheten att sänka lånet drastiskt senate om läget blir sådant. Det viktiga är att pengarna finns lätt tillgängliga och inte har konsumerats upp.

Jag är en ekonomisk fegis och vill alltid se till att jag har olika alternativ längre fram.

Det där har ju varit min melodi, jag hade egentligen inte behövt lån. Nu amorterar jag noll.

Min avkastning på börsen har ju lyckligtvis slagit räntan med råge... KF på Skandia är avsatt för att betala av på huslån när räntan stiger. Det tycks ju då dröja.... samtidigt ligger börsen och SAAB på ATH, och jag gamblar ju med SAAB och framtida kontrakt...

Så fegis är inte jag... :P

Jag inser ju att bankerna räknar på det där, och att lägsta räntan får man nog med rörligt om man klarar räntehöjningarna.

Men visst... jag lockas ju av att låsa räntan på superduperrekordlågnivå i tre år... då vet man ju liksom, och kan kanske hantera börsen coolare utan stress?
- ordspråk från England

Himmelsblå

Inläggav Himmelsblå » 29 mars 2017, 13:43

Trendsökaren skrev:Jag har ingen tumregel för sådana beslut. Men jag är i grunden något försiktig men dock inte utan vilja att ta lite risk. De senaste åren har jag inte haft rätt när man skådat på framtida räntebana.

Men man kanske har något höga lån. Då hade jag nog nu bundit en del samt amorterat något. I grunden beror det ju lite på hur stor den egna räntekänsligheten är. Är den stor kan man ju behöva fundera på framtida risker.

Nej, och artiklar om att låsa räntan nu när räntan är låg har ju florerat i en massa år... tänk när räntan stiger...jaha, så sjönk den ännu mer...

Jag har kört rörligt hela tiden.
- ordspråk från England

Rickard

Inläggav Rickard » 2 april 2017, 20:08

Himmelsblå skrev:3 år 1,44%

Utan att göra reklam för någon särskild så ger en snabb sökning på nätet att det finns 6st sparinstitut med statlig insättningsgaranti som erbjuder högre ränta än så om man binder sina pengar i tre år. Den högsta ligger på 1,85 så den som vill kan skära emellan med 40 punkter. Låna 900k på huset och casha in 300kr i månaden gratis pengar...

Återgå till "Privatekonomi"